Toon posts:

Iiyama ProLiet E431-S lagere resoluties toch scherp beeld ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Iiyama ProLite E431-S staan die op zich perfect beeld geeft op de "default" resolutie van 1280*1024 hierover zeker geen klachten, dit is voor mij perfect.

Mijn probleem is het volgende, mijn vriendin maakt ook wel eens gebruik van mijn computer en voor haar is deze resolutie veel te hoog, haar ogen zijn wat minder goed en binnen een half uur heeft ze hoofdpijn als ze er achter zit.

Als je de resolutie lager instelt, 800*600 of 1024*768 word het beeld onscherp "blurred" ik weet dat dit redelijk normaal is omdat de monitor niet voor deze resolutie gemaakt is.

Mij werd verteld dat de drivers instaleren van de monitor dit zou verhelpen, maar dat deed het niet, er is geen verschil te zien, sterker nog, bij het gamen had ik ineens meer last van zgn "ghosting" dan zonder de drivers.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem, zie ik mischien iets over het hoofd ?

Relevante specs :
Monitor : Iiyama ProLite E431-S
Videokaart : Saphirre Radeon 9800 Pro
Mobo : Asus P4C800-E Deluxe

(ja, er staat een typo in het topic-titel, so sue me) >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 14:11 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Op welke Hz staat ie ingesteld?

En anders: RTFM

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 22:10

Jive

MooMooMastah

DVI al geprobeerd ?

Jive's Box
Jive @ DNET

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Het is niet echt een antwoord op je vraag, maar als het alleen voor 2d windows werk is kan je misschien het font vergroten en toch de 1280x1024 resolutie gebruiken.

(Dus het font van de hele desktop)

Eigenlijk is het een beetje jammer dat je een 17" tft gekocht hebt, een 19" met dezelfde resolutie geeft namelijk vanzelf grotere letters.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Kramers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Je kan de scherpte van het beeld instellen via de OSD. Heb je dat al geprobeerd?

Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nogmaals alle instellingen even nagelopen, ook de driver er weer opgezet en nog wat dingen gechecked, maar het baat niets :(

Monitor staat op 75hz, op andere waardes zetten heeft niet echt een zichtbaar effect
DVI, ik heb geen dvi kabel, dus veel nut zal dat niet hebben denk ik ?

Wat bedoel je met "OSD" ?

• Kramers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

Kramers

Tijd voor iets nieuws

On Screen Display. In de handleiding staat vast wel hoe je de scherpte van het scherm bij niet default resoluties kan instellen.
Het zal ws niet perfect worden, maar je kan de scherpte in 5 waardes instellen en mogelijk kan je de beeldkwaliteit verbeteren.

Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:04

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Even iets anders Probeer eens cleartype aantezetten :)

Asus Zenbook i7 256gb

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat je een TFT op een andere resolutie scherp kan krijgen behalve dan de default. Misschien gaat het, maar ik weet niet hoe :p
Het is geen oplossing, maar heb je niet een oude 15" CRT die op 800*600 draait @ een fatsoenlijke hz, bv 75hz ofzo, zo kan je dan dual display draaien. Dan heb je er geen last meer van.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Mij viel juist op dat bij deze schermen (ik heb er twee :9 ) juist in ook in lagere resoluties het beeld acceptabel scherp is, in vergelijking met andere TFTs. Ik heb hem gewoon op PnP staan, en zie ook geen verschil tussen DVI en 15pins (behalve kleurnuances).

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Ik dacht idd ook dat TFT's nou eenmaal een Native resolutie hebben waarbij het beeld het scherpste is en dat eigenlijk alle resoluties die daarbuiten vallen minder scherp zullen zijn.

Heb in de praktijk nog nooit een situatie gezien waarbij dat anders was.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het probleem is per definitie niet oplosbaar. Een LCD is nou eenmaal gemaakt voor één resolutie. Lagere resoluties kunnen weliswaar worden weergegeven, maar met wat kunst en vliegwerk; echt perfect zal het niet worden (hoewel een scherm voor 1600x1200 op 800x600 ook fatsoenlijk zou moeten kunnen zijn ;) ).

Er werd al gesuggereerd dat je gewoon de native res. blijft gebruiken, maar het font in Windows wat groter zet. Dat lijkt me ook de beste oplossing. Maar als je vriendin zich niet ergert aan de verminderde scherpte kun je het natuurlijk er ook gewoon bij laten...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik denk idd niet dat het echt op te lossen is, ik heb nog een tijdje zitten klooien met van alles en nog wat, het is iets verbeterd, maar nog niet zoals ik zou willen.

Het is ook wel te doen, ze is wat minder veeleisend als het om puters gaat als ik, maar ej.. een tweaker wil ook voor z'n vriendin het beste als ze achter een puut zit nietwaar :)

Anniewees,
Bedankt voor de tips en hulp en mocht ik er nog iets op vinden horen jullie het wel =)

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Probeer eens te spelen met de DPI's... Zet de monitor op de res waar ie voor bedoelt is (1280x1024)... ga dan naar eigenschappen van beeldscherm -> tabblad instellingen
klik op geavanceerd en bij het tabblad Algemeen staat als het goed is de DPI... probeer hier eens mee te spelen....

(Ik kon het helaas niet testen, want dan moest ik rebooten... zonde van de uptime :P )

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Pagina: 1