Toon posts:

DVD vanuit PC naar TV/stereo: de beste aanluitingen???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Eerst de facts van mijn hardware:
- PC met DVD-speler, videokaart (Asus FX5200+TV-out), geluid 5.1 onboard (MSI, inclusief digitale optische uitgang)
- Sony DTS Receiver (optical in)
- TV met SCART-in

Nu heb ik eerst 1 vraag over de interne aansluiting van mijn DVD-speler op het moederboard: kan ik uberhaupt DTS-signaal vanuit mijn PC krijgen als ik de DVD-speler via het (meegeleverde) analoge geluidskabeltje heb aangesloten op mijn moederboard? Er zit ook een digitale uitgang op de DVD-speler, maar die kan ik volgens mij niet aansluiten op mijn mobo.

Vraag 2: Heb ik perse een geluidskaart nodig?? Geluid kan toch via mobo + optische uitgang via optische kabel overgebracht worden op mijn receiver?? Of is het voor de (nog aan te schaffen) TV-kaart noodzakelijk om een geluidskaart te hebben?

Vraag 3: Hoe is de kwaliteit op de TV als ik beeld via TV-kaart/videokaart laat lopen (S-video kabel) naar TV (SCART)? Is dit vergelijkbaar met gewoon DVD-tje kijken via losse DVD-speler?

Vraag 4: Moeten de signalen versterkt worden indien over zo'n 10 meter kabel data verplaatst dient te worden (beeld=s-video, geluid=optisch)??

Enkele specifieke vragen dus waar ik geen antwoord op kan vinden.

Alvast bedankt voor de reacties!

Ronald

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Optisch is altijd beter. Dit gaat met licht, s-video met elektrische signalen en heeft op den duur verliezen, maar niet na 10 meter. Zo'n versterker is dus niet nodig, beeldkwaliteit gaat er wel op achteruit.

Gewoon Optical out naar DTS receiver, en beeld via s-video out naar s-video in. :)

Oja, uit zo'n optical out signaal komt gewoon 5.1 hoor. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 29-01-2004 21:11 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Ik ben ook wel geintereseerd in het antwoord op de vraag hoe je je dvdspeler intern digitaal aan kan sluiten, ik zit vanaf volgende week met een zelfde soort setup alleen ik gebruik mijn 22" als TV :9 , maar ben wel benieuwd hoe je het beste je dvd speler en tv-tuner kaart aan kan sluiten dat je het beste digitale signaal naar de versterker krijgt...

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Vraag 1: De interne kabels die jij bedoeld zijn puur bedoeld om cd-audio door te geven aan de geluidskaart en heeft verder niks met dts te maken. Dvd'tjes worden gewoon via de ide-kabel gelezen door je software dvdspeler.

Vraag 2: Als je een optische aansluiting hebt op je moederbord heb je dus een onboardgeluidskaart en eigenlijk dus geen losse meer nodig. Als je onboard sound ook een line-in heeft kun je daarop de audio van je tv-kaart aansluiten en heb je opnieuw geen losse kaart nodig.

Vraag 3: Als je dvd kijkt via de tv-out op je videokaart dan is s-video de best haalbare optie. De kwaliteit zal niet helemaal zo goed zijn als een losse dvd-speler (scart met RGB is technisch superieur aan s-video) maar zeker niet slecht en het verschil zal niet direct zichtbaar zijn.

Vraag 4: In principe niet. Optisch heeft geen signaalverlies over lange lengte, alleen moet je letten op kinken in de kabel die het signaal blokkeren. Trouwens, indien mogelijk zou ik voor coaxiaal gaan omdat optische kabels van 10m of onbetaalbaar of niet te verkrijgen zijn.
S-video heeft wel verslechtering van signaal tot gevolg over zulk lange afstand maar ik zou eerst testen of het beeld echt veel slechter wordt voor je een dure versterker gaat kopen.

BTW Ik denk dat dit topic eigenlijk in AV thuishoort.

[ Voor 4% gewijzigd door jona op 30-01-2004 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo weer,

Bedankt voor de info! Geluid gaat intern dus via IDE-kabel naar mobo en dan dus via on-board geluid naar digitale (optische/coax)-uitgang. Da's mooi. Is inderdaad zo (heb nu mijn CR-Rom alleen via IDE-kabel op mobo aangeloten en dan hoor ik inderdaad ook geluid). Nu snap ik pas waarom bij on-board geluid ik maar 1 audio-aansluitmogelijkheid heb op de mobo!.

Qua kwaliteit moet het dus allemaal wel meevallen.

NB!: ik heb eens nagedacht over DVD op HD of branden op DVD: Eigenlijk is een DVD per GB goedkoper dan alles op HD stallen!! Aansluiting op TV bespaart dus eigenlijk alleen tijd qua branden. Wel is i.c.m. TV-kaart opnemen via kabel veel goedkoper dan een aparte DVD-R speler (maar misschien ook maar kwestie van tijd voordat die prijs op een euro-tje of 200 ligt, ben je ook zo kwijt voor TV-kaartje + goede bekabeling). Soms denk ik wel: waar zou ik het voor doen??

Nu heb ik toch wat nieuwe vragen:
- levert een 100Hz TV veel beter beeld op bij aansluiting op PC? Immers, het lijkt me dat 100 Hz perfect aansluit bij de mogelijkheden van mijn videokaart. Ik overweeg sowiezo nieuwe TV te kopen;
- zo'n TV-kaart, hoe belangrijk is een hardware-matige decoding van het signaal: wordt anders processor teveel belast ofzo, of gaat het allemaal niet zo vloeiend meer?

Nou, ik hoop dat iemand hierop kan antwoorden. B.v.d.

Ronald

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Een 100Hz zal inderdaad eens stabieler beeld opleveren. Dus wel beter, maar niet beter in de zin van beeldkwaliteit. Daardoor kun je inderdaad de voorkeur geven aan een 100Hz tv maar ik zou het niet *speciaal* kopen voor de combinatie met je pc. Je tv sluit niet opeens beter aan bij je pc. Er zit verschil tussen hoe een monitor wordt aangestuurd (met variabele refresh rate) en een tv. Je kan dus niet een '100 Hz' signaal naar je tv sturen. De tv geeft het signaal dat het ontvangt gewoon 100 keer per seconde op het scherm neer.

Over de hardwarematige decoding begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld. Wat wil je hardware matig decoderen?

Op dit moment zijn de standalone dvdrecorders zo goedkoop aan het worden (al van Liteon verkrijgbaar voor 289) dat je voor het gemak al beter een losse kan kopen ipv eentje in je pc. Behalve als je gaat editen op je pc of als je ook data wil branden is een losse dvdrecorder dus stukken makkelijker.
Pagina: 1