linux migreren naar een andere computer?

Pagina: 1
Acties:

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 23:01

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
De situatie: Ik heb een Pentium Pro 200 met daarop Debian als router/mailserver ed. draaien. Nu heb ik laatstleden een dual systeem gekregen welke ik wil gaan inzetten ipv de Pentium Pro. Alleen ben ik zeer tevreden over de configuratie van de Pentium Pro. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om alle software en instellingen naar het dual systeem te kopieren. Hier staat reeds een kale Debian op met ondersteuning voor twee processoren. Het lijkt me niet dat ik dit simpelweg met cp -av /[directory-naampjes] kan doen om een identiek werkend systeem op het dual ding te krijgen?

TIA voor jullie oplossingen!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Super_ik
  • Laatst online: 22-02 16:20

Super_ik

haklust!

wat heb je al gezocht dude? k weet zeker dat ikzelf in een ver verleden een zelfde vraag heb gesteld.

* Super_ik duikt t archief in

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Wat je zegt kan wel, aannemend dat je de installatie naar een andere hdd wil overzetten en niet gewoon de oude hdd in het nieuwe systeem gooit:

Booten van geinstalleerde schijf, partitie + fs aanmaken op nieuwe schijf en dan:

cd /; tar -cpf - * --exclude /mnt/newdisk --exclude /proc | tar -xf - -vvp -C /mnt/newdisk

Ook nog even een SMP kernel bakken en je bent klaar.

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Het zijn inderdaad twee complete systemen, dus de harde schijf zelf gaat niet in het dual systeem, het gaat puur en alleen om wat er op de harde schijf staat.

Is er misschien ook nog een manier om dit over het netwerk te doen? Dit scheelt aanzienlijk in schroeven en dergelijke (en bovendien in downtime :) )

Verwijderd

http://www.tldp.org/HOWTO/Hard-Disk-Upgrade/index.html is er natuurlijk niet voor niets ;)

Tja over het netwerk is natuurlijk wel te doen. Moet je zorgen dat op het target systeem naast de huidige partitie(s), de nieuwe partities komen. Uiteraard de huidige partitie minimaliseren, tenzij je de huidige partitie straks in gaat passen in de rest van je partities.

Systeem via netwerk overhalen, naar de target partities. fstab aanpassen. Nieuw kerneltje bakken en rebooten (maar goed dat staat ook allemaal wel in die link ;) )

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
Ik heb het even kort doorgenomen, maar volgens mij wordt in die how-to beschreven hoe je een harddisk vervangt maar waarbij de rest van het systeem hetzelfde blijft. In mijn geval is dat dus niet zo. Als ik het zo zou doen als die how-to beschrijft, dan start het systeem volgens mij helemaal niet op en kan ik geen nieuwe kernel maken. Of zie ik dat verkeerd?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
naabmode: Je kunt toch gewoon proberen wat te kopieren, totdat het werkt op die nieuwe bak?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Daar gaan we weer - mijn specialiteit :9~ :9~

1. Zorg er eerst voor dat de kernel van je oude systeem in ieder geval de harde schijven van de nieuwe systeem ondersteunt. Hier komt mijn oude post over kernel compilen weer kijken. Ik zou je aanraden om bij de hardware die je wilt gebruiken met apt-get de "kernel-image-2.4.18-1-686-smp" te installeren.
Zorg er ook voor dat de klok op beide machines gelijk staat.
Als die boot op je oude machine dan kun je verder met de volgende stap.

2. Twee bootable Debian CD's maken (Timo's RecueCD - http://rescuecd.sourceforge.net/download.html, of Knoppix).
Alletwee de machines booten van zo'n CD, en zorgen dat ze netwerk connectivity hebben.

3. Op beide machine's IP configureren en sshd aanzetten (tip: bij de RescueCD moet je ook /etc/hosts.deny aanpassen). Bij Knoppix moet je dus ook een passwd maken.

4. Dan een van de belangrijkste dingen: het partitieschema moet hetzelfde zijn op de nieuwe machine (grootte is minder belangrijk, als het maar wel groot genoeg is natuurlijk :)) Dit kan ingewikkeld zijn als je een hoop partities hebt die ook nog genest zijn (bv /var, /var/log, /usr, /usr/local etc etc).
Als je verschillende partities hebt op de machines kun je moeilijkheden krijgen met hard links tussen verschillende partities (ik heb dit een keer the-hard-way uitgevonden :()
Als je partities aangemaakt heb dan dus de goeie filesystems aanmaken (zal meestal mke2fs (-j) zijn. Vergeet niet de swap (mkswap).

