A7v600 HW Monitor fan error

Pagina: 1
Acties:

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Hallo,

Om te beginnen: Ik heb een Asus A7v600 Mobootje. Ik las op inet dingen over de ideale AGP Apperture Size . Nou dacht ik; laat ik eens mijne opkrikken naar 128 Mb. Aangezien hier goede resultaten mee werden behaald. Wat schetst mijn verbazing? Mijn Apperture size is "greyed out"; oftewel, ik kan hem niet veranderen. Ik weer zoeken op google. Kom ik erachter dat dit een bug is in de 1005 bios van asus. Ik mijn bios updaten naar 1006.

Heey , geweldig. Ik kan mijn apperture size veranderen naar 128MB . WOEI >:) Reboot en .... " Hardware monitor found an error ; F1 to continue and DEL to enter SETUP " :X :? :r Dus ik naar Hardware monitor en naar veel zoeken blijkt dat de melding weg is na het Ignoren van de CPU fan speed. Mijn idee is dat de bios vind dat de CPU fan speed te langzaam is ( 1500 RPM Zalman cnps7000a ).

Nou is het gewoon ignoren geen oplossing maar een omweg, buiten dat kan ik meteen niet meer mijn fan speed in windhoosXP aflezen :/

Dus, mijn vraag, wie heeft dit nog meer en nog sterker, Wie heeft hier een oplossing voor? De mogelijkheden die ik zelf heb ontdekt zijn : Trug naar 1005 en het AGP apperture probleem voor lief nemen of Ignoren wat ook nie alles is.

Behoorlijk wat paginas aan fora's afgelezen maar nog geen oplossing gevonden. Zit al enkele maanden met dit probleem . Als iemand zou kunnen helpen graag ;)

greetz Pakjebakmeel ofwel gewoon wouter :Y)

OOPS , ff edit . Mijn specs:

Asus A7v600
Barton 2800+
Zalman 7000a
512 megs DDR333 infineon en Samsung 2x 256
Club3d9500Pro
Zalman Passive VGA
Maxtor diamond max9 120GB Sata
Maxtor diamond max8 40 GB Ata
Pinnacle PCTV Pro
Aopen 52x32x52 Chameleon
Liteon LTD-163 DVDROM Rpc1
Chieftec 360Watt ( Goede voltlines )

[ Voor 19% gewijzigd door Pakjebakmeel op 29-01-2004 00:55 ]

Verwijderd

Aperture size kan het beste op 64 of 128MB staan. Maar aangezien je er toch geen bal® aan hebt als je videokaart zit "te swappen" over AGP bus maakt het zo goed als niets uit.

Nu heb jij geluk: je kan terug naar je oude bios of de nieuwe houden. Het 2e geluk wat je hebt is dat je zelf kan benchmarken óf het wel uitmaakt in jouw specifieke situatie.

Ik raad je dan ook aan om 64 en 128 te testen met je nieuwe bios - en 1x te testen met je oude bios. Mag je zelf kiezen welke je houdt :Y)

Overigens kun je die fanmonitor ook voor de gek houden als je er een pulsdubbelaar tussen maakt. In Windows kun je die dan weer door 2 delen met je software configuratie ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 01:30 ]

Verwijderd

Pakjebakmeel schreef op 29 januari 2004 @ 00:48:
Hallo,

OOPS , ff edit . Mijn specs:

Asus A7v600
Barton 2800+
Zalman 7000a
512 megs DDR333 infineon en Samsung 2x 256
Club3d9500Pro
Zalman Passive VGA
Maxtor diamond max9 120GB Sata
Maxtor diamond max8 40 GB Ata
Pinnacle PCTV Pro
Aopen 52x32x52 Chameleon
Liteon LTD-163 DVDROM Rpc1
Chieftec 360Watt ( Goede voltlines )
Mooie set. Die Radeon 9500 pro ben ik al een tijdje naar op zoek. 8)
Dat moederbord is wel goed, maar niet de beste voor jouw cpu.
De Asus a7v maakt gebruik van de VIA KT600 chipset.
Ik heb zelf een Barton 2500+ en Asus A7N8X-E Deluxe. Dat is een mobo met een Nvidia nForce2 Ultra 400 chipset. Geeft betere prestaties.

Maar voor jouw fan probleem heb ik geen oplossing. Waarom koop je niet gewoon dat mobo wat ik ook heb. Ik heb het gisteren geinstalleerd en geen problemen.
Perfect mobo!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 01:39:
[...]

Mooie set. Die Radeon 9500 pro ben ik al een tijdje naar op zoek. 8)
Dat moederbord is wel goed, maar niet de beste voor jouw cpu.
De Asus a7v maakt gebruik van de VIA KT600 chipset.
Ik heb zelf een Barton 2500+ en Asus A7N8X-E Deluxe. Dat is een mobo met een Nvidia nForce2 Ultra 400 chipset. Geeft betere prestaties.

