Nieuwe DSLR van Canon: EOS-1D Mark II

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05-2025
Canon heeft weer een nieuwe Pro-DSLR geintroduceerd!! :9~
  • 8.2 Megapixel CMOS sensor produces images with 3520 x 2336 pixels
  • DIGIC II imaging processor
  • Can take up to 40 JPEG or 20 RAW images at 8.5 frames per second
  • Dual processors: one for autofocus, another for the lens drive
  • Shutter speed range of 30 - 1/8000 sec, plus a bulb mode
  • ISO range of 50 - 3200 with ISO expansion turned on (100 - 1600 normally)
  • New E-TTL II flash exposure control system
  • New white balance compensation, custom color matrix and processing parameter features
  • Compatible with EF, TS-E, and MP-E lenses; focal length conversion of 1.3X
  • Manual control of JPEG compression level (ten steps)
  • Uses new CR2 RAW file format
  • Uses EXIF 2.21 standard, automatically tagging images with Adobe RGB profile
  • 21 custom + 27 personal functions
  • CompactFlash Type II + Secure Digital memory card slots
  • High resolution 2.0" LCD display
  • FireWire + USB ports
  • Weather resistant magnesium alloy body (slightly lighter than EOS-1D)
  • New Digital Photo Professional software (included) processes RAW files; "Recipes" can be saved and applied to multiple images
  • Price and availability coming later (still embargoed)
Hier een linkje met alle specs!

Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/specials/PMA2004/canon/MARKIIslant_body.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/specials/PMA2004/canon/EOS1DMII-BACK.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/specials/PMA2004/canon/MARKIItop_2470.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/specials/PMA2004/canon/MARKIIeft_side_50.jpg

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 23:22
whoa :9~

Dit is dan wel weer erg mooi, daar is zo'n D70 niets bij.
Maar het zal z'n prijs wel hebben vrees ik ;)

Wanneer wordt 'ie verwacht, en wat gaat het ding kosten?

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05-2025
Price and availability coming later (still embargoed)

Dat is iig wat er op dcresource staat!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

willem169 schreef op 29 januari 2004 @ 09:35:
whoa :9~

Dit is dan wel weer erg mooi, daar is zo'n D70 niets bij.
Maar het zal z'n prijs wel hebben vrees ik ;)

Wanneer wordt 'ie verwacht, en wat gaat het ding kosten?
Dat is natuurlijk een domme redenatie: een consumer DSLR zoals een D70 of 300D naast pro bodies als de 1D of D1/2 te zetten. De eersten zijn gewone plastic bakken, waar toch niet top of the line spul in zit, terwijl die bij de pro bodies wel gebeurt, en dan heb je nog mooie stevige kasten ook. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 23:22
Daarom juist. Dat is toch exact mijn punt? :)

• Hillie

Hillie

Natuurlijk, maar ja, dit is een andere categorie speelgoed. Ik gok trouwens dat het prijskaartje bij introductie richting de 5000 euro gaat.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43

Pelle

🚴‍♂️

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Yeah, dichtgedaan, de topicstart van deze is van wat betere kwaliteit ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Qua layout lijkt ie ongelooflijk veel op de 1d, maar das natuurlijk logisch, fotografen kennen de 1d(s) al. Eindelijk een iets grotere sensor erin, waarmee je ook op a3 kunt afdrukken. Ik denk dat dit een heel aantrekkelijke camera is voor alle professionele fotografen. Als ie prijstechnisch in de buurt komt van de d2h van nikon dan zal dat denk ik in het voordeel uitvallen van de Canon aangezien deze toch over een groter aantal pixels beschikt hetgeen ten goede komt aan de afdrukgrootte en de mogelijkheid om nog eens wat uit te snijden.

Die tweede processor is ook wel heel gaaf. Ben benieuwd wat dat voor een snelheidsverbetering is. De 1d is al retesnel, maar dit beestje zal ook op AF best heel rap foto's nemen (en scherp blijven stellen). Al met al een zeer goede stap voorwaarts. Ik ben benieuwd of Canon het euvel al heeft opgelost waarbij de foto's in de buffer blijven staan op het moment dat je je vinger op de ontspanner houdt. Het lijkt mij dat als je aan het focussen bent, de camera toch genoeg tijd heeft om de foto'tjes weg te schrijven! Weet iemand trouwens of de D2H dit ook doet?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

MSRP is € 4.600,- volgens DPReview. $ 4.500,- in de US overigens.

