welke Iiyama 22 inch is beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jacklam
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:51
Wegens een iets hoger uitgevallen meevaller, en steeds slechter wordende ogen, ben ik op zoek naar een nieuwe, en grotere monitor.

Mijn keuze is ondertussen al beperkt tot twee Iiyama 22 inch monitoren, te weten de Pro513 en de Pro514. Naast wat verschillen in resoluties, en een usb hub en ingebouwde speakers in de duurdere 514 (waar ik eigenlijk niet op zit te wachten), hebben ze echter blijkbaar wel een iets andere beeldbuis.

Het zijn weliswaar allebei Diamondtron 100% vlakke beeldbuizen, maar de Pro 513 heeft een Diamondtron NF beeldbuis, terwijl de 514 een Diamondtron U2 buis heeft. Weet iemand wat het verschil tussen deze twee is? Dit zou ik eigenlijk wel willen weten voordat ik naar een winkel stap. Het prijsverschil is niet zo bijster groot, ik geloof een eurootje of 70, en dat vindt ik niet zo belangrijk...

Tevens zijn ervaringen met een van de, of beter nog, allebei de monitoren ook van harte welkom...

Verwijderd

Another interesting development was in the area of deflection yokes. NEC-Mitsubishi's new U2 deflection yoke (used on its 19" and 22" aperture grille CRTs) reduces misconvergence error and also offers greater horizontal deflection sensitivity, which results in lower power consumption and a greater horizontal scanning frequency range.
Bron: http://www.extremetech.co...cle/0,3998,a=39433,00.asp
Kortom, die U2 tech. is nodig om een snellere refreshrate te krijgen zonder afwijkingen:
514: 1600x1200 @ 114 Hz
513: 1600x1200 @ 88 Hz

Review waar de 514 (en U2 technologie) niet al te best uitkomt: http://www.pcadvisor.co.u...ardware.view&product=1385

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-08 11:33
514 is ideaal. Daar werken wij hier alleen maar mee. Iets duurder maar je merkt het 's avonds wel(thuis de 513 te leen)

• jacklam
Mag ik de heren bedanken?

Mijn keus staat nu voor 99% zeker vast...

Nu nog vervoer naar de PC boer zien te regelen...met 30 kilo aan monitor het openbaar vervoer in lijkt me niet zo fijn;;; :)

Verwijderd

Laat ons nog uiteindelijk weten welke het is geworden en hoe hij bevalt ;)

• koraks
  • Niet online
Nu nog vervoer naar de PC boer zien te regelen
Heb je toevallig een bedrijf(snaam)? Vraag je dealer dan Iiyama de monitor rechtstreeks bij je thuis te bezorgen. Kost iets van € 10,- extra, maar je hoeft je deur niet meer uit ;)

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Ik kan absoluut de 514 aanraden...absolute top !!!
De 513 vind ik persoonlijk flink minder... (net als de 512 met de 511 een zeer groot verschil).

Ik weet dat ze bij PC-Snel IIyama de monitor thuis kunnen laten bezorgen, moet je wel gegarandeerd thuis zijn... (heb ook mijn iiyama bij PCSnel gekocht...)
TOP SERVICE :)

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik heb de 513 thuis en ben er stik tevreden over. Beeld is gewoon haarscherp. Ok, het enigste jammere eraan is dat hij 1600*1200 niet op 100 maar op 85hz doet. 100Hz had ik altijd op mijn 19". Toch is 85Hz gewent hier. Wil nooit meer zonder een 22".

• jacklam
Mijn god, waarom heb ik al die tijd mijn ogen zo mishandeld?

Goed, heb dus mijn keus gemaakt, en zit sinds gisterenavond naar mijn nieuwe Iiyama Pro514 te staren.

Ik kan echt niet anders zeggen dat dit een schitterende monitor is. Haarscherp beeld op hoge resoluties, superplat scherm en errug mooie en sprankelende kleuren (ik lijk wel een reclamespotje...)

Hij draait op dit moment op 1600x1200 @100 hz, en het is zelfs met mijn slechte ogen vanaf een redelijke afstand prima te lezen allemaal.

Tevens valt de diepte van het apparaat me erg mee, als ik 'm naast mijn oude 19 inch Iiyama zet, is die maar net iets minder diep.

De ingebouwde USB hub werkt, vond dat zelf niet zo interessant eigenlijk, maar om het even uit te testen heb ik mijn digitale camera er even aangehangen, en dat functioneerde prima.

Wat ook grappig is, is de tweede input achterop de monitor, waardoor je een tweede computer aan kunt sluiten, Met behulp van de knopjes op de voet (die overigens ook het OSD besturen) kun je dan switchen tussen het beeld van de beide computers. De instellingen van de monitor zelf zijn dan uiiteraard ook per input bron in te stellen en op te slaan.

Uiteraard zijn er nog wel wat puntjes van kritiek te melden.

De ingebouwde speakertjes zijn echt rotzooi. Ga ze zelf toch niet gebruiken, maar voor zo'n vrij prijzige monitor had ik eigenlijk toch wel iets beters verwacht.

