KDE3 en X free86 verwijderen...

Pagina: 1
Acties:

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:26
Omdat ik voor het eerst een Linux installatie deed op een PC en ook nauwelijks ervaring met Linux had, heb ik bij het installeren van Red Hat 9 ook het X Window System (Xfree86) en KDE 3.x meegeïnstalleerd.

Nu ik alles heb draaien wat ik wil (het is bedoeld als webserver) wil ik eigenlijk KDE en X weer verwijderen omdat ik gewoon kan connecten via SSH en ook Webmin heb draaien.

Als ik CD1 van Red Hat 9 opstart dan kan ik programma's Toevoegen en Verwijderen.
Nu is mijn vraag eigenlijk: Is dit veilig om te doen?
En is het nodig om eerst KDE te verwijderen en daarna pas X?
Want als je KDE eerst verwijdert en daarna reboot, dan krijg je geen KDE meer en moet je dus X met de shell verwijderen. Welk commando moet je dan geven? (rpm -e xfree86 ???)

Wat ik mij dus ook afvraag is, kun je dingen die je meteen mee hebt geïnstalleerd vanaf de Red Hat CD, verwijderen met het rpm -e commando?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Heb je dit al eens doorgelezen ? ;)
Verder heeft KDE X nodig, dus als je X deinstalleerd verdwijnt automatisch ook KDE. Andersom moet je dus 2 keer verwijderen ;)
Let wel op dat je dan geen gebruik meer kan maken van de grafische tooltjes, en je dus totaal bent aangewezen op de commandline, geen onoverkomelijk probleem, ik doe niet anders op m'n server, maar het is wel iets waar je even rekening mee wilt houden lijkt me ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• FlowDesign
ik ga het meteen even lezen, alvast bedankt :)

Dus jij zegt dus in feite, verwijder gewoon alles van X en dan wordt alles van KDE ook vanzelf verwijderd. Dus ook de harde schijf ruimte die KDE in beslag neemt komt dan vrij?

Dat er geen grafische tooltjes meer zijn is voor mij juist het idee om Linux commando's te leren. Ik heb zo'n beetje alle installaties (Apache, MySQL etc) ook gewoon vanuit de shell gedaan anders kom je volgens mij niet ver... :D

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:37

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

FlowDesign schreef op 29 januari 2004 @ 15:14:
Dus jij zegt dus in feite, verwijder gewoon alles van X en dan wordt alles van KDE ook vanzelf verwijderd. Dus ook de harde schijf ruimte die KDE in beslag neemt komt dan vrij?
Ja, dat hoort allemaal automatisch te gaan :). Je krijgt gewoon de melding dat KDE van X afhankelijk is en de vraag of je verder wilt gaan - iets in die richting zal het wel zijn. Dat is het mooie van package management en dependencies: het gaat allemaal (als het goed is) automatisch en zonder problemen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• FlowDesign
hmmz, met die Package Management Tool van Red Hat is erg lastig en ik ben bang dat dat niet gaat lukken.

Na het klikken op Update krijg ik telkens de melding Packages not found.
The following packages could not be found on your system.
Installation cannot continue until they are installed

en dan een lijstje met
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Unlocatable package             |   Required by

/etc/X11/xdm/Xservers               kdebase
/etc/X11/xdm/Xwilling               kdebase
desktop-file-utils >= 0.2.93        kdelibs
desktop-file-utils >= 0.2.93        kdebase
/usr/bin/desktop-file-install       qtcups
switchdesk >= 3.7                   xinitrc

Nu heb ik al zoveel mogelijk uitgevinkt, waardoor deze lijst wel korter is geworden.
Maar ik kan bijv. nog steeds niet de group KDE uitvinken, alleen maar de Extra Packages.

Ik denk dus dat het misschien toch perse vanuit de shell moet.
Kan iemand mij vertellen hoe dat moet want ik kan het niet vinden...

Ik denk dat ik dus moet booten zonder dat X opstart en zodat ik alleen de shell krijg, maar ik weet niet hoe dat moet. Zelfs als ik bij booten ctrl-x (text-only mode) doe start X ook op.
Vervolgens zal ik dus een commando moeten geven dat KDE en X deïnstalleert.
Wat zijn die commando's?

edit:
is apt gebruiken misschien een idee?
dan hoef ik die alleen maar eerst te installeren en daarna booten met alleen de shell
en dan met apt X en KDE verwijderen.
Hoe moet je booten zonder dat X opstart?
Moet ik dan iets verwijderen uit init.d of rc.d of kan het ook op een andere manier??

