Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fan voeding als case fan gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoe gaat het. Ik heb mijn systeempje geupgrade. De nieuwe kast die ik heb gekocht had geen casefans...

Dus heb ik een coolermaster blue led fan gekocht voor achter.
Afbeeldingslocatie: http://www.i4u.com/images/coolmaster.jpg

Voor zat ook geen 1. Maar.. ik had nog een oude Forton voeding..daar de fan uitgesloopt, 7 volt gemod en aangesloten.
Vraag 1: In het begin maakt hij een hels lawaai...(fortron voeding fan) heeft ie een paar min. gedraaid dan hoor je hem niet meer...Waarom?

Vraag 2: Die coolermaster fan zit op het mobo ingeplugd. Kan ik die ook 7 volt modden...of moet ik hem dan via een molex aansluiten.

Alvast bedankt.

Mijn systeem:
Athlon XP 2500+
Asus A7N8X-E Deluxe (Rev. 2)
2x Dane-Elec 256 Mb PC2700 DDR
ATI Radeon 8500
DiamondMax Maxtor 40 Gb HD
Western Digital Caviar 80 Gb HD
El-cheapo Q-Tec kast van 35 euri.

(Jaja, ik weet het Radeon 8500 is oud...maar doet het nog best.)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 14:31 ]

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:11

Ibex

^^ met stom.

vraag 1) Misschien dat hij niet eens meer draaide? :P Neej, ik denk dat het is dat hij dan 'ingedraaid' is ofzo en lekker soepel begint te lopen oid.
vraag 2) Jammer, maar dat gaat niet. Je moet hem daarvoor idd aansluiten op een molex.
offtopic:
Hoezo, een Radeon 8500 is oud? En mijn TNT2 dan? :P

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:53
Waarom de fan lawaai maakt in het begin??

Nou dat komt doordat de lagers versleten zijn. Die zijn wel zo versleten dat alles in het begin niet lekker mooi rond draait. na een paar minuten is de boel wel zo opgewarmd dat het lager uitzet en de fan wel mooi rond draait.

Verwijderd

Topicstarter
Thx...nu weet ik wat meer.
Hm...moet toch maar even kijken naar een nieuwe fan. Jammer dat die krengen zo duur zijn €15,00...

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:01
antwoord op vraag 2 : met speedfan kun je de fan op het mobo kun je de fan langzamer laten draaien

LinkedIn
BlackIntel

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
vraag 1 : mischien zit ie verkeerd om
vraag 2 : kan zeker weerstand er tussen ;)

Verwijderd

Topicstarter
ThaKiller schreef op 29 januari 2004 @ 16:16:
antwoord op vraag 2 : met speedfan kun je de fan op het mobo kun je de fan langzamer laten draaien
Speedfan...is dat een functie van het mobo? Ik heb hem nog maar net 2 dagen...nog niet alles goed doorgelezen.
Thx..zal eens kijken.

En trouwens jouw sig ----> 56 C stressed...Echt waar? Maar zo'n waterkoeling is duur he...misschien niet de moeite waard.

Verwijderd

ascona schreef op 29 januari 2004 @ 16:16:
vraag 1 : mischien zit ie verkeerd om
Soms maakt een fan aanzienlijk minder lawaai als je hem 90 graden draait. Een weerstand zou ik er niet tussen zetten, de truc met de molex is een betere oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
ascona schreef op 29 januari 2004 @ 16:16:
Ach ja...ik heb ook natuurkunde gehad op school.. (8>
Hoe was het ook alweer spanning meet je over...en weerstand door? :)

Zal eens zoeken op google naar een guide.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 16:22:
[...]

Speedfan...is dat een functie van het mobo? Ik heb hem nog maar net 2 dagen...nog niet alles goed doorgelezen.
Thx..zal eens kijken.

En trouwens jouw sig ----> 56 C stressed...Echt waar? Maar zo'n waterkoeling is duur he...misschien niet de moeite waard.
Speedfan is een freeware programmaatje wat op een aantal moederborden werkt. Je kunt er temperaturen mee uitlezen en de fanspeed mee aanpassen (werkt overigens niet op alle moederborden, maar aangezien het een paar kb freeware progje is valt het wel te proberen).
Tegenwoordig wordt er ook vaak software meegeleverd met de moederborden, misschien dat daar ook iets bruikbaars tussen zit.

Het lawaai geeft inderdaad aan dat de lagers versleten zijn. Door de speling loopt ie niet meer helemaal lekker, totdat hij op snelheid komt en door middelpuntzoekende kracht in evenwicht wordt gehouden (gaat het vanzelf steeds slechter doen, stomme fan op mijn 4 maanden oud moederbord is ook al gaar :'( ).

