[FreeBSD 5.2] Hoe kom ik aan een ISO met packages

Pagina: 1
Acties:

• Riegstar
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Topicstarter
Ik ben een newbie wat FreeBSD betreft en ik heb gisteren FreeBSD geinstalleerd op een oude P200.

Maar nu wil ik graag Apache2, mod_php en MySql installeren dmv de ports.

Met de "make install clean" commando's wil mn server een "fetch" doen naar een 1 of ander ftp server om packages te downloaden omdat ik deze packages niet lokaal heb staan.

Dit begrijp ik allemaal wel.

Maar ik heb (nog) geen ADSL. Dus ik noteer de packages waar hij naar vraagt en download deze bij een kennis.

Eenmaal weer thuis heb ik deze packages in de usr/ports/distfiles geplaatst.
Alweer de make-commando gedaan en opnieuw wil hij weer een fetch doen omdat er weer andere packages nodig zijn.

Mijn vraag:
Hoe kom ik aan een ISO waarin alle packages (of relevante) staan, want dan hoeft die kennis van mij maar 1 bestand te downloaden ipv. 100-den.

Alvast bedankt.

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Topicstarter
Had ik al wel gevonden, daar heb ik de packages ook vandaan die ik opgeschreven had en die ik dan bij mijn kennis ging downloaden.

In de dir All staan ruim 8000 packages.... dat is leuk voor zijn ftp-programma.

Het liefst zou ik graag een ISO willen met al die packages.

[ Voor 2% gewijzigd door Riegstar op 30-01-2004 16:56 . Reden: typo ]

Verwijderd

Je kan de relevante packages gewoon fetchen en op CD zetten. (vanaf de link die mijn bovenbuurman al gaf.)

Je kan de packages dan normaal installeren met pkg_add (vanaf de CD).

edit:

Ik denk niet dat er een iso is. Je zal het toch echt zelf moeten doen (die packages zijn heel dynamisch, er verandert elke dag wel wat)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 16:56 ]

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

xos

Je moet eerst je ports dir up to date brengen. En daarna kan de gewenste ports installeren

zie ook deze url: http://bsdfreaks.nl/index.php/front_howto/53/8

Okay je wilt dus packages hebben ipv ports omdat je geen breedband hebt 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door xos op 30-01-2004 16:58 ]

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Topicstarter
Dat begrijp ik. Maar hoe kan ik nu weten welke relevant zijn? Want het ene is weer afhankelijk van het andere... enz... enz...

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Topicstarter
basterd schreef op 30 januari 2004 @ 16:57:
Je moet eerst je ports dir up to date brengen. En daarna kan de gewenste ports installeren

zie ook deze url: http://bsdfreaks.nl/index.php/front_howto/53/8

Okay je wilt dus packages hebben ipv ports omdat je geen breedband hebt 8)7
Ik heb (nog) geen breedband internet en de FreeBSD-machine staat los van het internet.

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 16:55:
Ik denk niet dat er een iso is. Je zal het toch echt zelf moeten doen (die packages zijn heel dynamisch, er verandert elke dag wel wat)
Dan zit er dus niets anders op.. jmmr

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Riegstar schreef op 30 januari 2004 @ 16:39:
Met de "make install clean" commando's wil mn server een "fetch" doen naar een 1 of ander ftp server om packages te downloaden omdat ik deze packages niet lokaal heb staan.

Dit begrijp ik allemaal wel.

Maar ik heb (nog) geen ADSL. Dus ik noteer de packages waar hij naar vraagt en download deze bij een kennis.

Eenmaal weer thuis heb ik deze packages in de usr/ports/distfiles geplaatst.
Alweer de make-commando gedaan en opnieuw wil hij weer een fetch doen omdat er weer andere packages nodig zijn.
Ho even, even alle termen op een rijtje :). Als je het in FreeBSD over packages hebt, bedoel je meestal voorgecompilede binaire pakketjes die je kan installeren met pkg_add en kan maken met pkg_create, die dingen die op de CD's staan. Wat jij hier bedoelt (als ik je goed begrijp) zijn de source distributies die de ports gebruiken, oftewel de source die je kan ophalen bij de maker van een bepaald programma.

Uitgaande van dit laatste geval. Het is sowieso handig om je ports up-to-date te brengen, maar dat gaat heel moeilijk zonder ADSL-connectie. Om uit te zoeken welke files een port allemaal nodig heeft, ga je naar de directory van die port en typ je 'make fetch-recursive-list'. Deze files kan je dan downloaden bij je met een snelle internetconnectie gezegende vriend.
Mijn vraag:
Hoe kom ik aan een ISO waarin alle packages (of relevante) staan, want dan hoeft die kennis van mij maar 1 bestand te downloaden ipv. 100-den.
FreeBSDMall verkoopt FreeBSD DVD's waar de populaire distfiles al op staan.

Als dit allemaal niet mogelijk is, gebruik dan gewoon de packages die op je installatie-CD staan. Als je gewoon de standaardopties wil voor Apache, kan dat prima met de packages die reeds voorhanden zijn (en nu heb ik het over packages, en ik bedoel ook echt FreeBSD packages :)).

[ Voor 10% gewijzigd door AVL op 30-01-2004 21:48 ]

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Topicstarter
AVL schreef op 30 januari 2004 @ 21:46:
Ho even, even alle termen op een rijtje :). Als je het in FreeBSD over packages hebt, bedoel je meestal voorgecompilede binaire pakketjes die je kan installeren met pkg_add en kan maken met pkg_create, die dingen die op de CD's staan. Wat jij hier bedoelt (als ik je goed begrijp) zijn de source distributies die de ports gebruiken, oftewel de source die je kan ophalen bij de maker van een bepaald programma.
Daar was ik al achter gekomen vóór dat ik deze topic startte.
Ik kon de juiste packages niet vinden op mijn FreeBSD-installatie schijf (achteraf stonden die er ook niet op). Dus heb ik maar een make-actie op de ports gedaan, maar dat was onbegonnen werk.
Weer wat geleerd: die voorgecompileerde bestanden heten dus packages. (vergelijkbaar met RPM bestanden in Redhat?)
AVL schreef op 30 januari 2004 @ 21:46:
Om uit te zoeken welke files een port allemaal nodig heeft, ga je naar de directory van die port en typ je 'make fetch-recursive-list'. Deze files kan je dan downloaden bij je met een snelle internetconnectie gezegende vriend.
Ik denk dat ik hier heel wat aan heb, mijn dank is groot.

Als er nog andere opties zijn, hoor ik dat graag. En ik denk niet dat ik de enige ben met deze vraag. (Alhoewel de rest van Nederland al wèl breedband internet heeft.)

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Riegstar schreef op 31 januari 2004 @ 01:00:
Ik denk dat ik hier heel wat aan heb, mijn dank is groot.

Als er nog andere opties zijn, hoor ik dat graag. En ik denk niet dat ik de enige ben met deze vraag. (Alhoewel de rest van Nederland al wèl breedband internet heeft.)
'man ports' :).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Pagina: 1