Toon posts:

[Epia CL] Waarom zo weinig te krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Toen de Epia bordjes uitkwamen, vond ik het gelijk een geschikt bordje om mijn (Dual Pentium-90) server te gaan vervangen: zuinig, goedkoop en redelijke performance. Het grote probleem was echter de LAN-aansluiting; er zit er maar eentje op, en ook maar 1 PCI slot. Aangezien mijn server ook firewall/router is, heb ik 2 LAN kaartjes nodig. Ik heb echter ook een PCI slot nodig om mijn SCSI kaartje in te zetten (voor de tapedrive, voor de noodzakelijke backup).

Ik was dus erg blij met de aankondiging van de EPIA CL - met 2 LAN-poortjes. Echter, inmiddels zijn we bijna een jaar verder en is het bordje nog nauwelijks te krijgen. Ik zoek regelmatig de sites af van leveranciers - en kijk ook regelmatig hoopvol in de pricewatch of er misschien iemand is die mijn lijstje van 3 leveranciers aangevuld heeft. (CL10000 CL6000). Maar helaas...

Ik vraag me af hoe dit nu komt.... ik zou verwachten dat er onder Tweakers toch wel animo zou zijn voor dit bordje... zeker gezien het feit dat de andere EPIA bordjes zo populair zijn, en vaak ingezet worden als routertje... zijn er misschien inkopers/medewerkers van computerwinkels die mij eens kunnen uitleggen waarom de EPIA CL bij bijna geen enkele winkel in het assortiment zit?

De prijs die hij nu heeft, vind ik te hoog; meer dan 200 euro, daar komt nog geheugen, een kastje, etc. bij. Ik hoop dat hij wat goedkoper wordt als meer leveranciers hem aan gaan bieden.

Tenslotte: wat zouden de alternatieven zijn voor dit bordje?

- Ander EPIA bordje met PCI-splitter: nadelen: duur, ook weinig te krijgen in NL.
- USB - Ethernet adaptor: bah ;-)

- Een ander moederbord/processor?
Het belangrijkste voordeel van de EPIA serie vind ik de energie-zuinigheid. Dat ding staat 24x7 aan bij mij en ik vind het eigenlijk een beetje zonde van de electriciteit. Uitzetten is geen optie, want er loopt o.a. een webserver op. Dus ik zoek de meest energiezuinige oplossing, en vraag me af of er iets anders is dat de EPIA's evenaard.

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 15:14

IvoB

Prutst er rustig op los

Zie het probleem niet; wat is er dan mis met de fanless 533 mhz, waar je simpel dual LAN mee kan maken dmv onboard, en de tweede dmv een PCI riser en extra netwerkkaart.

my electronics kan alle EPIA plankjes goed leveren.

Verwijderd

Topicstarter
IvoB schreef op 29 januari 2004 @ 21:14:
Zie het probleem niet; wat is er dan mis met de fanless 533 mhz, waar je simpel dual LAN mee kan maken dmv onboard, en de tweede dmv een PCI riser en extra netwerkkaart.
Schijnbaar vond VIA toch dat het een goed idee was om een dual-LAN bordje uit te brengen. Mij lijkt dat ook een goede zet en vandaar mijn vraag: hoe komt het toch dat bijna geen enkele winkel hem verkoopt?
my electronics kan alle EPIA plankjes goed leveren.
Dat is ook de enige Nederlandse shop die ik heb kunnen vinden die de EPIA CL verkoopt...

• hankiephankie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

hankiephankie

Via Epia Cube: ready.

http://www.stanet.nl/

Grz,hankiephankie

System Specs: http://specs.tweak.to/13639

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b