Toon posts:

Voor oude Mac programma's downloaden en op diskette zetten.

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag van iemand een oude Apple Macintosh LC gehad. Erg leuk ding compleet met een 12"kleuren scherm. Als besturingssysteem zit er System 7.0 in het engels op. Maar verder ook niks.

Nu wil ik graag wat spelletjes en andere programmatje's erop zetten, maar die zal ik dan via mijn WINXP pc moeten downloaden. Alleen weet ik niet goed waar en hoe ik dan die programma's op diskette moet zetten. Ik weet dat Mac diskette's heel anders zijn geformateerd dan de PC disks.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MacOS7 moet een DOS-geformatteerde diskette kunnen lezen. Je kunt floppies volgens mij ook met System 7 als DOS formatteren (floppy-icon selecteren, menu Special -> Erase disk, initialize as DOS kiezen).

Verwijderd

gewoon een dosschijfje in een mac formateren lijkt mij genoeg hiervoor of ik moet het helemaal mis hebben, maar dat lijkt mij het meest logisch.
De software zal nog wel copyright/rechten opzitten en niet legaal te downloaden zijn, maar misschien kun je als je een email naar apple schrjif wel voor een aardig prijsje oude software (legaal) kopen als ze dat nog hebben dan ;)

• benoni
  • Niet online
System 7 kun je zelfs zo downloaden bij apple.com. Het is alleen even spitten voor je het gevonden hebt. Hetzelfde geldt ook voor veel hulpprogramma's.

Addit -> linkjes:
http://download.info.appl...ational/Macintosh/System/
http://download.info.appl...osh/System/Full_Installs/
http://www.info.apple.com/support/oldersoftwarelist.html

[ Voor 53% gewijzigd door benoni op 30-01-2004 00:48 ]

Verwijderd

benoni schreef op 30 januari 2004 @ 00:42:
System 7 kun je zelfs zo downloaden bij apple.com. Het is alleen even spitten voor je het gevonden hebt. Hetzelfde geldt ook voor veel hulpprogramma's.
Oke dan is het dus toch legaal, mooie actie van apple :)

• benoni
  • Niet online
Ik denk dat ze het doen voor de mensen die het leuk vinden om een Classicje of LCtje als oldtimer te koesteren. En dat zijn er nogal wat...

subbarator veel lol met je Macje. Ik kan me uit die tijd alleen ShufflePuck als spelletje herinneren. Ik heb op de LC vooral met Illustrator 3 en Photoshop 2 gewerkt. Als je in Ilustrator een A4 pagina had volgetekend met postscriptpaadjes moest je een minuutje wachten op de voorvertoning in kleur :z Toch heb ik er met plezier op gewerkt.

Addit:
Oh die goeie ouwe tijd... op elk van deze 3 Macjes heb ik gewerkt:
http://www.jagshouse.com/brochure90.html
Dit is trouwens een handige site voor als je iets bij, voor of over je LCtje zoekt.

[ Voor 18% gewijzigd door benoni op 30-01-2004 01:26 ]

Verwijderd

Leuk he die lieve oude macjes :)

Ik heb ook nog een LC475 staan die ik nog es aan moet slingeren. Krijg er meteen weer zin in ;)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als er een netwerkkaart in die LC zit is het gemakkelijk. FTP-client via een floppy op de Mac zetten en files overhalen van de PC af.
Met Linux/BSD kun je ook een Appleshare-server draaien op je PC.

Er is wel gratis software die je kunt downloaden.
versiontracker.com is een uitgangspunt.
Met google vind je nog wel eens wat.
Abondonware sites bestaan er namelijk ook voor de Mac. Prince of Persia 1 MAC zou je zelfs op dat bakje kunnen draaien.

3 minuten Google had ik wat gevonden, maar volgens de post hieronder mag dat niet gepost worden.

MacOS 7.5.3 is gratis tegenwoordig:
http://download.info.appl...System_7.5_Version_7.5.3/

Draait op de LC. Maar dan moet je gewoon wel een netwerk hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door SvMp op 30-01-2004 10:12 ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Bij ons thuis is de LC475 samen met een Classic SE nog steeds in gebruik. :)
De LC475 is pas geleden pas van zijn taak als print server ontheven en is nu de kaartbak van mijn Pa geworden. Aanrader dus, Solitaire Till Dawn. :P

Verder kan je op een site, ik ben de link even kwijt, zogenaamde abandon ware vinden. Dit is volgens Tweakers illegaal dus ik ga ook geen link posten. Zoeken moet voldoende zijn, ik heb er nog veel leuke spellen van af kunnen halen zoals Deja Vu. :)

kleurbleur.nl

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
leuk! Iemand die een oude Mac tot leven roept :)
M'n oom heeft ook een verzameling thuis staan, o.a. een Macintosh SE, een PowerMac 6100/66, een G3 Cube, een iMac G4 en sinds kort een G5 :9

Die SE is echt gaaaaaaaf vind ik :) Als je gaat teksverwerken is het heel makkelijk om te snel te typen :) Gewoon normaal tempo typen houdt hij al met met moeite bij :) :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Check ook deze site met legale abandonware:

Veel spellen voor je oude Mac. Moet je nog wel op diskette zien te plaatsen natuurlijk. Een spel als Prince of Persia of Lemmings blijft natuurlijk cool.

Systeem 7 was ook een van mijn favoriete Mac OS'jes (samen met OS X 10.3 natuurlijk), kun je heerlijk op werken en spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacWolf op 30-01-2004 17:50 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
MacWolf schreef op 30 januari 2004 @ 15:30:

Veel spellen voor je oude Mac. Moet je nog wel op diskette zien te plaatsen natuurlijk. Een spel als Prince of Persia of Lemmings blijft natuurlijk cool.

Systeem 7 was ook een van mijn favoriete Mac OS'jes (samen met OS X 10.3 natuurlijk), kun je heerlijk op werken en spelen.
Ik zou dat heel snel weg halen als ik jouw was :X

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
MacWolf schreef op 30 januari 2004 @ 15:30:

Heb de link verwijderd, maar als mensen geinteresseerd zijn moeten ze maar contact met me opnemen. Volgens mij is deze site redelijk legaal, ze hebben destijds al spellen verwijderd omdat de ontwikkelaar de spellen niet toestond op de site.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Volgens tweakers.net is abandonware altijd illegaal, jammer genoeg. Elke link met zulke site's word weg gehaald en de poster krijgt op z'n kop. :)

Maar ja, zoeken op google met abandon ware moet voldoende opleveren. :P

kleurbleur.nl

Pagina: 1