Computer omgevallen -> CD-R kapot?? Hoe test ik dat?

Pagina: 1
Acties:

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Nou, het probleem is het volgende, ik was wat aan het rommellen met de kabels van mijn PC, en nu is de kast op zijn zijkant gevallen. Leuk van die wieltjes onder een bigtower. :-)

Maar nu heb ik het volgende probleem, ik vermoed dat de cd brander stuk is, alleen weet ik niet precies hoe ik dat kan testen. Hij brand wel, maar ik heb het idee dat de brander ergens krom is van binnen, en daarom fouten shrijft.

Maar hoe kan ik dat bewijzen?

PS: Het klepje gaat af en toe niet in één keer open, dan moet ik hem weer sluiten, door 2x op eject te duwen, en daarna gaat het klepje wel weer open.

[ Voor 15% gewijzigd door Willems op 30-01-2004 13:46 ]

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

In Nero heb je de Data verification test.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:16
in Nero zit er gens een optie: 'verify written data' ofzoietsi in die richting
zet die aan, en hij gaat je hele cd lezen na het branden.

Maar meestal als een brander naar de klote is krijg je vastlopers van je pc tijdens het branden, of rare fouten tijdens het schrijven.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-03 10:51
Als je geen nero hebt en ook nergens een testprogje voor cdŽs kan vinden kun je ook altijd een archief aanmaken en die branden/uitpakken oid. Weet je ook gelijk of er fouten ergens op de cd zitten.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
ok ik heb een cd vol .jpg gebrand nu met verification, en dit geeft een error... dus ik kan hem officieel dood verklaren?

Of kan ik er nog iets aan doen?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-03 20:35
borgdavile schreef op 30 januari 2004 @ 13:36:
in Nero zit er gens een optie: 'verify written data' ofzoietsi in die richting
zet die aan, en hij gaat je hele cd lezen na het branden.

Maar meestal als een brander naar de klote is krijg je vastlopers van je pc tijdens het branden, of rare fouten tijdens het schrijven.
Dit zal denk ik niet werken, dan moet je het wel in een andere CD station testen. We hadden ook een HP 7200 (jaja, lang lang geleden) en die had ook een soort afwijking. Alleen dat ding zelf kon zijn eigen gebrande CD's lezen en andere CD spelers die kapte na 350 MB te hebben gelezen.

Ik zou zeggen, brand een 700MB tot het uiterste vol en probeer hem in een andere CD speler succesvol uit te lezen zonder al te veel haperen/foutmeldingen. Leest dat ding daarnaast nog wel gewone CD's correct? (dan denk ik dat er niet veel mee mis is, die HP begon zelf ook te stuiteren als hij een normale CD las en rond de 350 MB kwam)
offtopic:
Vroegah had je nog geen verificatie testen :+ knap dat ie zijn eigen afwijking kan oppikken, zit er toch echt wat goed mis

[ Voor 10% gewijzigd door LinuX-TUX op 30-01-2004 13:52 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:07
www.dvdinfopro.com, niet letten op dat DVD, volgens mij kan die ook errortests doen van cd :). Maar dan moet je wel eengoed medium hebben, waarvan je 100% zeker weet dat de cd goed is.
Pagina: 1