AMD 2500+ OC wat geeft problemen?

Pagina: 1
Acties:

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik heb vandaag een 2e barton 2500+ gekocht omdat de vorige niet ver genoeg kwam naar mijn mening.
De Vcore die ingesteld wordt ligt 0.5V hoger als CPU-Z afleest.

dit is gedaan met de VPMW core
met 1.95V stabiel op 217
met 2,0V in de bios kom ik niet stabiel op de 218.
Met de divider 5/4 kon ik wel op 218 komen maar wel met 2,0V met 1,95V lukte dat niet.
Met de divider 5/4 kon ik niet op 219 komen met 2,0V
Met de divider 5/4 kon ik niet op 220 komen met 2,0V
Met de divider 5/4 kon ik wel op 219 komen met 2,06V
Met de divider 5/4 kon ik niet op 221 komen met 2,06V
Met de divider 5/4 kon ik niet op 221 komen met 2,1V
Met de divider 5/4 kon ik niet op 221 komen met 2,125V
Met de divider 5/4 kon ik niet op 221 komen met 2,150V

Als laatst wou ik hem nog eens op 217 laten lopen met het geheugen in sync. maar hierbij bleek dan 5/5 resulteerde in een alarm net als 4/4 maar 3/3 start gewoon op. Het geheugen wou niet verder als 217 denk ik maar dat was zowel op 11-3-2-2 als 8-3-3-2.5

met de vorige CPU ging het ongeveer net zo TPMW.

Stabiel werd beschouwd als prime95 15 min. had staan draaien. ik weet dat dit natuurlijk niet geheel stabiel is maar om bij elk stapje 24uur te gaan prime is ook weer zo overdreven.
Het mobo waar mee geoc-ed wordt is een NF7-S rev. 2.0 en de timings van het geheugen is niet strak gezet. Wel moet ik er bij vertellen dat het geheugen een reepje PC2700 is van VDATA. Dit reepje krijgt volgens MBM5 ongeveer 3,0V.

- Met dividers werken voor mijn mem helpt niet echt veel.
- Hoger voltage wil ook niet echt helpen.
- Voltages van mijn voeding zijn goed.
- Temperatuur is ook goed(CPU, NB en GPU WC gekoeld).

Nu is mijn vraag heb ik gewoon 2x een slechte CPU gekocht of houd mijn moederbord mijn OC tegen of is het toch iets met mijn mem?

Weet iemand hoe ik dingen kan gaan uitsluiten?

EDIT: ik gebruik bios D10

[ Voor 4% gewijzigd door willy83 op 29-01-2004 23:45 ]

Verwijderd

het is misschien wel handig als je ook je multiplier er even bij zet...

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-02 22:46
Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 00:32:
het is misschien wel handig als je ook je multiplier er even bij zet...
Ik heb vandaag een 2e barton 2500+ gekocht
gelockte cpu.

11x dus

• willy83
sorry ja bij beide cpu's is het 11x.

na verdere tests blijkt dat 220 met divider en 2,06V nog gaat.
dit was volgens mij ook zo met de vorige processor. dus ik denk dat het mijn mobo is die niet hoger als 220 wilt.
ik heb de mosfet wel gekoeld. met heatsinks en vastgezet met thermalplakband. ik weet niet ideaal maar er staat een 80mm fan nu op te blazen.

EDIT ik heb geen mods op het bord zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door willy83 op 30-01-2004 00:51 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
blijkbaar kan de cpu gewoon niet verder ?

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Je zou hem kunnen modden naar een mobile, en dan de mp veranderen. Dan kom je erachter of het je proc is die niet hoger wil of je mobo.
als 13,5x200=2400 mhz nou wel lukt,
en 11x220=2440 mhz lukt helemaal niet, dan heb je grote kans dat je mobo niet verder wil. Of je geheugen, dat kan natuurlijk ook nog :S

systeem specs

• willy83
maar voor je geheugen kan je toch dividers gebruiken?

Verwijderd

ik denk dat je proc gewoon niet hoger wilt. Je voltages zijn al vrij hoog, denk niet dat je proc veel meer wilt/kan hebben.

