Toon posts:

S-ATA Raid Promise S150

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de eerste plaats, wie heeft er ervaringen met deze controller?

Ik heb tot nu toe niets meer dan ellende gehad, en weet bijna zeker dat ik niets fout doe, maar ga het verhaal hier nog één keer plaatsen, alvorens hem weg te gooien.

Ik heb hier de volgende configuratie:

P4 3Ghz 800Mhz FSB
Asus P4C800 Deluxe
2x Corsair 512MB DDR400 PC3200
Hercules Radeon 9800 pro
3x Maxtor 250GB S-ATA

De eerste installatie. Het is eigenlijk allemaal best makelijk. Je plaats de kaart, maakt met ctrl+f een raid 5 array aan, drukt tijdens de installatie op f6, installeert de drivers middels de diskette en de windows setup kan beginnen. Nadat ik hiermee klaar was en wat windows updates had geinstalleerd draaide hij voor geen meter. Dit probeer je dan natuurlijk nog een keer, en nog een keer, alvorens je het zat begint te worden.
Ik heb toen contact opgenomen met de zaak war hij vandaan kwam en die kwamen tot de conclusie dat de kaart dan maar niet goed moest zijn. Dus ik dat ding weer terugsturen maar tot mijn verbazing kreeg ik hem terug met alleen maar een firmware update en een compatibilaty list. Daar stonden mijn geheugen en harddisks niet bij dus nadat ik de volledige setup weer geprobeerd had heb ik contact opgenomen met Promise in Eindhoven waar ik overigens zelf ook vandaan kom. Deze wisten mij te melden dat er geen enkel probleem moest ontstaan met deze configuratie, wat mij ook al sterk leek. De beste meneer die ik aan de telefoon kreeg raadde mij aan te testen met HDtach. Dus als meneer dat zegt doe ik dat. Daar kwamen beroerde cijfers uit, (ik weet ze zo niet meer uit mijn hoofd) dus ik weer contact opgenomen met de groothandel nadat ik al een mailtje had gestuurd dat ik mete en lullige firmware update geen genoegen nam. Hij deed het immers daarna nog niet.
Ik moest hem dan maar terugsturen, dan zouden zij hem doorsturen naar Promise. Als er niets was zouden de kosten voor mij zijn. Ik was er natuurlijk van overtuigd dat dit niet was en dus stopte ik de testuitslagen erbij. Na 5 weken kreeg ik de kaart eindelijk terug, met de melding dat er niets aan de hand was. Ik moest die kaart niet testen met HDtach, maar met Iometer van Intel en daar kwamen leesresultaten uit van 100 mb/s en schrijf van 90 mb/s. ik natuurlijk onderhand goed kwaad weer bellen naar Promise en die zouden dan een vergelijkbare configuratie opstellen en nog een keer testen. Ik heb die gegevens gemaild en kreeg een mail terug dat dat de week erop zou gebeuren. Na 4!!! weken heb ik maar eens gebeld hoe het ervoor stond en toen wist meneer uit het hoofd te vertellen dat er niets mee aan de hand was. De meeste configuraties werden in Tailand getest en daar hadden ze geen bericht van gehad. Geen bericht is natuurlijk altijd positief he! :-?
Met de vraag wat nu te doen wist hij eigenlijk geen raad. Ik heb daarna gevraagd of ik het systeem langs kon brengen zodat ze zelf konden kijken, maar dat deden ze niet. Ik kan die computer eigenlijk geen twee dagen missen maar dat had ik er wel voor over. Volgens hem zat er toch ergens een botsing in de configuratie. Dus ik vroeg of ik dan maar nieuw geheugen, cpu, moederbord en harde schijven moest kopen om te testen, of dat zij me dat niet konden lenen tegen een goede borg, zodat ikz elf wel zou gaan testen. Dat laatste ging ook niet dus werd het het eerste, maar dat gaat mij natuurlijk veel te ver.
Ik heb gisteren de configuratie nog één keer geprobeerd maar had dezelfde slechte resultaten, dat Iometer komt niet verder dat "preparing harddrives."
Nu verwacht ik niet dat ik hier veel reacties met oplossingen ga krijgen, maar ik hoop eigenlijk dat ik iets heel stoms fout doe waardoor het nog gaat draaien, want een kaart van 400 euro weggooien blijft toch zonde.
Alvast dank.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:04

Shuriken

Life is all about priorities

Over welke versie van de kaart hebben we het? ik neem aan over de SX4? En daar zijn idd al veel problemen mee bekend. Ik heb er zelf geen ervaringen mee. Maar ik zie in elk topic over de SX4 waarschuwingen staan.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, inderdaad de SX4.
Problemen vind ik niet zo erg, maar dat het dan in ieder geval correct opgelost wordt, of dat ik in ieder geval geholpen wordt zodat ik het zelf op kan lossen.

Verder dus geen dingen vergeten in jou ogen?

