Data-partitie heeft 10GB te weinig.

Pagina: 1
Acties:

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-03 13:52
Computer specs: OS is XP home NL, P4 2,66, 256MB Ram en een "80GB" HD, aangesloten op intern netwerkje met 10 computers.

Ik heb dus een 80 Gieg harde schijf oftewel 74,4 GB (79,950,000,000 bytes) echte opslag. (Die andere 50MB zit in een aparte Dell Utility partitie, om de 80 miljard bytes vol te maken :) ) De enige HD die ik heb, heb ik verdeeld in twee partities, te weten:

C: = 19,5GB (20,975,000,000 bytes) waarvan 8,47GB gebruikt volgens "Deze computer", echter als ik in C alle bestanden selecteer (ook hidden) komt deze niet verder dan 7.63GB (grootte op schijf zelfs 7,53GB :? )
XP is hier op geinstalleerd.

D: = 54.9GB (58,975,000,000 bytes) waarvan 53,3GB gebruikt volgens "Deze computer", echter als ik in D alle bestand selecteer (ook weer die hidden ;) ) komt deze hier niet verder dan 43,3GB!! Zelfs een verschil van 10GB!
Geen OS.

Partition magic geeft dit aan: Disk 1 bevat drie partities:
*:DELLUTILITY. Grootte 47MB, gebruikt 6,2. Primary. (groen)
C: . Grootte 20002,8MB, gebruikt 8688,7MB. Primary. (paars)
*: Extended. Grootte 56243,2MB, gebruikt 56243,2MB(!). Primary. (licht blauw)

Vervolgens is D:Data een (enige) onderdeel van Extended:
D:Data. Grootte 56243,2MB, gebruikt 54589,5MB. Logical. (paars)

Alleen C is actief. Volgens mij ligt het hier ook niet aan

Nu heb ik alle punten uit FAQ Opslagmedia & I/O Controllers gevolgd en deze zal ik even toelichten:

-1000 vs 1024 heb ik hierboven al uitgelegd, dat kan het niet zijn... 80 miljard bytes = 74,4 GB... meer vraag ik ook niet.
-Verborgen bestanden: deze heb ik in mapopties ingeschakeld, en op alle mappen toepassen gedrukt en restart gedaan.
-Slackspace: C al gedefragmenteerd, D was volgen analyse niet nodig, staan bovendien voornamelijk 50MB+ bestanden op.
-FAT tabellen en MFT tabel: Deze nemen een paar MB in beslag, kan het lijkt me niet aan liggen.
-Prullenbak leeg uiteraard :+
-Norton: ik heb idd Norton 2003, maar er zitten geen items in quarantaine oid, ook nog geen virussen gehad in die paar uurtjes.
-Scandisk kan ik niet vinden, ik heb wel beide stations gecontroleerd op fouten (beide opties). chkdsk /f, of zonder /f werken niet omdat ze in gebruik zijn, dus ik neem aan dat hier alleen C te verhelpen is... maar over die 1GB kom nog wel heen.
-System Restore oftewel Systeemherstel: op C heb ik deze op 640MB gezet, op D heb ik deze op 0% oftewel 50MB gezet, geen effect :( .
-Verkeerde jumpersetting: lijkt me niet van toepassing aangezien D toch groter is dan 32MB.

Na dit alles te hebben gedaan heb ik mijn 10GB nog steeds niet terug :(.

Verder: ik heb vandaag C geformatteerd en alles er opnieuw opgezet. (loopt weer als treintje 8) ). Verder had een huisgenoot (netwerk) weer 'ns veel geshared en heb ik zo'n 30GB aan films, games en handige tooltjes (allemaal installers) gekopieerd. Dit zijn dus veel 700MB bestanden, misschien dat dat ermee te maken heeft :?

Ook een google search leverde niet meer opties op dan in de FAQ eerder beschreven. Verder kan ik alleen zeggen dat er eigenlijk niets op is geinstalleerd behalve de nodige drivers enz, geen spellen.

Wie kan mij helpen mijn 10GB terug te vinden???

pepernooot

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dinkelover schreef op 29 januari 2004 @ 01:59:
-Norton: ik heb idd Norton 2003, maar er zitten geen items in quarantaine oid, ook nog geen virussen gehad in die paar uurtjes.
Hoe zit het met Norton Protected Recycle Bin? Doe eens op de Prullenbak een rechtsklik-eigenschappen en kijk daarin rond :)
-Scandisk kan ik niet vinden
Deze zit alleen in Win9X en niet in WinNT ;) Don't matter, daarvoor heb je chkdsk, welke weer niet in Win9X zit.
Verder: ik heb vandaag C geformatteerd en alles er opnieuw opgezet. (loopt weer als treintje 8) ).
Dus het probleem is opgelost :?

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 29-01-2004 07:36 ]

• dinkelover
Uhm, met "loopt weer als treintje" doelde ik op OS ;) De opslagvermindering kwam juist met de reinstall.
Die prullenbak nam idd ruimte in :) ! Maar geen 10GB :(. Standaard staat de prullenbak kennelijk op 10%, wat op grote partities dan behoorlijk wat ruimte vergt.. Heb het maar op 1% gezet (500MB), maar nu kom ik op D nog steeds 6 GB tekort. (C: is opgelost) Maar wat heeft Norton met Prullenbak te maken :? Maakt Norton de prullenbak onzichtbaar voor "Deze computer"?

