[OS X] twee vragen mbt Finder

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:08

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
• Hoe kan ik een snelkoppeling op mijn bureaublad of in de dock een voorvertoning geven, en hoe groot moeten die zijn?
Ik heb de Mac Help doorgespit op voorvertoning, maar kan het niet vinden.
Ik kan wel 'Info ...' van een snelkoppeling opvragen, en dan staat er bij voorvertoning wel een standaard afbeelding maar ik kan hem daar niet wijzigen.
Vreemd dat het ook nergens uitgelegd wordt...

• Als ik een Finder scherm voor me heb staan, met een lijst bestanden (dus als lijst) en ik klik even op een ander scherm, dan wordt dat schermpje niet-focussed. Echter, minimaliseer ik mijn overliggende schermpje en wil ik direct daarop dubbelklikken op een icoontje in dat onderliggende finderscherm, dan klik ik 1 keer: de icoontjes rangschikken zich plotseling in andere volgorde, ik klik nog eens en ik open dus het verkeerde bestand omdat er zich op dat moment iets anders onder mijn muis bevindt. Soms doet ie dat wel, soms niet.
Ik word er helemaal gek van, want even snel dubbelklikken op een onderliggend scherm kan dus niet en ik start soms een programma - wat ik dan weer moet forceer-stoppen omdat ik een ander document bedoelde en dit alles alleen maar vertraagt.

Ik denk zelf dat dit laatste aan het sorteren op bewerkingsdatum ligt, maar ik sorteer nu telkens op naam, en de naam van de bestanden in de map wijzigt niet dus zou bij een 'update' ook de rangschikking niet mogen wijzigen. En toch gebeurt dat af en toe, waarna ik dus misklik.

Ik moet weer aan mijn werk dus ik lees de antwoorden (of het slotje) pas vanmiddag na mijn werk... maar toch, kan iemand me helpen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dark Blue schreef op 29 januari 2004 @ 12:28:
• Hoe kan ik een snelkoppeling op mijn bureaublad of in de dock een voorvertoning geven, en hoe groot moeten die zijn?
Ik heb de Mac Help doorgespit op voorvertoning, maar kan het niet vinden.
Ik kan wel 'Info ...' van een snelkoppeling opvragen, en dan staat er bij voorvertoning wel een standaard afbeelding maar ik kan hem daar niet wijzigen.
Vreemd dat het ook nergens uitgelegd wordt...
When you save an image file, it sometimes includes a preview of the image as the file's icon. The Finder always shows these preview icons.

However, some image files do not have a preview. You can set the window for a folder to always show a preview of image files in the folder as the image file's icon.
De andere vraag heb ik zo 1-2-3 geen antwoord op, maar ik gok dat chem of een andere apple gek dat wel zal weten :+

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Wat betreft die icons heb ik het hier niet over afbeeldingen want dat lukt me zo wel, die komen gewoon als preview er te staan. Maar bijv. netwerkverwijzingen... het kan wel, maar al mjn netwerkverwijzingen in de dock hebben nu zo'n standaard grijze schijf met wereldbolletje...
En ik wil graag (weer) een door mij gekozen icoontje. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 16:16
ooee ooee pick me! :+

Volgens mij is dit wat je bedoelt :)

Ik ben het nu zelf ook aan het uitproberen..

/edit
Ik ben d'r uit :+

1. Klik met de rechter muisknop op het gewenste icon. Dit kan een applicatie, document of whatever zijn..
2. kies Copy
3. Klik nu met de rechter muisknop op het alias waarvan je het icon wilt veranderen.
4. kies 'Get Info'
5. klik 1x op het icoontje boven aan, er komt nu een blauw kader omheen.
6. Kies nu uit de Finder balk voor Edit -> Paste.
7. Klaar! :)

Misschien word het tijd voor een Mac Os FAQ? ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Tomaat op 29-01-2004 14:08 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hey, die handelingen volg ik wel, inderdaad als je op dat icoontje bovenaan de 'Info' klikt komt er een blauw randje omheen (ik kon er alleen niks mee).
Dit wil ik (als ik weer tijd heb :z) wel even uitproberen.
Helaas heb ik geen rechtermuisknop... :+ wel Ctrl-klik, mag dat ook :+

Overigens kan ik dit niet bij directe netwerk-snelkoppelingen die in de dock staan, als ik daar met ctrl-klik op ram, dan krijg ik een lijstje met submappen van die netwerkdrive en eronder 'toon in Finder' . Straks even kijken of ik het wel mag wijzigen aan het icoontje dat na het verbinden op het bureaublad staat.

Dat is het gekke; ik heb hier dus een server, en hij staat nu in de dock met zo'n standaard-wereldbol icoon. Ik dacht, shit, icon weg (zomaar). Verbind ik met de server, komt de drive op mn bureaublad te staan, met het juiste icoon! maar in de dock blijft het gewoon een standaardicoontje.