• bigbakkus
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-05-2009

bigbakkus

Moehoehoe

[b][message=19853497,noline]

Nu verwacht ik niet dat ik hier veel reacties met oplossingen ga krijgen, maar ik hoop eigenlijk dat ik iets heel stoms fout doe waardoor het nog gaat draaien, want een kaart van 400 euro weggooien blijft toch zonde.
Alvast dank.
offtopic
400 euro ?
allejezus ! :X wat een boel doekoe! heb hem voor 269..

/offtopic

vanbekkumclan is trots www.losalcoholicos.nl member

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23

makje

Professioneel prutser

Helaas niet een onbekend probleem van de SX4, als bootschijf geeft hij vaak problemen. Zijn broertje de TX4 is goedkoper en heeft het probleem niet (maar is ook langzamer).

Van de Tweakers review:
Serieuze problemen kwamen pas aan het licht toen de FastTrak S150 SX4 werd gebruikt als bootarray. De goede prestaties van de S150 SX4 zakten als pudding in elkaar zodra er bepaalde activiteiten, zoals het installeren van software en het installeren van patches van Windows Update, werden uitgevoerd. Onder ingezakte prestaties moet in dit geval een onuitstaanbare traagheid verstaan worden, een traagheid die menig gebruiker bij langdurige blootstelling tot krankzinnigheid kan drijven. Naar verluid treden de problemen alleen op wanneer de FastTrak S150 SX4 als bootdrive wordt gebruikt. Door gebruik van de nieuwste beta-drivers voor de FastTrak SX4000 (die buiten de afwezigheid van de Marvel PATA naar SATA-convertors en vier SATA-connectoren identiek is aan de S150 SX4) schijnt de kwaal vrijwel volledig opgelost te kunnen worden. Helaas heeft Promise vier maanden na de release van de FastTrak S150 SX4 nog steeds geen stabiele drivers uitgebracht waarmee de performanceproblemen opgelost kunnen worden. Het feit dat dergelijke kwesties zich kunnen voordoen is hoe dan ook een slechte zaak en is iets dat niet verwacht mag worden van 's werelds grootste fabrikanten van ATA RAID-controllers. Ons vermoeden dat de functionaliteit van de FastTrak S150 SX4 sterk leunt op de driver wordt hiermee nogmaals bevestigd, anders zou de driver niet zo'n grote impact kunnen hebben op de prestaties.

Buiten het bovenstaande prestatieproblemen zijn er de afgelopen maanden op het forum opvallend veel probleemtopics geopend over de FastTrak S150 SX4. Dit is enerzijds het resultaat zijn van het feit dat de FastTrak S150 SX4 dankzij zijn lage prijs veruit de populairste adapter is uit het gezelschap, anderzijds ontstaat de indruk dat Promise nog enig werk voor de boeg wat betreft verbetering van de compatibiliteit en stabiliteit van de drivers en de firmware. Daarom kunnen we de FastTrak S150 SX4 nog niet onvoorwaardelijk adviseren aan onze lezers.
bron

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Heel fijn, hier heb ik iets aan. Heeft iemand nog meer reviews waar ik iets aan heb, ik ga dit toch zeker tegen de groothandel gebruiken waar hij vandaan komt.
Iemand die nog suggesties heeft wat voor pad ik kan bewandelen? Lijkt me toch dat ik wel een zaak heb niet? Controller werkt wel maar in mijn systeem gewoon niet naar behoren.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23

makje

Professioneel prutser

De meeste reviews die ik kan vinden hebben hem niet getest als boot array dus kan ik daar weinig over zeggen. Alleen deze site probeert hem ook als boot-array en idd constateren zij hier ook een probleem. Zoals Femme in zijn review al aangaf is er een driver die wel werkt:
In a forum on 2cpu.com, others confirmed this issue and pointed out that a beta driver was available from Promise that solved this problem. The beta driver is listed on the Promise website, but under the category of the SX4000 model controller. A newer driver, 1.2.70.43, is also available by emailing Promise technical support. Using the version 1.2.0.11 beta driver for the SX4000 resolved the boot drive issue, and this was the driver used for the benchmarks. This driver requires the BIOS be flashed to version 2.0.0.4
Verder wordt je natuurlijk altijd gehinderd door het feit dat jouw PCI sloten maximaal 133MB/s aankunnen en dat deel je met je overige PCI kaarten...

edit:
zelf even googlen kan ook geen kwaad trouwens ;)

[ Voor 7% gewijzigd door makje op 29-01-2004 15:51 ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
zucht, nog één keer proberen dan... >:)

Dank voor je hulp. Even Googlen is makkelijk gezegd, ben al 4 maanden met dat ding aan het kloten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp Makje. Hij draait inderdaad en wonder boven wonder wild e leverancier nu ineens wel het geld teruggeven na een hele boze mail. ik heb de keuze dus. Ben er nog niet helemaal uit wat ik doe, oftwel of ik hem goed genoeg vind lopen.
Pagina: 1