Ik weet niet wat je temps nu zijn? Maar zou best kunnen dat dit gewoon je max is. Zou zeggen laat hem een tijdje op maximale settings draaien en probeer hem later weer een stapje hoger te zetten zonder je vcore te verhogen.

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-12-2025

SveNRG

Onderweg

Wat is eigenlijk het standaard voltage waar een Barton 2500+ op draait?

All that you know, is at an end

• willy83
1.65Vcore

dus ik heb gewoon 2x een slechte barton gekocht ;(
1X had ik de zelfde als kaasie en die deed pcies het zelfde als nu. |:(

Verwijderd

willy83 schreef op 30 januari 2004 @ 10:55:
1.65Vcore

dus ik heb gewoon 2x een slechte barton gekocht ;(
1X had ik de zelfde als kaasie en die deed pcies het zelfde als nu. |:(
zijn meer dingen die een rol spelen, zo heb ik bijv corsair 2x256 pc 4000 geheugen er in hangen. En 330 watt antec voeding, die mijn voltages netjes houdt. En natuurlijk een goede koeling (wctje in mijn geval)

• willy83
Ik heb een 420W thermaltake die alles rete stabiel houd 3,34 en 5,04.
Ik heb het WC setje van Tha Mafkees met een EVO240 rad er aan hangen.
Het enige is het geheugen ja maar dat kan je toch omzeilen door een divider?
Ja ik ken niemand in de buurt van vlaardingen die ook echt OC-ed dus ff geheugen lenen gaat niet.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:25
Mja de meeste mensen hebben toch pc3200 of hoger met goede chips om flink hoge fsb's te krijgen ...

Je kan eens proberen dat ding te modden naar MP En dan via windows je MP te veranderen, en je fsb dan omhoog te krikken...

[ Voor 41% gewijzigd door De_Bastaard op 30-01-2004 11:08 ]

• willy83
Maar als je de divider inschakelt dan heb je toch geen last meer van je mem?

• willy83
Wat houd de VDD mod eigenlijk in op de NF7-S?
Ik heb geen enkele mod gedaan.
Zal ook eens kijken of ik goed geheugen kan lenen van iemand.

Verwijderd

wat je ook kan proberen is die dubelle voeding stekker los te koppelen
dat heb ik namelijk ook gedaan ik kwam eerst ook niet verder als 190fsb:( nu kom ik zelfs verder als 200fsb:)

• willy83
Sorry dat ik al een tijd hier niet meer op verder ben gegaan, maar ik zie nu dus dat mijn voltage van mijn core schommeld. Tussen de 1,90 en 1,94.
ik heb een Thermaltake 420W voeding.
3.3V --> 3.34V
5V --> 5.05V
12V --> 11.85V

Deze waardes zijn als de voeding met prime95 gestressed wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door willy83 op 12-02-2004 00:07 ]

Verwijderd

Ik zou die dividers niet gebruiken..ken weinig planken waarop dat werkt. Mn NF7-S ging aardig hard, maar zodra ik een div gebruikte ging het fout. Op mn 8RDA ook btw.. Daarnaast is een div bij AMD dikke onzin en alleen maar trager.

Verwijderd

Quote:
Sorry dat ik al een tijd hier niet meer op verder ben gegaan, maar ik zie nu dus dat mijn voltage van mijn core schommeld. Tussen de 1,90 en 1,94.
ik heb een Thermaltake 420W voeding.
3.3V --> 3.34V
5V --> 5.05V
12V --> 11.85V

Deze waardes zijn als de voeding met prime95 gestressed wordt.
unquote:

Ik heb toevallig excat dezelfde voeding op mijn systeempje gekocht.

Je proc haalt net als bij mij de cpu spanning uit de 12VDC rail.... En wat blijkt, ook bij mij schommeld de cpu spanning sterk (bijv. van 1,97 tot 2,08 volts!) en zakt de 12VDC lijn zelfs in van 11,78 Volt naar 11,25Volt bij zware stress! :( Ruimschoots onder de minimum ATX specs dus. Mijn computer klapt er dan ook vaak geheel uit (ik denk dat de 12volt lijn beveiligd is onder de 11,25Volt, en dan uitschakeld.)