Iig al bedankt tot dusver :Y)

Darkje gaat weer verder aan ongeveer 30 rugzak-kaarten voor een groot outdoor-gear bedrijf.... *gaap* ik kan geen blauwe kaart meer zien en weet ongeveer van elk product al slapend de eigenschappen op te noemen :z

• Tomaat
Wat je ook kan doen (wat ik dus heb ;) ) is een soort van scriptje maken, die na het inloggen automatisch die netwerk verbindingen maakt.
Als je daar dan dus weer een alias van maakt, in je Dock zet en het icon veranderd zou die wel moeten blijven staan na een reboot.

Moet je even op macosxhints.com zoeken naar hoe dat precies moet..

Hint: Je moet er Safari voor gebruiken ;)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Safari it is! 8) Ik heb het internetten met IE onder OS 10 snel afgeleerd! :9

Ik heb geen idee hoe ik een scriptje zou kunnen maken en btw, dit is de Mac op mijn werk... die door meerderen gebruikt wordt, dus ik hou het simpel. Mijn collega's zouden zich rot schrikken als tijdens het opstarten opeens dingen gingen laden enzo, dan verwachten ze meteen virussen op de Mac enzo :P (mijn vorige baas geloofde er serieus in dat er een virus op zijn Mac stond dat de m elke dag om kwart over tien uitzette, sure...)

• Tomaat
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je met Safari dit truucje kan doen...

Ik zal het dan maar gewoon even laten zien ;)

1. Start Safari
2. Typ in de adres balk: cifs://server_naam/share_naam en druk NIET op enter
3. Klik nu op het blauwe bolletje aan het begin van de regel en sleep deze naar je Home folder. Er verschijnt nu een Alias naar 'cifs-//server_naam/share_naam.inetloc'.
4. Start nu het System Preferences venster op.
5. Ga naar accounts
6. Kies jouw account
7. Klik op Startup Items
8. Sleep nu het zojuist gemaakte .inetloc bestand naar het venster met de Startup Items
9. Als je nu opnieuw inlogt, word die .inetloc file opgestart, en word dus automatisch de verbinding met die server tot stand gemaakt.

Simpel he ;)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
*schop*

Sorry dat ik mijn eigen topic na zo lange tijd weer kick, maar ik wil weten of er onder Mac OS 10 ook al standaard icoontjes zitten. Lijkt me wel, want Harddisk, Firewire schijf etc. krijgen allemaal zo'n standaard icon.
Onder Windows heb je gewoon Shell32.dll, of vroeger moricons.dll :) ...zoiets bedoel ik. Waar kan ik dat vinden op een Macje?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:58

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

even meeliften op je topic: hoe verander je uberhaupt een icon? Zowel in finder/desktop als in je dock? Ik kon de Mac-tegenhanger van shell32- of moricons.dll ook niet vinden ;)

Launching containers into space

Verwijderd

Het veranderen van je icons op de desktop is heel eenvoudig. Kies een bestand waar je icon van wilt, doe Command-I (Get info), Klik het icoon aan linksboven (er komt dan een blauw randje omheen) en druk Command-C.

Doe hetzelfde bij hetgene wat het icoon moet krijgen, maar in plaats van Command-C doe je Command-V. En klaar is $nick :)

Bij de dock weet ik niet 100% zeker of hij 'real time' verandert als je het originele bestand een ander icoon geeft, maar desnoods sleep je de .app er weer opnieuw in :)

IconFactory heeft een hoop mooie icons (vooral die van LOTR, The Matrix en de G5 drives)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 19:51 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:58

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

dan nog maar een vraag. Ik heb een .png image, die ik als icon wil gebruiken. Kan dat? En zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar... De voorvertoning kopieren werkt niet :/

Launching containers into space

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Whieee schreef op 19 juli 2004 @ 18:32:
dan nog maar een vraag. Ik heb een .png image, die ik als icon wil gebruiken. Kan dat? En zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar... De voorvertoning kopieren werkt niet :/
Open het bestand eens in een plaatjes editor -> alles selecteren en dan copieren. --> de bekende procedure.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hmm, even als tip:
Zowel hier: http://www.xanthic.net/
Als hier: http://www.xicons.com/

mooie icons! :Y)

Update:
Het is me nu gelukt om icons aan te passen. Harde schijven en externe disks etc. kan ik keer op keer aanpassen, echte snelkoppelingen naar andere mappen of naar netwerkmappen kan ik maar één keer een icon geven, en niet meer wijzigen. Kopiëren, plakken, het lijkt gewoon niks te doen.

Enige mogelijkheid zou zijn de snelkoppeling weggooien en opnieuw aanmaken... en dat is bij netwerkmap-koppelingen even een rotklusje. :P

[ Voor 68% gewijzigd door Dark Blue op 21-07-2004 09:54 ]

Pagina: 1