Subjectieve percentage bij jaarcijfers

Pagina: 1
Acties:

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:42
In het volgende nieuws item Nettowinst TSMC stijgt 520% ten opzichte van vorig jaar is met name de titel nogal subjectief. Kijk 520% winst stijging is natuurlijk wel leuk maar het zegt absoluut niets. Indien we het hebben over jaarcijfers is het misschien handiger om standaard een tabel op te nemen met deze info,
bijvoorbeeld:
20022003%
Omzet10011010%
Bedrijfsresultaat121525%
Winst11,1515%

Want de titel is misschien wel pakkend maar het gaat dus om de cijfers van het vierde kwartaal. Wie weet hebben ze afgelopen jaar wel heel veel geïnvesteerd maar hebben ze in het vierde kwartaal alleen maar lopen cashen. Het gooien met percentages is leuk als je ook daadwerkelijk vergelijkt en hier mis ik dus een beetje die info.

buit is binnen sukkel

• Steve
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

Na overleg aangepast in Nettowinst TSMC stijgt 520% over het vierde kwartaal :)

[ Voor 24% gewijzigd door Steve op 30-01-2004 11:18 ]

• ripexx
  • Laatst online: 23:42
Jupiler schreef op 30 januari 2004 @ 11:18:
Na overleg aangepast in Nettowinst TSMC stijgt 520% over het vierde kwartaal :)
Oke thx :)

Wat ik verder graag zou zien is dat de jaarcijfers objectiever kunnen worden besproken. Denk daarbij aan het geven van vaste informatie met betrekking tot de cijfers. Enige uniformiteit zal zeker niet verkeerd zijn. Ik zou graag van de FP/Nieuws-crew willen vernemen of er bijoorbeeld regels vastgelegd zijn in het redactie statuut met betrekking tot het noemen van cijfers etc.

buit is binnen sukkel

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Nee, daar zijn geen regels voor. Ik ben ook geen voorstander van een standaard tabel of iets dergelijks. We zien sowieso al dat posts over cijfers niet erg populair zijn, dus het is hard nodig om opvallende aspecten uit de cijfers te lichten en daar de aandacht op te vestigen. Op een droge opsomming van getallen en percentages zit nu eenmaal niemand te wachten, ook al is dat misschien objectiever. Tweakers.net is nu eenmaal geen site voor beursguru's of economen, en we hebben ook geen intentie om dat te worden :).

[ Voor 25% gewijzigd door Wouter Tinus op 30-01-2004 22:37 ]

Professioneel Hyves-weigeraar