Toon posts:

Asus P4P800 Deluxe met S-ATA Raid0 configuratie probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Luitjes!

Heb al wat rondgekeken in wat topics. Toch is het vrij lastig volgens mij om op de asus P4p 800 deluxe een S-ATA met raid 0 config aan de gang te krijgen.

Ik heb met ctrl-I dus een logische partitie gemaakt: 2 S-ATA maxtor schijfjes 120 G worden netjes als 1 schijfje gezien... Geen vuiltje aan de lucht. In de Bios aangezet dat SATA en raid ondersteund moet worden.

Dan Windows XP setup opstarten en met F6 aangeven dat je een driver diskette wilt laten draaien om die raid config aan de gang te krijgen.
Het stomme is dat setup om de diskettes blijft vragen. Knal ze er in (Heb de IAA drivers van de cdrom gebruikt, daar een diskette mee gemaakt en in diskete station gedrukt) zit dus in een "loopje"

Maar tot mijn grote frustratie blijft hij om diskette vragen en kom niet verder

Volgens mij is Asus niet zuiver op de graat. Er staat dat Moederbord S-ata en Raid 0 ondersteund. Ik denk dat alleen raid 0 met IDE schijfjes ondersteund wordt en NIET met 2 S-ata schijfjes!

Heb ook gekeken op de intel site. Daar kun je met een invullijstje kijken wat wel en niet ondersteund wordt.

Als ik daar ASUS merk invul en vraag welke moederborden Raid 0 config met S-ata schijven ondersteund.... zie ik tot mijn grote schrik alleen de p4c serie erbij staan en niet de p4p.

Wie is het wel gelukt... en nog belangrijker..... welke driver heb je dan gebruikt?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yup, daar heb je het al...de deluxe versies gebruiken de VIA RAID drivers, de normale p4p800 de intel drivers. Met de VIA's zou het wel moeten lukken (had nl precies het omgekeerde, probeerde VIA drivers te installeren met een normale p4p800)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:19

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb voor m'n oom een P4P800 DLX based systeempje in elkaar gegooid met een RAID 1 config omdat die het zich niet kan permitteren als een schijf ermee ophoudt. Dat ging prima, dat systeem boot alleen van een aparte IDE 80GB ATA schijf dus ik weet

niet hoe het met de drivers zit om tijdens de installatie van Windows te gebruiken. Ik zou de inhoud van die diskette es controleren. Daar moet een oemsetup.* bestand op staan, daar worden namelijk alle gegevens van de drivers in gezet. Als dat bestand er niet eens opstaat wordt het ook moeilijk installeren met zo'n flop :P

(Bestand moet overigens in de root van de flop staan.)
The_Eagle schreef op 30 januari 2004 @ 15:54:
Yup, daar heb je het al...de deluxe versies gebruiken de VIA RAID drivers, de normale p4p800 de intel drivers. Met de VIA's zou het wel moeten lukken (had nl precies het omgekeerde, probeerde VIA drivers te installeren met een normale p4p800)
De deluxe versie heeft 2 RAID controllers, 1tje in de Intel chipset, en 1 losse VIA chipset voor gewone standaard ATA-RAID. Voor S-ATA RAID (in het geval van de TS dus) moet je gewoon de Intel drivers gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door --MeAngry-- op 30-01-2004 15:56 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Heb uit frustratie ook alle andere drivers (VIA) geprobeerd... helpt ook niet... Zat daar met 5 diskettes een na andere te proberen.....

HEb jij een linkje voor een download van de juiste driver?

Verwijderd

Topicstarter
O ja, doe OEm bestandjes staan er ook netjes in....

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De p4p800 deluxe heeft wat s-ata betreft een intel raid. Dus gewoon van het mobo cdtje een driver diskette maken met de intel drivers dan werkt het gewoon.

Edit: Driver diskette kun je dus gewoon met zon tooltje op de cd maken:
x:\Drivers\Chipset\IAA\makedisk.exe

[ Voor 27% gewijzigd door Riesjard op 30-01-2004 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Riesjard schreef op 30 januari 2004 @ 16:06:
De p4p800 deluxe heeft wat s-ata betreft een intel raid. Dus gewoon van het mobo cdtje een driver diskette maken met de intel drivers dan werkt het gewoon.
Dat werkt helaas niet... Heb de intel drivers gebruikt (en ook die andere puur uit frustratie de trial en error methode).....

Hij blijft om diskette vragen.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:19

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 16:11:
[...]

Dat werkt helaas niet... Heb de intel drivers gebruikt (en ook die andere puur uit frustratie de trial en error methode).....

Hij blijft om diskette vragen.
Als ik het goed begrijp druk je dus op F6, duw je de diskette erin, en ram je op enter (wel zachtjes rammen he :> ) en vraagt ie gewoon weer om de diskette? Dan zou ik es je diskettestation controleren misschien. Of een andere diskette pakken. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op 30 januari 2004 @ 16:13:
[...]

