[A7V600] QFan feature geeft errors...

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 20:39
Lo leute,

Ik heb onlangs een PC met daarin een A7V600 mobo gekocht. Ding werkt perfect, alleen heb ik een probleem met de BIOS feature genaamd QFan. Deze zou automatisch de snelheid van de CPU fan op moeten kunnen schroeven zodat ie wat koeler blijft. De CPU is een Athlon 3000+ met de standaard koeler.

Echter, wanneer ik deze feature op enabled zet en de PC opnieuw opstart, krijg ik een foutmelding na de POST. Nu heb ik het even nagelezen en de waarde op default gezet, namelijk 10/?? (Ben de andere helft vergeten) maar nog krijg ik een error. Alle andere waardes heb ik ook geprobeerd, en alleen bij Full Speed boot ie gewoon door.

PC specs:

Asus A7V600 BIOS versie 1006
Athlon 3000+ Niet overgeklokt + standaard koeler
1024 MB DDRRAM
ATI Radeon 9700 Pro Niet overgeklokt
Soundblaster Audigy 2
Maxtor 40 GB 7200 RPM IDE
Maxtor 80 GB 7200 RPM IDE
Western Digital 120 GB 7200 RPM S-ATA

Casefan aangesloten op de PWR_FAN op mobo

Iemand anders die dezelfde ervaringen heeft gehad? Ik heb nog gezocht op Google, Asus.com en hier op Tweakers, maar dat leverde geen goede resultaten op.

Alvast bedankt...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
• Die waarde is 10/16e van de normale snelheid, zet dit aub voortaan zelf in je startpost, niet iedereen raad dit.
• Een foutmelding na post is een beetje vaag, zet de foutmelding hier aub letterlijk neer.
• Indien foutmelding over het aantal RPM van de CPU_Fan gaat, kijk dan even of ie wel draait en indien mogelijk hoe snel in het 'hardware monitor' gedeelte van je BIOS.

{signature}

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 20:39
Oke...

De default waarde volgens de handleiding, 10/16 dus, werkt niet.

De foutmelding: Hardware monitor found an error. (Dacht ik, zit op mn werk nu)

Fans draaien, ongeveer 3000 RPM... Qfan op disabled en op Full speed maken geen verschil.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Post om te beginnen voortaan pas als je alle info bij de hand hebt, dus liefst gewoon thuis waar je ook suggesties gelijk uit kunt proberen.

Verder: heb je de moeite genomen in de manual te kijken naar wat Hardware Monitor doet :? Het controleert of de fansnelheid niet onder een bepaalde waarde zit. De default waarde is vrij hoog. Juist door Qfan in te schakelen gaat de snelheid omlaag en... hardware monitor error.

Oplossingen:

1) hardware monitor uitzetten
2) hardware monitor instellen op lager toerental

Het bovenstaande is dus gewoon uit die manual te halen. Wat je er ook bij had kunnen vermelden is dat bij die 'error' je met F1 gewoon door kan booten, het is dan ook maar een waarschuwing...

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.