Toon posts:

Digitale uitgang CD - ROM

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag digitaal mijn audio cd's opnemen vanaf mijn cd - rom. Dan kan ik deze converteren naar MP3.

Er zit op de achterkant van mijn cd - rom een digitale uitgang. Ik heb een (oude) SB Live value player maar volgens mij kun je daar alleen de audio stekker op aansluiten en geen digitale aansluiting.
Wie weet hier meer van en welke geluidskaart heeft wel een digitale ingang

Verwijderd

Je kunt beter geen audio-outs van je cd-rom speler gebruiken als je cd-tracks naar je hd wilt kopieren en evt naar mp3 wilt comprimeren.

Je kunt het beste DAE gebruiken (Digital Audio Extraction) mits je cd-rom speler dat ondersteund...

WinDAC is een goede oplossing om te rippen...

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer weet ik of mijn cdrom DAE ondersteund. Gaat dit wel met je audio kabel of is dit ook weer een andere uitgang.

Blaze

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

dat gaat gewoon via je ide-flatcable (ik gok dat je ide hebt....kan ik een beetje zien aan het niveau van je post...no hard feelings). dat is dus 100% digitaal.

hier heb je dus op zich ook geen geluidskaart voor nodig, en je hebt (pak me niet op deze zin) geen verlies van kwaliteit.

je hebt een "(oude) SB Live value player"???
mag ik vragen hoe oud dat ding is?

Verwijderd

Volgens mij heeft de Live! wel een digitale ingang voor een cd-rom speler, althans die van mij wel(2-polig niet 3), maar om te rippen (DAE'n) heb je die kabel helemaal niet nodig! alles gaat via de ide/scsi-flatcable, je cd-rom speler zal vast wel DAE ondersteunen, alleen hoe snel en hoe goed dat weet ik niet, rippen gaat (vind ik) het makkelijkst met AudioCatalist, die doet het perfect en je kan tegelijkertijd zowel Mp3 als Wav. bestanden maken!
Je zou ook een brandprogramma kunnen gebruiken zoals Nero 4.0.75 en als tracks opslaan (vergeet die "silent at the end of the track" niet uit te zetten) je heus geen brander nodig.
En audio-outs gebruiken om wav. of mp3 te maken vanaf een cd-speler of ander apparaat kan ook perfect t'is alleen meer werk (knippen/editen).

(sorry RdB jij was eerder, ben een beetje traag met typen)

• R-Jean
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Die digitale uitgang van de cdromspeler en digitale ingang van sblive! (op de kaart zelf, niet aan de achterkant) zijn alleen voor audio cd's in je cdrom "digitaal" aftespelen....

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-08 09:53
Is het 1 van jullie gelukt om digitaal af te spelen via die twee polig kabel? (Met een sblive)

Je kan deze selecteren in je sb mixer, zo'n cd'tje met van die tandjes eronder.

Bij mij werkt het niet. Niet bij een ASUS 32x of een toshiba 40x.

Verwijderd

Ja, maar ik heb een AOpen (flauw), ik heb de AOpen aangesloten via die 2 polig stekkertje en mijn 3610 via de 3 polige analoge en het werkt!, raar dat het bij jouw niet doet.

Verwijderd

Bij mij werkt het ook niet. Een maat van mij heeft die uitgang op zijn digitale reciever aangesloten en dat werkte ook niet volgens hem
In de diverse manuals staat het ook zo lekker wazig aangegeven wat je met die uitgang kunt doen.

Verwijderd

Wat betreft DAE: zo'n beetje alle CD-ROM spelers die niet ouder zijn dan een jaar of 3 kunnen dat. DAE is absoluut de "meest digitale" manier om CD-tracks naar wav om te zetten.

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Om te DAE'en heb je een cdr programma nodig of een speciaal programma zoals windac of EAC (eac leest elke sector minstens 2x en maakt dus perfecte kopieen).

