Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Monitor Spuiten

Pagina: 1
Acties:
  • 532 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een monitor van Packard Bell
Deze is gewoon wit met een groene rand.

Nou is me pc en alles Zwart met blauw Dus wil ik me monitor ook zwart maken

Wat is nou de beste manier om een monitor te spuiten. en waamee moet dat.

En wat als er "verf" op de electronica komt?

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-11 10:24

Flexx

This side up

Je zal heel de kap van de beeldbuis moeten halen omdat er anders verf via de ventilatie gaatjes in de monitor komt.

Verwijderd

In de CME-faq staat een stukje over je case spuiten. Daar heb je vast iets aan.

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:19

iambig

* z.o.z *

http://www.gorillabob.8m.com/custom2.html
http://www.zapwizard.com/black_monitor/

[disclaimer modus]
!!!LET OP!!!
Je monitor wordt gevoedt met gigantische spanningen (genoeg om een volwassen mens ernstig te verwonden).
Deze spanningen staan vaak nog op je monitor terwijl deze uit staat!!!
Een gewaarschuwd modder staat voor twee.
[/disclaimer modus]

NEE: dit is geen signature...

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
kheb zelf ook een oud 15" monitor zwart gespoten en dit was best te doen...
je kan gewoon een zwarte spuitbus gebruiken, als je maar goed ontvet met bijv. alcohol.
opschuren kan, maar hoef volgens mij niet. ik heb 't in ieder geval niet gedaan en de verf hecht nog steeds goed hier..

er kan inderdaad nog hoge spanning staan op bepaalde onderdelen in je monitor dus probeer niks aan te raken. ik liet de monitor 24 uur van het stopcontact, ik meende gelezen te hebben dat dan de spanning wel weg zou zijn (correct me if i'm wrong :P)

dan gewoon je achterkant eraf halen zodat je het gedeelte met de ventilatie-gaten kan spuiten.
daarna de voorkant, nadat je het beeldscherm zorgvuldig hebt afgeplakt en eventueel de zilveren knopjes voor het menu.

ik moet je wel vertellen dat ik best zorgvuldig heb gedaan naar mijn mening, maar dat je toch altijd wel plaatsen houdt wat nog wit is en je dus een marker moet gebruiken.
denk maar aan die hoeken waar 't beeldscherm overgaat in plastic.
en al die kiertjes en gleufjes die je ook goed moet spuiten, maar natuurlijk niet te veel en te lang wil je druipers voorkomen.. :P

s6 he.. :+

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:19

iambig

* z.o.z *

NewbieNeo schreef op 30 januari 2004 @ 02:25:
er kan inderdaad nog hoge spanning staan op bepaalde onderdelen in je monitor dus probeer niks aan te raken. ik liet de monitor 24 uur van het stopcontact, ik meende gelezen te hebben dat dan de spanning wel weg zou zijn (correct me if i'm wrong :P)
It will take about an hour if you hook up the cap's to a discharging unit.

If you just unplug it and leave it to discharge it can take months depending on the quality of monitor. For example, if you are using a monitor with around 0.25 dot pitch and that has the MDPS (monitor display power saving) or standy by, the capacitors will take a extremely long time to discharge.
If its an older monitor that does not have many features it will not take long to discharge. Good way to tell if your monitor discharges quickly is when you turn it on, if there is a loud sort of buzz sound that sounds for a little less than a second, then its discharging quite a bit of its charge.

The best way to discharge a monitor is to pick up a good 50W-75W ceramic resistor and connect the one lead to the plug on the back of the CRT (after removing the plug from the CRT tube) and the other to a negative or ground connection. You cannot use a netrual connection for this in place of a ground or it will not discharge.

My advice is to take the monitor to a local electronics repair shop and let them discharge it for you. The amount of charge in a monitor I've never seen kill someone, but I have seen horrible injuries from them.
http://forums.xtrememods.com/showthread.php?t=443
:X

NEE: dit is geen signature...

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Kun je dan niet gewoon plastic handschoenen aandoen?

www.nintendocasemods.com

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

gewoon GOED UITKIJKEN!!! EN MET JE KLAUWEN VAN DE ELEKTRONICA AFBLIJVEN!!! dan kan het best.
* SetsunaKaede heeft al een aantal tv's en monitors open gehad, en is nog steeds compleet.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:02

World Citizen

FreeReef.nl

Digital-DNA schreef op 30 januari 2004 @ 12:39:
Kun je dan niet gewoon plastic handschoenen aandoen?
Nah ik denk dat die soort voltage ervoor zorgt dat je strax je handschoenen niet meer uit kan doen en voor alteid condoompjes om je vingers hebt.

