Toon posts:

[WC] Externe WC unit vs Interne kit.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik begin met het verhaal en iemand een kettingslot mijn kant uitwerpt zal ik mededelen dat ik de search daatwerkelijk gebruikt heb en zelfs gezien heb dat er meerdere topics gelopen hebben over dit onderwerp. Toch is uit die topics geen duidelijke conclusie te trekken en/of antwoorden op mijn vragen.

[Saaie intro]Om maar met de deur in huis te vallen, ik slaap op een zolder, en op zolders (goed geisoleerd met boiler en stuff) is het warm. Zelfs in de winter als alle warmte van de rest naar het huis naar mijn kamer stijgt is het hier tussen 15.00 en 23.00 gemiddeld 27,3 graden celius (waar ik me niet mee bezig hou he).

Nu heb ik een nauwelijks geOCde bak, en dat OCen dat doe ik maar voor de lol, niet nodig dus. Er ligt een PIV 2,8C @ 3,2 (230MHz FSB), een Radeon 9700pro heethoofd met standaard cooling en 2 maxtor 7200rpm schijven die ook de nodige warmte produceren. Op die PIV heb ik een thermalrigth SP-94 zitten met een 92mm fan welke mijn cpu stressed op 52C weet te houden. Idle op 38, vraag me niet waarom daar zoveel verschil in zit. Mijn kast heeft 2 intake's (80mm) en 2 outtake's (80mm) welke allemaal op 6V draaien door mijn fan controller. [/Saaie intro]

Nu komt het, als ik nou niet zo eigenwijs was zou ik gewoon een intern setje halen, maar toch heeft dat volgens mij nadelen.

[Nadelen]
- Als ik zie dat de temp in mijn kast zo'n 33 tot 36 graden celius is, waarom ga ik dan een radiotor in die kast hangen, dan kan ik met watercooling zowiezo de 36graden al niet halen en is de kans klein dat dit beter is als een externe rad die lucht kan happen die maar 26C~27C is.

- Stel je moet je kast verkopen want je wilt een nieuwe? Als je een interne kit hebt en je wilt het een beetje netjes houden dan moet je toch gaan zagen en boren en shit? Dan daalt de waarde van mijn nu nog gave Antec 1080AMG (op de afdekplaatjes waar ik schakelaars en letjes in ge***t heb).

- Mijn kast staat half onder een bureau, de kant waar ik een window zou kunnen maken (op de bovenkant na) heeft een mooi uitzicht op een houten plaat. Een interne set zou dus geen kwijlfactor hebben, een externe set op mijn kast wel.
[/Nadelen]

Nu zijn er ook voordelen die ik kan bedenken:
[Voordelen]
- Interne sets heb je veel meer keus, je kunt zo maken dat er niemand is die zecht ja dat heb ik ook en je kunt je ego ermee boosten: dingen die ik niet zo belangrijk vind.
[/Voordelen

[Vragen]
Waar dacht je dan aan?:
Ik dacht aan de corsair hydrocool 200, deze staat hoog in bijvoorbeeld http://www.presence-pc.com/article-93-23.html deze roundup en vele andere reviews. Ook van wat ik op got leest zijn de prestaties geen probleem, mischien wat lawaajig maar stil is het hier toch nooit dus daar zit ik ook niet mee.

Wil je je GPU en HDD en Northbridge niet coolen dan?
Nee, de GPU krijgt een zalman VGA cooler en de HDD's hangen achter de intake.

Wat wil je weten dan?
- Waarom koelt de koolance exos slechter dan de corsair, 3x zoveel fans, 3x zo lange rad en een dikker cpu koelblok?
- Hoe kan het dat zo'n vernikkelt mini koelblokje van die corsair zo goed is?
- Iemand die al zo'n ding heeft en zijn temps wil meedelen? (ik prefereer gebruikers boven omgekocht reviewers :P).
- Kloppen die nadelen van mij wel?
- Zijn er interne kits die ik in mijn Antec kan monteren zonder boren en zagen?
[/Vragen]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 19:48:

yada yada yada....

