[3DMAX] foto blur effect?

Pagina: 1
Acties:

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
ik heb via de search op "depth field" en "focus" gezocht maar nix kunnen vinden...

ik wil nl. een soort van lens blur effect (of hoe je t ook noemt) hebben, zodat 't centrum scherp is en de randen wat vager.
plaatjes zeggen meer dan woorden.. :)

kheb dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/hearts2.jpg

en ik probeer zoiets te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.raz.ro/tutorials/heart/imagini/heart.jpg

dus dat de achtergrond vager wordt..
kheb geprobeerd onder rendering>>effects depth of field en motion blur geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat.
moet ik zowiezo een van deze effecten gebruiken hiervoor of zit ik er helemaal naast?

[ Voor 30% gewijzigd door NewbieNeo op 30-01-2004 16:39 ]

• Senzuboon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-10-2022

Senzuboon

Out now! Ichi!

Dan moet je in de opties van je camera bij 'Multi-Pass Effect' op enable klikken. En vervolgens met de target distance gaan spelen.

Portfolio | Stolen Couch Games | Ichi!

Verwijderd

Het effect wat je hier ziet is DOF (Depth of Field) dit kun je idd doen doen het multi-pass effect 'Depth of field' in te schakelen. Ik heb in een tutorial die hier verder niks mee te maken had er een stukje over geschreven, ik zal even de link zoeken.

edit : gevonden :) : Klik Moet je even een stukje naar beneden tot de post 'renderen'.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 16:43 ]

• NewbieNeo
kheb ff de aanwijzing van senzuboon opgevolgd en kom op 't volgden uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/hearts3.jpg

target distance moet nog iets verder weg, zodat 't centrum nog wat scherper is, maar een nieuw fenomeen waar ik nu op stuit is die multi pass.. :)

er wordt dus in 12 fases gerenderd, waar dit eerder in 1x ging..
is dit inherent aan het enablen van 'multi-pass effect' of kan ik dit ook op een of andere manier wijzigen dat ie in 1x rendert?
want lijkt er op dat 't nu '12x langer' duurt om te renderen..

edit:
zou ook graag 't nut ervan willen weten.. :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door NewbieNeo op 30-01-2004 17:12 ]

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02-2023

hobbeldebobbel

tjop tjop

mijn vraag dan is meteen... wat is het nut van multi pass, hij moet er dan 12 keer overheen ipv 1 keer.... is dit tijdsverlies het waard?

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

Verwijderd

NewbieNeo schreef op 30 januari 2004 @ 17:02:
[afbeelding]

target distance moet nog iets verder weg, zodat 't centrum nog wat scherper is, maar een nieuw fenomeen waar ik nu op stuit is die multi pass.. :)

is dit inherent aan het enablen van 'multi-pass effect' of kan ik dit ook op een of andere manier wijzigen dat ie in 1x rendert?

edit:
Het lijkt me logisch dat hij het 12x moet renderen (hence de term "multi-pass"). Er is nog een andere manier, die naar mijn mening eigenlijk meer iets is om mee te stoeien, het levert zelden een bevredigend (broadcast) resultaat op. Deze is te vinden onder "Video Post".

Is het het "tijdverlies" waard? Errrr ... dat ligt aan wat het resultaat moet worden. Als het goed is, weet je aan het begin van een project wat de uiteindelijke render allemaal aan eigenschappen moet bezitten. Alle methoden die je daarvoor moet toepassen zijn het uiteraard waard.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 17:20 ]

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Depth of field-blur is naar mijn mening heel vaak het tijdsverlies waard. Het is toch gewoon net dat stukje afwerking dat het verschil maakt tussen heel mooi en minder mooi. Vaak tenminste en mits goed gebruikt, uiteraard.

De reden dat er 12 keer gerenderd moet worden (of vaker of minder vaak, afhankelijk van je instellingen) is dat DoF-blur gedaan wordt door de camera telkens een stukje te draaien. Een programma als Brazil doet het ook zo, alleen is het daar zo dat elke pixel direct zo vaak gerenderd wordt, waardoor je niet ziet dat ie 12x bezig is. Maar aan de rendertijden merk je toch wel dat ie érg lang bezig is.

