Toon posts:

Win98se installeren naast xp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc waarop ik xp homeedit heb geinstalleerd. Ik heb er een nieuwe 80 Gb schrijf bij in gezet, met als doel om daar win 98se op te installeren, die 80 Gb schijf is Fat 32.

Als ik de pc opstart met een bootflop van win98, dan ziet hij mijn 80Gb schijf totaal niet, en kan ik zo dus ook niet win98se installeren.
Als ik Fdisk start ziet hij die schijf wel en ook dat hij 80Gb omvat.
Xp ziet hem ook correct, hij zet alleen die nieuwe schijf na mijn 2 cdr schijven,
wat dus ook heel erg vreemd is.

Heeft iemand misschien een tip, zodat ik dit werkend krijg????

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de schijf aan een aparte controller hangen waar evt een driver voor nodig is?
en als je de schijf probeert te benaderen wat voor meldingen krijg je dan?

en het is overigens volstrekt logisch dat je hdd na je cdrs komt als die er later bij gehangen is. (kan een zooitje worden, hier is het namelijk zo dat als eerste mijn hdd er is, met 3 cdroms daarachter, dan weer 2 hdds, dan weer 3 cdroms en een netwerkdrive en dan weer een hdd.... dit kun je overigens via diskmanagment heel makkelijk veranderen in XP).

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt die 80 GB waarschijnlijk als NTFS geformatteerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, vandaar dus die hd op een vreemde plek.

Ik heb in mijn pc de 80 Gb Hd aan de zelfde flatkabel als mijn gewone Hd, ik heb er namelijk maar 2 in zitten, dus staat mijn eerste gewoon op master, en de 80 Gb gewoon op slave.

Ik heb de 80 Gb schijf eerst als enkele Hd in mijn computer gezet en dus op master, zodat ik er via Fdisk een primaire dos Partitie op kon maken en vervolgens heb ik hem geformateerd, daarna zag Fdisk gewoon 80 Gb.

Daarna heb ik mijn gewone schijf op master gezet en die er weer in gehongen en mijn 80 Gb weer op slave.

En ben ik begonnen om win 98 te installeren, wat dus niet lukt.

In Xp zegt Patition Magic dat die 80 Gb fat 32 is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als jij win98 gaat installeren, wat geeft hij dan precies aan?

Verwijderd

Topicstarter
Hij geeft met andere woorden aan dat het een ntfs schijf is.

Terwijl patition Magic aangeeft dat het fat32 is.

Verwijderd

:? sorry dit moet je me toch uitleggen

Je zegt iets terug dat je op de schijf een primaire partitie heb gemaakt mbt fdisk (fdisk ondersteunt afaik immer nog geen ntfs) en vervolgens geformateerd heb (format x:?) en nu is het ineens ntfs ??????

Hoe heb je hem geformateerd dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zette mijn 80 Gb schijf op master en heb mijn gewone hd los gekoppeld. Vervolgens heb ik hem op c: gebracht met fdisk en daarna geformateerd. dus -> format c:, ik heb dus nergens gezegd dat hij er ntfs van moest maken. Na het formateren heb ik mijn gewone hd er weer als master in gehongen, en van die 80 Gb weer een slave gemaakt.

Ik heb alleen wel mijn gewone hd met xp wel op ntfs draaien.

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:28

ericding

Altijd de eerste.

Waarom installeer je niet eerst heel windows98 en hang je daarna die NTFS-schijf er weer bij? Moet je daarna alleen nog een opstart-menuutje maken om die win98 te kunnen opstarten.

[ Voor 1% gewijzigd door ericding op 29-01-2004 16:09 . Reden: typo ]

Verwijderd

maw een dosformat, maar dan is het toch onmogelijk dat het ineens ntfs word?

Maar heb je al geprobeerd of je wel op een kleinere partitie kan instaleren (bv 10Gb) als dat werkt kun je toch gewoon een grote logisch station ernaast zetten met de rest van de capaciteit van de schijf?
Lijkt mij in elk geval het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik geprobeerd, maar werkte niet, de setup van win 98se zei nog steeds dat ik hem niet kon installeren omdat het ntfs was.

Ik heb een totaal andere Hd met daarop win 2k server (fat 32) gepakt, daar net zoveel partities op gemaakt als op mijn xp schijf (ntfs) en die schijf heb ik er als master in gehongen in plaats van mijn eigen schijf. Op die manier heb ik win 98se kunnen installeren, ik ben nu bezig om een bootmenu in te stellen. Als ik dat werkend heb gekregen, dan kan ik kijken of het inderdaad op deze wel heel omslachtige manier wel werkt.

Maar nog heel erg bedankt aan iedereen die met ideeën is aangekomen om mij te helpen !!!!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 14:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ericding schreef op 29 januari 2004 @ 16:09:
Waarom installeer je niet eerst heel windows98 en hang je daarna die NTFS-schijf er weer bij? Moet je daarna alleen nog een opstart-menuutje maken om die win98 te kunnen opstarten.
Omdat ik win 98se op mijn 2e (80 Gb) schijf wil installeren en via een bootmenu wil kiezen tussen xp en win 98se.

