Toon posts:

[WLAN] Waardeloos bereik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vorig jaar augustus heb ik een Asus WLAN-300g met een 100g kaartje. Beiden werken dus op 54 mbps.

Toen, in het oude huis, werkte alles nog gewoon perfect. Ik had beneden de AP staan in de meterkast en had boven nog een bereik van 40% (wat dus gewoon genoeg was)...
En met boven bedoel ik dan 2 verdiepingen boven de AP. (Ik gok op zon 8 meter ofzo?)

Nu woon ik sinds een paar maandjes hier, en ik kan gewoon niet beneden normaal werken. Ik heb daar een bereik dat goed is voor 1 mbps. Dit is dus bedroevend laag, en al helemaal voor een 54 mbps kaartje.

Nu staat de AP boven bij de router, ik denk dat de afstand zo'n beetje 7 meter hemelsbreed is.

In de search kan ik niet echt wat vinden, en van kanaal veranderen helpt niet :(

Heeft iemand tips om het bereik te vergroten :?
(Ik zowel boven als beneden kunnen werken, boven doetie het wel goed... daar heb ik een bereik dat goed is voor 36~48 mbps op een afstand van 5 meter)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 10:38
De afstand doet op zulke kleine stukjes niet echt terzake. Wat wel belangrijk is, zijn het aantal (en soorten) obstakels tussen de client en AP.

Sommige huizen hebben dunne vloeren, andere dikke. Sommige met gewapend beton (== kooi van faraday effect), etc
Dit alles zorgt dus voor een sterke reducering in't signaal.

Wat kan helpen:
- Als je echt onder het AP werkt, kun je proberen de AP op z'n zijkant te leggen. Normaal zend hij alleen horizontaal uit namelijk, en niet echt naar boven/beneden. :)
- Via een commando op de webinterface het zendsignaal versterken. Zie het grote wg-300 / wg-500 topic hoe dat precies in z'n werk gaat. :)
- Een antenne aansluiten: Werkt wel, maar eigenlijk niet te doen binnenshuis. Ziet er ook niet uit :o :P

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:15
denk dat je dan toch met een repeater moet gaan werken want met een richt antenne binnenuit werken wil meestal ook niet echt heel goed.
Misschien kan je nog ff proberen je antenne iets van richting te verandere wil ook nog wel eens helpen en anders AP op een andere plaats neer zetten en misschien dingen verplaatsen die kunnen reflecteren dus dat de straling er niet door heen komt.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Haha, idd een antenne lijkt me niet echt iets ;)
Volgens mij heeft dit huis inderdaad wel dikke vloeren, alleen ik had in het andere huis dus twee vloeren waarie met gemak doorheen kon.

Verder werk ik niet recht onder de AP (vroegah wel).
En dan ga ik ff dat topic opzoeken, want die was ik nog niet tegengekomen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 11:47 ]

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:26
Ben je van een wat ouder huis naar een wat 'modernere' betonkolos verhuisd? Waarschijnlijk heb je nu dus gewapend beton in de vloer...

enige wat ik kan verzinnen is wat we bij een vriend van me geprobeerd hebben: de AP in het trapgat hangen. Dat hielp enorm, maar is natuurlijk wel afhankelijk van de indeling van je huis. Bij meer dan 2 verdiepingen of als er dan nog steeds gewapend betonnen steunmuren tussenzitten (bijzonder, maar 't kan voorkomen) zal het niet zoveel opleveren waarschijnlijk.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:16 ]

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
watzie schreef op 29 januari 2004 @ 11:47:
Ben je van een wat ouder huis naar een wat 'modernere' betonkolos verhuisd? Waarschijnlijk heb je nu dus gewapend beton in de vloer...

enige wat ik kan verzinnen is wat we bij een vriend van me geprobeerd hebben: de AP in het trapgat hangen. Dat hielp enorm, maar is natuurlijk wel afhankelijk van de indeling van je huis. Bij meer dan 2 verdiepingen of als er dan nog steeds gewapend betonnen steunmuren tussenzitten (bijzonder, maar 't kan voorkomen) zal het niet zoveel opleveren waarschijnlijk.
Hmmm... het andere huis kwam uit 1997. En deze is dus in 2003 gebouwd.

Dus ik er bijna van uit dat het beide met gewapend beton was. En heel goed van jou, er zit een steunmuur tussen. Had ik zelf niet meer aan gedacht eigenlijk :D

En voorh hasse_m, ik zal effe een tekening maken met punten.
en 2: de AP staat gewoon normaal en mn antenne van de WLAN kaart in mn laptop zit er ook 'gewoon' in, met de antenne uit is dat in verticale stand

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.vanvianen.net/pics/wlan.JPG

Dit is zeg maar een tekening, niet erg op schaal :+
En het hele onderste stuk van het huis zeg maar is mijn kamer, daar wil ik ook nog kunnen werken.