5. Maak op beide machines een mountpoint aan voor de root - mkdir r00t.
Maak hierin de eventuele andere partities aan en mount ze.

6. Doe op de oude machine voor ieder mountpoint:
code:
1
2
cd /r00t/home;
(tar cf - .) | ssh -c arcfour <ip-nieuwe-bak> 'cd r00t/home; tar --numeric-owner -xf -'

In bovenstaand voorbeeld kopieer je de inhoud van /home via ssh (met arcfour compressie - het snelst - zie dit kleine testje van me) naar je nieuwe machine.

7. Als alle partities goed overgekomen zijn (check met df voor gebruik van schijfruimte, dit moet overeenkomen), dan is het tijd om op de nieuwe machine lilo te draaien. Dit moet je doen met de chroot optie, en wel in je nieuwe root. Dus:

lilo -r r00t

8. Say a prayer -> REBOOT

Ik heb dit verschillende malen gedaan en het werkt echt super :)
Als je kernels generiek genoeg zijn kun je je machine klonen naar de meest verschilende hardware. Zo werkt het bv prima met andere moederborden, chipsets, schijven. Heb laatst weer een SCSI Dell Poweredge overgezet naar een IDE machine. Het enige wat veranderd moest worden is /etc/fstab (hda ipv sda overal).

• usr-local-dick
  • Niet online
Hmm ,zie net die hard-disk-upgrade howto, die lijkt nogal veel op mijn opnieuw uitgevonden wiel...
Maar het mooie van de netwerk methode is dat je niet hoeft te sleutelen (oude systeem kan zo weer de lucht in mocht het niet lukken), en dat je geen gelul krijgt met live filesystemen (zoals /proc enzo).
Nadat het nieuwe systeem up is, is hij echt helemaal gelijk, je kan alleen in de logfiles nog zien dat ie gereboot is maar dat is dan ook alles).

Verwijderd

usr-local-dick schreef op 30 januari 2004 @ 18:19:
Hmm ,zie net die hard-disk-upgrade howto, die lijkt nogal veel op mijn opnieuw uitgevonden wiel...
Sorry dat ik het zeg hoor, maar je doet net alsof dit een enorm ingewikkelde bezigheid is (ook gezien je vorige post) :o

Ieder persoon die wat langer met GNU/Linux bezig is, moet dit eigenlijk gemakkelijk zonder veel uitzoek werk zelf kunnen oplossen.

Jouw oplossing zorgt ervoor dat beide machines offline zijn in ieder geval. In veel situaties (zeker binnen bedrijven) is dat absoluut een nogo. Daarnaast moet volgens je oplossing de partitie indeling ook nog eens gelijk zijn, wat natuurlijk nergens voor nodig is. Kortom gewoon een beetje logisch nadenken, soms wat creatief met partities spelen als machines online moeten blijven totaan de reboot etc.

• usr-local-dick
  • Niet online
Sorry dat ik het zeg hoor, maar je doet net alsof dit een enorm ingewikkelde bezigheid is (ook gezien je vorige post) :o
Tsja als je weet hoe het moet is het niet moeilijk natuurlijk ;)
Maar tijdens servers overzetten zijn er gewoon behoorlijk wat dingen die mis kunnen gaan, vandaar mijn wat enthousiaste post.
Komt meer omdat ik deze methode erg fijn vindt werken...
Jouw oplossing zorgt ervoor dat beide machines offline zijn in ieder geval. In veel situaties (zeker binnen bedrijven) is dat absoluut een nogo.
Waar. Als dit een NO GO is, dan kun je ook een draaiend oud systeem live copieren naar een nieuw systeem, en dan zou je met een paar minuten downtime klaar zijn.
Dat is een persoonlijke afweging. Ik kies er dan liever voor om iets meer downtime te hebben, zodat je zeker weet dat al je filesystemen in sync zijn.
Bovendien, als je gaat kopieren mag je data niet meer veranderen. Dus dan zouden writes niet meer mogen, wat voor sommige dingen zoals fileservers hetzelfde is als offline gaan.
Daarnaast moet volgens je oplossing de partitie indeling ook nog eens gelijk zijn, wat natuurlijk nergens voor nodig is.
Dat ben ik niet met je eens. Als je op je nieuwe machine meer partities hebt dan op je bron machine zullen links niet meegaan.
Als je op de bron alleen / hebt en op de doelmachine /home, /var, /usr, etc etc dan gaat het niet werken.