Als ik die 80 Gb schijf er als master in zet om win 98se op te installeren, dus op c:, dan kan ik zo ver ik weet, win 98se niet vanuit een bootmenu starten als die schijf daarna weer op slave staat en naast xp draait. Maar ik kan het mis hebben!!!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je je boot.ini goed aanpast kan dat makkelijk hoor.
Het is wel makkelijker om win98 eerst te installeren en daarna winXP, dan zet hij automatisch het bootemenu goed en kun je ervoor zorgen dat je je schijven al goed in je bak zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 30 januari 2004 @ 15:01:
Als je je boot.ini goed aanpast kan dat makkelijk hoor.
Het is wel makkelijker om win98 eerst te installeren en daarna winXP, dan zet hij automatisch het bootemenu goed en kun je ervoor zorgen dat je je schijven al goed in je bak zitten.
Weet jij misschien wat ik in het bootmenu moet toevoegen om vanuit daar win 98se werkend te krijgen???

Dit staat er tot nu toe in mijn boot.ini:

[boot loader]
timeout =15
default = multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS = "Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

• AteZ
  • Laatst online: 10:25
wel eens aan VMware gedacht? dat werkt perfect als je niet gaat gamen.
scheelt een hoop gedoe.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Die nieuwe schijf met een DOS-schijf formatteren en niet onder XP.

Ik heb 2x 40GB gekocht en onder Windows Server 2003 geformatteerd (NTFS) + RAID-0. In Windows XP Pro kon ik geen toegang krijgen tot de Stripe. 2x 40GB nogmaals geformatteerd onder XP en nu krijg ik toegang met beide OS-sen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

je moet rouwens eerst 98 installeren voordat je xp erop kunt zetten

Verwijderd

dit ooit eens gevonden,weet niet meer waar vandaan;

This procedure assumes that Windows XP is installed on drive C:
Drive C: must be FAT16 or FAT32 to be able to install Windows 98 after XP is already installed. The 98 installation routine cannot write to an NTFS partition.
You must have a second hard disk or partition formatted for FAT16/32 in order to be able to install Windows 98/Me. Installing 98 to the same partition as Windows XP is NOT RECOMMENDED!
I recommend the use of a Windows 98 Startup disk for this procedure.You should ensure that DEBUG.EXE is on your Startup disk.On a 98 Startup disk, created from Add/Remove Programs, its in the EBD.CAB file on the Startup disk. For a 98 Startup disk created from FAT32EBD.EXE its on the floppy

Installing Windows 98

1) Use a Win98 Startup disk (with CD support) to boot your computer.
2) Insert your Win98 CD into the CD Rom drive.
3) At the A: prompt type X:\Win98\Setup.exe where X: is your CD-ROM drive.
4) Proceed with the install. When prompted for the install location, you'll see C:\Windows.000. Choose Other directory and change this to the drive you wish to install 98 to and name the folder Windows (or something else if you prefer).
5) Complete the Win98 install. Allow the computer to boot into Win98.

Repairing the Windows XP Boot Loader

1) Create a Win98 Startup Disk
2) Create a Notepad file with the following entries, exactly as shown:

L 100 2 0 1
N C:\BOOTSECT.DOS
R BX
0
R CX
200
W
Q

3) Save the file to the Win98 Startup Disk as READ.SCR
4) Boot the computer with the Win98 Startup Disk and at the A: prompt type

DEBUG
Steps 1 - 4 create the BOOTSECT.DOS file needed to boot Win98.You may need to use the ATTRIB C:\BOOTSECT.DOS -S -H -R command if BOOTSECT.DOS already exists and you get an error when trying to recreate it.

5) Configure your computer to boot from the CD drive. This is done in the BIOS, or your computer may offer the option at startup if it detects a bootable CD.If your computer does not support booting from CD-Rom, you should also be able to boot with a 98 Startup disk, and run WINNT.EXE from the I386 folder of your XP CD.
6) Insert your XP CD and boot from it.
7) You'll see some files being copied, then you'll be presented with a choice of installing or repairing an existing installation. Choose Repair.
-8 ) You'll be asked which XP installation you want to log into. Enter 1. There is usually only
one installation.
9) You'll be prompted for the Administrator password. For Home, the default password is blank, so just hit Enter. For Pro, enter the same password you did during setup for the Administrator account (this is not the same as the password for an Admin level account. It must be the Administrator account password).
10) At the C:\Windows prompt, type FIXBOOT. You'll be prompted to confirm. Do so.
11) When FIXBOOT is finished, remove the XP CD and type EXIT and the machine will reboot.
Reconfigure your computer to boot from the hard drive if necessary.

You will now get the XP Boot loader with your choice of operating system
Pagina: 1