Subwoofer Bruggen op 4 kanaals versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.806 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Even een technische vraag.
Ik heb een 4 kanaals versterker in de auto.

Ik wil op 2 kanalen de achterspeakers zetten, en op de andere 2 kanalen een subwoofer bruggen.

Op mijn head unit zit een subwoofer uit. Dit is dus een mono signaal.
Ik heb dus nog 2 ingangen vrij op mijn versterker, 2 kanalen.

Hoe moet ik dit mono kanaal hierin brengen om de output van deze kanalen gebrugd te sturen naar mijn subwoofer?

hier een plaatje van de uitgang:
Afbeeldingslocatie: http://www.12vhifi.nl/pix/gebrugd2ohm.gif

concrete vraag is dus: Moet ik het mono signaal dat uit de head unit komt in de linker en rechter uitgang zetten, of kan ik hem alleen op links zetten als die de + levert?

[ Voor 110% gewijzigd door Triple-D op 28-01-2004 15:40 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-12 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon een verloopstukje van mono naar stereo en dan in je versterker

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
t-splitter kopen idd. van 1 tulp naar 2 tulpen

Verwijderd

Volgens mij werken bovenstaande oplossingen niet.

Er zijn twee opties:
1. Er moet een brugschakelaar op de versterker zitten, dan staat daar meestal bij vermeld welke ingang je dan moet gebruiken.

2. Als er geen burgschakelaar opzit dan moet je het sub signaal op beide ingangen aanbieden. Maar één van die ingangen moet dan 180 graden gedraaid worden. Dit is met een aantal componenten zelf te maken.
Zou je het ene signaal niet omdraaien dan is het signaal van de + kant van de speaker theoretisch gelijk aan het signaal van de - kant van de speaker.

Verwijderd

Als alles werkt zoals het hoort te werken is de sub uitgang op je autoradio een mono signaal en kun je via je radio zelf waarschijnlijk wat frequenties veranderen tbv je subje.
Dan kun je gewoon de speakeruitgangen op je versterker gaan bruggen.
Dikke kans dat boven de uitgangen zelf [--bridge--] zoiets staat waarbij de 2 kanalen worden aangegeven die je kunt bruggen..