Toon posts:

vmod A7N8X Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een voltmod op mijn ASUS doen Maar heb er niet zo veel ervaring mee.
Daarom vraag ik jullie voor goede tips en foto's van jou voltmod (liefst ook van een A7N8X deluxe).

En ik heb niet zoveel ervaring met weerstanden maar wat voor 1 heb ik nodig ik weet wel dat ik een 25k moet hebben (25000 ohm toch?)

Ik heb al verschillende topics gelezen maar kan geen echte goede tips lezen wel op maximumoc.com maar niet genoeg :*)

Verwijderd

Ik heb ook net een voltmod op mijn A7N8X-X gedaan, en eerlijk gezegt zat ik met het zelfde probleem als jou. Het viel achteraf eigenlijk ook best wel mee. Je neemt een potmeter van 25K 25 slagen, verkrijgbaar bij hobby/electronica zaken, iets hoger (30-40K) mag wel, lager zou ik niet doen.

Stel deze nu op het maximale weerstand af, 25K in dit geval, het kan ook 22K of 28K wezen of daartussen door de tolerantie die er op zit. Dit zit tussen het middelste pinnetje en een buitenste. Knip voor de zekerheid de pin af waar dan het minste weerstand op staat, rond de 0-1K.

Soldeer nu alvast 2 dunne (buigzame) draadjes op de potmeter. Ik heb draadjes gehaalt uit een oude muiskabel. Het makkelijkste is om nu bij bijvoorbeeld een IC om het pootje heen plakband te plakken, zodat je onder het solderen niet druk hoeft te maken om het juiste pootje. Doe ook al vast wat soldeer om het draadje dat je er aan moet solderen, zodat je niet met soldeer over je moederbord heen moet.

Soldeer deze rustig vast met een soldeerbout, liefst 10-20 watt met een punt van 0,5 of 1mm. Het beste is om de punt voor het solderen even schoon te maken met een natte spons oid, om het afdruipen van soldeer op je moederbord te verkleinen. Houd de soldeerpunt niet langer dan 3-4 sec op het IC voetje, anders kan deze doorbranden. Soldeer desnoods de lengte van het voetje in meerdere keren, met een tussenpoos van 10 seconden.

Vanaf dat moment meot alles goed gaan. Mocht je wat soldeer morsen, haalt dit dan liefst wel met lintze (ook bij de electronica zaak te krijgen).

Het afstellen kun je het beste doen in de bios. Zet je spanning op de standaard spanning die je normaal bij een bios reset krijgt. Draai nu in de bios bij system bla bla, net zo lang aan de potmeter tot je hoger komt, tot een waarde die je boven je maximale instelbare waarde uit je bios uit wilt komen. Zo kun je later alsnog met een andere koeler booten als je WC/cooler er mee kapt, zonder dat deze meteen op 2 volt bijvoorbeeld boot. Meestal meot je wel een paar slagen draaien voor je op een zichtbaar hogere voltage uit komt. De spanning zal op de maximale weerstand vrijwel niet hoger worden dan standaard. Druk niet te hard met de schroevendraaier op de potmeter, anders kan de spanning iets afwijken als je de druk er op los haalt.

Houd de draadjes van de potmeter naar het moederbord het liefst zo kort mogelijk om interferentie (storing van het moederbord) zo laag mogelijk te houden. Zet nu de potmeter het liefst met dubbelzijdige tape of lijm vast op ene dichbijzijnd punt. Mochten de draden maar op een klein punt vast zitten, kun je hier ook een drupje lijm op doen.

Denk er wel om dat je goede koeling gebruikt, en bij voltages va 2 volt is het een goed idee om de mosfets met een fan en/of koelblok te koelen.

Succes ermee!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Mooie uitleg kerel _/-\o_ Mag deze worden opgenomen in de faq :?

Voor de ground kun je gebruik maken van verschillende plaatsen. Deze staan niet vermeld in de foto's op MaximumOC. Zelf heb ik de voorkeur voor de fan aansluitingen, aangezien ik daar toch geen gebruik van maak, maar je kan ze ook op de schroefgaten zetten, of een andere plaats die 0V meet op je bord. (bij voorkeur niet de ground van de chip zelf gebruiken, omdat die dan als antenne kan gaan functioneren).

Mocht je een foutje maken bij het solderen. Per ongeluk iets teveel tin op de plaats waar het draadje vast komt te zittten dan is het altijd gemakkelijk om een tinzuigertje bij de hand te hebben. Je kunt dan het druppeltje verhitten en met het zuigertje gemakkelijk weer opzuigen.

Even iets meer specifiek over het bordje:

Er staan verschillende mods op maximumOC. Als je echt hard wilt gaan met die plank (Vcore hoger dan 2.1) dan is er hier op het forum nog een andere voltmod te vinden. De Vddr mod die daar beschreven staat werkt prima, maar als je de Vdd ook wilt modden, dan kun je beter even gaan zoeken op nForcers. Daar staat een andere manier van de Vdd mod die beter is voor je plank.

Verder kan het helpen om de 5V op de middelste pinnen van de onderste 2 mosfets links langs de NB te zetten. Dit kan helpen voor een stabielere Vcore. Ook houdt deze plank erg van een hoge 3.3V, en die valt dus ook te modden

Verwijderd

Een tinzuiger vind ik zelf niet lekker werken. Het tin blijft ergens, of valt via de zelfde weg weer naar buiten (Gebeurde bij mij bij 90% ervan). Lintze neemt het echt op, en daar valt het NIET meer vanaf.

Voor Ground heb ik zelf de schroefgaten van het moederbord voor gebruikt. Zoals ik al zei, mocht je ook problemen met je WC/andere koeling krijgen, is het makkelijk als je nog eens met een gewone koeler kan booten.

