Toon posts:

LANnetje bouwen, wat+hoe????

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg binnenkort een echte comp (athlon 500, 128 meg, geforce, the shit), en wil samen met deze en een ouwe P133 een lannetje leggen. Gewoon filetjes versturen, beetje "gamen" (op die 133 draait kweek1, verder nix), printertje delen, i'net delen enzow... Is het verstandig m met een hub te werken, of heeft dit helemaal geen zin? Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n ding??

En wat moet ik doen om niet al mijn gesharede drives op ut net te gooien? Een password werkt voggus mij niet, want:
a: die dingen zijn te kraken
b: als ik zelf zo'nn drive gebruik als ik verbinding hep, staat ie voor de hele wereld open (toch?)

Kan ik een opuwe P75 gebruiken als firewall/router? En hoe werkt dat precies, wat voor soft+hardware hep je nodig enzow? En wat zijn de instellingen (geen verstand van routers)... Werkt ut zo?

PC1 stuurt web-page request naar router
router stuurt request naar ISP
[veel i'net hops]
router krijgt page terug
router stuurt page naar PC1

En zijn mijn drives op deze manier wel dicht???

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-08 09:53
Voor twee tot drie pc's is een coaxnetwerk (BNC) goed genoeg. De snelheid hiervan is maximaal 10 Mbit. De goedkoopste oplossing.

Het voordeel van utp netwerk (met hub) is dat, wanneer een kabeltje los zit bij een pc de rest het gewoon blijft doen. Ook de snelheid kan veel hoger (100 Mbit), maar dan is de hub wel duur.

Wanneer je een netwerkkaart koopt, koop dan zeker een PCI netwerk kaart. Dit scheelt CPU belasting. Kies voor 3Com, veel geld, maar dan heb je ook wat. Budget dingen werken ook wel.

Je kan dan ook een combo netwerkkaart (NIC) kopen, deze heeft een BNC en UTP aansluiting.

Voor het delen van bestanden kan je gewoon windows 98 gebruiken, met windows client en file and printer sharing.

Als je dan het IPX protocol gebruikt voor het delen van bestanden en de binding van TCP/IP uitvinkt, kan niemand van uit internet (zonder te hacken) bij je bestanden. Je kan ook alles beveiligen met een password.

In plaats van een hub, kan je een router nemen. Deze zijn alleen minstens 600 pieken duurder. Als je een router koopt, heb je geen pc om internet te delen meer nodig. Op zo'n router zit een analoog (kan ook isdn) modem of aansluiting. Deze router configureer je van een pc. Wanneer een pc dan om een 'internet activiteit' aanvraagt, zal de router automatisch gaan inbellen. Als er dan voor bv 240 sec geen datastroom meer is, hangt dat ding automatisch op

Je kan internet ook delen met die P75. Kan met windows 98 en Sygate of WinRoute. Hele goede ervaringen mee.Deze progies werken ongeveer hetzelfde als een router, maar dan is je pc de router. Maar je kan je ook gaan verdiepen in LINUX. Die eist veel minder van je PC.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de tips!

ik kan voor 45 piek/stuk 100Mbit kaartjes krijgen (NORROD), dus wil ik ze voor dat geld ook niet laten liggen. Maar heb ik dan automatisch een hub nodig (75 piek, norrod)?

Ik wil wel graag TCP/IP gebruiken, dan kan ik ook gamen enzow.
Als ik die P75 als router gebruik, kunnen ze dan nog bij mijn schijven??? En kan ik wel met windows clients inloggen als ik die P75 linux laat draaien (dat was mijn reden om niet voor linux te gaan, anders had ik het al lang gedaan)... Ik hoorde ook iets van Hub-kaartjes, die als een hub werkten, maar gewoon in een PCI-slot gingen. Is dat mischien een leuke oplossing, die P75 als router/firewall/hub gebruiken?? En waar kan ik die kaartjes krijgen???

