libc = een lib die je wel hebt, maar waarschijnlijk niet de goede verdie ofzow.
Maar: ten eerste: aangezien je van compilen nix snapt zorg dat je .rpm's download en let op! suse (en meer d8 ik) gebruiken ook een .rpm formaat, maar die werken (naar aale waarschijnlijkheid) niet goed op een Mandrake systeem! dus zorg dat je mandrake (Red hat werkt misschien ook wel) rpm's download.
Ten tweede: haal eens een goed boek uit de bibliotheek of boekhandel over linux (in jou geval het liefst over Mandrake linux uiteraard) daar staan zulk soort dingen als dit goed en duidelijk in uitgelegd.
En tenslot wou ik nog ff melden dat je nu zelf ook wel hebt ondervonden dat linux niet windows (ik zie hier veel mensen die linux willen gebruiken omdat ze denken dat linux programma's niet crashen en bovenal omdat ze het stoer vinden. Vervolgens willen ze linux als windows gebruiken: beetje surfen filmpjes kijken, mp3tjes luisteren, gamen etc. en denken dat wat in windows simpel is in linux ook simpel is, maar dat is (helaas) niet altijd zo! Ik vind dat linux niet geschikt is voor de gemiddelde desktop) is, maar als je expirimenteren interresant vind ga door! maar onthoud: rtfm

suc6