Toon posts:

[database] SQL of Access?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag: ik heb een webapplicatie gebouwd die veel gebruik maakt van databases. Momenteel hangt hier het volgende aan:

1 Access-mdb van 50MB (5 tabellen)
1 Access-mdb van 15MB (3 tabellen)
1 Access-mdb van 60MB (5 tabellen)
1 Access-mdb van 80MB (9 tabellen)

In sommige gevallen worden er als actie op een klik van een gebruiker wel 12 queries gedaan op alle tabellen, en de verwachting is dat er tijdens piekuren wel 100 concurrent users zijn die deze actie uitvoeren.

Momenteel is de performance van de webserver waar het op draait nog wel ok (ik heb veel indexen aangemaakt in de DB's), en een kleine wachttijd is niet echt een probleem.

Wat ik me afvraag:
- hoe snel gaat de webserver (W2K server) crashen doordat Access/ADO bijvoorbeeld slecht met geheugen omgaat als deze site druk bezocht gaat worden?

- is het beter om alle tabellen in 1 Access-mdb te stoppen, of juist om te verdelen over verschillende mdb's?

- kun je (als je kijk hebt op databases) op basis van deze gegevens al vaststellen dat dit op een Sequal-Server database moet draaien?

Ik hoop dat er iemand is met ervaring op het gebied van databases die dit geval appart globaal kan beoordelen.

Alvast enorm bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Weet niemand dit?

Misschien moet dit toch in een andere categorie?

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

Ten eerste: ik heb nog nooit van sequal server gehoord. Bedoel je misschien SQL-server (vaak uitgesproken als "seekwel") van Microsoft?

Verwacht je verder nog veel groei in data? Met de huidige data hoeveelheid zal het nog wel lukken, maar gaat dat nog groeien dan zal access er al snel de brui aan geven.
Maar als je zit te denken om op SQL server (of MySQL of Oracle) over te stappen, moet je tevens af vragen of je dat wel kan beheren. Bovendien vragen die meestal een wat zwaardere server om goed te draaien, dus is je hardware wel voldoende voor zo'n overstap?

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

Tsja, als er geen problemen zijn zou ik zeggen: laat het lekker zo :) Ik heb een aantal dingen met access gemaakt en nooit echt problemen gehad. Als je precies wilt weten hoe de performance is kun je met perfmon aan de slag, of hou simpelweg een enquetetje onder je gebruikers ;)
Misschien willen zij wel veel liever dat je je tijd ergens anders in steekt...

Voor SQL-server (spreek uit sequal, maar schrijf SQL) kun je kijken of je met een MSDE (Developers Edition) af kunt. Je mag dan 5 concurrent connections hebben, maar met pooling in ADO kom je een heel end. Voor een volledige licentie zou ik eens kijken of het je wel waard is, helemaal alsj e nog geen echte probs hebt..

en een Access mdb file van 60 MB zou na "herstellen en comprimeren" wel eens veel kleiner kunnen blijken te zijn, dus laat je niet teveel afschrikken...

misschien is het terugbrengen van het aantal queries een betere insteek om de performance te verbeteren... (in dat geval zou dit topic in PW niet misstaan misschien...)

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Op zich moet een Win2K server wel stabiel blijven, ik heb i.i.g. nog nooit rare dingen gezien met grote Access db's.

Het verdelen over meerdere db's is onverstandig, vanuit een performance oogpunt kun je beter 1 db gebruiken.

Wat bedoel je met concurrent gebruikers? Gebruikers de tegelijk op de website zijn? Dat zijn voor de database geen concurrent gebruikers.

Zolang je geen problemen hebt zou ik het mooi zo laten, het is wel zo dat jou opstelling wel redelijk dicht tegen een sql server oplossing aan zit, zeker is dat echter niet zo te zeggen. Hangt ook nog weer af van de type queries etc.

edit:

als je begint met typen, dan eerst wat anders gaat doen voordat je op verstuur bericht klikt kan het zijn dat je wel heel laat bent 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door P_de_B op 29-01-2004 09:56 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Harstikke bedankt allemaal, ik ga dan lekker alles in Access stoppen. Als het niet gaat stappen we over op SQL-server (sorry voor de verkeerde schrijfwijze). Geld is hier niet zo'n punt als het de betrouwbaarheid ten goede komt. Beheer wellicht wel. Is SQL-server moeilijk te beheren? Daar zal ik dan eens een boekje over lezen.

Voorlopig probeer ik Access!

Bedankt voor de reacties!

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 10:11:
Is SQL-server moeilijk te beheren? Daar zal ik dan eens een boekje over lezen.
Dat valt wel mee. Als je een volledige licentie koopt krijg je er een enterprize manager bij. Daarmee kun je het beheer doen. Je kunt niet meer zo makkelijk databases kopieren naar verschillende locaties, maar je moet dan DB's af en aan koppelen aan de server.
Verder valt het reuze mee en tijd steken in een boekje lezen erover is nooit weggegooid ;)

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

Pagina: 1