[debian > samba] toegang werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik had afgelopen week een schijfcrash en ben nu mijn Debian machine opnieuw aan het installeren.

Bij het configureren van Samba loop ik opeens tegen rare problemen aan. Hoewel ik vroeger nooit problemen had met samba lukt het me nu maar niet om toegang te krijgen.

Bij de homes-share loopt het al mis: ik heb een username 'leuverd' op mijn debian machine. Deze zelfde gebruikersnaam heb ik ook op mijn Windows 2000 domein waarmee ik ben ingelogd op mijn werkstation. Ze hebben ook hetzelfde wachtwoord. Echter, ik krijg wel de homes-share te zien, maar niet de map 'leuverd', die normaal gesproken ook zichtbaar zou moeten zijn.

Tevens, als ik klik op homes, dan kom ik er niet in. Zelfs 'root' met bijbehorend wachtwoord werkt niet.

De tweede share die ik heb aangemaakt krijgt maar geen write-access. Bladeren lukt wel, nadat ik had aangezet dat de guest-account toegang had.

Mijn samba configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[global]
netbios name = k6-400mhz
server string = "Linux webserver"
workgroup = dennissoft
security = share
encrypt passwords = yes

[homes]

[www-default]
path=/var/www/default
read only=no
writeable=yes
guest ok=yes
admin users=leuverd

Let op dat sommige dingen als test aan staan.

De procedure die ik heb gevolgd is een standaard installatie, zonder extra modules e.d. Wie kan mij verder helpen?

Verwijderd

encrypt passwords staat aan, dat betekend dat je ook een extra password list bestandje moet vullen. Doe maar een man smbpasswd, dan wordt alles duidelijker..

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ook Samba-users aangemaakt? En zet security = share op security = user.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Dennis
  • Nu online
Ik heb dat encrypt passwords eens uit gezet, en ik heb security op user gezet. Het maakt echter niks uit. Ik kan mij niet herrinneren ooit bij mijn vorige installatie samba users aan te hebben gemaakt.

• Zwerver
  • Niet online
win2k maakt sowieso gebruik van encrypted passwords, tenzij je in het register hebt lopen kloten om ze uit te zetten. Wil je met je gebruikers in kunnen loggen op je samba(domein) dan zal je toch echt met smbpasswd (zie de man voor de opties) gebruikers aan moeten maken, dit is gewoon de standaard procedure. Zoals hierboven ook al door Tachyon en stavox gezegt is

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Dennis
  • Nu online
Ik heb helemaal geen samba domein. Dat zie ik ook nergens in mijn config staan die ik heb gepost. Ik share alleen een paar directories waarbij de toegang dus niet goed loopt.

• Zwerver
  • Niet online
ddc schreef op 30 januari 2004 @ 21:24:
Ik heb helemaal geen samba domein. Dat zie ik ook nergens in mijn config staan die ik heb gepost. Ik share alleen een paar directories waarbij de toegang dus niet goed loopt.
* Zwerver quote zijn eigen text
win2k maakt sowieso gebruik van encrypted passwords, tenzij je in het register hebt lopen kloten om ze uit te zetten. Wil je met je gebruikers in kunnen loggen op je samba(domein) dan zal je toch echt met smbpasswd (zie de man voor de opties) gebruikers aan moeten maken, dit is gewoon de standaard procedure. Zoals hierboven ook al door Tachyon en stavox gezegt is
Goed als je hierboven even mijn tekst leest, dan zie je dat domein tussen haakjes staat. Dat betekend dat je het ook weg kan laten. M.a.w. win2k in combinatie met samba maakt _altijd_ gebruik van encrypted wachtwoorden, tenzij je dat uitzet in het register van win2k _en_ uitzet bij samba. Als je samba met encypted wachtwoorden wil gebruiken _moet_ je met smbpasswd een aparte wachtwoord file aanmaken, anders werkt het niet.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1