[Netwerk] Een heel handig tooltje?

Pagina: 1
Acties:

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 12:05
Mijn vraag is het volgende,

Zijn er programma's of tooltjes waarmee je kan zien hoe je netwerk in elkaar zit, dus een overzicht dat begint bij een server en die komt een switch tegen en dan nog een switch en dna een computer ofzo?

zo niet, is er dan iets waarmee ik dit zelf op een gemakkelijke manier kan maken ? btje ala visio ?

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 09:29

Schonhose

Retro Icoon

Probeer het eens in Powerpoint. Daarmee kun je makkelijk flow schema's maken etc.

Even kijken bij "Autoshapes", daar staat Flowcharts voor de vakjes en connectors voor de lijnen.

[ Voor 41% gewijzigd door Schonhose op 28-01-2004 16:10 ]

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• orange.x
Schonhose schreef op 28 januari 2004 @ 16:09:
Probeer het eens in Powerpoint. Daarmee kun je makkelijk flow schema's maken etc.

Even kijken bij "Autoshapes", daar staat Flowcharts voor de vakjes en connectors voor de lijnen.
maar heb je dan standaardtekeningetjes zoals een server, werkstation, hub, switch... en de werkruimte lijkt me niet ideaal? of valt dat mee want ik heb het niet over een klein netwerk

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een simpele hub of switch veranderd niets aan packets oid, hij leest alleen de mac-adressen. Je zult switches dus ook niet kunnen detecteren, ook al heb je er 10 op een rij staan :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MS Visio :)

• orange.x
Osiris schreef op 28 januari 2004 @ 16:13:
Een simpele hub of switch veranderd niets aan packets oid, hij leest alleen de mac-adressen. Je zult switches dus ook niet kunnen detecteren, ook al heb je er 10 op een rij staan :)
das mooi klote, dan moet ik dit hele netwerk zelf dus gaan uitpluizen :) maar is wel de moeite waard denk ik. ik zie trouwens net dat het ook met visio kan.

Verwijderd

onzin. met 3 Com network supervisor bijvoorbeeld breng je je hele netwerk in kaart. Ook de hubs en switches.
Om dit mooi uit te werken is Visio van Microsoft gewoon de mooiste oplossing.
Is wel duur.

• orange.x
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 16:18:
[...]

onzin. met 3 Com network supervisor bijvoorbeeld breng je je hele netwerk in kaart. Ook de hubs en switches.
Om dit mooi uit te werken is Visio van Microsoft gewoon de mooiste oplossing.
Is wel duur.
nouja duur, dat met visio kan ik bij mijn oom wel, als ik maar niet hoef te betalen voor die 3com network supervisor

Verwijderd

Er is een trial versie te downloaden op de site van 3Com. Dan kun jij net je netwerk in kaart hebben, alvorens ie het niet meer doet. ;)
Dit pakket is een must voor iedere zichzelf respecterende netwerkbeheerder. Erg mooie tool.
(Wordt ook zeer veel gebruikt hoor)

• orange.x
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 16:33:
Er is een trial versie te downloaden op de site van 3Com. Dan kun jij net je netwerk in kaart hebben, alvorens ie het niet meer doet. ;)
Dit pakket is een must voor iedere zichzelf respecterende netwerkbeheerder. Erg mooie tool.
(Wordt ook zeer veel gebruikt hoor)
ik ben al aan het downloaden, versie 4.0. maar als je het zolang kan gebruiken om net je netwerk in beeld te krijgen, heb ik dan maar 1 poging ?? :P hehe naah zal wel niet, maar meot dit op de server gedraaid worden of kan het overal geinstalleerd worden ?

Verwijderd

Dit kun je op ieder werkstation installeren. Ik raad je zelfs aan het niet op de server te doen.
Het in kaart brengen duurt wel even. (Ligt natuurlijk wel aan de grootte van je netwerk).
suc6

Verwijderd

gelukkig kun je dat wel uitvogelen.

Wat je moet doen is alle hosts's pingen in je netwerk. Voor alle hosts die alive zijn een traceroute doen. Deze traceroute IP's moet je nmap halen zodat je weet wat voor OS erop draait en dan weet je wat voor machine het is (server,printer,router,etc) en dat teken je dan op papier. Je kunt zo dus automatisch een MAP van je netwerk maken, mits je handig bent.

• orange.x
ik heb nu die 3com gedownload en als ik ga scannen vind ie wel ongeveer wat ik wil zien, behalve dat hij de connecties laat zien, dus welke computer hoe verbonden is.... en ik kan ook geen switchen zien... terwijl het allemaal 3com is ?

enig idee iemand ?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Misschien Look@lan of zo?

• orange.x
ik heb al een heel skala aan programma's geprobeerd en zag op internet wel iets over fluko network inspector, maar kan daar geen trial van vinden.. weet iemand dat dan misschien ? en het liefst onder de 100mb, zoniet, dan moet ik het thuis ff downloaden... maar ik heb nog een windows 98 machine, ik kan misschien wel tijdelijk op een xp machine proberen, maar dan heb ik dus alleen nog visio werkend, en alleen in visio 2000 enterprise zit een autoscan functie als ik alle threads goed begrepen heb....
Pagina: 1