Toon posts:

[G5] Linux ervaringen iemand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een G5 gaan aanschaffen met dual boot in linux (gentoo) en os 10.3. Nu hoor en lees (google) ik over verschillende problemen zoals geen geluid en fans die doldraaien. Nu is de tweakers community natuurlijk de meest directe ervaring bron om wat 'from the frontline' comments te horen.

In andere worden, draait iemand een goed werkende linux zonder problemen op z'n G5 (dual) en is dat ding een beetje vooruit te branden in vergelijking met dual opteron's en linux?

Makkie vraag toch? >:)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Good reading: http://penguinppc.org/

Op die site worden een aantal zaken (en distro's) van Linux op de PPC G5 behandeld. Testversie van een Yellow-Dog Linux voor de G5 kan je hier regelen: http://www.terrasoftsolutions.com/products/apple/g5s.shtml

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn inderdaad OA de twee websites waar ik de informatie betreffende geluid (terrasoft) en fans (gentoo) vandaan heb. 'k ben wel zo vriendelijk geweest eerst zelf ff te zoeken. O-)

Zodoende was ik eigenlijk op zoek naar mensen die dit zelf hebben en de bruikbaarheid aan mij kunnen mede delen. Niet te vergeten de snelheid.

Verwijderd

Ik ben zelf al een maandje bezig om voor de Universiteit van Amsterdam om de netwerk performance (met Intel 10 GBit kaartjes) van de G5 te testen. Onder andere onder Linux. Voor een howto van gentoo Linux op de G5, kijk op mijn pagina

http://www.os3.nl/~visser2d/g5install.html

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ook een cluster aan het bouwen met dat soort kaarten? Ervaring qua snelheid wel (heel) goed? Geen andere opmerkingen dan in de g5install? Die was wel prettig om te lezen maar ervaringen qua gebruik?

Verwijderd

Ja tuurlijk....we proberen een zo hoog mogelijke snelheid met TCP/IP te halen. Op dit moment komen we met TCP/IP echter niet hoger dan 3.5 Gbits. Met UDP halen we snelheden tot 7.8 Gbits (met geoptimaliseerde TCP stack). Met behulp van NAPI is het mogelijk om nog hogere snelheden te halen. ALs dit echter bij de driver wordt gecompiled weigert het systeem de network interfaces up te brengen. Dit alles dus onder Linux.

Onder Mac OS X valt het helemaal tegen, daar wordt een niet hogere snelheid als 1.4 GBits gehaald. Moet wel bij gezegd worden dat het in OS X niet mogelijk is om de TCP stack enorm te tweaken aangezien het systeem dan vastloopt.

Al met al valt het dus een beetje tegen. Dit is mede te wijten aan software problemen (powerpc software is nog niet zo volwassen als x86 software).

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel jammer, het zijn nog wel zulke leuke machines. Heb je ook ervaring in/met het desktop linux gebruik van de G5 of alleen in een cluster omgeving?

Verwijderd

Ja ook onder desktop gebruik (en ook ervaring met andere apple machines als iMac/powerbook etc). Hij is snel, heel snel vooral in vergelijking met de G4 machines. Maar ja je moet wel van Mac OS X houden of natuurlijk Linux erop zetten.
Pagina: 1