ECS K7S5A Pro ziet XP2400+ als 1.466 GHz Applebred?

Pagina: 1
Acties:

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024
Mijn zusje heeft altijd een ECS K7S5A Pro met een XP1700+ en een Voodoo5 5500 AGP gehad. Nu heb ikzelf een nieuwe CPU (XP2600+) en VGA-kaart (5900XT) gekocht, en zijn mijn oude onderdelen (een XP2400+ en GF2 GTS/Pro) dus doorgegaan naar mijn zusje.
Alles gebouwd, allemaal geen probleem. Herkent alles helemaal correct. XP geinstalleerd en zo. Ik ga slapen, en de volgende ochtend verplaats ik de pc direct naar de kamer van m'n zusje, en k zet m aan. Hij doet helemaal niets. Dus ik BIOS clear, nog niets. Die middag gaan klooten, en na het helemaal opnieuw bouwen van de pc (dus CPU, mem en vga opnieuw erin), boot ie wel, maar wordt de XP2400+ (T-bred met B0 core) als een Duron 1.466 GHz Applebred herkend.
Ik denk "doe eens een BIOS update" (was alweer een jaar oud BIOS), dus ik (met veel problemen, lastige ECS flashprogramma werkt niet met NTFS schijven) het nieuwste BIOS erop geflasht, de 08/11/2003 variant.
Eindelijk, de CPU wordt als XP2400+ herkent :)
Ik zet de pc uit omdat we gingen eten, zet ik de pc daarna opnieuw aan, wil hij weer niet starten, zoals hij wel vaker doet (scherm blijft gewoon zwart). Dit is dan meestal wel opgelost na een BIOS clear, waarna hij boot, en zegt dat de BIOS batt bijna leeg is. Ik dus een clearen, en toen bootte hij weer.... als DURON.
BIOS in gegaan, bleek dat de 12V lijn maar 11.65V gaf, dus ik voor de zekerheid ff een Q-tec 550W erin gelegd, en die geeft 'm mooi 12.09V over de 12V lijn. 5V lijnen en zo kloppen ook gewoon. Voeding ligt het dus niet aan.
De core is ook nog helemaal intact, wat ook te bewijzen is aan het feit dat hij 'm direct na de BIOS flash als XP2400+ herkende.

Is het vervangen van de BIOS batt genoeg, of is dit plankje dood?
En als het vervangen van de BIOS batt goed genoeg is, waar kan ik die dan krijgen? Zijn alle BIOS batt's hetzelfde? Ik heb namelijk nog wel 2 486ers liggen, waar ik de batt uit zou kunnen halen dan...

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
Nieuwe BIOS batterij zou kunnen helpen, ga gewoon ff bij een willekeurige winkel langs voor een CR2032 batterij.
je 486 heeft die dingen misschien ook, maar gezien de leeftijd van die dingen denk ik niet dat je daar veel mee uit zult halen.

Verwijderd

Weer een probleem emt een ECS bord, ik denk zelf ook dat je even een adnere batterij moet gebruiken, misschien een beetje wazig bezig :9

Verwijderd

Ja ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, dat is echter na een tijdje vanzelf overgegaan....
Weigerde steeds om op 133 op te starten sprong dan na een keer of 3 terug naar 100. (niet altijd maar zo nu en dan)
Een lerend bios ofzo... kreeg ook meldingen van CMOS battery low etc (bij een nieuwe plank!)
Overigens werkt die ECS flasher wel met NTFS, alleen die je kunt downen van de site crashte steeds, toen heb ik die van de bijgeleverde cd genomen en die werkte wel gewoon.
Inderdaad heel wazig. Maargoed nu doet hij het dus prima en is zeer stabiel, kan hem met Speedfan overclocken tot 146/146/36 (kon ook al toen ik die problemen nog had) en is dan ook nog superstabiel.
Misschien na een Windows update goed gekomen, geen id. vind het wel best zo.
Ik heb er dus geen nieuwe batterij ingezet!