In ieder geval moet er ergens nog wat zijn, maarja waar?

PS: misschien handig om in de FAQ dan ook wat duidelijker neer te zetten wat betreft relatie Norton en Prullenbak B) Ik ben geen expert, maar ik kon het er niet uit halen bij de gewone prullenbak te kijken. Alhoewel ik dat zelf natuurlijk ook had kunnen bedenken 8)7 .

[ Voor 4% gewijzigd door dinkelover op 29-01-2004 16:33 ]

pepernooot

• JPS43
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11-2021
Maar wat heeft Norton met Prullenbak te maken Maakt Norton de prullenbak onzichtbaar voor "Deze computer"?
Norton heeft de zgn. "protected recycle bin" waarin bestanden die je uit je prullenbak gooit, toch nog bewaard blijven (extra delete beveiliging). Deze is niet zichtbaar, maar neemt wel ruimte in beslag. Kan je verwijderen door rechtermuistoets op prullenbak te klikken => empty recycle bin.

Dit is een onderdeel van Norton Utilities overigens, heb je alleen Norton Av, dan is dit niet het geval

[ Voor 9% gewijzigd door JPS43 op 29-01-2004 16:43 ]

JPS

• dinkelover
Thx voor uitleg :) Dit was inderdaad een deel van het probleem... Er zat dan wel niets in de prullenbak, maar door de maximale grootte per station te verkleinen kon ik op D helaas alleen 4GB terug krijgen, deze staan er dan ook gelukkig weer. (Heb het nu op 500MB staan ipv de 4,5GB)

Helaas heb ik echter de andere 5-6GB nog niet terug... zijn er nog meer van dit soort "geheugenvreters?" Ik heb tijdens mijn hele herinstallatie een aantal (ongeveer 5) systeemherstelpunten gemaakt en vervolgens, zoals al aangegeven, op D systeemherstel op 50MB gezet. (Hoe groot is uberhaupt zo'n herstelpunt?) Misschien dat die 50 MB alleen nog voor toekomstig herstelpunten is?

pepernooot

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 10:43

E-Rick

I love it :7

google eens op Spacemonger, dat is een erg handig programma dat een grafisch beeld geeft van de grootte van alle mappen en bestanden op een bepaalde partitie. Daarmee kan je in 1 oogopslag zien wat het meeste ruimte inneemt.

[ Voor 13% gewijzigd door E-Rick op 29-01-2004 17:15 ]

Choose life

• dinkelover
Gevonden!! E-Rick bedankt _/-\o_ Is mooi progje. Via dit kan ik zien dat D weer verdeeld is in de mappen die samen dus 43,3GB zijn, en een map "Recycler!" Deze Recycler map is zo'n 9,3 miljard bytes (ongeveer 8,66GB dus). Probleem nog niet opgelost: deze zijn toch echt niet te vinden in de prullenbak! :?

Ik kan zien dat er o.a. een paar films op staan (titel te zien) die ik voor mijn "Format C:" heb verwijderd.. Nu de vraag hoe ik deze verwijder, of alsnog terugzet?? (Mooie films namelijk >:) )

Voor de duidelijkheid: De huidige prullenbak heb ik al geleegd en alles terugzetten gedaan, maar beide geen effect.

pepernooot

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Schakel Norton Protected Recycle Bin uit. Deze moet je echt in een van de tabbladen van de Prullenbak-eigenschappen vinden (je moet iig als Administrator ingelogd zijn). Of struin eens door de opties van Norton Utilities cq AntiVirus B)

• dinkelover
Prullenbak eigenschappen (ik ben als admin aangemeld) zijn bijzonder pover, erg weinig dus en ook via Norton niets te vinden. Ik heb ook Norton Utilities namelijk niet.

Om wat te bereiken heb ik dan maar Norton gedeinstalleerd, waarna de "Recycled" map nog steeds totaal onzichtbaar was voor alles, behalve spacemonger. Nu kon ik de films die erin stonden gewoon afspelen waarna ik ze in Media player weer kon opslaan; bij dat kopieren gaf ie dan gewoon aan: kopieren van D:\Recyled|... naar ...... En vervolgens kon ik het via spacemonger alsnog verwijderen. Helaas kon ik m'n .bin en .cue bestanden niet openen, dus heb dat wat ik nog kon gebruiken gekopieerd op enig manier en de rest verwijderd.

De reden zou dus kunnen zijn geweest dat de prullenbak op D: gewoon bleef bestaan na de Format van C:, maar na de gehele nieuwe installatie van 't OS, dat dit OS deze map niet meer herkende ondanks dat het een exacte zelfde installatie was als toen ik hem kocht.

Frapant is overigens dat toen ik via spacemonger een redelijke kleine map (12MB) verwijderde, dat deze vervolgens in de prullenbak te zien was. Als ik um vervolgens weer probeerde terug te zetten was ie weer onzichtbaar :?

Kortom: probleem is opgelost, de map is na enkele restarts zelfs helemaal verdwenen, wat ik niet begrijp aangezien ik niets heb veranderd. Het zij zo O-)

[ Voor 6% gewijzigd door dinkelover op 30-01-2004 13:57 ]

pepernooot

Pagina: 1