FreeReef.nl

Verwijderd

kijk zoiets wil ik nou ook nog gaan doen met 1 of beide schermen :) alleen hoe voorkom je dat de knopjes niet slijten qua verf aangezien ik "het ding" altijd uitgooi met powerknop vanwege een knipperende stand-bye led 8)7

wat je ook kan doen is trouwens het volgende:

je haald de zuignap van je beeldbuis af (voorzichtig pennetje inbuigen met een geisoleerde schroevendraaier)

vervolgens pak je die zuignap vast en houd je m even tegen het metaal van je chassis (massa delen aan) niet schrikken van eventuele vonkjes :)

dit doen ze soms bij tv's zodra ze worden ge-de assembleerd

nu ben je iets zekerder van ontlade delen stel dat je ergens tegenaan komt ,. hoogspanning zit meestal in de buurt bij waar je vga kabel zit rechts aan het begin van de print die kant is het gevaarlijkst

maar kijk wel uit
:)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 13:04 ]

Verwijderd

wat je ook kan doen is trouwens het volgende:

je haald de zuignap van je beeldbuis af (voorzichtig pennetje inbuigen met een geisoleerde schroevendraaier)

vervolgens pak je die zuignap vast en houd je m even tegen het metaal van je chassis (massa delen aan) niet schrikken van eventuele vonkjes

dit doen ze soms bij tv's zodra ze worden ge-de assembleerd
Als je dit doet wordt de beeldbuis niet ontladen. Op de aansluiting van de "zuignap" (=hoogspanningsaansluiting) op de beeldbuis kan dan best nog 25kV staan. Ouch.

Het beste ontlaadt je dat door de "zuignap" NIET los te nemen maar er even een geïsoleerde meetpen o.i.d. onder te wurmen die via een weerstand van een paar 100k met massa is verbonden. Op dezelfde manier zijn condensatoren te ontladen.

Het demonteren van electrische en electronische apparatuur door niet-gekwalificeerde mensen is altijd af te raden. In dat geval is het beter de zaak af te plakken en te spuiten, een zwarte monitor te kopen of niet zeuren over je witte monitor.

Verwijderd

nketelaar schreef op 30 januari 2004 @ 12:52:
[...]

Nah ik denk dat die soort voltage ervoor zorgt dat je strax je handschoenen niet meer uit kan doen en voor alteid condoompjes om je vingers hebt.
LoL, er staat idd een behoorlijke restspanning op je monitor, zoals al gezegd word let gewoon heel erg goed op want het kan je frituren in het ergste geval. Bij dit soortvoltages kun je je niet meer ff met handschoenen en / of rubberen dingen aarden. Daar kan het te hoog voor zijn.

Verwijderd

Heb denk ik dezelfde monitor 8)

En ik ben hetzelfde van plan alleen in de kleuren zwart en rood. Bedankt voor de tips

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen Bedankt voor de tips.
Weet iemand nu hoelang de beeldbuis moet ontladen.

Ik heb geleerd voor monteur communicatie instalatie dus ondertussen staat er standaard al 230 op me :D

Monitor heb ik in me jeugd wel is op me flikker gehad :D
Voelde niet leuk :D mja scherm deed het iig weer :D

Ik twijvel nog wat ik met de knopjes en de Groene ring doe

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 23:48:
Iedereen Bedankt voor de tips.
Weet iemand nu hoelang de beeldbuis moet ontladen.

Ik heb geleerd voor monteur communicatie instalatie dus ondertussen staat er standaard al 230 op me :D

Monitor heb ik in me jeugd wel is op me flikker gehad :D
Voelde niet leuk :D mja scherm deed het iig weer :D

Ik twijvel nog wat ik met de knopjes en de Groene ring doe
230V ??? Ooooooh :O
Heb het zelf al wel enkele malen gehad, ook eentje echter toen ik nog volledig nat was en op een of andere manier 230via de aarding had gekregen (had het dan nog met m'n vingers vastgepakt). Nouja ;(

In elke geval, neeeeej !!! Pas maar op, die monitor heeft wel wat meer dan slechts "230Volt." En ja, ik weet wat ze zeggen:"spanning is niet erg, het is stroomsterkte, amperekes die killen."
Heb je al eens een zenuwtrek gehad ? Of wanneer je een spier verrok ?
Kan ik je zeggen dat bij een montior, CRT zekers, je wel even in TOTALE spasme gaat liggen krampen. En hopelijk overleef je zoiets :X

24.000 Volt 14" CRT is niet ongewoon dude. Pas daar enorm mee op !!!

Daar kan gemakkelijk nog weken nadien een fixe slag op zitten!!!

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

ehhhmm... als hij de kappen er af haalt, loopt ie helemaal geen risico.
Ik zou in ieder geval niet zo gaan spuiten.... al was het alleen maar om er zeker van te zijn dat ik heel blijf.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lichtelijk offtopic: xentric in "Object dat vliegt volgens het Biefeld-Br..."

Monitoren slopen en de hoogspanning misbruiken om iets te laten zweven...