Als ik het goed begrijp druk je dus op F6, duw je de diskette erin, en ram je op enter (wel zachtjes rammen he :> ) en vraagt ie gewoon weer om de diskette? Dan zou ik es je diskettestation controleren misschien. Of een andere diskette pakken. :)
Klopt, heb diskette station opnieuw aangesloten en nieuwe diskettes gebruikt.....:-))
maar hielp helaas ook niet

Verwijderd

Topicstarter
Riesjard schreef op 30 januari 2004 @ 16:06:

Edit: Driver diskette kun je dus gewoon met zon tooltje op de cd maken:
x:\Drivers\Chipset\IAA\makedisk.exe
Heb i.d.d. (inderdaad) deze bewuste driver gebruikt en op dit pad de diskette aangemaakt (IAA foldertje, makedisk gebruikt, gekeken of de OEM filetjes erin staan...)

• Riesjard
  • Niet online
Je drukt dan dus op E (extra apparaat opgeven)
Dan krijg je een lijstje waar je kiest: [WinXp]Intel(R) 82801ER SATA RAID Controller
Ofzoiets
Dan kun je meer extra apparaten opgeven maar je kunt dus ook enter rammen om verder te gaan.

Vraagt ie dan om de diskette???

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde setup als jij, ik heb Het net zo aangepakt.
Je laad dmv van F6 de drivers bij het installeren van Windows XP.
Ik had een probleem met de drivers als de blocksize van mijn raid array op 64(?) Kbyte stond, dan deed ie gewoon niks :(
je kan proberen om je block size te veranderen.

De drivers had ik ook gewoon van de cd af.
Je moet de drivers gebruiken van intel (S-ata) want de VIA chip die erop zit werkt alleen voor P-ata drives.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Riesjard schreef op 30 januari 2004 @ 16:17:
Je drukt dan dus op E (extra apparaat opgeven)
Dan krijg je een lijstje waar je kiest: [WinXp]Intel(R) 82801ER SATA RAID Controller
Ofzoiets
Dan kun je meer extra apparaten opgeven maar je kunt dus ook enter rammen om verder te gaan.

Vraagt ie dan om de diskette???
Exact!...Het lijkt er op dat hij geheel niet herkend... Druk op E om extra apparaatje op te geven.

Druk op enter om door te gaan

Ik krijg echter geen lijstje te zien.

Vraagt gewoon weer om een diskette er in te proppen. (Diskette draait ff een poosje en vraagt doodleuk weer om een diskette)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47

FastBunny

Give it the Works !

Doet je floppy drive het in dos wel? Probeer eens een bootdisk te maken en daar mee te starten :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 30 januari 2004 @ 16:25:
Doet je floppy drive het in dos wel? Probeer eens een bootdisk te maken en daar mee te starten :)
Goede tip!

Ga ik proberen...Ik hou je op de hoogte....
Maar als Floppy het niet doet, hoe krijg ik die dan aan de gang? (Ben wat dat betreft een newbie....NOOB of nitwit)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 16:29:
[...]

Goede tip!

Ga ik proberen...Ik hou je op de hoogte....
Maar als Floppy het niet doet, hoe krijg ik die dan aan de gang? (Ben wat dat betreft een newbie....NOOB of nitwit)
Valt me net in.... Heb wel een boot disk gemaakt in begin ... (windows 98) om cd-rom enzo aan de gang te krijgen.... Dat werkte prima....Is dit goed?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 16:31:
[...]

Valt me net in.... Heb wel een boot disk gemaakt in begin ... (windows 98) om cd-rom enzo aan de gang te krijgen.... Dat werkte prima....Is dit goed?
Dat is goed ja, dan is je floppydrive iig in orde :) Waarom start je niet met de cdrom op ? Is handiger denk ik ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Riesjard
  • Niet online
Even voor alle duidelijkheid:
-Druk op E om extra apparaatje op te geven.-
Als je dat gedaan hebt geeft ie aan dat ook aan???
Dan komt er dus zoiets als: "Geinstalleerder apparaten:" Daar staat dan als het goed is Intel Raid blablabla
Dan kun je op enter drukke om door te gaan of op E om nog een apparaat op te geven.....

Verwijderd

Topicstarter
Toch bekruipt me het gevoel dat de p4p 800 deluxe NIET de combinatie ondersteund tussen raid - 0 config met 2 SATA schijfjes...

Ik zal het toelichten:

http://www.alternate.nl/html/nodes_info/gqea50.html

Hier staan de specs en info over de chipsets en controllers (van de p4p 800 deluxe)

Als ik kijk naar de p4c 800 deluxe... zie ik wel specifiek staan dat dit ondersteund wordt....:
http://www.alternate.nl/html/nodes_info/gqea46.html

Ik heb de bewuste Intel ICH5 Southbridge chip die SATA ondersteund en IDE RAID.

De p4c deluxe daarentegen heeft:
Promise PDC20378 chip die expliciet RAID 0 met SATA ondersteund.

