[Canon SQ] Krijg beeld niet scherp

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 08:59

flexje

got-father

Topicstarter
Hey fellas, mn vader heeft vorige week een Canon SQ camera gekocht. Het een en ander getest enzo, werkt aardig behalve het nemen van foto's zonder flits.
Als ik foto's neem zonder flits dan krijg ik continu op het schermpje een icoontje te zien dat de camera trilt zeg maar...
Ik krijg die foto's dus ook niet scherp. Ook al leg ik de camera op tafel, dan blijft dat icoontje nog knipperen (trillingen)...
Als ik met flits een foto maak is alles haarscherp...

Voorbeeldje (deze valt nog mee vergeleken met de rest):
Afbeeldingslocatie: http://www.whatsup.nl/flex/screenies/you-talkin-to-me.jpg

Hoe krijg ik dit opgelost?
Ik heb verschillende modes geprobeerd enzo, in boekje staat ook geen goeie oplossing. Er staat alleen dat als dat icoontje knippert dat er trillingen aanwezig zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door flexje op 29-01-2004 13:18 ]

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 15:33

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Bij mijn weten betekent dat icoontje alleen maar dat je de camera erg stil moet houden bij het maken van een foto en dus beter een standaard kunt gebruiken. Als je geen flits gebruikt word automatisch de sluitertijd verhoogd waardoor je dus vage foto's kijkt als je de camera beweegd. Leg hem een ergens bovenop en maak dan eens een foto. Dan is hij als het goed is wel scherp.

• flexje

flexje

got-father

Topicstarter
Hurricane schreef op 29 januari 2004 @ 13:14:
Bij mijn weten betekent dat icoontje alleen maar dat je de camera erg stil moet houden bij het maken van een foto en dus beter een standaard kunt gebruiken. Als je geen flits gebruikt word automatisch de sluitertijd verhoogd waardoor je dus vage foto's kijkt als je de camera beweegd. Leg hem een ergens bovenop en maak dan eens een foto. Dan is hij als het goed is wel scherp.
Zoals je waarschijnlijk nog niet had gelezen in mn tekst:
Ik krijg die foto's dus ook niet scherp. Ook al leg ik de camera op tafel, dan blijft dat icoontje nog knipperen (trillingen)...
Helpt dat niet :)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Bedoel je een Nikon SQ? Bij mijn weten maakt Canon geen camera's die een dergelijke benaming hebben ;).

Het is wel zo dat je inderdaad zeer stil moet gaan zitten om binnenshuis goede foto's zonder flits te kunnen maken, ook aangezien de lens niet zo heel erg snel is ( f=2.7-4.8). Wat in ieder geval helpt is zo ver mogelijk uitzoomen, en eventueel een hogere ISO-waarde selecteren (als dat mogelijk is), let wel op dat je dan hoogstwaarschijnlijk meer ruis krijgt.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• dijkp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06-2024

dijkp

STATUS * , STOP

flexje schreef op 29 januari 2004 @ 13:11:
Hey fellas, mn vader heeft vorige week een Canon SQ camera gekocht. Het een en ander getest enzo, werkt aardig behalve het nemen van foto's zonder flits.
Als ik foto's neem zonder flits dan krijg ik continu op het schermpje een icoontje te zien dat de camera trilt zeg maar...
Als ik met flits een foto maak is alles haarscherp...

Voorbeeldje (deze valt nog mee vergeleken met de rest):
[afbeelding]

Hoe krijg ik dit opgelost?
Ik heb verschillende modes geprobeerd enzo, in boekje staat ook geen goeie oplossing. Er staat alleen dat als dat icoontje knippert dat er trillingen aanwezig zijn...
Lijkt me logisch, als je zonder flitser werkt heb je een langere belichtingstijd nodig voor je CCD, dus een grootere sluitersnelheid. Die kan wel oplopen tot een belichtingstijd van 1 sec. Als jij in de tussentijd die camera niet stil houd is de foto bewogen en onscherp.

Tandem rulez.... IBM s*cks

• flexje

flexje

got-father

Topicstarter
Tarin schreef op 29 januari 2004 @ 13:17:
Bedoel je een Nikon SQ? Bij mijn weten maakt Canon geen camera's die een dergelijke benaming hebben ;).

Het is wel zo dat je inderdaad zeer stil moet gaan zitten om binnenshuis goede foto's zonder flits te kunnen maken, ook aangezien de lens niet zo heel erg snel is ( f=2.7-4.8). Wat in ieder geval helpt is zo ver mogelijk uitzoomen, en eventueel een hogere ISO-waarde selecteren (als dat mogelijk is), let wel op dat je dan hoogstwaarschijnlijk meer ruis krijgt.
Woeps :D zat met mijn Canon camera in mn hoofd :P Tis idd een Nikon :P
Ik kan helaas geen hogere ISO kiezen (of wel?)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 15:33

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ook niet als je dan een foto maakt. Het icoontje geeft aan dat je dus nu geen trillingen moet veroorzaken bij het fotograferen omdat hij anders mislukt zoals bij jou. Icoontje zal altijd blijven branden als je een foto wil maken in een donkere omgeving zonder flits. Dus gewoon goed stilhouden en foto maken. Probeer anders eens een foto te maken met de timerfunctie en zonder flits.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

flexje schreef op 29 januari 2004 @ 13:19:
[...]

Woeps :D zat met mijn Canon camera in mn hoofd :P Tis idd een Nikon :P
Ik kan helaas geen hogere ISO kiezen (of wel?)
Jij hebt die camera in handen, plus de handleiding, ga daar dus mee aan de gang :)

Dit is iig pure fotografie-logica: langere sluitertijd omdat de cam meer licht nodig heeft om de foto te maken = bij beweging minder scherp. Oplossing is snellere sluitertijd kiezen en hogere ISO, ook al is bij dat laatste dan wel meer ruis mogelijk zoals Tarin al zegt.

Evenwel was dit met wat lezen in de handleiding of de verschillende fotografie-faq's en howto's op internet prima zelf uit te vinden, langere sluitertijd is gewoon meer kans op bewogen foto's. Ga dus aan de gang met al de settings op de camera en probeer uit te vinden of en hoe je de sluitertijd sneller kan krijgen, of op een andere manier het 'bewogen foto' probleem op kan lossen. De tips hiervoor zijn overal op internet en in je handleiding te vinden, vandaar dat deze dicht gaat.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.