Toch wel verdomde veel geld :/

Ik ga dadelijk de preview nog eens doorworstelen, ik heb nog niets gevonden over WLAN om je cam te koppelen aan een laptop bijvoorbeeld. En hoewel TTL-2 mij wel aanstaat is de flash-sync minder geworden. (Net als de shuttertime.)

Mijn voorspelling was wel ±8Mpix op CMOS (hoewel ik aan 8,8Mpix dacht eigenlijk), 8+fps en een burst van 40 shots. Dus hmm komt aardig in de richting. ;)

Oh jammer ook van de WhiteBalance, dat zit nu on-sensor, terwijl juist de externe/aparte whitebalance zo goed leek te werken.

Bericht hierboven

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ach, een 1D vind ik ook wel leuk hoor, 8MP vreet alleen maar CF ruimte :P

Maar ondersteuning voor SD is wel geinig, ooit zal CF toch uitgerangeerd zijn, 't is gewoon veel te groot in vergelijking met de huidige flash kaartjes. Zit wel een enorme bak cachegeheugen in zeg, 8,5fps voor 40 shots is 5 seconden lang doorschieten, 40*8MP is veeeeel geheugen :D Zou dat nog uitbreidbaar zijn? Ik kan me zo voorstellen dat er in de tijd van de 1D veel vraag naar was, als pro wil je eigenlijk zo min mogelijk beperkt worden door je camera, hoewel ik me wel afvraag of je ooit in je leven 40 shots achter elkaar maakt in 5 seconden? Met film kan dat ook net niet nml :)

Wat ik op mijn D30 bijvoorbeeld mis, is spotmeting en wat meer AF punten zou ook welkom zijn, misschien dat de 1D binnenkort voor <2000 euro tekoop is of zelfs met een 10D begint te prijsconcurreren. Vooral spotmeting gelinkt aan je AF punt is geniaal natuurlijk, heb je je onderwerp altijd goed uitgelicht als je je AF punt(en) maar goed op hem richt :) Sowieso is die AF van de 1D super, in het donker nog genoeg om goed scherp te stellen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Grrrrrene op 29-01-2004 14:40 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Hillie

Hillie

Mwoah, met film kun je 36 (meestal 37 :)) shots nemen met zo'n 8,nogwat fps met een Nikon F5 of een van de Canon EOS 1 uitvoeringen.

Het wegschrijven van het cache kun je dan vergelijken met het wisselen van je filmpje. :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, da's wel waar, maar het wegschrijven van de cache gaat vanzelf, filmpje verwisselen neemt toch ff je aandacht in beslag zodat je iets kunt missen qua foto-momentje. Ik weet dat de betere SLR's ook wel 8FPS halen, zelfs meer (13 ofzo), maar dan nog zit je aan de limiet van 36/37 foto's. Bij een DSLR kun je na het wegschrijven van 1 foto alweer een nieuwe foto maken :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Hillie

Hillie

Ssssst! Details. ;)

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 06:39
Vind alleen die onderste balk niet zo mooi waardoor 'ie vierkant is. De meeste zijn rechthoekig; dat oogt wat beter. :) Zoals bijv. de 10D

[ Voor 10% gewijzigd door Silent Thunder op 29-01-2004 22:36 ]

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Silent Thunder schreef op 29 januari 2004 @ 22:35:
Vind alleen die onderste balk niet zo mooi waardoor 'ie vierkant is. De meeste zijn rechthoekig; dat oogt wat beter. :) Zoals bijv. de 10D
dat is om het verticaal fotograferen makkelijker te maken en voor de accu

ikzelf vind dat juist wel mooi.. 8)

• Hillie

Hillie

Hoe groter de camera, hoe fijner ze vasthouden, vind ik zelf. :)

• Rud-gr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Wat een droombeest!

Waarschijnlijk medio april leverbaar (in de USA) dus zo tegen de zomer zouden de eerste 1D-tjes op de 2e hands markt moeten komen voor goede prijzen (geinteresseerden by the way?).