Is er nou kwaliteitsverlies als ik zou opnemen van de digitale (2polig) geluidsuitgang van de cdspeler?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

Verwijderd

Bedoel je nou een losse cd speler of je cd-rom speler?
Verlies is er altijd!, maar hoorbaar? zeker niet op de relatief goedkope cd-romspelers / geluidskaarten en pc-speakers, veel is mede afhankelijk van je DAC(Digitaal Analoog Converter)op je geluidskaart!
In de pro-wereld wordt veel gebruik gemaak van een losse dac of bv. de dac van een erg goede DAT-recorder (Tascam)en daarna geèdit op een combinatie van Apple/DigiDesign/Protools, op dat gebied is de Machintosh niet te verslaan!

Dat EAC 2x leest en zodoende perfecte copiën maakt gaat niet altijd op, zeker niet met mijn AOpen!, dus veel is afhankelijk hoe goed je cd-romspeler exstract!, beste test is de luistertest, hoor je totaal geen enkele tik over de hele cd en is een blinde test van het orgineel niet te onderscheiden, dan heb je een perfecte copie!

Verwijderd

.

• schijndel
  • Laatst online: 29-08 02:42
Denken wij na voor dat we anderen ervan beschuldigen dat ze niet goed lezen, of er totaal geen reet vanaf weten?

DAE= ALTIJD kwaliteit verlies. MAAR NIET TE HOREN. dit komt omdat de CDDA geen foutcorrectie bits heeft zoals een gewone cdrom. Dit betekent dat de pc/hardware nooit kan controleren of de sector goed uitgelezen is. Ook tijdens het transport van cd naar moederbord kan het fout gaan. IDE kabels zijn namelijk zo goed als niet afgeschermd en overspraak kan dus optreden. Dit kan niet gecontrolleerd worden door ontbreken van checkbit. Oa door de hoge kans op fouten gaat rippen dan ook altijd langzamer als data copyen.

Verwijderd

Okay, de foutcorrectie heb ik inderdaad over het hoofd gezien (ik geef mijn fout toe). Maar dan nog: uitgaande van een goede CD zal DAE in 99,99% van de gevallen een exacte kopie van het origineel opleveren.

Het schijnt dat de meningen hierover nogal verdeeld zijn.

Voor info:
http://resource.simplenet.com/primer/dae.htm
http://www.geffers.demon.co.uk/cd.html
http://www.onlineinc.com/cdrompro/0296CP/02parkerstarrett.html
http://www.treworgy.com/cdr/test.html

Vond ik zeer verhelderende links.

• schijndel
  • Laatst online: 29-08 02:42
bij de weg: sorry voor m'n boze reply... was de hele dag al een beetje pissed..

Verwijderd

Valcon ik vind het een beetje lullig dat je zo reageerd en meend dat ik zomaar uit mijn nek sta te lullen!
Kenx had 2 vragen: één over DAE en één over een digitale ingang op de geluidskaart, en bij het laatste is de DAC op je kaart zeker van belang toch?, op één van jouw gegeven links staat dat (slechte)exstractie van de cd-romspeler zeer zeker tikken kan veroorzaken!, en dan is er nog zoiets als jitter(correctie), ik neem aan dat je het één en ander al hebt doorgelezen, mijn feiten haal ik niet zomaar uit de lucht, maar is pure ervaring en sommige dingen in de audio-techniek kan je niet zuiver verklaren (bv. waarom een copie marginaal anders klinkt als het orgineel(buiten tikken om natuurlijk)), er zijn altijd mensen die zeggen "digitaal is digitaal" maar dat gaat niet altijd op naar mijn ervaring.

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Even om de verwarring nog groter te maken: eac heeft een database ergens op internet die van alle muziektracks een crc-code bijhoudt. De kans dat er dan een bit verkeerd zit is heel heel klein.
En een muziekcd heeft altijd extra Reed-Solomon error detectie gegevens.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

Verwijderd

Valcon reageert altijd zo. En dan begint tie altijd over een beginnersboek te zeiken. Ik weet er ook nog wel eentje voor hem: Communicatieve vaardigheden voor beginners...

Verwijderd

Ik heb eerder toch al mijn fout toegegeven (dat zeg ik zelfs letterlijk)? Meer dan dat kan ik echt niet doen. En om de gemoederen enigszins te suzzen zal ik mijn post leeg maken.

We zitten hier in een forum. 't Is de bedoeling dat er gediscussieerd wordt, dacht ik zo.
Pagina: 1