[javascript] checken waarde van text formulier

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02-2023
ik heb vier text veldjes waar een aantal getallen in moeten komen te staan. een getal tussen de 1 en 10. en ook geen 4.5 of andere komma getallen.

tevens mag ieder getal maar 1 keer voorkomen in de range van die vier. dus dit is een goed rijtje: 3-6-1-7 maar 4-6-3-6 is fout.

Nu wil ik dat nadat de persoon een getal ingevuld heeft dat deze gechecked word door een functie die het getal afrond op een heel getal en dan gaat kijken of deze nog een keer voorkomt in het rijtje. indien dit zo is... dat ie dan een melding geeft: ongeldig getal dmv alert box.

maar nu heb ik een probleempje. Het zijn een groot aantal rijtjes die ik moet controleren. En de functie moet aleen kijken naar dat ene rijtje (gedifferentieerd naar name, dus: rijtje1_1, rijtje1_2, ... rijtje2_1, rijtje2_2, ... etc etc)
nu wil ik 1 functie maken die dit doet... maar heb geen flauw id of javascript de goede taal is...... en zoja... ik heb alleen een basis kennis van javascript.. en heb bijvoorbeeld geen flauw id hoe ik die andere waarden moet checken...
dat afronden moet denk ik nog wel lukken.....hoe kan ik dit het best aanpakken?

is het ook mogelijk om netzoals this.value de id uit te lezen van waar deze functie aangeroepen wordt? this.name ;)

[ Voor 8% gewijzigd door hobbeldebobbel op 29-01-2004 21:10 ]

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02-2023
hmm als ik een , heb: dus 6,5 ipv 6.5 in mn math.floor functie dan geeft ie een error: NaN....... damn those punctuations....

[ Voor 12% gewijzigd door hobbeldebobbel op 29-01-2004 21:52 ]

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

1) waarom die afronding? Is het niet eenvoudiger om gewoon te checken of hetgeen ingevoerd is een geheel getal is? (hint: /^\d$/ en dat heet een reguliere expressie ;) - andere manieren zijn trouwens ook denkbaar)
2) er zijn vele manieren natuurlijk om te kijken of een rijtje getallen uniek is. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je die getallen in je functie kan uitvragen (zie je gesloten topic), daarna is het een kwestie van een slim algoritme verzinnen om te kijken of ze uniek zijn :)
3) ja, javascript is hiervoor een hele geschikte oplossing; het is een volledige programmeertaal die alle functionaliteit in zich heeft om dit soort dingen op te lossen. Hell, je kan er zelfs lemmings in schrijven :P

En hoe doe je dat nou? Nou, gewoon door je te verdiepen in de taal zelf - een tutorial lezen en veel uitproberen en veel codevoorbeelden van anderen proberen te begrijpen. Dat leer je uiteraard niet in 1 dag of in 1 week, maar uiteindelijk moet je er wel uitkomen :)

success!

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 29-01-2004 21:59 ]

Intentionally left blank

Dit topic is gesloten.