• X-G
Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 18:31:
Ja ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, dat is echter na een tijdje vanzelf overgegaan....
Weigerde steeds om op 133 op te starten sprong dan na een keer of 3 terug naar 100. (niet altijd maar zo nu en dan)
Een lerend bios ofzo... kreeg ook meldingen van CMOS battery low etc (bij een nieuwe plank!)
Overigens werkt die ECS flasher wel met NTFS, alleen die je kunt downen van de site crashte steeds, toen heb ik die van de bijgeleverde cd genomen en die werkte wel gewoon.
Inderdaad heel wazig. Maargoed nu doet hij het dus prima en is zeer stabiel, kan hem met Speedfan overclocken tot 146/146/36 (kon ook al toen ik die problemen nog had) en is dan ook nog superstabiel.
Misschien na een Windows update goed gekomen, geen id. vind het wel best zo.
Ik heb er dus geen nieuwe batterij ingezet!
Hij pakt m ook gewoon op 133 MHz, maar hij beweert een MP van 11 te hebben, ipv de normale 15 van een XP2400+ :P

Wat kost zo'n batterijtje?

Verwijderd

2-5euro? ;) . Kijk eens rond bij je computerboer. www.1to0.nl heeft ze ook uit em hoofd! >:)

• X-G
Ok, ik zal er vanmiddag een gaan halen denk ik.
Maare... hoe kan het dan dat hij alleen de XP2400+ als Applebred ziet, en niet de oude 1700+ van haar? Die deed het wel goed, alleen viel dan soms dus het BIOS weg, waar hij niet meer door kon booten. Ik heb die 1700+ helaas verkocht, dus ik kan daar niets mee testen of zo...

Verwijderd

Zet er eens een zwaardere voeding op.

Kan best zijn dat je nu duistere problemen hebt, doordat je voeding net nog voldoende capaciteit (piekvermogen) over had om die XP1700+ te trekken, maar niet meer die XP2400+.

Ten eerste omdat de XP1700+ maar op 1,5 Volt loopt en de Xp2400+ op 1,65 Volt. Verder loopt het gevraagde vermogen van je CPU exponentieel op naar aanleriding van clocksnelheid en voltage.

Je voeding kan dan in normaal bedrijf wel voldoende power leveren, maar met name bij opstarten moet hij (kortstondig) vele malen meer leveren. Als hij te krap is bemeten, dan krijg je spanningsdippen en hoe kortstondig die ook mogen wezen, het geeft zeker dit soort shit. :(

Om een beetje beeld te krijgen over dat je voeding goed is (minimaal toch wel een 300Watt, maar eigenlijk is een 350-400Watt wel een must voor een 2400+ systeem, als ik uitga van merkloze voedingen, of b-kwaliteit zoals Q-tec....) moet je eens in je bios kijken naar de stabiliteit van je voltages. Als die veel fluctueren, dan is dat vaak een indicatie van een te zwaar belaste voeding, die steeds meer moeite krijgt om spanningen stabiel te houden.

Verwijderd

Q-tec mag dan een b merk zijn maar als ook een 550w voeding het niet trekt lijkt het me niet aan de voeding te liggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 08:03:
Q-tec mag dan een b merk zijn maar als ook een 550w voeding het niet trekt lijkt het me niet aan de voeding te liggen.
Ik heb ook ene Q-tec 550watt mara dat is echt de MAX power hoor ;) . Hij trekt een zwaar systeem makkelijk, maar hij levert normaal (dus niet max. :9 ) ongeveer dacht ik 430/450watt uit me hoofd >:)

• X-G
Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 13:06:
[...]

Ik heb ook ene Q-tec 550watt mara dat is echt de MAX power hoor ;) . Hij trekt een zwaar systeem makkelijk, maar hij levert normaal (dus niet max. :9 ) ongeveer dacht ik 430/450watt uit me hoofd >:)
Jup, maar een simpele XP2400+ met een GF2 moet ie dus makkelijk trekken ;)
Daar komt bij dat de voltages volgens het BIOS goed liggen, dus 12V op 12,1 en 5V ook rond 5,1 :)

/edit: ik doe net een BIOS-clear (wilde weer eens niet booten), en waarempel, hij ziet m als een XP2400+. Een keer gereboot, en hij ziet 'm nogsteeds als een XP2400+. Ben benieuwd of hij 't vanavond nogsteeds goed doet, zo ja, is het euvel misschien 'verholpen'.

[ Voor 23% gewijzigd door X-G op 30-01-2004 16:43 ]

• X-G
En ja hoor, hij doet t weer niet.
Ik druk op de aan-knop, en hij boot niet.
Uitknop in zodat ie uit gaat, en daarna weer aanknop in. Begint ie te booten, maar als een 1100 MHz duron (11 x 100 MHz). Dit dus zonder dat ik het BIOS heb gecleared.
Ik zet hem weer uit en dan weer aan, en nu wil hij weer helemaal niet meer starten.
Waarschijnlijk dus toch een lege batt, omdat ie gewoon opeens op 100 MHz ging starten.