PS, 25K is inderdaad 25000 Ohm.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 00:06 . Reden: 25K=25000Ohm vergeten ]

Verwijderd

Topicstarter
BEDANKT!!!! Zeker goeie uitleg (CS-AlCoHoLiC)

is het niet veiliger als ik een gewone weerstand
neem van 25 k Afbeeldingslocatie: http://www.electronicaonline.nl/Weerstanden_bestanden/ax9w.jpg

of weten jullie een beter optie http://www.electronicaonline.nl/Weerstanden.htm

want ik ben bang dat ik het verpest met die verstelbare potmeter of hoef ik me daar niet zo druk om te maken?

Verwijderd

zo'n weerstand als jij post is eenbeetje nutteloos. ik kwam na de eerste slagen van mijn potmeter (max27.8K) nog geen milivolt boven de standaard waarde uit. Dat was pas na een paar slagen. En daar komt bij dat die weerstand van jou iets van 4-10 watt kan disiperen. Een standaard 0,25Watt weerstand zou al zat genoeg moeten wezen. Maar een potmeter zou ik als ik jou was wel nemen, kan je precies mee afregelen. Wel makkelijk als je een bepaalde waarde wilt halen op je processor, net als de 2400 bij mij.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 00:43:
quote]

Zonder een beetje soldeer ervaring blijft het gevaarlijk.
En die weerstand gaat niet dat is nl geen multyturn potmeter.
Je moet wel over een multimeter beschikken.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 00:52:
Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 00:43:
quote]

Zonder een beetje soldeer ervaring blijft het gevaarlijk.
En die weerstand gaat niet dat is nl geen multyturn potmeter.
Je moet wel over een multimeter beschikken.
Ik neem aan als je een voltmod begint dat je wel enige soldeerervaring hebt. (voor de zekerheid wel bij gezet, wat voor soldeerbout, punt, tijd dat je kan solderen en moet laten afkoeln ed). Ik heb ook erg trilerige handen, maar ik vind het ook makkelijk te doen Idd. Een multimeter heb je wel nodig, maar als je mijn 1e post leest lijkt me dat vrij duidelijk :)

Met een vaste weerstand kan het best hoor. Je moet alleen wel weten welke waarde je nodig hebt. of je nu een potmeter op 20K zet, of een weeerstand van 20k neemt, dat maakt geen verschil. Alleen is een potmeter 10 keer handiger.

Verwijderd

Tipje:

Knip de ene poot van je potmeter zo af dat linksom meer volt is en rechtsom minder volt, oftewel linksom minder weerstand en rechtsom meer weerstand. Op die manier werkt het heel natuurlijk en voorkom je dat als je iets teveel volt erop hebt gezet je per ongeluk nog meer volt erop zet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 01:10:
Tipje:

Knip de ene poot van je potmeter zo af dat linksom meer volt is en rechtsom minder volt, oftewel linksom minder weerstand en rechtsom meer weerstand. Op die manier werkt het heel natuurlijk en voorkom je dat als je iets teveel volt erop hebt gezet je per ongeluk nog meer volt erop zet.
Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 23:47:
Stel deze nu op het maximale weerstand af, 25K in dit geval, het kan ook 22K of 28K wezen of daartussen door de tolerantie die er op zit. Dit zit tussen het middelste pinnetje en een buitenste. Knip voor de zekerheid de pin af waar dan het minste weerstand op staat, rond de 0-1K.
Hoe jij aan je voltage komt. Ik ga echt niet meten aan de schakeling als mijn PC aan staat. Trouwens, als je beide poten op het zelfde punt aan sluit, kun je wel erg kritieke waarden krijgen, en ik neem niet aan dat je zomaar even je potmeter gaat testen op je moederbord zonder deze eerst met een multimeter goed af te regelen.

Als je gewoon met de hoogste weerstand begin, kan er vrijwel niks gebeuren, en zit je altijd aan de standaard voltage.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 01:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke dan ga ik die halen.
en nee ik soldeer niet zelf maar degene die het doet heeft niet zo veel verstand van deze mod vandaar.
Hij gaat puur alleen maar solderen.

potmeter - € 3.90 incl. BTW
Metalen Potmeter - Mono - Logaritmisch - 4mm as - 25 Kilo Ohm

deze moet ik dus hebben?

en wat moet ik hebben om die voltmod op de chipset te doen http://www.elektronica-online.nl??

hebben jullie die battery op je moederbord ook vervangen of hoeft dat niet??
The problem, or so we overclockers think, is that the standard battery only gives out 2.95v although it is said to be 3v. If you put in an Energizer, you will get 3.3v! This seems to fix the problems.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 02:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 01:36:

potmeter - € 3.90 incl. BTW
Metalen Potmeter - Mono - Logaritmisch - 4mm as - 25 Kilo Ohm

deze moet ik dus hebben?

[...]
Denk dat je beter een 25 slagen instelpotmeter van 25K kunt nemen,is ff wat makkelijker af te regelen,je hebt ze liggend en staand.
Die potmeter van jouw is meer voor inbouw en leuk om bv je fans mee te regelen maar voor je vcore een beetje link omdat je heel snel op de max spanning zit.

Verwijderd

Topicstarter
alweer bedankt ik ga ze zometeen ff halen ikzal wel weer zeggen hoe het gegaan is.

moet ik nou ook zo een battery hebben voor op me moederbord of is dat niet zo nodig??

Verwijderd

Lijkt me wel een goed idee. Kost maar een paar euro, is minder dan een nieuwe bios chip.
Pagina: 1