Ik ga mijn 12 Voltlijn opschroeven naar ruim 12,10Volt minimaal idle, zodat ik meer marge over houd en tegelijk eens goed kijken of die spanningsregelaars wel goed vv koelpasta en stevig tegen de koelplaten zijn geklemt. De specs van de voeding en de bouw (loodzwaar, grote koelribben, netjes afgewerkt ed)

Potdomme; er wordt door Thermaltake op de Purepower 420Watt (550watt maximaal) een minimum continue Amperage opgegegevn van 17 Amps (12Volt rail) en met min. piekvermogen 18 Amps.... Zelfs een dual core zwaar overgeklokt met 6 HD's, 2 CD drives moet dat ding makkelijk trekken, zonder veel spanningsschommelingen.

Het valt me overigens op dat de 3,3 Volt en 5 Volt zeer stabiele spanningen zijn; deze hebben gemiddeld een max. fluctuatie van 0,03Volts. Zeer netjes. Maar die 12Volt staat standaard veel te laag ingesteld; zo'n 11,87 Volt. en bij belasting stort hij volledig in en gaat sterk schommelen. Volgens mij is er een serie niet helemaal goed gemaakt.... :?

• willy83
Is zo'n Vmod moeilijk om te doen op je PSU?

Verwijderd

Ga ik uitvinden. Vanavond schroef ik hem open.

Lijkt me niet, want normaal zitten er altijd een aantal trim-potmetertjes in om hem fabrieksmatig af te kunnen regelen op juiste waarden.

Toch denk ik dat er wat anders aan de hand is met die thermaltake purepower voeding. Hij moet 17 Amps kunnen leveren op de 12VDC rail, maar stort al gigantisch in bij een vele malen lagere stroomafname.

Ik denk dat die voltregelaar niet oed contact maakt met de heatsink, waardoor hij zijn warmte niet goed kwijtraakt. Zolang je een voeding op ca. 70-80% van zijn max. belasting gebruikt, zal deze normalerwijs rotsvaste spanningen moeten afgeven, zonder grote zwalken. Als mijn HD gaat draaien, zakt mijn spanning 0,2-0,3 volt extra in.... En dat is maar max. 0,5 Amps. Vrijwel niets dus.

Al met al, ik zie het vanavond wel. en mocht de spanningsdrop niet te verhelpen zijn, dan schroef ik de 12volts leiding gewoon op naar 12,3 - 12,4volt. heb ik meer over, voodat hij uitschakelt op zijn over-/onder spanningsbeveiliging.

• willy83
Volgens mij zitten er geen potmetertjes in, ik dacht dat ik hier al eens naar had gekeken.

Verwijderd

Ik heb hem net open geschroeft en inderdaad er zit maar 1 potmetertje in; op dat kleine printjes rechts bovenin gemonteerd (naast de kabelsuitgang).

Wel bleek dat er 1 zwarte voltregelaar niet stevig tegen de blauwe heatsinks was geschroeft; toevallig degene die het dichtst bij de kabelboom zat. 8)7

Deze voltregelaars; beter gezegt, vermogenstransistoren; zitten met een soort van adhesie tape vast; een soort van koelpad dus (die je vaak op standaard heatsinks zit zitten) .

Deze pads geven een niet zo goede warmte overdracht denk ik dan artic Silver. Ik ga vanavond of morgen verder kijken of ik ze kan vervangen hiermee. Helaas zit alles opgepropt in de voeding, en kan je er overal slecht bij.

Overigens had het vast zetten van die ene voltregelaar tot gevolg dat mijn spanning met 0,2 volt omhoog ging en wel veel stabieler zijn;

Nu is mijn min. 12VDC spanning nog maar 11,58 Volt min. en max. 11,86 Volt! Nogal een verschil met hiervoor, toen de 12VDC lijn zelfs onder de 11,25 Volt klapte en zichzelf toen uitzette! :)

• willy83
Ik zal hier dus zeker ook naar gaan kijken want misschien is het wel zo wat je eerder al zei dat dit het probleem is bij alle Tt 420W PSU's.

Ik ben benieuwd wat je voor resultaten zal behalen, de eerste zijn zeker veel belovend.
Pagina: 1