Een programma installeren onder mandrake

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
het gaat effe om KICQ, maar ik ga er van uit dat andere software op dezelfde wijze geinstalleerd zullen moeten worden,

ik heb al eerder van iemand gehoord dat het best moeilijk is om je software te installeren, kan iemand mij uitleggen hoe? thx

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
Log in (grafisch of niet)(als user of niet),
start een Xconsole (grafisch)
doe su en geef het root password
nu ben je als superuser ingelogd.
start kpackage (grafisch)
open het gewenste bestand
klik [test] aan en doe install.

niet grafisch:
ga naar de directory waar het bestand staat,
doe 'rpm -ivh bestandsnaam'

• Mister_X
ok, dit moet lukken nu, nog 1 vraagje, als ik me hd's cdrom's wil mounten dan doe ik:

mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/win_c

nah, geen probleem maar dan zegt ie only root can do that, dus met ik dan als root inloggen? want als ik een sessie (in terminal) op in de root, paswoord opgeven, dan blijft hij het zelfde zeggen!

• Mister_X
ow, wacht, wat is kpackage?

• balk
je hebt root en root

root als superuser (god), de login waarmee alles mag op je compu

en root als basis van je bestandssysteem (/ dus)

in dit geval moet je de user root worden (door te su'en of als root in te loggen)
Dat is gedaan omdat meerdere users tegelijk van een cd kunnen lezen, als een individuele user een cd kan umounten kan een andere user daar last van hebben.

kpackage is een installatieproggie, zit standaard bij kde.

• Mister_X
ik bedoelde met can eigenlijk can't do that,

ik snap die termen wel, root is de hoofdtak waar alle zijtakken beginnen, root is de allmighty user, op de root kan je in de terminaal gewoon inloggen, wel als the almighty dan he. maar dan blijft beweren dat ie dat niet kan doen, terwijl je wel het root als almighty paswoord opgegeven heeft.

ow, waar zit dat kpackage, kan niet vinden :?

• balk
in een Xterm 'kpackage' intikken :)

• Mister_X
Xterm?????

• balk
sorry, een Xconsole (Xterm is het correcte woord ervoor), kijk maar in je menuutje(s), klik op zo'n zwart beeldschermicoontje

Verwijderd

tik in je console in
"lynx -source http://go-gnome.com | sh"
dan installeert hij in gnome heel veel nieuwe dingen.. zoals icq enz :)
helix gnome is veel mooier :)

• Mister_X
kan dat ook met go-kde ipv gnome? ik gebruik namelijk KDE

• Mister_X
sorry hoor, ik weet nog steeds niet hoe ik een programma moet installen, het zijn van die gezipte proogies, als je ze uitpak zijn het allemaal bestanden, in die install.txt (zegmaar) staata wel hoe het moet maar dat zegt me nix, (zoiets als, make install) maar dat werkt,

en jij had het over kpacke, (doet het niet eens) en dan een bestand? er zijn alleen bestanden, het gaat ook om knapster, weet iemand hoe die geinstalleerd moet worden?

• balk
OK, er heerscht wat onduidelijkheid.

Wat jij hebt gedownload is de binary van een programma, die moet je zelf op je systeem aanpassen en installeren. (dwz, de aanwezige en benodigde libraries bekijken, en allerhande andere dingen). Volg daartoe de aanwijzingen in het readme of install textbestand.

Omdat dit vaak wat lastig is zijn er verschillende package systemen bedacht. Redhat heeft de RedhatPackageManager (RPM), debian heeft dpkg (.deb-jes) enz enz. Mandrake is gebaseerd op Redhat qua bestandsstructuur en nog meer dingen. Als je nu van een programma de 'rpm' download (niet het .src.rpm maar het 386.rpm oid) heb je een zogenaamde 'precompiled' pakketje in huis. Dit pakket weet dus waar ie wat moet zoeken. Dit pakket weet ook wat ie aan andere pakketten nodig heeft. (dependencies).

Als je nou een proggie wil installen kan je het beste beginnen met rpm's. Download ze.