Modbreak: Je eigen topic omhoog kicken is niet de bedoeling, daarvoor hebben we het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knopje

[ Voor 20% gewijzigd door moto-moi op 29-01-2004 16:21 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ehm.. ligt het aan mij, of doe je dit met een grafisch X programma ? Je kunt natuurlijk geen packages gaan deinstalleren die je op dit moment nog hard nodig hebt om een programma tot een goed einde te brengen he ;)

Verder, als je die link die in in de eerste posting gaf goed doorleest, kom je erachter hoe je het via de commandline op kunt lossen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• FlowDesign
moto-moi schreef op 29 januari 2004 @ 16:22:
Verder, als je die link die in in de eerste posting gaf goed doorleest, kom je erachter hoe je het via de commandline op kunt lossen.
Dan ga ik even met een loep dat stukje zoeken dat jij bedoelt want die heb ik dus echt nodig.

edit: hier moet ik zijn :)

btw, ik had de ijdele hoop dat Red Hat zo slim zou zijn dat hij vanzelf zou gaan rebooten om bij de reboot X en KDE te gaan uninstallen.

offtopic:
het was niet als kick bedoeld hoor, t was een andere oplossing dus ik vond dat dat eigenlijk wel in een nieuwe reply kon

edit:
ok, voordat ik gek word....

hoe start ik Red Hat 9 op zonder dat X-server (en daarmee KDE...) opstart ?!? 8)7

Modbreak: Blijf je aan de gang :? :/

Ik heb gewoon het idee dat hier op GoT mensen vaak maar 1 vraag per reply kunnen beantwoorden terwijl er meerdere vragen gesteld werden...
Dus als ik een vraag niet duidelijk in 1 reply stel dan zal het antwoord ben ik bang erg lang op zich laten wachten.
Je doet het zelf ook, het enige wat nml. in dat artikel over Uninstalling staat is wat ik al wist. (rpm -e foo en die dependencies).
Echter, ik heb veel meer vragen gesteld dan alleen die vraag.

Ik heb nu al meer dan een uur op het internet gezocht maar ik kan het gewoon niet vinden...

Dus als er iemand zo vriendelijk zou willen zijn om mij te vertellen hoe ik Red Hat 9 opstart zonder dat X-server (en daarmee KDE...) opstart dan ben ik erg tevreden.

[ Voor 66% gewijzigd door moto-moi op 29-01-2004 17:56 ]

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-01 09:09

BTB

In /etc/inittab staat iets als

id:5:initdefault:

en verderop

x:5:respawn.....

Dat wil zeggen dat je default runlevel 5 is, en in dat runlevel wordt x opgestart

Voor een server is het normale runlevel 3, dus:

id:3:initdefault:

Let verder op: X bestaat uit een client (applicaties) en server (de machine die een scherm heeft);
voor sommige mensen is dit contra-intuitief. Misschien wil je het client-gedeelte wel handhaven, dan kun je nl. op je server-machine X-clients draaien die connecteren aan de X-server op je desktop.

De X-server verleent een service aan de appicatie, nl. het tonen van resultaten en het doorgeven van muis/keyboard-events....

Bram Bouwens

• FlowDesign
bbouwens schreef op 29 januari 2004 @ 17:42:
In /etc/inittab staat iets als

en verderop

x:5:respawn.....

Dat wil zeggen dat je default runlevel 5 is, en in dat runlevel wordt x opgestart

Voor een server is het normale runlevel 3, dus:

Let verder op: X bestaat uit een client (applicaties) en server (de machine die een scherm heeft);
voor sommige mensen is dit contra-intuitief. Misschien wil je het client-gedeelte wel handhaven, dan kun je nl. op je server-machine X-clients draaien die connecteren aan de X-server op je desktop.

De X-server verleent een service aan de appicatie, nl. het tonen van resultaten en het doorgeven van muis/keyboard-events....
Ok, hier kan ik iets mee. Alvast bedankt voor de hulp :)

er staat bij mij: x:5:respawn:/etc/X11/prefdm -nodaemon

Dus als ik het goed begrijp, moet ik de regel
vervangen door
en dan zal de PC opstarten met alleen een shell en geen X-server/X-client?

Ik wil nml. helemaal af van het grafische gedeelte, dus als ik X-server en X-client verwijder blijven programma's als Apache, PHP, MySQL, pureFTPd, Webmin en SSH wel werken neem ik aan?

edit:
Alles werkt perfect! Hartstikke bedankt bbouwens!
:)

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 29-01-2004 18:07 ]

Pagina: 1