Verwijderd

X-G schreef op 30 januari 2004 @ 22:45:
En ja hoor, hij doet t weer niet.
Ik druk op de aan-knop, en hij boot niet.
Uitknop in zodat ie uit gaat, en daarna weer aanknop in. Begint ie te booten, maar als een 1100 MHz duron (11 x 100 MHz). Dit dus zonder dat ik het BIOS heb gecleared.
Ik zet hem weer uit en dan weer aan, en nu wil hij weer helemaal niet meer starten.
Waarschijnlijk dus toch een lege batt, omdat ie gewoon opeens op 100 MHz ging starten.
Ja, het lijkt of hij zijn geheugen ''kwijt'' raakt. Ik zal toch eerst beginnen met een bios batterijtje, succes ;)

Verwijderd

Ik heb ook een ECS k7S5A, en een 1700+ erin. ene keer om de week ook gewoon zwart scherm, bios reset, geeft aan AMD 1100mhz, ik moet gewoon fsb 100 naar 133 zetten, en dan kan ik weer aan paar weekjes voort ;)

• X-G
Zo, net een batterijtje erin gedaan, maar mijnheer doet t nogsteeds niet.
Blijft volhouden dat er een 1.466 GHz Duron in zit, met 133 MHz FSB en 64kb cache |:(
Ziet er naar uit dat het mobo gewoon kaduuk is, of kan het ook nog iets anders zijn?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Het blijft een sores-plank :) Wat zit er verder aan kaarten in? NIC, modems, audio, dat werk? En hoe gaat het als je alles behalve de AGP eruit haalt?

Ik heb (zie [rml]Rataplan in "[ ECS K7S5A] Pci kaart fouten"[/rml]) een aantal problemen (maar niet alle, wel de brakke processorherkenning) kunnen oplossen door een aantal onboard componenten (serial, onboard modem) uit te schakelen; volgens mij werkt het verdelen van de IRQ's niet altijd even goed; en dat levert boot failures op.

Houd iig het slot naast de videokaart leeg. Uiteindelijk bleef 'ie bij mij bootproblemen houden en heb ik het bord ingewisseld voor de Epox uit mijn werkstation, die (met dezelfde 300W voeding) alle componenten (w/o een 1600+, drie 80GB HD's, RAID-kaart, framegrabber, ISDN, 2x nic, audio en natuurlijk een AGP-kaartje) keurig in het gareel houdt. Als de ECS bootte had 'ie trouwens nergens meer problemen mee. Dezelfde ECS zit nou in mijn werkstation met alleen een SBLive, een ISDN-kaartje en een GF2 (XP2000+, overigens), en boot altijd perfect.

Dat het batterijtje d'r iets mee van doen heeft is volgens mij niet het geval. Ook gewisseld, maar bleef CMOS-battery-low-meldingen krijgen. Ik hou het er voorlopig op dat deze plank met een hoop PCI-kaarten compatibiliteitsproblemen heeft; en dat je dus componenten moet wisselen totdat je een probleemloze combo vindt. Niet meer dan twee of drie kaarten erin prikken helpt trouwens ook.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• X-G
Rataplan schreef op 31 januari 2004 @ 18:56:
Het blijft een sores-plank :) Wat zit er verder aan kaarten in? NIC, modems, audio, dat werk? En hoe gaat het als je alles behalve de AGP eruit haalt?

Ik heb (zie [rml]Rataplan in "[ ECS K7S5A] Pci kaart fouten"[/rml]) een aantal problemen (maar niet alle, wel de brakke processorherkenning) kunnen oplossen door een aantal onboard componenten (serial, onboard modem) uit te schakelen; volgens mij werkt het verdelen van de IRQ's niet altijd even goed; en dat levert boot failures op.

Houd iig het slot naast de videokaart leeg. Uiteindelijk bleef 'ie bij mij bootproblemen houden en heb ik het bord ingewisseld voor de Epox uit mijn werkstation, die (met dezelfde 300W voeding) alle componenten (w/o een 1600+, drie 80GB HD's, RAID-kaart, framegrabber, ISDN, 2x nic, audio en natuurlijk een AGP-kaartje) keurig in het gareel houdt. Als de ECS bootte had 'ie trouwens nergens meer problemen mee. Dezelfde ECS zit nou in mijn werkstation met alleen een SBLive, een ISDN-kaartje en een GF2 (XP2000+, overigens), en boot altijd perfect.