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 06:22
vraag 2

Je kan met een kleine schroevendraaier zo het middelste draadje uit de 3 pins moederbord connector peuteren (druk op het metaal dat je ziet en trek aan de draad).

Daarnaa kan zonder enige moeite of soldeer werk. het losse draadje (dat uit de 3 pins moederbord connector komt) in een mollex duwen bij de rode draad.

Vanaf dan draait je fan op 5 volt. Veel stiller dan 7 volt. En waarschijnlijk koel genoeg om stabiel te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Op zich ben ik wel tevreden over de temp van mijn case en cpu.

Mb temp = 26 C
CPU idle = 52 C
Stressed = moet ik nog testen

Maar ik wil eigenlijk wel nog van die Akasa noise reduction mats halen.
En dan gaat mijn temp weer omhoog waarschijnlijk. :(

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34
52 Graden Idle is volgens mij best nog wel hoog. Wat voor koeler heb je er op zitten?

Mijn procje (T-bred 2200+) word idle niet warmer dan 38 graden, met een casetemp van 28.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 16:41:
Op zich ben ik wel tevreden over de temp van mijn case en cpu.

Mb temp = 26 C
CPU idle = 52 C
Stressed = moet ik nog testen

Maar ik wil eigenlijk wel nog van die Akasa noise reduction mats halen.
En dan gaat mijn temp weer omhoog waarschijnlijk. :(
temps zijn redelijk in mijn ogen :) kan beter maar om daar nou geld aan uit te geven 8)7 .
Als je van die akasa noice reduction bla bla gaat halen is dat zonde van je geld...
Bij de eerste beste gamma/praxis/doe het zelf ding haal je dat goedkoper..

Heb gister toevallig mn mini tower bekleed, koste me €5,- voor 50x100cm ex dubbelzijdig tape.
Helpt wel goed.. alleen mn temps stijgen dan..

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik vind de idle temps toch wel hoog hoor.

Nou zit ik er niet mee als mijn PC wat meer herrie maakt, maar mijn XP2500+ draaid op 31-35 idle ( afhankelijk van de kamertemp ) en komt stressed niet boven de 41-42 graden uit. Dit alles bij een kasttemperatuur van 31-34 graden.

Zit een TT Volcano 9+ @ 3900 rpm op. Ik heb er wel mijn kast iets voor moeten modden, maar het resultaat van de koellucht voor de CPU direct van buiten ( via fanduct ) i.p.v. domweg uit de kast aan laten zuigen. Scheelde al snel de nodige graadjes in positieve zin :P

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Verwijderd

Topicstarter
AttiX.SkategoaT schreef op 29 januari 2004 @ 18:01:
52 Graden Idle is volgens mij best nog wel hoog. Wat voor koeler heb je er op zitten?

Mijn procje (T-bred 2200+) word idle niet warmer dan 38 graden, met een casetemp van 28.
Hm...inderdaad...heb net een review gelezen...:

Athlon XP 2500 overclocked to 2800 with Spire Whisper Rock IV cooler.
Chieftec Dragon case, 5 80x80x25mm Antec fans 7volt mod
Artic Silver 5 thermal compound
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockersclub.com/images/spirewhisper/cpuidletemp.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockersclub.com/images/spirewhisper/cpuloadtemp.gif

Mijn setup:
Athlon XP 2500 met Spire Whisper Rock IV Cooler. (2300 rpm)
El-cheapo midi case met 1x 80x80x25 mm cooler
Coolermaster Premium compound

Heb de koeler goed geplaatst volgens mij...dun laagje geapplied met het setje van Coolermaster.
Verder alles rounded cables...
Maar de airflow in mijn kast kan nog verbeterd worden...
En ook maar eens arctic silver proberen. Hier vlakbij zit een zaakje "Tweakstore" ...daar maar eens kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 22:49 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Frequently Asked Questions CME

Kijk hier ook eens

In deze faq staan ook nog meer mooie en leuke dingen om te doen met je pc.. :)

Overigens vallen die temps wel mee hoor. Ik heb ze ook en ik maal er niet meer om.

Heb ook matten van de gamma in me pc en coolers op 7 volt.

Stilte vind ik echter belangerijker en zolang de cpu er niet kapot van gaat is er niets aan de hand :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
CARman schreef op 30 januari 2004 @ 16:44:
Ik vind de idle temps toch wel hoog hoor.

Nou zit ik er niet mee als mijn PC wat meer herrie maakt, maar mijn XP2500+ draaid op 31-35 idle ( afhankelijk van de kamertemp ) en komt stressed niet boven de 41-42 graden uit. Dit alles bij een kasttemperatuur van 31-34 graden.

