Toon posts:

[ECS K7S5A] BIOS kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren toen ik C&C Generals: Zero Hour aan het spelen was hield m'n pc er ineens mee op, hij rebootte spontaan. Ik naar m'n bios setup en de temperaturen waren laag (CPU 40/system 28) dus daar kon het niet aan liggen, maar de computer starte niet op, hij bleef hangen bij XP balkje. Ik duw de reset knop in en sindsdien heb ik geen teken van leven meer vernomen van mijn moederbord.

Als ik de pc op probeer te starten gaan mn fannetjes aan en de cd-rom lampjes en toetsenbordlampjes gaan ook nog wel knipperen, maar daar houdt het mee op. Het beeld gaat niet aan, er komt geen geluid uit mn pc speaker en ook niet uit mn gewone speakersetje.

Ik heb al mn bios gereset, een nieuwe batterij erin gedaan en een andere videokaart geprobeerd, maar het werkt allemaal niet. Ik denk zelf dat mn bios kapot is, maar hoe kan ik dat controleren? En als het bios kapot is, kan ik dan nog wat anders proberen dan een nieuw moederbordje?

Mijn specs:

-ECS K7S5A mobo
-AMD Athlon XP 1700+
-256 MB DDR-RAM
-GeForce 4200 FX 64 MB
-Maxtor 40 GB Harddisk
-Q-Tec 400W voeding
-Hele dikke processor koeler :P
-Windows XP professional

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 21:03
Heb je je moederbord al even grondig gecontroleerd op kapoote condensators? Of andere mankementen.

De bios is makkelijk te repareren/vervangen. Ga naar een electroboer die een eeprom-flasher heeft en laat daar je bios hardwarematig flashen. Of hij kan een nieuwe eeprom flashen met de bios. In beide gevallen heb je een diskette nodig waar de bios op staat.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Geen kapotte CPU of grafische kaart?

Soms koelen ze flink snel waardoor het lijkt alsof alles in orde was. :)

Senile! Senile Oekaki

• franklee
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11-2024
bekend probleempje.. Heb je al eens geprobeerd de reset jumper op het mobootje te gebruiken zodat de bios weer naar de defaults gaat? Ik heb zelf 3 pc's in elkaar gezet op basis van dit mobootje, werken perfect ,24/7 uur aan, met als enige probleem heeeeeel soms het probleem wat je beschrijft.

Verwijderd

Topicstarter
:D:D
Hij leeft weer, in de manual staat dat je je stroom van je pc moet afhalen als je je bios reset met je jumper, als je er 220 V overheen gooit als de jumper in de clear CMOS staat doet ie t toch echt een stuk beter dan zonder :P

Verwijderd

Topicstarter
Mn moederbord/bios is vandaag weer neergegaan, precies hefzelfde als eergisteren, een biosreset had deze keer geen enkele zin, ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan de praat en heb maar een nieuw moederbordje gekocht: een ASRock K7S8X. Alles overgezet op nieuwe moederbord en hij doet het nog steeds niet, nu ben ik dus bang dat ik beter mijn RAM en/of processor op de schroothoop kan gaan gooien. Maar hoe vindt ik nu uit wat er dan kapot is? Mn grafische kaart werkt wel in een andere pc, maar ram en processor kan ik wat moeilijker ergens anders testen. Alleen wat oude pentium's in huis. Weet iemand hoe ik kan uitzoeken wat er kapot is? Ik heb nog nooit problemen gehad met CPU of RAM. CPU is niet overgeklokt en heel goed gekoeld en het lijkt mij eigenlijk stug dat het daaraan ligt...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou memtest86 draaien om RAM te testen.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan memtest tog nie draaien als mn pc niet boot en mn scherm zwart blijft en mn pc helemaal niet reageert, zelfs geen pc-speaker piepje?

Verwijderd

Je zult toch onderdelen moeten switchen om erachter te komen wat er stuk.
1) Zoveel mogelijk apparaten afkoppelen (disk, floppy, cd etc).
2) Kun je een voeding uit een pentium bak halen en die eens proberen.
3) CPU en memory wisselen, heb je geen goede kennis met een AMD? memory wisselen gaat uiteraard het makkelijkst, als je 2x128MB hebt kun je die ook los van elkaar proberen.
N.B. een K7S5A kun je zowel SDRAM als DDR gehuegen in stoppen, in een pentium bak heb je toch vast wel SDRAM zitten, kun je die ook eens wisselen.