Dat het batterijtje d'r iets mee van doen heeft is volgens mij niet het geval. Ook gewisseld, maar bleef CMOS-battery-low-meldingen krijgen. Ik hou het er voorlopig op dat deze plank met een hoop PCI-kaarten compatibiliteitsproblemen heeft; en dat je dus componenten moet wisselen totdat je een probleemloze combo vindt. Niet meer dan twee of drie kaarten erin prikken helpt trouwens ook.
Het is de pc van m'n zusje, is dus een heel kaal ding:
GeForce2 GTS via AGP
100 Mbit nic in middelste PCI slot.
1x 40 GB hd en 2x cd-rom speler.
That's it.

Maargoed, ik zal even kijken of onboard shit uitschakelen wat helpt, thnx voor de tip. K laat zo wel weten hoe het werkt allemaal.

edit:
Onboard zooi uitschakelen zelf hielp niet veel. (hij maakte er nu 1500 MHz van ipv 1466 |:() Nu PCI netwerkkaart eruit gehaald, en hij startte mooi op als XP2400+. Dadelijk dus even de netwerkkaart terug erin. Als dat werkt, even kijken of hij na een half uur oid uit gestaan te hebben het nogsteeds doet.

[ Voor 12% gewijzigd door X-G op 31-01-2004 22:19 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

X-G schreef op 31 januari 2004 @ 22:12:
van m'n zusje, is dus een heel kaal ding:
offtopic:
PICS! Pardon :)
Nu PCI netwerkkaart eruit gehaald, en hij startte mooi op als XP2400+. Dadelijk dus even de netwerkkaart terug erin. Als dat werkt, even kijken of hij na een half uur oid uit gestaan te hebben het nogsteeds doet.
[/edit]
Tijdje uit laten staan zou niks uit mogen maken, sterker nog: gewoon twintig keer achter elkaar herstarten (afwisselend met CtrlAltDel en de resetknop) en dan moet 'ie het nog steeds foutloos doen. Zoniet: ander slot voor dat NICje proberen, en als dat niet helpt: andere NIC...

Soresplank, I tell you!

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• X-G
Rataplan schreef op 31 januari 2004 @ 23:18:
[...]
offtopic:
PICS! Pardon :)

[...]
Tijdje uit laten staan zou niks uit mogen maken, sterker nog: gewoon twintig keer achter elkaar herstarten (afwisselend met CtrlAltDel en de resetknop) en dan moet 'ie het nog steeds foutloos doen. Zoniet: ander slot voor dat NICje proberen, en als dat niet helpt: andere NIC...

Soresplank, I tell you!
Nou, de tik die ie hier heeft, is dat het direct na een reboot wel werkt, maar een kwartier of half uur later niet meer :S

Hij bootte net als XP2400+, terwijl hij 5 mins daarvoor naar kloksnelheden aan het RADEN was |:( Hij was dus echt bezig van "Duron 1100 MHz (100 x 11)". Even later "Duron 1050 MHz (100 x 10.5)", daarna XP1800+, en duron 1400, 1466 en 1500. Idioot ding hoor :P

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

Kijk eens of het geen geheugen probleem is, ik heb eergister een ecs geflashed en herkende een xp 2000 als een duron :)

Dit probleem werd vreemd genoeg veroorzaakt door een geheugen module :?

Na verwijderen van deze 128 mb boot deze ecs gewoon goed, en word de cpu goed herkend.

Toch wel een beetje brak deze cheapo ecs plankjes.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• X-G
GreenthumB schreef op 31 januari 2004 @ 23:25:
Kijk eens of het geen geheugen probleem is, ik heb eergister een ecs geflashed en herkende een xp 2000 als een duron :)

Dit probleem werd vreemd genoeg veroorzaakt door een geheugen module :?

Na verwijderen van deze 128 mb boot deze ecs gewoon goed, en word de cpu goed herkend.

Toch wel een beetje brak deze cheapo ecs plankjes.
Ok, zal ik eens kijken hoe ie werkt met 1x 128 MB PC133 geheugen.
Hij draait nu goed (nog niet gereboot), en ben The Sims aan het installeren, kan nu dus ff niet proberen.

