[prolog] rule id's / achterhalen gebruikte regel

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
In mijn bratko prolog boek, zag in het hoofdstuk van expertsystemen regel id`s voor regels staan:

regel1: if moord_gepleegd then schuldig.

Ik heb hier helaas niets over terug kunnen vinden in dat boek, en al mijn andere boeken. Ik heb verder al een aantal prolog implementaties bekeken, maar niets gevonden over rule id`s.

Ik heb het intussen zelf al wel toevoegd, dus rules mogen een (unieke) ruleid hebben. Verder heb ik de call operator ook uitgebreid door een versie te maken met 2 argumenten, namelijk de structure als 1e, en de ruleid als 2e.

Hierdoor kan je zeggen:

call(Query, RuleId)

en na afloop staat in RuleId, de ruleId van de gebruikte regel. Je kan dan tenminste zien met welke regel je een afleiding hebt gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Alarmnummer op 29-01-2004 11:51 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:26

pistole

Frutter

Best interessant!

Maar... heb je ook een vraag, of is dit alleen bedoeld als hint/tip/mededeling?

* pistole heeft al zeker 10 jaar niet meer in Prolog geprogrammeerd

[ Voor 5% gewijzigd door pistole op 29-01-2004 11:56 . Reden: bedoeld moet met een d ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
pistole schreef op 29 januari 2004 @ 11:56:
Best interessant!

Maar... heb je ook een vraag, of is dit alleen bedoeld als hint/tip/mededeling?

* pistole heeft al zeker 10 jaar niet meer in Prolog geprogrammeerd
Als beide. Ik ben in mijn boeken hier niets over tegengekomen, maar ik wil wel zeker weten of ik niet het wiel 2 keer loop uit te vinden of iets volledigs over het hoofd zie.

Dit project is voor mijn afstuderen, en mijn afstudeer-coordinator is een zware prolog-lover (en andere niet gebruikelijke talen), dus ik moet mezelf wel kunnen verdedigen. Als ik het op het forum post, dan heb ik tenminste al een lading commentaar erop gehad, en kan ik de meeste kreukels al verwijderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 29-01-2004 12:00 ]