**
het kpackage verhaal:
om een RPM te installeren heeft redhat een programma geschreven wat (jawel) rpm heet. Daarmee kan je op de commandline een programma installeren. Ga naar de directory waar het gedownloade bestand staat en doe 'rpm -ivh bestandsnaam' waarbij je van wat handige truukjes gebruik kan maken. Geef eens ipv bestandsnaam de eerste letter van het rpm-bestand en druk op de <tab> toets
TADA
alle mogelijkheden zul je zien. Specificeer door meer letters te geven ('rpm -ivh kicq<tab>')<enter>
Nu wordt het bestand geinstalleerd.

kpackage is een grafische shell om de package managers heen. start hem door (aan de prompt) kpack<tab> te doen (wordt als het goed is aangevuld tot kpackage, of geeft alle mogelijkheden (doen = zien wat ik bedoel).

Je krijgt nu een mooi programmaatje, open door wat te klikken het rpm bestand dat je graag wil installeren. Klik op 'install'.

Hoppakee
beetje duidelijk?

• Mister_X
BETER, veel beter! bedankt, ik zit nu in windhoos maar duik zo linux weer in!

• Mister_X
ik weet wat me probleem is, ik heb kpackage niet geinstalleerd, nu heb ik hem gedownload, maar het is wel zo'n gezipte file, en ik ben er nog steeds niet achter hoe dat werkt,

ik heb dit gedaan
./configure
dan gebeurt er iets, maar op het laast toch een error, wat het is weet ik niet...hij kan geen executble maken ofzo

• balk
In Drakconf zit ook een package manager, ik weet even niet meer hoe die heet. Klik maar op dat icoontje en kijk eens rond.

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
je moet ook ff de rpm van kpackage downloaden en die installen met "rpm -ivh kpackage.i386.rpm" (o.i.d, naam van de rpm invulen)

Leander

Verwijderd

Naast kicq heb je ook libicq nodig.
Voor rpm's, kijk ens op www.rpmfind.net
installeren doe ik altijd met rpm -Uvh file.rpm als root.
Kpackage, gnorpm en xrpm zijn hier frontends van die hetzelfde doen.

• balk
'rpm -Uvh bestand.386.rpm' is voor updaten (nieuwere versie) van een programma, 'rpm -ivh bestand.386.rpm' voor installeren.

Verwijderd

Hoi,ik heb een com21 modem en die wil ik aan de gang krijgen onder linux mandrake 7.2.Op de cd van wanadoo staat een rpm bestand die een PPPoe installeerd,maar als ik dat wil installeren krijg ik de melding dat er ppp benodigd is ,hoe kan ik die instaleren (als ik nu ppp wil instaleren moet ik een modem opgeven,maar ik werk met een netwerkkaart en een modem.
Iemand een idee?

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• Mister_X
ik moet qt>=2.1 en libc6.2-2.so.3 hebben om wat proggies te installen, wat is dat?

Verwijderd

libc = een lib die je wel hebt, maar waarschijnlijk niet de goede verdie ofzow.
Maar: ten eerste: aangezien je van compilen nix snapt zorg dat je .rpm's download en let op! suse (en meer d8 ik) gebruiken ook een .rpm formaat, maar die werken (naar aale waarschijnlijkheid) niet goed op een Mandrake systeem! dus zorg dat je mandrake (Red hat werkt misschien ook wel) rpm's download.

Ten tweede: haal eens een goed boek uit de bibliotheek of boekhandel over linux (in jou geval het liefst over Mandrake linux uiteraard) daar staan zulk soort dingen als dit goed en duidelijk in uitgelegd.

En tenslot wou ik nog ff melden dat je nu zelf ook wel hebt ondervonden dat linux niet windows (ik zie hier veel mensen die linux willen gebruiken omdat ze denken dat linux programma's niet crashen en bovenal omdat ze het stoer vinden. Vervolgens willen ze linux als windows gebruiken: beetje surfen filmpjes kijken, mp3tjes luisteren, gamen etc. en denken dat wat in windows simpel is in linux ook simpel is, maar dat is (helaas) niet altijd zo! Ik vind dat linux niet geschikt is voor de gemiddelde desktop) is, maar als je expirimenteren interresant vind ga door! maar onthoud: rtfm :)
suc6

• Mister_X
d8 dat linux wel krachtig is om een game lekker te laten draaien. voor de rest is het idd puur experiment, en ervaring voor misschien in me CV.
Pagina: 1