Uit deze thread : [rml][ ADSL ervaringen] Hoe tevreden ben jij over je ADSL? *[/rml]
komt naar voren dat Planet voorwaarden m.b.t de FUP aanpast.
Dit lijkt me bijzonder genoeg om even goed te volgen. Ondanks dat ik geen abbo heb bij Planet, ben ik wel een mailtje aan het tikken om uitleg te vragen hoe het nu precies in elkaar zit.
Deze ontwikkeling gaat de omslag betekenen die ik een tijdje geleden al voorspelde.
Topic regels:
- Hou deze discussie nuttig, het gaat over de INHOUD van FUP en datalimieten (dus wat houd het nu letterlijk in?)
- Hou het netjes, reageer correct
- Kreten over dat het dataverbruik van de ander "debiel/niet normaal/ blahblah" is lijken mij nutteloos en overbodig, hou deze dan ook achterwege. De discussie vind op principieel niveau plaats en omdat jij maar 1 gb download, is degene die 100gb download niet raar..
- Kreten over "dat begrijp je toch wel" lijken me ook niet nuttig, want het verschil tussen "gokken" en "weten" is nogal groot in mijn beleving. Aangezien niemand weet wat het letterlijk inhoudelijk betekent en dat de providers zich in stilzwijgen hullen. Lijkt me dit voldoende om daar toch eens over na te denken.
Hier staan de voorwaarden van Planet :
http://www.planet.nl/planet/show/id=725272/sc=50d118
Het mailtje
komt naar voren dat Planet voorwaarden m.b.t de FUP aanpast.
Dit lijkt me bijzonder genoeg om even goed te volgen. Ondanks dat ik geen abbo heb bij Planet, ben ik wel een mailtje aan het tikken om uitleg te vragen hoe het nu precies in elkaar zit.
Deze ontwikkeling gaat de omslag betekenen die ik een tijdje geleden al voorspelde.
Topic regels:
- Hou deze discussie nuttig, het gaat over de INHOUD van FUP en datalimieten (dus wat houd het nu letterlijk in?)
- Hou het netjes, reageer correct
- Kreten over dat het dataverbruik van de ander "debiel/niet normaal/ blahblah" is lijken mij nutteloos en overbodig, hou deze dan ook achterwege. De discussie vind op principieel niveau plaats en omdat jij maar 1 gb download, is degene die 100gb download niet raar..
- Kreten over "dat begrijp je toch wel" lijken me ook niet nuttig, want het verschil tussen "gokken" en "weten" is nogal groot in mijn beleving. Aangezien niemand weet wat het letterlijk inhoudelijk betekent en dat de providers zich in stilzwijgen hullen. Lijkt me dit voldoende om daar toch eens over na te denken.
Hier staan de voorwaarden van Planet :
http://www.planet.nl/planet/show/id=725272/sc=50d118
Het mailtje
Dit was mijn mailtje, ik ben heel benieuwd naar de reactie...Goedendag,
Op dit moment ben ik bezig om abonnementen te vergelijken, om een keuze te kunnen maken welke provider voor mij "goed" uit de bus komt.
De formulering van Fair Use en de omschrijving van de abonnementen zijn aangepast op uw site. Als ik nu goed lees, staat dat u onder FUP verstaat een maximaal verbruik van 20gb. Het woord maximaal geeft aan dat het een datalimiet is en geen FUP. Zoals FUP wordt uitgelegd, is FUP samengesteld uit een gemiddeld verbruik van alle gebruikers.
De aanpassing in de voorwaarden doet vermoeden dat u de veel gebruikers gaat aanpakken (u geeft aan dat 2% van de gebruikers veel meer verkeer genereert). De redenatie en motivatie die u gebruikt klopt in beginsel niet. Een gemiddelde wordt samengesteld uit het totaal. Als u de gebruikers aanpakt die meer dan gemiddeld verbruiken, dan zal het gemiddeld verbruik dalen (en dus ook de FUP). Als u de FUP daarna niet laat dalen, handelt u in strijd met uw eigen voorwaarden. De FUP zou dan namelijk niet meer gebaseerd zijn op gemiddeld verbruik, maar op pure willekeur van de provider. Als u wel de FUP laat dalen (conform uw eigen voorwaarden) dan zal er een nieuwe groep "top gebruikers" ontstaan, waar u dan weer volgens uw eigen voorwaarden actie tegen gaat ondernemen.
De verbruiksgrens van 20gb zou een gemiddelde moeten zijn volgens FUP, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat niet is wat Planet ermee bedoelt. Want mocht dit het gemiddelde zijn wat met FUP bedoelt wordt, dan betekent dat niet per definitie dat iemand die teveel download (ik roep maar wat… 200gb) teveel download. Dit is natuurlijk wel veel meer als het gemiddelde, maar wel onderdeel van de FUP.
Als ik me niet vergis heb ik op uw site gelezen dat er €5 per GB extra berekent wordt, klopt dat? Als er meer berekent wordt voor "teveel" gebruik, komt er dan ook reductie op "te weinig" gebruik?
Wat betekent FUP nu inhoudelijk inhoudelijk in en wat betekent het voor de gebruikers?
Ik verwacht een duidelijke response over wat ik kan verwachten betreffende dit issue, gezien de snelheden van tegenwoordig stelt bijvoorbeeld 20gb niets voor. Met een snelheid van 2048Kbps kan je op één dag al 16gb downloaden, wat inhoud dat in theorie binnen één dag de "verbruiksgrens" al bereikt is. Dat lijkt me niet echt redelijk.
Als vergelijking: Een autodealer biedt een auto aan die 480 km per uur kan rijden en roept dat je dag en nacht kan rijden. Vervolgens wordt er als voorwaarde gesteld dat je maar 10km per maand aan afstand mag rijden en dat je anders per kilometer moet bij betalen.
Graag reactie,
Met vriendelijke groet,
Onderstaand enige definities van jullie eigen site: http://www.planet.nl/planet/show/id=725272/sc=50d118
Voor de ADSL Comfort en ADSL Advanced abonnementen hanteert Planet Internet een verbruiksgrens (fair use policy). Deze geeft aan hoeveel dataverkeer maximaal is toegestaan. Voor ADSL Comfort is dat 20 GB en voor ADSL Advanced 80 GB.
Wat is fair-use-policy?
Fair use policy is van toepassing op de ADSL-abonnementen Comfort en Advanced. Fair use policy is beleid om te voorkomen dat abonnees die normaal verbruik vertonen, niet de dupe worden van abonnees die extreem veel downloaden.
Planet Internet heeft een verbruiksmaximum vastgesteld. Wie dit maximum regelmatig overschrijdt, krijgt een waarschuwing. Bij herhaaldelijke overtredingen behoudt Planet Internet het recht om de ‘grootverbruiker’ af te sluiten.
wat is fair?
De afgelopen zes maanden heeft minder dan twee procent van de ADSL Comfort abonnees de verbruikgrens overschreden. Bij ADSL Advanced was dit minder dan een half procent. Met andere woorden: de groep abonnees die uitzonderlijk veel dataverkeer genereert, is zeer klein. Dankzij de fair use policy voorkomen we dat deze kleine minderheid de overgrote meerderheid opzadelt met extra kosten.
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 14:00 ]