Nu zat ik eigen te denken, als ik nou een hubje in mn kamer neerleg en de AP ook daarneer leg, dan zit ik vrijwel boven de keuken en dan zal ie dus wel goed bereik hebben?
(Ik probeer btw nu de hack, op de max power output... die ik net vond)

edit
Hmm die hack lijkt niet te werken (althans ik zie niets)... heb in XP op mn laptop, boven dan, wel 5 van de 5 hokjes voor bereik vol (soms ff 4). Dus boven zit het goed....

Zou het dan toch door al dat beton komen :?
Want dan moet ik ff wat kabeltjes kopen en in mn kamer neerleggen.....

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 12:28 ]

• InfoTracer
als je die power hack heb uitgevoerd moet je eerst ff je pcmcia card disablelen en dan weer enabelen dat moet misschien werken

Verwijderd

Topicstarter
InfoTracer schreef op 29 januari 2004 @ 12:50:
als je die power hack heb uitgevoerd moet je eerst ff je pcmcia card disablelen en dan weer enabelen dat moet misschien werken
Hoezo dat? Een reboot moet toch ook voldoende zijn 8)7?

edit: volgens mij doet die hack het wel.. alleen is het puur die steunmuur die echt bijna alles tegenhoudt |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 12:57 ]

• InfoTracer
yep zou denk ik ook wel moeten werken.

ps kan je netstumbler op je laptop gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
InfoTracer schreef op 29 januari 2004 @ 12:57:
yep zou denk ik ook wel moeten werken.

ps kan je netstumbler op je laptop gebruiken
Zie hierboven, heb em maar ff uitgezet.. ik ben nl. ongeduldig als de nete :P

• InfoTracer
lol maar kan je netstumbler er op draaien? of wil die niet met je pcmcia kaartje werken of heb je het nog niet geprobeerd

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 11:40
Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 12:58:
[...]

Zie hierboven, heb em maar ff uitgezet.. ik ben nl. ongeduldig als de nete :P
AL vind ik die steun muur op een onlogische plaats zitten (bouwkundig dan ;) )
Het kan heel goed zijn dat deze dermate veel verstoord dat je er last van hebt.....
signaal door normale muren gaat tegenwoordig (en hier thuis) aardig goed. De steunmuren hier zorgen ook voor grote verslechtering..
Ligt de hub nu in je eigen kamer (met die rode stip ??)
Dan kun je toch een kabel aan te sluiten op de hub en door trekken naar je overloop. Dan sluit je de WLAN aan op de overloop ???

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:35

Ruudjah

2022

Ik kan me herrineren dat er voor de wl300g een 'geheim' commando is, waarmee je je zendpower kan verhogen. Als je het AP reset, is die instelling weer weg, dus let op met stroomuitval, etc.

Verder: hoe heb je je AP geplaatst? De interne antenne van dit AP vind ik persoonlijk niet zo heel erg OK, geeft zowiezo al weinig bereik. het maakt ook uit als je hem rechtstandig plaatst rechts, of rechstandig links. Experimenteer hier een beetje mee, en je bereik kan stukken beter worden.

/Cutebritney was me voor :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ruudjah op 29-01-2004 16:38 ]

TweakBlog

Verwijderd

InfoTracer schreef op 29 januari 2004 @ 11:45:
denk dat je dan toch met een repeater moet gaan werken want met een richt antenne binnenuit werken wil meestal ook niet echt heel goed.
Misschien kan je nog ff proberen je antenne iets van richting te verandere wil ook nog wel eens helpen en anders AP op een andere plaats neer zetten en misschien dingen verplaatsen die kunnen reflecteren dus dat de straling er niet door heen komt.

suc6
offtopic:
weet iemand ook een repeater die compatible is met een e-tech wireless router/ap?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stiffener schreef op 29 januari 2004 @ 13:06:
[...]

AL vind ik die steun muur op een onlogische plaats zitten (bouwkundig dan ;) )
Het kan heel goed zijn dat deze dermate veel verstoord dat je er last van hebt.....
signaal door normale muren gaat tegenwoordig (en hier thuis) aardig goed. De steunmuren hier zorgen ook voor grote verslechtering..
Ligt de hub nu in je eigen kamer (met die rode stip ??)
Dan kun je toch een kabel aan te sluiten op de hub en door trekken naar je overloop. Dan sluit je de WLAN aan op de overloop ???
Nee want ik heb niet genoeg kabeltjes om het aan te sluiten 8)7
En op de overloop... denk niet dat ze dat zo leuk vinden als ik in de muren ga boren enzo :P

maar in mn kamer neerleggen wordt denk ik wel DE oplossing :D
Pagina: 1