Toon posts:

[VB - SQL SERVER] Deployen van een applicatie met databank*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tweetal SQL Server databases die ik met mijn app. mee wil leveren.
Nu zijn daar 2 manieren voor om deze in je applicatie toe te voegen.

Tijdens de installatie wordt MSDE meegeleverd echter deze heeft geen GUI om de databases te 'attachen' dus zal ik dat met code moeten doen.

Nu zijn er de volgende mogelijkheden:

1. De databases zijn gescript door SQL server en leveren dus een bestand op dbScrA.sql en dbScrB.sql. Hoe ga ik deze nu installeren? Vanuit een command line? Zo ja, hoe??

2. De databases zijn 'detached' van de SQL server en bestaan uit de bestanden *.mdf en *.ldf . Deze bestanden zijn nu vanuit mijn app. naar de juiste plaats te kopieëren m.b.v. de class CSHFileOp. Daarna zijn ze met SQLDMO te 'attachen' maar dit blijkt uit ervaring niet altijd te lukken.

Wie heeft hier ervaring mee en zet mij op het goede spoor? :*)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:01

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

De databases zijn gescript door SQL server en leveren dus een bestand op dbScrA.sql en dbScrB.sql. Hoe ga ik deze nu installeren? Vanuit een command line? Zo ja, hoe??
OSQL.exe

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Als je creatie script in die .sql bestanden staan, dan kan je die sql scripts gewoon uitvoeren met isql of osql. Kijk eens naar de verschillende command-arguments om een file uit te voeren.
Ik geloof dat het zo iets moet zijn:
code:
1
osql  -S <server> -U <user> -P <pwd> -i <inputfile>

oid.

Je kan een database ook attachen dmv de sp_attach stored procedure uit te voeren.

https://fgheysels.github.io/

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
de sql 2000 enterprise manager kan ook gebruikt worden om MSDE database's te beheren

ff trial downloaden van de website van ms, en de manager installeren :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 29 januari 2004 @ 21:41:
de sql 2000 enterprise manager kan ook gebruikt worden om MSDE database's te beheren

ff trial downloaden van de website van ms, en de manager installeren :)
Zwelgje, hehe...heb er hier in mn testnetwerk al een aantal draaien op verschillende servers dus daar ligt het niet aan.

gorgi_19,

osql.exe.....het zou eigenlijk vanuit mn applicatie moeten kunnen dus zal ik met osql dus toch de commandline moeten runnen....

WHOAMI,
Je laatste opmerking vind ik zelf een hele interessante echter heb ik nog nooit uitgevoerd.
Je kan een database ook attachen dmv de sp_attach stored procedure uit te voeren.
Ik heb daar wel al een tijdje over nagedacht. Standaard wordt namelijk met de MSDE de database 'master' meegeleverd. Mn programma start op, toont een scherm met opties die tevens de inlog in MSDE opvraagt. Dit is namelijk anders voor win98 als voor XP of 2000. Die gegevens worden in een ini geschreven zodat de verbindingsgegevens vastliggen. Na het invullen van die gegevens kan ik natuurlijk contact maken met de master database en vanuit daar een attach_db procedure aanroepen. Daarna de ini herschrijven voor de nieuwe databases... Zit ik dan goed??? ( het zijn 2 databases, ongeveer 20 tabellen en ca. 80 opgeslagen procedures)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 21:50 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:01

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

gorgi_19,

osql.exe.....het zou eigenlijk vanuit mn applicatie moeten kunnen dus zal ik met osql dus toch de commandline moeten runnen....
Je kan toch een command shell opstarten?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 29 januari 2004 @ 21:50:
[...]

Je kan toch een command shell opstarten?
Ja, zou kunnen maar het moet gebruikersvriendelijk zijn. Degene die installeerd moet eigenlijk zien wat er gebeurd.... ;) zodat ik niet allerlei vragen krijg over 'enge schermpjes' :) . De software wordt gedistribueerd door heel nederland. De installatie is al opgedeeld in stappen maar nu de databases nog erin zien te krijgen.....

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 21:48:
[...]

Je kan vanuit je VB applicatie een andere applicatie aanroepen, dus ook osql.
Ik heb daar wel al een tijdje over nagedacht. Standaard wordt namelijk met de MSDE de database 'master' meegeleverd. Mn programma start op, toont een scherm met opties die tevens de inlog in MSDE opvraagt. Dit is namelijk anders voor win98 als voor XP of 2000. Die gegevens worden in een ini geschreven zodat de verbindingsgegevens vastliggen. Na het invullen van die gegevens kan ik natuurlijk contact maken met de master database en vanuit daar een attach_db procedure aanroepen. Daarna de ini herschrijven voor de nieuwe databases... Zit ik dan goed??? ( het zijn 2 databases, ongeveer 20 tabellen en ca. 80 opgeslagen procedures)
Zoiets ja.
Probeer het eerst eens uit in Query Analyzer ofzo.

https://fgheysels.github.io/

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:07
Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 21:52:
[...]Ja, zou kunnen maar het moet gebruikersvriendelijk zijn. Degene die installeerd moet eigenlijk zien wat er gebeurd.... ;) zodat ik niet allerlei vragen krijg over 'enge schermpjes' :) . De software wordt gedistribueerd door heel nederland. De installatie is al opgedeeld in stappen maar nu de databases nog erin zien te krijgen.....
Je kunt die toch ook wel verbergen, dat is niet zo heel erg ingewikkeld lijkt mij. Overigens lijkt het me stug als je niet op een andere niet zichtbare manier met VB een commando kunt sturen. Met VB zijn toch vaak dingen mogelijk op eenvoudige manieren waarvan je zou denken dat het nooit zou kunnen.
offtopic:
Wat is het eigenlijk voor iets? Je ziet niet vaak dat er applicaties die gedistribueërd worden geschreven worden in VB.

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op 29 januari 2004 @ 22:03:
[...]
offtopic:
Wat is het eigenlijk voor iets? Je ziet niet vaak dat er applicaties die gedistribueërd worden geschreven worden in VB.
offtopic:
Het is een applicatie voor de verzorgingssector in ons land ;) en nog uniek ook :)
Pagina: 1