Toon posts:

Grafisch geheugen Laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een laptop te gaan kopen, maar zou niet weten welke. Ik heb er een aantal op het oog, maar ze zijn bijna allemaal Grafisch met Shared geheugen. Bv 64mb Shared. Betekend dit dan dat de grafische kaart in het moederbord zit en dat die 64 mb van het ddr geheugen afgaat? Ik heb gehoord dat je beter een losse grafische kaart in je laptop kunt hebben. Nu zit ik nog met een aantal vragen:

Wat voor voor/nadelen zitten hieraan? Waarom bestaat het? Waarom zou ik wel/niet met shared geheugen moeten kopen?

Help me astublieft, want ik kom er niet meer uit!!!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:28
Grafische kaart met shared geheugen is een losse grafische processor die inderdaad het werkgeheugen van je laptop gebruikt. Wat de voordelen daarvan zijn? Is een stukje goedkoper. Nadelen? Het is slomer, zeker in 3D gebeuren en je bent wat werkgeheugen kwijt.

Als je niet al te zware applicaties gaat draaien (ala spellen of 3D Studio Max, etcetera) heb je genoeg aan die grafische processor met shared geheugen, maar wil je die zwaardere applicaties wel gaan draaien dan is het inderdaad aan te raden om een videokaart te nemen die z'n eigen geheugen heeft :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 29-01-2004 19:48 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Dus af en toe een spelletje en foto's bewerken, kan allemaal makkelijk met shared geheugen?

Als grafische kaart kapot gaat, moet er dan meteen een nieuw moederbord in?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:28
Foto's bewerken zou gewoon moeten gaan, spelletjes kunnen ook nog wel, maar ze moeten niet al te veeleisend zijn. En als de grafische kaart onboard zit en dan kapot gaat is de kans inderdaad groot dat je een nieuw moederbord nodig hebt. Maar zo snel gaat zoiets niet kapot hoor ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Dus met onderstaande notebook ben ik dan goed uit?

http://h41100.www4.hp.com...ial/notebooks/dj315t.html

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yay, kan ik eindelijk eens naar mijn FAQje linken :P

Onboard/Integrated VGA FAQ

Bij een laptop zit video sowieso zo goed als altijd op een PCB. De vraag is alleen of je integrated VGA hebt (shared mem en VGA core in de northbridge geintegreerd) of onboard (eigen mem en losse VGA chip).

Het gaat niet alleen om grafische prestaties- de bandbreedte die de shared mem opvreet (vaak tot 50% van het geheugenbandbreedte) maakt dat een laptop met een bepaalde CPU met integrated VGA vaak zo'n 20% (bij P4 architectuur soms zelfs 30%) trager draait dan een laptop met dezelfde CPU en onboard VGA.

Daarom kun je soms beter een tragere CPU nemen met onboard dan een snellere CPU met integrated voor dezelfde prijs. Het is dus een relevante factor in prijs/prestatieverhoudingen, ook al ben je niet van plan veel 3D/spelletjes te doen.

En mbt het kapotgaan van VGA- dat is een verwaarloosbaar probleem omdat VGA toch veel minder vaak kapot gaat dan een moederbord, en dat sowieso nagenoeg alles in een laptop op een PCB zit. Daar kies je dan ook voor. Wil je modulair, dan moet je gewoon desktop nemen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1