Tevens vindt ik het OSD menu wat aan de kleine kant, dat had op zo'n grote monitor best wat forser gemogen.

Anyway, ik ben echt heel erg blij met deze aankoop!

• koraks
  • Niet online
De ingebouwde speakertjes zijn echt rotzooi.
Klopt. Maar troost je, het kan nog veel erger. Ooit eens naar de speakertjes in de LCD's van Iiyama geluisterd? ;)

Waar je overigens wel op moet letten is het schoonmaken van je scherm. Er is hierover een lange en diepzinnige discussie geweest waarin veel GoTters hun frustraties hebben geuit aangaande defecten aan de coating van de Iiyama's. In praktijk blijkt namelijk dat Iiyama defecten aan de coating niet vergoedt, dus wees erg voorzichting met het schoonmaken van je nieuwe pareltje.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik gebruik voor het schoonmaken van mijn iiyama HM704UTC (17" met vlak beeld en coating :P) dit spul: 'Contact Chemie Screen 99' van Mycom. het werkt heel goed, en beschadigd de coating nie, het maakt zelfs een nieuw coating laagje op...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• koraks
  • Niet online
Hm, ik zou geen Screen99 gebruiken eigenlijk. Hoewel ik me meen te herinneren dat Iiyama het zelf ook heeft aanbevolen, zijn er zeker mensen hierzo die toch hun coating er mee verwoest hebben. Je kan het beste een vochtig doekje (katoen, geen papier!) gebruiken, verder geen schoonmaakmiddelen.

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-07 14:28

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Wat zijn de prijzen van deze schermen eigenlijk?

Kben namelijk op zoek naar een waardige vervanger voor mijn 15" Sony scherm :9 (Wat een rotzooi :p)

• koraks
  • Niet online
Is dat een serieuze vraag of ga je nu echt beweren dat je dat niet zelf kan uitvissen?

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jacklam schreef op 31 januari 2004 @ 16:59:
Hij draait op dit moment op 1600x1200 @100 hz, en het is zelfs met mijn slechte ogen vanaf een redelijke afstand prima te lezen allemaal.
Met wat voor videokaart stuur je hem aan?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
-ETz-Memphis Z schreef op 01 februari 2004 @ 17:36:

Kben namelijk op zoek naar een waardige vervanger voor mijn 15" Sony scherm :9 (Wat een rotzooi :p)
Beide rond de €600: [Pricewatch] Iiyama 20"+ monitoren, wat je overigens ook zelf even had kunnen opzoeken ;)

The devil is in the details.

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

jacklam schreef op 31 januari 2004 @ 16:59:
De ingebouwde speakertjes zijn echt rotzooi. Ga ze zelf toch niet gebruiken, maar voor zo'n vrij prijzige monitor had ik eigenlijk toch wel iets beters verwacht.
Is de 454/514 trouwens niet zonder die speakers en USB hub te krijgen, dus met een "normale" voet zoals de 455? En nog interessanter, is ie in het zwart te krijgen? Op sommige sites vind ik de 455 wel in het zwart (vb. hier, en ook in de pricewatch) maar de 454 ben ik nog niet tegengekomen :'(

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• koraks
  • Niet online
Is de 454/514 trouwens niet zonder die speakers en USB hub te krijgen, dus met een "normale" voet zoals de 455?
In één woord: nee.
En nog interessanter, is ie in het zwart te krijgen? Op sommige sites vind ik de 455 wel in het zwart (vb. hier, en ook in de pricewatch) maar de 454 ben ik nog niet tegengekomen
Alweer: nee. Iiyama is sowieso helemaal gestopt met CRT's in fancy kleurtjes. In de dealerprijslijsten komen ze iig niet meer voor.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

koraks schreef op 01 februari 2004 @ 16:42:
Hm, ik zou geen Screen99 gebruiken eigenlijk. Hoewel ik me meen te herinneren dat Iiyama het zelf ook heeft aanbevolen, zijn er zeker mensen hierzo die toch hun coating er mee verwoest hebben. Je kan het beste een vochtig doekje (katoen, geen papier!) gebruiken, verder geen schoonmaakmiddelen.
Vocht is al helemaal niet goed voor een monitor... Er zit namelijk een beschermlaagje op, en die beschadigd juist, als je je monitor schoonmaakt, met vocht...

• koraks
  • Niet online
Er zit namelijk een beschermlaagje op, en die beschadigd juist, als je je monitor schoonmaakt, met vocht...
Nope, de coating op DiamondTrons en Trinitrons kan goed goed tegen water, maar agressieve schoonmaakmiddelen zijn nono :)

• Pesticide
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-02-2025
afblijven van die iiyamas man , in recente tests blijkt die echt niet goed te zijn in vergelijking met de concurentie

ik heb heel recent een samsung 1200 nf 22 inch besteld , deze reeds oude variant is nog steeds een van de beste op de markt

heb zeer veel webbies afgezocht en de iiyama konden nergens ook maar in de buurt van de rest komen

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Op welke vlakken praat je dan over ? Heb je ook links naar die reviews ?
tx alvast B)

• koraks
  • Niet online
in recente tests blijkt die echt niet goed te zijn in vergelijking met de concurentie
Zou je me even naar zo'n test kunnen linken?
Verkijk je trouwens niet teveel op tests. Ik ken merken die echt hele goede monitoren maken, dwz, sommige exemplaren zijn goed, maar andere exemplaren van hetzelfde type zijn k*t. Iiyama biedt toch wel een constante (top)kwaliteit IME. Ik heb overigens alleen ervaring met de duurdere Iiyama's.