Het leuke alternatief er op is het maken van een depth render (de afstand bepaalt de kleur). Je kunt de depth render dan in Photoshop gebruiken als mask voor een geblurde versie van je plaatje die je over je origineel heen legt. Het werkt best aardig en is heel snel, maar de kwaliteit is niet indrukwekkend.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• hobbeldebobbel
  • Laatst online: 15-02-2023

hobbeldebobbel

tjop tjop

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

NewbieNeo schreef op 30 januari 2004 @ 17:02:
[afbeelding]

edit:
Het nut? Nou ja, als je een overtuigende motion blur wil hebben moet je ook meerdere images renderen van het object in een paar posities - bijvoorbeeld 10 'na' en 10 'voor'. Deze worden dan gemiddeld (averaged) met het originele beeld.

Wat doet DOF? Overtuigender weergeven wat je ziet. Alles haarscherp is iets wat camera's en het menselijke oog over 't algemeen juist niet doen. Focus geven aan objecten. Bij het 12 keer renderen moet je dus ook een soort 6 keer 'na' en 6 keer 'voor' voorstellen, alleen dan qua scherpte.

Maar je kunt het ook faken. Gewoon de image in Photoshop openen, laag dupliceren, Gaussian blur toepassen op de onderste en de bovenste dan met een circulaire gradient-mask uit laten faden. Is lang niet zo overtuigend, maar okee :).

teveel zooi, te weinig tijd

• NewbieNeo
yup, goede beschrijvingen oogst en yoozer... _/-\o_

jullie hebben tenminste 1 persoon weer heel wat bijgebracht over het oh zo uitgebreide MAX...

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 08:42

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ligt het aan mij of ben ik de enige met een depth of field optie in mijn renderer?

Afbeeldingslocatie: http://www.xangadix.net/download/dof.jpg

is niet zo mooi als een multipass, maar werkt wel volgens mij. Maar ik ben niet zo'n onwijze maxer, ik heb er maar eventjes mee gespeeld.

Stoer; Marduq

Verwijderd

Hmm anders wordt mijn post ff fijntjes genegeerd :P

@ XangadiX: Die vorm van DOF werkt idd wel, maar zoals je zegt is niet zo mooi en niet zo prettig af te stellen als het multipass-effect.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
XangadiX schreef op 30 januari 2004 @ 22:06:
ligt het aan mij of ben ik de enige met een depth of field optie in mijn renderer?

[afbeelding]

is niet zo mooi als een multipass, maar werkt wel volgens mij. Maar ik ben niet zo'n onwijze maxer, ik heb er maar eventjes mee gespeeld.
Dat is geen DoF, dat is gewoon een gaussian blur die naar de randen toe sterker blurt en in het midden niet. Dat is werkelijk de allerslechtste DoF die je kunt krijgen. Maar in sommige gevallen is het wel mooi en bruikbaar en het is ook de allersnelste DoF die je kunt krijgen. :)
Yoozer schreef op 30 januari 2004 @ 19:50:
...
Wat doet DOF? Overtuigender weergeven wat je ziet. Alles haarscherp is iets wat camera's en het menselijke oog over 't algemeen juist niet doen. Focus geven aan objecten. Bij het 12 keer renderen moet je dus ook een soort 6 keer 'na' en 6 keer 'voor' voorstellen, alleen dan qua scherpte.
...
Dit is een leuk punt, want het is eigenlijk heel grappig dat wij een foto als de werkelijkheid beschouwen die we na willen maken. Een menselijk oog werkt namelijk heel anders. Inderdaad is het zo dat je oog ook DoF heeft, maar dat merk je normaal gesproken niet. Het oog stelt namelijk automagisch scherp op waar je naar kijkt. Wanneer je dus het oog zou willen simuleren, dan zou je een plaatje moeten hebben dat scherp is op de plekken waar je naar kijkt. Overal dus, want je kunt overal kijken.

De redenen dat ik zelf DoF toch een erg leuk effect vind zijn ten eerste dat ook ik de foto als eikpunt neem en niet mijn oog, omdat je een plaatje oplevert en geen ruimtelijke wereld. Ten tweede is DoF ook gewoon een erg leuk effect om mee te spelen. Waar je op scherp stelt, daar vestig je de aandacht op. Het geeft dus heel veel compositionele mogelijkheden. Vooral in animaties.
Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 22:20:
Hmm anders wordt mijn post ff fijntjes genegeerd :P
...
Nee hoor, in de post na de jouwe wordt het toegepast. :) Zonder jou te noemen, ok.

[ Voor 8% gewijzigd door Oogst op 31-01-2004 12:32 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1