[Nadelen]
- Als ik zie dat de temp in mijn kast zo'n 33 tot 36 graden celius is, waarom ga ik dan een radiotor in die kast hangen, dan kan ik met watercooling zowiezo de 36graden al niet halen en is de kans klein dat dit beter is als een externe rad die lucht kan happen die maar 26C~27C is.

met lucht van 36 graden om te koelen zul je idd niet echt veel verder komen, je kunt dus beter je rad buiten je kast hangen, en koelen met lucht die 10 graden kouder is, dat zal gegarandeerd al in je temps gaan schelen.

- Stel je moet je kast verkopen want je wilt een nieuwe? Als je een interne kit hebt en je wilt het een beetje netjes houden dan moet je toch gaan zagen en boren en shit? Dan daalt de waarde van mijn nu nog gave Antec 1080AMG (op de afdekplaatjes waar ik schakelaars en letjes in ge***t heb).

Je zult altijd iets aan je kast moeten verbouwen of je de set nu intern of extern wilt hebben. Intern dan heb je een gat nodig waardoor de radiator de lucht kan aanzuigen / afzuigen. Maar als je deze kast ooit wilt verkopen zou je iemand kunnen zoeken die ook in wc geinteresseerd is

- Mijn kast staat half onder een bureau, de kant waar ik een window zou kunnen maken (op de bovenkant na) heeft een mooi uitzicht op een houten plaat. Een interne set zou dus geen kwijlfactor hebben, een externe set op mijn kast wel.

Vooor de kwijlfactor hoef je 't dus niet te doen :9
[/Nadelen]

Nu zijn er ook voordelen die ik kan bedenken:
[Voordelen]
- Interne sets heb je veel meer keus, je kunt zo maken dat er niemand is die zecht ja dat heb ik ook en je kunt je ego ermee boosten: dingen die ik niet zo belangrijk vind.

Interne sets kun je zelf ook wel extern maken. Haal gewoon wat meer slang en zet de rad en pomp ergens anders neer dan in je kast en je hebt een externe set. Eventueel kun je daar zelf nog een leuke behuizing voor maken
[/Voordelen

[Vragen]
Waar dacht je dan aan?:
Ik dacht aan de corsair hydrocool 200, deze staat hoog in bijvoorbeeld http://www.presence-pc.com/article-93-23.html deze roundup en vele andere reviews. Ook van wat ik op got leest zijn de prestaties geen probleem, mischien wat lawaajig maar stil is het hier toch nooit dus daar zit ik ook niet mee.

Wil je je GPU en HDD en Northbridge niet coolen dan?
Nee, de GPU krijgt een zalman VGA cooler en de HDD's hangen achter de intake.

Wat wil je weten dan?
- Waarom koelt de koolance exos slechter dan de corsair, 3x zoveel fans, 3x zo lange rad en een dikker cpu koelblok?
- Hoe kan het dat zo'n vernikkelt mini koelblokje van die corsair zo goed is?
- Iemand die al zo'n ding heeft en zijn temps wil meedelen? (ik prefereer gebruikers boven omgekocht reviewers :P).
- Kloppen die nadelen van mij wel?
- Zijn er interne kits die ik in mijn Antec kan monteren zonder boren en zagen?
[/Vragen]
Als ik jouw was zou ik gewoon zelf de spullekes uitzoeken die je graag wilt hebben omdat ze 't beste presteren en die met extra slang gewoon aansluiten en extern maken. Op deze manier worden je koelprestaties 't beste en hoef je 't minste aan je kast te doen. Iets aanpassen in de kast zul je altijd wel moeten doen, omdat of de slangen naar buiten moeten (2 kleine gaatjes) of de rad lucht moet kunnen aanzuigen (1 groot gat). Een ander leuk ding van zelf je externe set bouwen is dat je de slang zolang kan maken als je wilt, mits je pompje 't aankan, en dan gewoon je rad door 't raam naar buiten. Op deze manier haal je helemaal lekkere temps met dit weer.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Bedenk wel dat als je gaat wc-en, dat de temp van je kast ook omlaag gaat, want je vervoert de warmte naar buiten, waardoor het niet blijft hangen.
Het blijft altijft altijd minder dan extern koelen, maar verwacht ook weer geen wonderen als je de rad extern hebt.
Als je ook de NB en VGA gaat koelen, dan zit je in de kast niet veel hoger dan de buiten temp (mijn case is nu 24C, met een axp2700+ en een niet watergekoelde radeon 9800pro).