Verwijderd

Pesticide schreef op 02 februari 2004 @ 13:17:
afblijven van die iiyamas man , in recente tests blijkt die echt niet goed te zijn in vergelijking met de concurentie

ik heb heel recent een samsung 1200 nf 22 inch besteld , deze reeds oude variant is nog steeds een van de beste op de markt

heb zeer veel webbies afgezocht en de iiyama konden nergens ook maar in de buurt van de rest komen
Kom eens met concrete gegevens in plaats van wat te roepen ?

jacklam: veel plezier met je nieuwe aanwinst, ik heb sinds 2 jaar een 512 en ben er nog steeds hele blij mee, topkwaliteit ! :)

• Pesticide
http://www.google.be/sear...tor+top+10&hl=nl&ie=UTF-8

[sorry krijg de link niet goed erin ]

ik geef toe ik ben niet zonder vooroordelen maar je zou voor minder , heb namelijk een vision master pro 510 indertijd gekocht en na 3 jaar en 2 maanden ging ie stuk en das dus 1000 euro foetsie

die top 5 daarvan is de cornerstone NIET in europa te krijgen, doodzonde aangezien ie 5 jaar garantie heeft verdorie en gij perfect was voor tgeen ik hem zocht

ik heb de samsung gepakt baserend op pc magazine november editie 2001 waar de samsung met tamelijk groot verschil van de concurentie won

dankzij al die "brol" tfts is de invoer van crts in europe compleet stilgevallen, de nec 19 inch die daar in de top 10 staat is bijvoorbeeld ook niet te krijgen ( nec benleux wist zelfs niet eens dat ie bestond)

DOODZONDE 8)7

[ Voor 201% gewijzigd door Pesticide op 02-02-2004 17:03 . Reden: foutje ]

• koraks
  • Niet online
ik heb de samsung gepakt baserend op pc magazine november editie 2001
Eh...da's twee-en-eenhalf jaar geleden...zou het heel eventueel niet kunnen zijn dat de stand van zaken nu ietsje anders is? :D

Uit een test van de VMPro514 op de gequote pagina (als je een url wil invoegen, kijk dan ff in de FAQ, daar staat heel netjes uitgelegd hoe dat werkt):
Calibration, however, would likely improve performance.
Lijkt me dat ze voor de test een slecht gekalibreerd scherm hebben gekregen. Persoonlijk (en ik ben zeer kritisch) ben ik overtuigd van de hoge kwaliteit van dit type monitor, zeker van hetzelfde niveau als Eizo.

Maar goed, het kan me niet verbazen dat Iiyama nauwelijks in de USA getest wordt, aangezien het merk daar niet de populariteit heeft zoals hier in NW Europa. Wat dat betreft zie ik liever een goede test van C't, ook vanwege de gedetailleerde omschrijving van de testprocedure e.d. De hierboven gequote test van pcworld.com is wel heel erg summier en slecht (lees: niet) onderbouwd.

• Pesticide
ik heb vergeefs recentere bronnen gezocht op het internet maar veel viel er niet te rapen en inzake kwestie stand van zaken : dankzij die tfts is er amper iets verander sindsdien hetgeen ik zeer betreur en daar komt dan nog eens het feit bovenop dat er maar een heel beperkt gamma wordt ingevoerd in europa en verkrijgbaar is bij de dealers. het merendeel dat daar te krijgen is dateert van 2001 like it or not :(

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Wat je daar aankaart is opzich wel interessant idd. Toch zitten ze qua CRT ook aan het einde van het productieproces en is het wel logisch dat men niet eeuwig blijft doorontwikkelen. Je kan het ook anders bekijken. Die CRTmonitoren zijn inmiddels door alle veranderingen in loop der jaren zover doorontwikkeld dat er steeds minder te verbeteren valt. _/-\o_ Ook de goedkopere merken leveren soms prima beeldbuizen af in het CRT circuit, in het TFT segment moet je heel wat centen neerleggen voor een behoorlijke 17" en 60 % van wat op de markt is is bagger als je een beetje eisen gaat stellen.... Ik denkt dat de TS een goede keuze heeft gemaakt want ondanks dat Iiyama wel eens problemen heeft gehad met bepaalde series blijven met name de duurdere modellen hele fijne dingen vind ik persoonlijk. :*) Het kopen van een bepaald type monitor/merk is daarbij een heel persoonlijke keuze natuurlijk dus laat je nooit 100% leiden door 1 test of review of ervaring van 1 persoon. Het is toch een aanschaf waar je 5 a 10 jaar mee vooruit moet...
Pagina: 1