Mark schreef op 28 januari 2004 @ 14:47:
[...]
Ik vind zo'n camera niet echt een consumentencamera. Dit is toch een camera voor de iets meer eisende gebruikers, dus in sommige gevallen kan het nuttig zijn om meer al 5MP te hebben (mits daar natuurlijk ook de kwaliteit naar is).
Verder is de CCD in deze 8700 geen 1/1.8" maar een 2/3". Dit scheelt toch weer enigzins iets. Toch ben ik nog steeds van mening dat je 2/3" CCD's gewoon niet meer moet voorzien van meer als 5MP. Wil je dan zo graag naar 8MP toe als leverancier, pak dan de CCD uit de D100 (welke 3 keer zo groot is als een 2/3") en stop deze in zo'n camera. Ik heb alleen zo'n vermoeden dat Nikon dan zijn hele ontwerp overboord moet gooien (de 8700 is gewoon op basis van de 5700) wat een duur iets zal zijn.
Deze cam is wel op de top van de prosumer range gemikt zo'n beetje ja, maar dan nog: hoeveel van die mensen printen groter dan A4? (30x20 zegmaar)
Ja ik laat op 60x40 afdrukken, maar dat zie je echt niet veel hoor.
Als je de sensor uit de D100 pakt heb je een groot probleem: het glas is er niet op gemaakt, dan moet je alles omgooien en krijg je alsnog een loeigrote en zware camera.
[...]
Nikon heeft volgens mij altijd nog CCD's gebruikt en zal dit denk ik ook nog voorlopig blijven doen. Canon daar in tegen gebruikt CMOS (in zijn DSLR's). Ik vind het nog steeds niet duidelijk wat overigens het betere type is. De een zegt CCD (al dan niet SuperCCD) en de ander CMOS (al dan niet Foveon).
Ikzelf zie niet echt grote verschillen tussen de diverse DSLR's met de verschillende sensoren en wacht dus rustig tot Minolta komt met een DSLR. Tot die tijd doe ik het gewoon maar met mijn DSC-F717 op digitaal gebied, mocht ik hier te weinig aan hebben dan pak ik gewoon mijn analoge Dynax.
Ik zie wel grote verschillen, Nikon staat niet voor niks bekend om de grote hoeveelheid ruis (met de
oude(re) CCD's). Voor mij is ruis op hoge ISO-waarden echt killing, daarom is een dergelijk cammy helemaal niks voor mij

De 717 en 828 vind ik daar ook niet OK in scoren overigens, maar dat ben ik.

Nooit is een groot woord natuurlijk, maar zolang je afdrukken niet groter worden dan A4 heb je echt niet meer dan 4-5Mpixels nodig
[
Voor 9% gewijzigd door
Floor-is op 28-01-2004 15:13
]