Toon posts:

[A7N8X-VM] gaten boren in mobo voor koeler?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Je hoort het al :) ik heb dus een zalman 7000A - ALCU koeler met een a7N8x-VM moederbord van asus. Het probleem is dat er 4 schroevjes in het mobo moeten rondom de socket voor de cpu. Het probleem is dat waar normaal die "gaten" zitten.. er nu zilvere rondjes zitten.. dit zijn geen stickertjes ofzo nee het moederbord is daar dus dicht...

mijn vraag is nu moet ik nu gaten gaan boren daarin? :s en met wat voor boor dan? met een priem zacht drukken lukt niet (het is echt dicht van dat mobo materiaal). En hard priemen ga ik toch zeker niet toen (100% kans uit te schieten en krassen te maken).

Plz help :) thanks,

mrholland

p.s.. edit = atN8x-VM niet a7v8x moederbord

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 00:24 ]

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Zoals ik het kan bekijken op de site van Asus zijn die plekken op je Moederbord voorbereid, mijn bordje heeft die voorbereiding niet.
Als dus die plekken voorbereid zijn kan je( als je niet uitschiet) zonder meer dat bordje daar doorboren zonder dat je vitale delen kan raken.

Op de site van Zalman is een leuk filmpje hoe te handelen, maar hoe je die gaatjes OPEN krijgt kan ik van hieruit niet bepalen, wel is te zien hoe je dat ding vastzet.

Je zal dus even wat moeten uitproberen en slim lijkt me om dat Moderbord even te demonteren, zodat je meer ruimte hebt.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
hmm.. als er op het bord al 4 van die aangegeven punten zijn waar gaten zouden moeten zitten, dan zou je 't wellicht kunnen proberen.

op andere mobo's waar er geen gaten aangegeven zijn, moet je 't zowiezo niet proberen, aangezien een mobo uit meerdere lagen kan bestaan. hierdoor kunnen er dus bijv. banen lopen op plaatsen die op het oppervlak leeg lijken...

voor het boren raad ik je aan eerst voor te boren met een heel kleine boor, zodat je niet uit zal schieten en een veel mooier gat krijgt...

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

gebruik een centerpons of een naald om het centerpuntje van je gaatje te boren. Voorboren is wel handig.

[disclaimer]
Als je dit doet dan kan je je garantie wel op je buik schrijven ;)
[/disclaimer]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een houtboor is het beste (over het algemeen zwart en met een scherp puntje op het uiteinde). Begin met het kleinste boortje, dat boort wat makkelijker en zo verklein je de kans dat de grote daarna gaat uitschieten. Boor daarna met een 6mm boortje (zo groot zijn de bevestigingsschroeven van de Zalman, neem ik aan, anders pak je 4mm of 5mm zo je wil) :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 30-01-2004 09:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 00:16:

p.s.. edit = atN8x-VM niet a7v8x moederbord
Soory hoor, maar volgens mij is het toch een A7N8X-VM

Verwijderd

Topicstarter
mierenneuker :) heb je de tijd gezien dat ik heb gepost. Hehe nou ja ik heb het opgelost door er een volcano 7+ op te zetten :s kgna niet zitten boren aangezien de comp niet voor mij is.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36
maar als je hiervoor zelf moet gaan boren vervalt je garantie dan niet :?
ook lekker dan van de desbetreffende fabrikant als ze zelf 'te lui' zijn om die gaten wel voor te bereiden, maar niet af te maken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Wat ook wel wil helpen is heetstoken met soldeerbout en dan wegzuigen, of zie ik dat nou verkeerd?

Probleem met heetstoken van die dingen: je zult eerst tin moeten toevoegen om het oude spul te laten smelten, ik krijg met mijn soldeerbouten die fabriekssoldeer nml nooit los zonder er eerst zelf met tin aan te solderen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_JGC_ schreef op 30 januari 2004 @ 11:26:
Wat ook wel wil helpen is heetstoken met soldeerbout en dan wegzuigen, of zie ik dat nou verkeerd?

Probleem met heetstoken van die dingen: je zult eerst tin moeten toevoegen om het oude spul te laten smelten, ik krijg met mijn soldeerbouten die fabriekssoldeer nml nooit los zonder er eerst zelf met tin aan te solderen.
Een PCB smelt niet zomaar hoor. Ik vraag me af hoe je dat voor elkaar wilt krijgen met een gewone soldeerbout, want die komt er echt niet doorheen.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32
Terw_Dan schreef op 30 januari 2004 @ 11:54:
[...]

Een PCB smelt niet zomaar hoor. Ik vraag me af hoe je dat voor elkaar wilt krijgen met een gewone soldeerbout, want die komt er echt niet doorheen.
Hij ging er volgens mij vanuit dat de gaten er al zitten, maar vol zijn gestort met tin. Dat zal wel niet het geval zijn lijkt mij.

Ennuh PCB doorsmelten lukt je idd nooit met een soldeerbout.. duh ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee de gaten zitten niet dicht met tin, er zit een zilver plakkertje/verfje wat dan ook overheen maar eronder loopt het bord gewoon door, dat groene spul waarvan al die planken gemaakt zijn. idd erg triest van de fabrikant (asus) ... normaal gesproken leveren ze toch altijd wel goede dingen maar ja. Zoiezo had die koeler er niet echt heel makkelijk op gepast, de pasive cooler van de northbridge zat namelijk BIJNA in de weg (raakt dan de 7000 zalman wel aan) en een paar condensatoren zitten BIJNA in de weg dus ik denk dat ik al met al beter af ben zoals nu; met mijn volcano 7+ erop.

Wat me op valt is dat de CPU (2200+) maar 40 graden wordt met die koeler in de LOW stand (zonder ook maar een andere ventilator in de kast). Terwijl ik dezelfde setup eerst had in een andere pc (2100+) met nog 3 case fans en toen werd ie 60 graden ... ik zal de koelpasta er wel heel goed opgesmeert hebben denk ik.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

BalusC schreef op 30 januari 2004 @ 06:52:
[...]
Een houtboor is het beste (over het algemeen zwart en met een scherp puntje op het uiteinde). Begin met het kleinste boortje, dat boort wat makkelijker en zo verklein je de kans dat de grote daarna gaat uitschieten. Boor daarna met een 6mm boortje (zo groot zijn de bevestigingsschroeven van de Zalman, neem ik aan, anders pak je 4mm of 5mm zo je wil) :)
Is het niet beter om een metaalboortje te gebruiken? Bij een houtboor bestaat de kans dat ie vast slaat en dat moet je niet hebben op je mobo :) Als ik een gat in PCB moet boren doe ik dat met een metaalboor, is veel makkelijker volgens mij (en ook veilger :) )

Last.fm

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 21:34
gebruik een centerpons of een naald om het centerpuntje van je gaatje te boren
Centerpons, ja vooral doen ................. NOT !!!!

Met een centerpons op je MoBo is vragen om problemen. Een moederbord is een soort van laminaat. Behoorlijk hard dus, met een centerpons heb je een hele dikke kans dat je scheuren in je MoBo krijgt. Gewoon voorzichtig boren, liefst met een Dremel of met een kolomboormachine. Wel even je MoBo netjes ondersteunen met schuimrubber en een plaat hout hieronder.

Dus niet in de tafel boren hè ;)

Een houtboortje op ( redelijk ) hoog toerental slaat niet vast hoor, gewoon niet te hard drukken tijdens het boren ............... dan komt het wel goed

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Pagina: 1