Toon posts:

Artifacts na plakken heatsinks op mem 9800Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren heatsinks op m'm mem van m'n 9800Pro geplakt, maar nu heb ik checkerboards/artifacts (What's the difference?). Zonder extra koeling had ik nergens last van. Situatie:
Video:
Sapphire 9800Pro @default
GPU-cooling: DangerDen Radeon met AS Ceramique in de juiste hoeveelheid
Memcooling: TweakMonster Ramsinks BGA
Pasta: Zalman Therman adhesive
Watertemp: 27 graden idle/31 stressed, gemeten voor radiator

Rest:
XP1800+ @1980MHz(11x180) @1.7V: 36 gr idle / 41 gr stressed
Asus A7V333 rev2.00
2*256MB Corsair ValueSelect PC3200
Enermax 350W Silent

Zo ziet 3DMark2001se er bij mij uit: Afbeeldingslocatie: http://www.mmwebdesign.nl/pics/3DMark01_small.JPG
(Klik op plaatje voor grotere afbeelding)
Overigens heb ik ook in het opstartscherm van WinXPPro zwarte vlekjes in het logo, dus niet alleen bij 3d treedt het verschijnsel op. Wanneer ik normaal in Windows zit, heb ik nergens last van.

Ik heb Zalman plak gebruikt om de sinkjes te lijmen. De rode pasta was bruin er er kwam vocht uit. Deze pasta is dus niet zoals het hoort.
Mogelijk veroorzaakt het vocht de problemen, maar volgens Zalman is geen enkel onderdeel van de pasta's geleidend. Overigens krijg ik nieuwe pasta van Tweakstore, dus alle sinkjes gaan eraf en met de goede pasta weer erop.
Morgen gaat de kaart dus in de vriezer om alle heatsinks die wel zijn blijven plakken te verwijderen. Dan kan ik ook kijken of er ergens lijmrestanten zitten.

[Vraagmode]
Kan het probleem veroorzaakt worden door de Zalman plak?
Hoe kan ik de lijmresten verwijderen/oplossen, zonder m'n plank te slopen?Gevonden 8)7
Wat is eventueel een andere oorzaak?
[/Vraagmode]

Ik heb in de search alles gelezen waar Zalman Adhesive voorkwam, maar daar vond ik geen oplossing voor het probleem. Het forum van Zalman bood ook geen oplossing. Google bood antwoord op de vraag van checkers en artifacts maar niet in combinatie met de (Zalman) plak.
edit:
Zojuist even 3DMark2001se helemaal laten draaien en zie dat m'n score enorm is ingezakt. Het was 14.000 en is nu slechts 10.000 punten
:(

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 02:27 ]

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:23
Ik vrees het ergste voor je, waarschijnlijk is een (of meer) van je geheugenchips defect geraakt tijdens het monteren van de heatsinkjes.
Ik heb namelijk ook weleens de koeler van mijn Hercules 9800 Pro gehaald en vervolgens met een ander soort koelpasta weer bevestigd |:( . Nadat ik de kaart weer had geïnstalleerd gaf de kaart al in het BIOS witte pixels weer :| . In windows kreeg ik last van allemaal gekleurde strepen en pixels ;( . Toen ik daarna UT2003 had opgestart was het echt een drama :X ; gigantische polygon distortion over het gehele beeld, het beeld bestond uit alleen nog maar gekleurde driehoeken 8)7 . Ik heb de kaart zonder problemen kunnen inruilen nadat het probleem geconstateerd was ;) . Misschien dat jij dat ook maar moet doen :) .

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt slecht, maar 1 puntje: Ik heb de sinks er wel op geplakt, maar nog niet afgehaald. Dan zou er een chippie beschadigd zijn door het plakken? Ik was zelf in ieder geval niet geladen, dus statische electriciteit kan het niet zijn. Zouden de chips niet tegen die 2 componentenplak kunnen? Dan had Zalman dat wel uit de handel genomen, denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 17:26 ]

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:23
Met alle respect :) , maar hoe weet je dat je niet statisch geladen was tijdens het monteren van de heatsinkjes :? Het lijkt mij inderdaad ook niet dat het geheugen defect is gegaan door het plaksel.