Zit een TT Volcano 9+ @ 3900 rpm op. Ik heb er wel mijn kast iets voor moeten modden, maar het resultaat van de koellucht voor de CPU direct van buiten ( via fanduct ) i.p.v. domweg uit de kast aan laten zuigen. Scheelde al snel de nodige graadjes in positieve zin :P
Zoiets als dit bedoel je?

Afbeeldingslocatie: http://www.imageshack.us/files/sbock5.gif

Hm...is duur zeker in de winkel. Ik had zo'n pijp zien liggen vanmiddag bij de Praxis...maar ik wist niet hoe ik het op mijn cpu+fan moest plaatsen.

Zal nog wat re(search) gaan doen. (8>

[edit]En ik wil geen zilveren...ik wil een oranje... :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 23:01 ]

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 22:46:
[...]

Hm...inderdaad...heb net een review gelezen...:

Athlon XP 2500 overclocked to 2800 with Spire Whisper Rock IV cooler.
Chieftec Dragon case, 5 80x80x25mm Antec fans 7volt mod
Artic Silver 5 thermal compound
[afbeelding]
[afbeelding]

Mijn setup:
Athlon XP 2500 met Spire Whisper Rock IV Cooler. (2300 rpm)
El-cheapo midi case met 1x 80x80x25 mm cooler
Coolermaster Premium compound

Heb de koeler goed geplaatst volgens mij...dun laagje geapplied met het setje van Coolermaster.
Verder alles rounded cables...
Maar de airflow in mijn kast kan nog verbeterd worden...
En ook maar eens arctic silver proberen. Hier vlakbij zit een zaakje "Tweakstore" ...daar maar eens kijken.
Die lui die de koelertjes testen doen dat op een "open" moederbord en niet in een behuizing.
Een temp van 50+ graden idle is ongezond, je kan even kijken of je Vcore niet te hoog staat, dit scheelt veel warmte.
succes!

Verwijderd

Bleh...Max. die temp Athlon XP 2500+ = 85º C

Waarom overdreven koelen... :P

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 30 januari 2004 @ 23:02:
[...]

Die lui die de koelertjes testen doen dat op een "open" moederbord en niet in een behuizing.
Een temp van 50+ graden idle is ongezond, je kan even kijken of je Vcore niet te hoog staat, dit scheelt veel warmte.
succes!
Ehm...alles is standaard..automatic detection door mobo? Niet overklokt.
Maar ik zal eens kijken.
Thx!

Verwijderd

Topicstarter
Heb even wat tests gedaan met mijn kast open.

Asus Probe V2.22.04
CPU idle temp: 48 C
Mobo temp: 24 C
Vcore: 1,68
Motherboard monitor geeft hetzelfde aan.

Ik ben nou een stresstest aan het runnen (Prime95 ---> torture test). Is nu 1 uur bezig.
Afbeeldingslocatie: http://www.imageshack.us/files/BloodsuckCPULoad2500.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.imageshack.us/files/BloodsuckCPUtemp2500.jpg

De CPU temp. stijgt niet meer, blijft nu constant. Maar ben er toch niet helemaal gerust op...ik ga maar eens wat modden:
  • Nieuwe casefan
  • Fanduct tunnel
  • Arctic Silver 5 pasta
  • Spuitbussen blauw
Het moet allemaal budget, want het geld is op..heb net een upgrade gedaan.
Tweakeren en modden o.k., maar ik moet ook eten. :9

edit:
Zag net dat de voeding van mijn nieuwe kast geen rooster onder heeft. En volgens een AMD spec sheet moet dat. Maar weer even van mijn oude voeding slopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 01:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee dan...45 graden...dat is iets beter.
Morgen doe ik de arctic silver erop...

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 22:56:
[...]

Zoiets als dit bedoel je?

[afbeelding]

Hm...is duur zeker in de winkel. Ik had zo'n pijp zien liggen vanmiddag bij de Praxis...maar ik wist niet hoe ik het op mijn cpu+fan moest plaatsen.

Zal nog wat re(search) gaan doen. (8>

[edit]En ik wil geen zilveren...ik wil een oranje... :P
Duur? 14 euro 95 bij Ledos en ergens anders nog een tikkie goedkoper...

Verkrijgbaar in zilver en blauw. Ook oranje te spuiten natuurlijk.

Staat overigens errug 1337 in een plexiglazen kast van hetzelfde merk.

Overigens draait mijn Celly 500 @ 545 op ongeveer 40 graden stressed zonder fan op de koeler, al zit er een dikke 92 mm fan onderin mijn voeding. Die maakt wel aanzienlijk minder herrie dan het 50mm geval wat erop zat, die was uit z'n lagers gelopen... :(

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1