En met 40 beelden van 8Mp worden dat nog eens mooie sequences a 8,5 beelden per seconde! Heb m'n moterdrive nu al op 7 ingesteld, meer dan genoeg. Met de MarkII kan ik dan bijna 6 seconden doorraggen...

Wel weer een aderlating, iemand interesse misschien in een nier, lever of een zieltje (weinig gebruikt!)?

Rutger Geerling. Fotograferen.net Photography & Journalism

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rud-gr schreef op 30 januari 2004 @ 01:32:
Wat een droombeest!

Waarschijnlijk medio april leverbaar (in de USA) dus zo tegen de zomer zouden de eerste 1D-tjes op de 2e hands markt moeten komen voor goede prijzen (geinteresseerden by the way?).

En met 40 beelden van 8Mp worden dat nog eens mooie sequences a 8,5 beelden per seconde! Heb m'n moterdrive nu al op 7 ingesteld, meer dan genoeg. Met de MarkII kan ik dan bijna 6 seconden doorraggen...

Wel weer een aderlating, iemand interesse misschien in een nier, lever of een zieltje (weinig gebruikt!)?
Ik zat vanmiddag ook al te geinen over het verkopen van een nier moet ik zeggen, zeker omdat ik (en jij dus niet echt) nog wel wat glas kan gebruiken.
Bij de weg: rud-rg heb jij geen 24-70L ?

Ik vind hem er goed uitzien, ook de 1600ISO foto die ik heb gezien is om tranen van in je broek te krijgen, wat een plaatje! Als je dat downsized naar webgebruik is er echt geen ruis meer te bekennen _O_

Bericht hierboven

• Rud-gr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Hehehe, maar ik sta wel als 2e op de lijst bij Kamera Express. Iemand zei het heel erg mooi op rob gailbraith z'n forum: "in anticipation like kids before Christmas".

Heb alleen net een f2.8 17-35 (nieuwprijs ca. €1500) in de verkoop, heb gister de 16-35 aangeschaft omdat deze nieuwe Canon Mark II nog steeds een 1,3x crop blijft houden (en ik die extra 1mm best kan gebruiken). Wil er iets van €750 voor hebben maar ben 'm misschien al kwijt.

Maar je weet maar nooit.

Rutger Geerling. Fotograferen.net Photography & Journalism

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rud-gr schreef op 30 januari 2004 @ 13:27:
Hehehe, maar ik sta wel als 2e op de lijst bij Kamera Express. Iemand zei het heel erg mooi op rob gailbraith z'n forum: "in anticipation like kids before Christmas".

Heb alleen net een f2.8 17-35 (nieuwprijs ca. €1500) in de verkoop, heb gister de 16-35 aangeschaft omdat deze nieuwe Canon Mark II nog steeds een 1,3x crop blijft houden (en ik die extra 1mm best kan gebruiken). Wil er iets van €750 voor hebben maar ben 'm misschien al kwijt.

Maar je weet maar nooit.
Die 17-35L heb ik zelf ook, plaatje van een lens moet ik zeggen, vond overigens zelf de 16-35L die ik heb getest iets minder performen dan de 17-35L die ik ook meehad. Heb uiteindelijk dan ook de 17-35 gekocht. (Ik heb er trouwens € 1.000,- voor neergeteld tov € 1.400,- voor een gebruikte 16-35L -die er wel iets beter uitzag-)

Maar je hebt geen 24-70? Had ik eigenlijk wel verwacht dat je die zou hebben, ik heb vooralsnog bizar weinig redenen om een 70-200L te halen, dus ik houd het nog maar even op de WA-lensjes. :)

Ik wacht echt vol spanning op de eerste in-depth stukjes met foto's en echte uitleg, iets meer dan de bespreking van de feiten zegmaar. Met name de review van Phil en Rob wacht ik af, hoewel ik hoop dat Fred (Miranda) ook weer eens een strakke review neer gaat zetten. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Ik wil het apparaat eerst nog zelf bekijken. Wacht vol ongeduld op de eerste review exemplaren voor de Nederlandse markt.

Als Canon de paar zaken die ik op m'n 1D verfoei, heeft opgelost... Dan komt de MarkII zo snel mogelijk bij z'n voorganger in m'n tas.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 17:49 ]

Pagina: 1