Verwijderd

Als je toch maar 2 computers aan elkaar knopt kan ook gewoon de utp kaarten nemen en die rechtstreeks verbinden. heb je geen hub nodig. Moet je alleen wel ff in 1 van de 2 stekkertjes de draadjes in ongekeerde volg orde leggen. (ff ergens z'on tang om die stekkertje eraan te klikken lenen)

Verwijderd

Je bedoeld m.b.v een crosscable.

Dan kan je niet gewoon alles omkeren hoor.

• Mark
Het TCP/IP Protocol bind je dan alleen aan "Microsoft Client" en niet aan "File and printer sharing".

Het IPX Protocol bind je dan aan beide of aan alleen "File and Printer sharing".

Als je dat laatste doet, kan je geen IPX games meer spelen.

Een nadeel van IPX is, dat het meer geheugen eist. Alleen heb ik er zelf nog nooit last van gehad.

Er zijn inderdaad pci kaarten die als hub fungeren. Er zijn zelfs kaarten die hub en NIC in 1 zijn. Alleen heb ik daar geen ervaring mee. Je moet er dan wel voor zorgen dat je goed bij de achterkant van de pc kan.

TIP: Om collisions te verkomen: leg een lus als je een scherp hoek maakt.

Als je het alleen voor twee pc's wil gebruiken, koop twee 100 Mbit NICs en een kroslink kabel.

Er schijnt zo'n gamers pakket uit tezijn.
Voor 99, - : 2 10/100 Mbit NICs, Kabel (crosslink?), 2x Superbike cd.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

TIP: Om collisions te verkomen: leg een lus als je een scherp hoek maakt.
LOL.. een collision onstaat wanneer twee of meerdere netwerkdevices tegelijkertijd een pakketje versturen. Omdat er op een netwerk-segment maar 1 pakketje tegelijk verstuurd kan worden botsen deze.. voila.. een collision. Als de kaarten een collision detecteren zenden ze het pakketje opnieuw na een vertraging die voor elk device anders is, waardoor een tweede collision voorkomen wordt. :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dus zolang ik TCP/IP maar niet aan mijn file/printers hang, kunnen ze er via i'net ook niet bij (klinkt logisch).

Dus moet ik een apart file-share protocol hebben, bv IPX. Maar waarom kan ik IPX niet ook aan die client hangen, om zo via IPX files te sharen, EN te gamen? Of komen ze dan weer wel binnen???

En als dit niet kan, kan ik dan geen NetBeui (ofzow) gebruiken voor mijn file-sharing (schijnt snel te zijn voor file+printers)? Dan kan ik TCP/IP en IPX voor games gebruiken...

Die krosslinx heppik ook aan gedacht, maar als ik dan later een extra comp aan me LAN wil hangen, of een LAN-party geef, moettik weer een nieuwe kabel hebbem :(.

Verwijderd

Topicstarter
Ow, sorry... Ik kan dus niet alleen geen ALNs bouwen, lezen kan ik ook niet...Er stond dat ik IPX wel aan sharing+client tegelijk kon hangen... Maar kunnen ze dan niet zo naar binnen:

Internet --> TCP/IP --> mijn LAN-client --> IPX --> mijn files

Of denk ik nu te logisch na???

Maar ik denk dattik ze gewoon allebei aan de client hang, en lekker NetBuei ga gebruiken om te sharen, want ik hoor daar steeds meer goeie dingen over (iemand van jullie toevallig ook ervaring??)...
Dan heppik ook geen router meer nodig, en kan ik van die P75 fijn een dedicated half-life server maken :-)

• Mark
Het is voorgeschreven om niet een scherpere hoek te leggen dan 10 keer de radius van de kabel. Als je dat wel doet, liggen je kabels knel.

Dus het is misschien niet om collisions te voorkomen, maar om problemen te voorkomen.

Zie blackbox 1999/2000.

Liggen je kabels te dicht bij elkaar, dan gaat de naastliggende kabel precies hetzelfde door zenden als de ander.

Netbui is inderdaad beter.

Als iemand bij je bestanden wil, zijn er vele andere methodes. Weer een wil is, is een weg. Maar zo sluit je in iedergeval port 137 (139?) of zoiets.
Pagina: 1