Natuurlijk worden raid en SATA onafhankelijk ondersteund, maar (onder voorbehoud, want ook die maxtor schijven zouden eens dwars kunnen liggen?) niet gezamenlijk zoals ik dat voor ogen had.

Dit blijft onder voorbehoud natuurlijk (Info komt immers van een derde partij...)... Maar ik blijf sceptisch tot tegendeel bewezen is. Voor mij zitten er denk ik maar 2 dingen op:

2 IDE schijfjes kopen en die SATA schijven verpatsen of nieuw moederbord kopen....

Enfin, indien er p4p 800 deluxe bezitters zijn die het wel gelukt is, zou ik daar graag van willen horen om ervaringen te delen......!!

Laat even weten of deze opinie (en niet een veroordeling ofzo) klopt?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 17:03 ]

• Riesjard
  • Niet online
Het kan wel. Ik heb er meerdere systemen gebouwd met zo'n combi. (ik frot pc's in elkaar in een computerwinkel ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Riesjard op 30-01-2004 17:15 . Reden: http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4p800-d/overview.htm ]

Verwijderd

Topicstarter
Riesjard schreef op 30 januari 2004 @ 17:13:
Het kan wel. Ik heb er meerdere systemen gebouwd met zo'n combi. (ik frot pc's in elkaar in een computerwinkel ;) )
Wat doe ik dan verkeerd?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:32

Sick Nick

Drop the top!

Het kan zeker wel, ik draai een p4p800 deluxe, 2 maxtor sata schijven in raid0 op de intel sata raidcontroller.

Zo heb ik het gedaan:

- In de raid bios een array aangemaakt
- winxp cd erin, daarvan booten en op F6 drukken voor aparte drivers
- drivers op flop gezet van intel, de drivers voor de raidcontroller
- verder hetzelfde als normale install.

[edit]

http://downloadfinder.int...oductID=1049&DwnldID=6364

Deze driver van intel moet je hebben, die maakt de juist flop voor je.
The file below contains the Intel® Application Accelerator RAID Edition Floppy Configuration Utility. This utility will create a floppy disk containing the RAID driver files. This floppy can be used to pre-install the Intel Application Accelerator RAID Edition driver during the F6 portion of Windows* setup.

[ Voor 42% gewijzigd door Sick Nick op 30-01-2004 17:20 ]

• Riesjard
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 17:15:
[...]

Wat doe ik dan verkeerd?
Geen idee

Pak je mobo boek erbij en houd de stappen aan vanaf:
Intel RAID for serial ata configuration

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 16:19:
Ik heb precies dezelfde setup als jij, ik heb Het net zo aangepakt.
Je laad dmv van F6 de drivers bij het installeren van Windows XP.
Ik had een probleem met de drivers als de blocksize van mijn raid array op 64(?) Kbyte stond, dan deed ie gewoon niks :(
je kan proberen om je block size te veranderen.

De drivers had ik ook gewoon van de cd af.
Je moet de drivers gebruiken van intel (S-ata) want de VIA chip die erop zit werkt alleen voor P-ata drives.
staat op 128

• lucky me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08-2022

lucky me

Otaku

Hallo daar,

Zelf heb ik een P4P800 (zonder deluxe) draaien met 2 SATA HD's onder WinXP.

Je hebt de volgende files nodig op diskette:

HAL.dll
iaStor.cat
iaStor.inf
iaStor.sys
txtsetup.oem

Deze files staan op je ASUS CD-ROM. zoeken onder iastor.

Veel succes.

i7 3770K, 24 GB RAM, Asrock Z77 Extreme 4, Asus Strix GTX970 OC, Samsung Evo 840 250GB, Samsung 320 GB 7200rpm 16MB, WD green 2 TB, Asus DVD-writer

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-03 17:52
Ik heb hetzelfde probleem, en denk dat dit de oorzaak is van het af en toe blijven hangen in ut 2003. Ik heb een Sata 120 gb Maxtor, en kan de Accelerator van de driver cd rom van Asus dus niet installeren omdat ik de RAID mode niet kan activeren....

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-03 17:52
Ik heb dus ook een p4p800 dlx draaien, reeds geinstallerd en wel. Kan ik hem vanuit deze toestand in mn bios omzetten naar raid? Ik heb gehoord dat dit veel sneller en efficienter werkt, en ben er van overtuigd dat dit de haper in ut2003 veroorzaakt:

P4P800 dlx
P4 3.0ghz ht 800fsb
2x512 infineon ddr ramm
120 gb SATA Maxtor
Asus Radeon 9800XT 256 mb

Het is dus zo dat mijn HDD nu gewoon SATA draait, als ik de Asus driver cd erin doe herkent ie de Raid Accelerator driver niet eens, terwijl als ik browse die er wel op staat... Ik zou dus graag willen weten of ik mn pc opnieuw moet installen om dit in te schakelen, of dat ik dingen anders aan moet sluiten...
Pagina: 1