Maar een heel erg groot voordeel van alles intern is dat je makkelijk je kast kan verplaatsen.
Mocht je wel eens naar een lan gaan, dan moet je hier zeker rekening mee houden.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
Externe kits gaan de hoses via een PCI bracket naar binnen, hoef ik dus niets voor te boren.

Ik vind het alleen wat rommelig uitzien zo'n "blote" radioter zo buiten mijn kastje.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 18:46

Epsilon

Je kan ook zorgen dat je de lucht van buiten je kast aanzuigt, door de radiator en dan in je kast blaast. Dan heb je het beste van beide werelden ;)

pfft dat je daar niet aan gedacht hebt joep ;)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Epsilon schreef op 28 januari 2004 @ 21:30:
Je kan ook zorgen dat je de lucht van buiten je kast aanzuigt, door de radiator en dan in je kast blaast. Dan heb je het beste van beide werelden ;)

pfft dat je daar niet aan gedacht hebt joep ;)
Lijkt me niet echt handig, dan verwarm je de kast alsnog met zijn eigen warmte.
Dan kan je beter normaal aansluiten alleen dan met een buis/slang de koeler de lucht van buitenaf aanzuigen en dat hij het dan via de radiator het er aan de achterkant uitspuugt.
Dan heb je pas de voordelen van beide werelden.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
nhimf schreef op 28 januari 2004 @ 21:35:
[...]

Lijkt me niet echt handig, dan verwarm je de kast alsnog met zijn eigen warmte.
Dan kan je beter normaal aansluiten alleen dan met een buis/slang de koeler de lucht van buitenaf aanzuigen en dat hij het dan via de radiator het er aan de achterkant uitspuugt.
Dan heb je pas de voordelen van beide werelden.
Prescies, bovendien ben ik dan een groot gedeelte van mijn intake kwijt, mocht ik die aan de voorkant van mijn kast monteren.

Wat me eigenlijk te binnenschoot om zelf een behuizing te gaan bouwen, de behuizing doet werktuigbouw wel voor me en het lcd etc doe ik met me klas. Maarja is geld tijd en moeite :P.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 21:40 ]

Verwijderd

ik wil me set ook gaan inbouwen want buiten de kast irriteert me togh wel..
maar waar kan ik het beste mijn radiatoren inbouwen???
ik heb er 2...
systeem
- chieftec miditower
- 550W antec True control
- NB+CPU+GPU+HDD watergekoeld
- 1x 160gb maxtor en 1x 80gb WD
- A7N8X
- 2500+ barton
2x 512mb Kingston 400Mhz
binnenkort ga ik mijn southbridge en mosfets en/of mijn geheugen misschien waterkoelen
volgens mij maakt het ook niet zoveel uit als je je radiator binnen of buiten de kast zet, correct me if im wrong

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 22:25 ]

Verwijderd

Houden jullie er rekening mee dat alles wat je van buitenaf aanzuigt.... kouder is dan de binnen temperatuur?.. Je kan dan nogal last krijgen van condens enzo..

Hetzelfde geld voor je radiator buiten hangen. Lijkt me ook niet echt slim als het gaat vriezen...

Buiten de condens problemen is het ook geen mooie oplossing, en geen practische oplossing.:

Als jij waterkoeling neemt, dan daald ook de temp in je kast. (tenzij je al je casefans uit zet..) De warme lucht die je CPU veroorzaakt wordt namelijk niet je kast ingeblazen door je CPU fan, maar die wordt rechtstreeks de kast uitgeblazen door de fan op je radiator.

Valt heel erg mee. Je moet alleen een 12 CM gat aan de achterkant zagen. Als je dit een beetje netjes kan, dan daald de waarde van je kast zeker niet.

Mijn persoonlijke mening is dat kant en klare sets zowiezo bijna geen kwijlfactor hebben :)

Als ik jou was zou ik dus zeker voor een mooi zelf samen gesteld setje gaan. 't Hoeft niet duur te zijn, als je alleen je cpu wil waterkoelen. Een klein rad is dan al genoeg, en je hoeft geen super snelle pomp te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Vriezen op mijn kamer gaat niet gebeuren. Maar verder maakt het de keus niet gemakkelijk :P.
Pagina: 1