Verwijderd

Topicstarter
Degrader schreef op 29 januari 2004 @ 23:18:
Met alle respect :) , maar hoe weet je dat je niet statisch geladen was tijdens het monteren van de heatsinkjes :? Het lijkt mij inderdaad ook niet dat het geheugen defect is gegaan door het plaksel.
Betrekkelijk eenvoudig: de tafel waaraan ik zat staat naast de verwarming waarvan de buizen niet gelakt zijn. Voor elke handeling met hardware 'hang' ik even aan de verwarming om zo eventuele statische lading kwijt te raken. Heb ook nog nooit 1 chippie gesloopt door statische lading. Maar ja, 1x moet de eerste keer zijn. Het lijkt me echter heeeeeel onwaarschijnlijk.
Hoe test ik of het volledige geheugen van m'n kaart nog functioneert?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 23:37 ]

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Vergis je niet, het werkt niet door even aan de verwarming te hangen.
Op het moment dat je je kont in de stoel heen en weer schuift heb je weer duizenden volts te pakken. :9~
De enige juiste manier is met een polsbandje en mat te werken welke aan aarde hangt. Zelf doe ik dit altijd.
Overigens heb ik ook sinkjes op het mem geplakt maar dan met thermische tape.
Ik weet, het geeft niet de beste geleiding maar je kan je kaart makkelijk weer origineel maken als je een RMA nodig hebt. ;)

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 20:21

Gamer

Electrified

waarschijnlijk is er wat zalman stuff op de contactjes van het geheugen achtergebleven.
nakijken dus.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is gevonden. Ik heb de stockcooler teruggeplaatst en het probleem is opgelost. Blijkbaar had ik het waterblok te vast aangedraaid. Wat mij betreft kan ie dus dicht!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nu we het toch over het bevestigen van heatsinks hebben even off-topic:

Ik kan eigenlijk nergens vinden hoeveel het v.w.b. de overklokbaarheid uitmaakt of je memsinks plakt op een 9800Pro. Kan iemand aangeven of het inderdaad ECHT de moeite waard is om deze te plaatsen?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:28

Wildfire

Joy to the world!

EdGnoj schreef op 31 januari 2004 @ 14:19:
Nu we het toch over het bevestigen van heatsinks hebben even off-topic:

Ik kan eigenlijk nergens vinden hoeveel het v.w.b. de overklokbaarheid uitmaakt of je memsinks plakt op een 9800Pro. Kan iemand aangeven of het inderdaad ECHT de moeite waard is om deze te plaatsen?
Wel niet op een 9800 Pro, maar op een 9700 Pro van Club3D: na TweakMonster BGA RAM-sinkjes te hebben geplaatst wist ik er 10mhz meer uit te persen. Tsja, qua prestatie is het natuurlijk niet superveel meer maar het betekent iig wel dat je bij een bepaalde snelheid een wat lagere temperatuur hebt dan wanneer je geen sinkjes zou hebben gehad.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Uitgaande van 400 Mhz is dat dus een snelheidswinst van maximaal zo'n 2,5% :? 8)7

Niet sarcastisch bedoeld hoor, maar zet dit niet wat erg weinig zoden aan de dijk, er van uitgaande dat je met zo'n tweak je garantie kunt verspelen? (Je zult maar een fout maken tijdens zo'n mod)

Gossie, ik lijk wel een oud wijf. Dat is zeker niet de bedoeling.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 13:56:
edit:
Zojuist even 3DMark2003se helemaal laten draaien en zie dat m'n score enorm is ingezakt. Het was 14.000 en is nu slechts 10.000 punten
:(
wauw, een nieuw wereldrecord!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 19:33:
[...]

wauw, een nieuw wereldrecord!
Dank! Een opmerking die veel toevoegt! Nogmaals dank! _/-\o_
EdGnoj schreef op 31 januari 2004 @ 18:32:
Uitgaande van 400 Mhz is dat dus een snelheidswinst van maximaal zo'n 2,5% :? 8)7

Niet sarcastisch bedoeld hoor, maar zet dit niet wat erg weinig zoden aan de dijk, er van uitgaande dat je met zo'n tweak je garantie kunt verspelen? (Je zult maar een fout maken tijdens zo'n mod)

Gossie, ik lijk wel een oud wijf. Dat is zeker niet de bedoeling.
Tja, het verschil kan maar net voldoende zijn om er een XT van te maken zonder artifacts en zonder underclock. De echte tweakert kent niet zonder de cooling. Dat zeg ik! :Y)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 02:26 ]

Pagina: 1