[asp/php] verbinding met as400

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 09:06
Weet er iemand hier hoe ik met asp of php (liefst asp) een connectie kan maken met een as400.

De bedoeling is dan om een rpg programma op de as400 op te roepen die de nodige waarden ontvangt en/of verzend.
Ik moet een webbased administratie systeem opzetten maar moet met bestaande rpg programma's werken. Dus op de asp pagina's mag er niks van berekingen ofzo gebeuren. Databank connectie's, berekeningen en controles gebeuren in de rpg programma's zelf.
Kort gezegd asp pagina moet waarden ontvangen/zenden van/naar de as400 die alles berekend/controleerd.

Hoop dat er iemand mij op weg kan helpen, vooral dat as400 toch geen zo nieuw ding meer is :) en ik vrees dat er niet teveel interesse meer naar is hier op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeel lang geleden hebben wij ook zoiets gedaan, maar dan met groupware. Toen hebben we het opgelost door een file neer te zetten op een ftp directory op de as/400. Deze polde deze directory 1 maal per minuut en begon met deze data te werken.

Misschien is dit ook de oplossing bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Misschien dat dit kan helpen?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48

pistole

Frutter

Als je bedrijf goed in de slappe was zit, dan zou je Verastream Host Integrator van WRQ (www.wrq.com) kunnen gebruiken.

Een bepaald pakket van de bedrijf maakt het mogelijk om een terminal achtige omgeving aan te sturen, en records die daaruit terug komen als recordset te benaderen.

Niet direct een oplossing voor je, maar misschien wel interessant.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
Dat van die apparte file heb ik ook aan gedacht.
Dacht met soort van xml file te werken: rpg schrijft weg naar xml file, die haal je op met je asp pagina wegschrijven zelfde principe. Alleen werkt dit niet traag? Om de min maar checken?

die OLE DB kan ik op eerste zicht niet veel mee doen want dit is om een databank connectie te maken met de as400 en dit mag ik juist niet doen. Ik moet echt rpg programma's oproepen die alles voor mij opknappen.

pistole:
Wel probleem is dat ik dit niet voor een bedrijf moet doen maar voor school. Deze hebben niet veel geld :)

But thx voor de ultra rappe reply's :)

[ Voor 12% gewijzigd door Tyf op 30-01-2004 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tyf schreef op 30 januari 2004 @ 13:18:
Dacht met soort van xml file te werken: rpg schrijft weg naar xml file, die haal je op met je asp pagina wegschrijven zelfde principe. Alleen werkt dit niet traag? Om de min maar checken?
Deze situatie heb je al neem ik aan ? XML wegschrijven met RPG, dat maak je niet even in een dag zeg maar namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Je zou gegevens naar een data-queue kunnen schrijven. Hang een server-programmaatje aan die data-queue die gewoon blijft wachten tot er iets in de data-queue terecht komt. Dit programma kan dan de gewenste RPG-programma's starten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
Uuh niet in 1 dag schrijven is niet erg
kwil er zelf 2 dagen aan schrijven ;)

Normaal is dit toch gewoon wegschrijven naar text bestand? met de nodige xml tags?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 13:21:
[...]
Deze situatie heb je al neem ik aan ? XML wegschrijven met RPG, dat maak je niet even in een dag zeg maar namelijk :)
XML wegschrijven vanuit RPG is niet zo'n probleem, parsen is een veel groter probleem (maar er zijn al parsers voor de AS/400).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nog een klein dingetje, je kan de AS/400 dat geschreven XML-bestand ook laten FTP'en naar een andere server, die dan weer op ontvangst (of rename na ontvangst) kan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
Mr. Liu dat van die data-que lijkt me wel goede oplossing probleem is dat mijn rpg kennis beperkt is tot redelijk basic stuff. Als je denkt dat dit nog redelijk vlot bij te leren is mag je altijd extra info geven indien je dit toevallig hebt (url ofzo).

Dat van dat wegschrijven naar bestandjes enzo wil nog lukken.
Maar denk echt dat dit geen oplossing is. Door dat de as400 maar om de zoveel ernaar kijkt word dit een te trage oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
aha dat ftp'en naar andere server lijkt me wel goed idee?
Kan dit omgekeer ook? de as400 namelijk laten ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Tyf schreef op 30 januari 2004 @ 13:30:
Mr. Liu dat van die data-que lijkt me wel goede oplossing probleem is dat mijn rpg kennis beperkt is tot redelijk basic stuff. Als je denkt dat dit nog redelijk vlot bij te leren is mag je altijd extra info geven indien je dit toevallig hebt (url ofzo).
De data-queues benader je met API's.

API's algemeen
API voorbeelden, hier naar Dataqueue klikken
Dat van dat wegschrijven naar bestandjes enzo wil nog lukken.
Maar denk echt dat dit geen oplossing is. Door dat de as400 maar om de zoveel ernaar kijkt word dit een te trage oplossing.
Je laat de AS/400 niet om de zoveel tijd naar een bestand kijken, maar permanent naar een data-queue (kost geen performance zolang die queue leeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44

crisp

Devver

Pixelated

Een alternatief voor dataqueues kan zijn een bestand met een trigger; op het moment dat je daar een record naar wegschrijft (bv via ODBC of whatever) dan wordt er automatisch een programma getriggered.
Ook is remote command wel mogelijk via shell-commando's en bijvoorbeeld client Access, of je kan remote commands via FTP versturen.

Nog even naar die laatste mogelijkheid gekeken, en je kan via een ftp connectie gewoon dit doen:
code:
1
quote rcmd call pgm(qgpl/yourpgm)

dat roept interactief dat programma aan op de as/400 (mits je genoeg rechten hebt)

[ Voor 27% gewijzigd door crisp op 30-01-2004 14:00 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

crisp schreef op 30 januari 2004 @ 13:51:
Een alternatief voor dataqueues kan zijn een bestand met een trigger; op het moment dat je daar een record naar wegschrijft (bv via ODBC of whatever) dan wordt er automatisch een programma getriggered.
Ook al aan gedacht, maar dat werkt alleen als je per record werkt.
Ook is remote command wel mogelijk via shell-commando's en bijvoorbeeld client Access, of je kan remote commands via FTP versturen.

Nog even naar die laatste mogelijkheid gekeken, en je kan via een ftp connectie gewoon dit doen:
code:
1
quote rcmd call pgm(qgpl/yourpgm)

dat roept interactief dat programma aan op de as/400 (mits je genoeg rechten hebt)
Dit is inderdaad de handigste methode, met FTP het bestand over pompen en dan het verwerkende programma starten. Als je zelf niet genoeg rechten hebt, kan je natuurlijk ook nog een klein programmaatje starten dat zelf genoeg rechten heeft om het verwerkende programma te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
thx ik ga eens rondkijken naar die api's en data-que
Pagina: 1