Overigens:
19" -> 30 KV. En, spanning doodt idd niet, maar doet wel pijn... (Ervaring met mijn pc kast -> Oude amp --> waterleiding)

• RelaXXinG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 09:59
Flexx schreef op 30 januari 2004 @ 01:25:
Je zal heel de kap van de beeldbuis moeten halen omdat er anders verf via de ventilatie gaatjes in de monitor komt.
Ik heb 2 jaar geleden mijn iiyama 17" crt gespoten in het zwart.
De kap heb ik er gewoon om laten zitten, en heb alleen "het beeld" afgeplakt zeg maar.

ging prima, doet het nog steeds goed :)

gewoon beetje opschuren met heel fijn schuurpapier.
dan filler erop, hoeft niet perse maar toch beter.
weer een beetje schuren.
dan primer erop, zodat de verf beter hecht. (wel primer voor kunstof)..
dan verf erop (ik had motip) spuiten.. eventueel blanke lak erover heen. is het wel iets krasvaster zeg maar.

veel suc6! :)

Verwijderd

dan had ik t beter voor elkaar :)

ik heb de kappen van me monitor aan een vriend gegeven en die heeft m gespoten bij een spuiterij, het zag dr heel strak uit, en ik kon dr veel geld voor vangen :) maar opschuren spuiten lak is t best jah

Verwijderd

Mwagh, ik heb mijn monitor ook gewoon gespoten zonder deze uit elkaar te halen. Ik wist wat de risico's waren, en ik ben geen lichtboer, dus ik had geen zin in een klap. Gewoon zorgvuldig je beeldbuis afteepen, het voetje erafschroeven, de monitor vetvrij maken (anders krijg je lelijke plekken rondom de knopjes e.d.) en spuiten die handel.

Met die ventilatiegaatjes moet je wel ff oppassen, want anders spuit je direct op de printplaten en al die rommel wat in de monitor zit. Dat is op zich niet zo erg, maar als de monitor een beetje warm wordt krijg je een heerlijke chemische lucht in je kamer. Zorg dus dat je minimaal vanaf 30 cm. afstand spuit. Gewoon elke keer een dun laagje erbij spuiten, dat geeft ook het mooiste resultaat (zonder druipers), en dat geldt voor de hele monitor. Zorg ook dat je eerst naast je monitor spuit, en het knopje helemaal indrukt, en de spuitbus dán pas over je monitor haalt. Als je je spuitbus direct boven de monitor houdt en dan pas indrukt, krijg je vaak een paar van die dikke druppels mee.

Ik heb trouwens ook nog spuitlak gehaald en er een paar dagen later overheen gespoten, mijn monitor is lekker krasvast nu, én zwart! :P

Oja, ik heb het ledje ook overgespoten, ik werd helemaal gek van dat geknipper, zo kan een mens toch niet fatsoenlijk slapen als hij aan het downloaden is? :o

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 03:06 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 21:32:
dan had ik t beter voor elkaar :)

ik heb de kappen van me monitor aan een vriend gegeven en die heeft m gespoten bij een spuiterij, het zag dr heel strak uit, en ik kon dr veel geld voor vangen :) maar opschuren spuiten lak is t best jah
hoe heb je dat plastic gedeelte aan je beeldbuis eraf gehaald dan?
je hele monitor uit elkaar geschroefd?? :D
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 03:03:
Oja, ik heb het ledje ook overgespoten, ik werd helemaal gek van dat geknipper, zo kan een mens toch niet fatsoenlijk slapen als hij aan het downloaden is? :o
je kan ook gewoon je monitor uitzetten 's nachts... ;) :X

Verwijderd

... Niet als je een standby-ledje hebt. Bovendien zit de fysieke 1/0 schakelaar helemaal achter op 't kreng.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 19:25:
... Niet als je een standby-ledje hebt. Bovendien zit de fysieke 1/0 schakelaar helemaal achter op 't kreng.
wat dacht je van een schakelblok??? ;)

Verwijderd

Oké, oké, ik ben eruit geluld door tweakers :D

Verwijderd

ik heb mijn 15 inch 3 jaar oude crt'je ook gewoon gespoten zonder m uit elkaar te halen, je moet het alleen even zorgvuldig doen, geduld hebben.

Eerst voetje eraf, volledige beeldbuis zorgvuldig afgeplakt met tape, vervolgens ding op een noppenmatje met beeldscherm naar beneden gezet. Ding van achteren compleet gespoten, 24 uur gedroogd, dit moet, en daarna de voorkant, ook 24 laten drogen en vervolgens de tape eraf.

Idd, je blijft hoekjes zien bij overgang plastic / beeldbuis maar als je een donkerzwarte marker en matte spuitverf hebt gebruikt zie je het verschil alleen als je er een schijnwerper op zet dus...
Pagina: 1