Verwijderd

usr-local-dick schreef op 30 januari 2004 @ 19:30:

Waar. Als dit een NO GO is, dan kun je ook een draaiend oud systeem live copieren naar een nieuw systeem, en dan zou je met een paar minuten downtime klaar zijn.
Rebootje is binnen 1,5 minuut wel gelukt hoor :+ Tenzij je met wat leuke scsi harddisks/arrays zit ;)

Uiteraard zorg je er wel voor dat het target systeem volledig aangepast is, voordat je een reboot uitvoert.
Bovendien, als je gaat kopieren mag je data niet meer veranderen. Dus dan zouden writes niet meer mogen, wat voor sommige dingen zoals fileservers hetzelfde is als offline gaan.
Dat zou natuurlijk ook weer eenvoudig te synchroniseren zijn, als iets dergelijks aan de orde zou zijn. :)
Dat ben ik niet met je eens. Als je op je nieuwe machine meer partities hebt dan op je bron machine zullen links niet meegaan.
Als je op de bron alleen / hebt en op de doelmachine /home, /var, /usr, etc etc dan gaat het niet werken.
Het enige echte grote probleem wat je tegen zult komen zijn inderdaad de hardlinks. Hardlinks worden sowieso normaliter al erg spaarzaam gebruikt. Daarnaast kunnen ze sowieso al niet over meerdere partities gelinked worden.

Het wordt een probleem, zodra je hardlinks gebruikt binnen een partitie en op het target systeem, ga je de originele inhoud van de partitie verdelen over meerdere partities, dan moet je uiteraard op gaan letten. Neemt niet weg dat good old 'find' je heel erg veel over soft en hard links kan vertellen op je systeem. Iets wat je dus uitzoekt voordat je een dergelijke operatie uit gaat voeren. Binnen een bedrijfsomgeving stippel je sowieso het hele proces uit en breng je alle uit te voeren handelingen van te voren al in kaart.

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
hmm, die 'cd oplossing' gaat niet lukken, een van de computers start niet op vanaf cd-rom (oud beestje ;) )

Verwijderd

usr-local-dick schreef op 30 januari 2004 @ 18:15:
Daar gaan we weer - mijn specialiteit :9~ :9~

---------------------------------------------

4. Dan een van de belangrijkste dingen: het partitieschema moet hetzelfde zijn op de nieuwe machine (grootte is minder belangrijk, als het maar wel groot genoeg is natuurlijk :)) Dit kan ingewikkeld zijn als je een hoop partities hebt die ook nog genest zijn (bv /var, /var/log, /usr, /usr/local etc etc).
Als je verschillende partities hebt op de machines kun je moeilijkheden krijgen met hard links tussen verschillende partities (ik heb dit een keer the-hard-way uitgevonden :()
Als je partities aangemaakt heb dan dus de goeie filesystems aanmaken (zal meestal mke2fs (-j) zijn. Vergeet niet de swap (mkswap).

---------------------------------------------

Ik heb dit verschillende malen gedaan en het werkt echt super :)
Als je kernels generiek genoeg zijn kun je je machine klonen naar de meest verschilende hardware. Zo werkt het bv prima met andere moederborden, chipsets, schijven. Heb laatst weer een SCSI Dell Poweredge overgezet naar een IDE machine. Het enige wat veranderd moest worden is /etc/fstab (hda ipv sda overal).
Wat is dat, een hard link tussen twee verschillende partitites, dat ken ik niet. Waar wordt dan de link-count in de inode bijgehouden? Op de ene, of juist de ander partitie?

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Topicstarter
owkee, geen van alle bovenstaande mogelijke oplossingen werken. Voor de duidelijkheid: ik heb nu de server draaien op een pentium pro met een ide harde schijf. Dit systeem wil ik migreren naar een dual pentium II systeem met scsi schijven op een adaptec 2940 controller. Het kopieren van harde schijf naar harde schijf gaat dus niet zo makkelijk. Andere oplossingen?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
ghosten ?

Het is maar een idetje met Netware 5.1 servers kan het.

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Paulusje schreef op 01 februari 2004 @ 00:05:
owkee, geen van alle bovenstaande mogelijke oplossingen werken. Voor de duidelijkheid: ik heb nu de server draaien op een pentium pro met een ide harde schijf. Dit systeem wil ik migreren naar een dual pentium II systeem met scsi schijven op een adaptec 2940 controller. Het kopieren van harde schijf naar harde schijf gaat dus niet zo makkelijk. Andere oplossingen?
ALs je niet van de cd kan booten kun je knopix ed altijd nog starten met een bootdisk. (image staat er bij knoppix ook op)

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Pagina: 1