Maar voor jouw fan probleem heb ik geen oplossing. Waarom koop je niet gewoon dat mobo wat ik ook heb. Ik heb het gisteren geinstalleerd en geen problemen.
Perfect mobo!
Daar heeft de TS nietzoveel aan, neem aan dat hij niets voor niets dat bord heeft gekocht ;)

@TS, wat je kan doen is idd zo'n schakeling maken zoals Euss heeft voorgesteld of op de plek waar je cpufan zit aangesloten een andere fan zetten die meer toeren maakt en zo je mobo voor de gek houden :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Pakjebakmeel
Hehe,

offtopic:
dat bordje kon ik lekker goedkoop krijgen bij computerland voor 80 euri in de tijd dat dat bordje nog ruim 100 kostte vanwege een "administratief foutje". >:)
Die 9500Pro is idd een lekker kaartje . Sochtends besteld en smiddags al bezorgd omdat ie nie wilde dat ik de hele feestdagen zou moeten wachten

Om nou een ander bord te kopen omdat deze een bugje in de bios heeft wat binnenkort wel oplost zal worden is wel een beetje extreem rigoreus he?

Maar het gaat mij er niet om wat nou wel of niet sneller is. Het gaat mij erom dat ik steeds bij het opstarten zoon stomme melding krijg met een hardware monitor error |:( Terwijl ik juist een nieuwe bios hep geflashed. Lost de nieuwe bios het ene probleem op maar creert tevens een ander :( Goooo asus

Wat ik niet wil is via een omweg dit probleem wegmoffelen maar gewoon een concrete oplossing voor dit probleem

Ohw, omdat ik wel een beetje van een stille pc hou heb ik al mijn enermax en papst fannetjes maar op 6 volt Drom kan ik geen andere fan erop pluggen om mijn bord voor de gek te houden die meer dan 1500RPM draait

Wel lekker stil 8) *Totdat die Aopen opspint :X

[ Voor 32% gewijzigd door Pakjebakmeel op 29-01-2004 12:03 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Samengevat: Je huidige fans maken niet genoeg RPM volgens de norm die dat bios stelt, jij wilt er niet omheen werken, dus moet je op een nieuw bios wachten, maar niemand zegt dat het daarin zit.

En een pulsdubbelaar is wél een oplossing, want je mobo merkt dan dat die fan draait + als de fan dienst weigert, valt ie alsnog onder de grens. Dus het is niet minder veilig of zo.

Andere oplossing is om het via een fanbus met metertjes te doen. Aangezien je toch met voltages aan de gang bent en het wil monitoren.

offtopic:
Je mobokeuze doet er niet toe en bovendien is de A7V600 echt geen slecht bord. Verder kan je smileys ook weghalen als je zelf je topic nog serieus wil houden.

{signature}

• Pakjebakmeel
Hoe werkt zoon pulsdubbelaar en hoe ziet dat eruit? Nou ben ik niet bang voor een weigerend fannetje want zelfs passief blijft mijn cpu nog wel een minuut of 5 onder de 70 graden . (die zalman heeft VEEL oppervlakte ;) ) Bij 60 schakelt ie vanzelf uit. Het is niet zo dat ie binnen 3 sec in rook opgaat

[ Voor 8% gewijzigd door Pakjebakmeel op 29-01-2004 12:07 ]

Verwijderd

Je kunt het natuurlijk ook opzoeken in het BIOS door andere setting in te stellen en op die manier de setting "enablen". Ik heb hetzelfde bordje, ik zal es kijken of ik het kan instellen. Ik heb het eerste BIOS wat er vanaf het begin opzat, ik denk dat dat 1005 is. Reactie komt zo snel mogelijk.

• Pakjebakmeel
1005 idd, Die had bij mij dus het probleem dat ik mijn AGP apperture size niet kon veranderen =S

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:26
Euhm, zal wel weer een rare vraag zijn, maar waarom zou je per se die CPU fan op de CPU fan aansluiting willen?

Als je'm op een andere fan aansluiting zet en je CPU fan monitor uitzet in je Bios kun je met dezelfde fan en je huidige bios, zonder ook maar iets te hoeven solderen, nog steeds je CPU fan speed monitoren :)

* FragFrog denkt altijd (te) simpel ;)

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 29-01-2004 17:42 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Pakjebakmeel
Omdat dan Q fan nie meer te gebruiken is :/ Anders was het een top oplossing gweest :D _/-\o_

edit:
Toch? Qfan werkt toch alleen op de CPU Fan header?

Nog geen antwoord gehad op
Hoe werkt zoon pulsdubbelaar en hoe ziet dat eruit?
;)

[ Voor 50% gewijzigd door Pakjebakmeel op 29-01-2004 18:28 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:26
Qfan? fanspeedmonitor software? Werkt als het goed is op alle connectors hoor :)

Mocht het niet werken kun je altijd nog MBM5 of Speedfan downloaden, de laatste heeft ook de mogelijkheid om fanspeed aan te passen en zelfs automatisch bij te stellen aan de hand van je CPU temperatuur (alhoewel dit op mijn watergekoelde dual niet echt fantastisch werkt, maar dat terzijde ;))

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Pakjebakmeel
hehe okay, dan is het gwoon wachten op de volgende bios release :( en hopen dat asus niet stil heeft gezeten ;)

tnx allemaal
Pagina: 1