Verwijderd

Topicstarter
de voeding is het niet, ik heb hem net helemaal doorgemeten met een multimeter en de voltages zijn gewoon goed.

Moederbord en grafische kaart zijn sowieso goed. En volgens mij boot een computer zonder ram zn bios nog wel en dan krijg je in je bios pas een foutmelding, of zie ik dat fout? Dus ik denk dat het de processor is...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 22:56 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nee, zonder RAM boot die niet.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ram en cpu stuk :( vast een stomme stroompiek ofzow... maja was toch wel aan een upgrade toe dus ik heb een AMD 2400+ 266MHz gekocht en 512 MB PC3200 ram 400MHz

er zijn nu alleen een paar problemen... als ik mn FSB op 266MHz of hoger zet start ie niet op en als ik hem op 200MHz zet dan wel, de processor wordt dan alleen herkend als AMD Athlon 1800... maar goed hij start in ieder geval op nu

edit:scherm doet 't weer :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 20:30 ]

Verwijderd

ik had ook een keer dat mn mobo dacht dat mn cpu dood was cool he :p zei no cpu installed :S terwijl cpu goed was. dus met "kapotte cpu" (dat dacht ie) hoort ie nog half bios in te kunnen. was bij mij ook het geval.

Als je het aan mij vraagt is het de bios die dood is (heb zelfde ervaringen gehad :))
maar omdat je een andere mobo bij hebt vind ik het wat vaag misschien ondersteund die 2de mobo je cpu niet :p en van de eerste is de bios dood :p

even reklame als je bios dood is check www.flashbios.org door hun leeft mijn asus a7n8x deluxe nog steeds :p

suc6

Verwijderd

Topicstarter
newsflash: alles doet t :) ik krijg alleen mn proc niet op 133 MHz draaiend, op 100 Mhz FSB doet ie t gewoon, maar op 133MHz start hij niet meer op = scherm blijft zwart = kan niet in bios

Verwijderd

Op de Asrock K7S8X zitten naast de geheugenbanken 2 jumpers voor het instellen van de FSB. Zowel voor 100, 133, 166 en 200Mhz zijn dit verschillende instellingen. In de handleiding staat hoe die jumpers moeten staan.

Staan de jumpers voor jouw type processor goed ?

Verwijderd

Topicstarter
ja, in het bios heb ik ingesteld dat de CPU Frequency door de jumpers bepaald moeten worden. Als ik de jumper op 100 zet start de pc helemaal op, als hij op 133 of hoger staat niet. Daarna heb ik via het bios manual verhoogt naar 133 en toen startte hij weer niet op totdat ik de bios resette en de jumpers terugzette op 100

Verwijderd

Welke Bios heb je op dit moederbord ?

Hier een link naar Asrock voor een Bios update http://www.asrock.com/support/download/dl_k7s8x.htm#bios

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de nieuwste, v 2.2 standaard erop zitten
ook al opnieuw 2.2 erop geflashed, maar weer geen resultaat...

Verwijderd

Topicstarter
ok, het ram deed het toch, dus nu had ik een werkende pc alleen met een 100 MHz FSB die ik niet op 133 kreeg en met 768 MB RAM

maar nu gebeurt het weer: mn pc knalde er midden in Windows uit en start niet meer opnieuw op, ben dus bang dat mn processor opnieuw is gesprongen, maar heb geen idee hoe dit kan. Omdat mn processor zwaar onderklokt was (hij draaide op 1500 MHz ipz 2000) werd hij niet warm, 45 graden ofzow. En de voltages zagen er ook goed uit. Iemand enig id waar het dan wel aan ligt, misschien toch voeding?

Nog een keertje mn nieuwe specs:
-AMD Athlon XP 2400+ onderklokt naar 1500 MHz
-ASRock K7S8X rev. 3.0 mobo
-768 MB DDR RAM
-XFX GeForce Ti 4200 64MB
-Q-Tec 400 W voeding
Pagina: 1