K ga er bdw niet 2x 128 MB PC133 in gooien. K had ergens gelezen dat ie dan wel eens niet wilde booten, omdat ie dan niet genoeg voltage kon geven of zoiets |:(

[off-topic]
Kan de title veranderd worden van Pro2 naar Pro?
Ik heb zelf een Gigabyte 7N400 Pro2, daarom typte ik die 2 automagisch :P
[/off-topic]

[ Voor 10% gewijzigd door X-G op 31-01-2004 23:40 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

X-G schreef op 31 januari 2004 @ 23:39:
Ok, zal ik eens kijken hoe ie werkt met 1x 128 MB PC133 geheugen. (...) K ga er bdw niet 2x 128 MB PC133 in gooien. K had ergens gelezen dat ie dan wel eens niet wilde booten, omdat ie dan niet genoeg voltage kon geven of zoiets |:(
Nog niet eens aan gedacht, maar idd: ook met geheugen is dit een kieskeurig plankje :) Dat je heel wat horrorstories met google boven water kan halen hoef ik je vast niet te vertellen :P Ik heb iig twee van die dingen foutloos draaien (ondertussen dus wel :z), de ene met 2x 256 DDR, de andere met 128+256 PC133.
Kan de title veranderd worden van Pro2 naar Pro?
Moet je bovenaan de pagina op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif klikken, kan je de modjes een direct verzoek doen. Is wel zo snel ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Rataplan op 31-01-2004 23:54 ]

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 09:49
Ik heb hetzelfde mobo (ECS K7S5A PRO) en hetzelfde procje (XP 2400+). Dit mobo is HEEL afhankelijk van het type memory wat erin zit. SDRAM is al uit den boze (geeft veel problemen) een DDR geheugen mag NIET merkloos zijn. Daar flipt het board van. Het boardje is zeer gevoelig voor type geheugens. Zorg er dus voor dat je gelijksoortige geheugen van hetzelfde merk op het boardje geprikt hebt. En idd, wel in de bios op 133mhz zetten :)

Ik had hetzelfde probleem ook eerder... Had 2 typen merkloos erop zitten. Board bleef resetten en veranderde telkens van 133Mhz naar 100Mhz. Ik zou dus echt even naar het geheugen kijken.

• X-G
-W0kk3L- schreef op 01 februari 2004 @ 11:07:
Ik heb hetzelfde mobo (ECS K7S5A PRO) en hetzelfde procje (XP 2400+). Dit mobo is HEEL afhankelijk van het type memory wat erin zit. SDRAM is al uit den boze (geeft veel problemen) een DDR geheugen mag NIET merkloos zijn. Daar flipt het board van. Het boardje is zeer gevoelig voor type geheugens. Zorg er dus voor dat je gelijksoortige geheugen van hetzelfde merk op het boardje geprikt hebt. En idd, wel in de bios op 133mhz zetten :)

Ik had hetzelfde probleem ook eerder... Had 2 typen merkloos erop zitten. Board bleef resetten en veranderde telkens van 133Mhz naar 100Mhz. Ik zou dus echt even naar het geheugen kijken.
Geheugen is één latje van Infineon: 256 MB PC2700. Niets mis mee zou je dus zeggen. Heeft er bdw ook in gezeten toen ze nog die XP1700+ had, die dus ook op FSB 133 draaide..

Maarja, ik denk dat het moederbord gewoon dood is. 't Is nu zelfs zo vreemd, dat als ik een netwerkkaart erin stop (maakt niet uit welke -heb een paar geprobeerd- of in welk PCI slot), dan valt het internet van de router weg. :? Dit terwijl de netwerkkaart niet eens direct met de router is verbonden; er zit nog een switch tussen...

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

X-G schreef op 01 februari 2004 @ 11:30:
[...]

Geheugen is één latje van Infineon: 256 MB PC2700. Niets mis mee zou je dus zeggen. Heeft er bdw ook in gezeten toen ze nog die XP1700+ had, die dus ook op FSB 133 draaide..

Maarja, ik denk dat het moederbord gewoon dood is. 't Is nu zelfs zo vreemd, dat als ik een netwerkkaart erin stop (maakt niet uit welke -heb een paar geprobeerd- of in welk PCI slot), dan valt het internet van de router weg. :? Dit terwijl de netwerkkaart niet eens direct met de router is verbonden; er zit nog een switch tussen...
Het ligt niet aan het geheugen maar aan je ecs, probeer gewoon eens een andere reep.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Pagina: 1