Toon posts:

[dns, speedtouch510] Bind (Linux) achter speedtouch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik krijg het niet voor elkaar om m'n linux-bak een DNS-server te laten draaien voor het internet. Ik heb een domeintje (neem aan "mijndomein.nl") en daarvoor wil ik de DNS server bij mij thuis hosten. Dus ik configureer bij mijn registrar als DNS-server 123.123.123.123 (neem even aan dat dat mijn IP is), en dan zou het moeten werken.
De configuratie bij mij thuis is alsvolgt (ADSL van KPN via HCCNET):

[Internet] -- ADSL -- SpeedTouch 510 -- LinkSys WRT54G (Wireless router + 4 prt switch) -- Intern netwerk (met Linux-server)

Voor alle poorten (weliswaar TCP) werkt deze configuratie. Ik stel in op de speedtouch dat alles geforward moet worden naar m'n LinkSys, en m'n LinkSys vogelt uit welke poorten open, en welke dicht moeten zijn richting m'n Linux-server.
De poorten 22 (ssh), 25 (smtp), 80 (http), 443 (https) en 993 (imaps) staan open en functioneren perfect, maar ik krijg poort 53 (dns, udp) niet werkend. Hij staat in m'n LinkSys als portforward naar m'n linux-server, en m'n linux-server doet het perfect voor het interne netwerk. Ook zit daar geen firewall op die poort 53 tegenhoudt...

Weet iemand hoe ik DNS aan de praat ga krijgen?

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:18

ripexx

bibs

DNS gebruikt geen TCP maar UDP dus je moet poort 53 met UDP forwarden naar je linux server. :)

Ik moet leren lezen, ontvangt je dns server wel request van het internet? Als je vanaf een andere locatie een NSLOOKUP wil uitvoeren wat gebeurt er dan? Welke fout meldingen krijg je, kom je niet verder dan je linksys of blokeerd je speedtouch al je requests.

[ Voor 66% gewijzigd door ripexx op 28-01-2004 13:25 ]

buit is binnen sukkel

• Dubblecrack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 20:32
Ik heb thuis ook mijn dns draaien. Een intern en een extern. Ik maar gebruik van sipspoofing op de router. hier door komt het exteren adres op mijn server te staan. en is het confiuren een struk makkelijker.

Standaard zit er in een speedtouch een firewall die moet je aan passen zodat dn request naar binnen kan

FreeBSD Rulez

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 11:30
Jouw preciese configuratie ken ik niet, maar zou het kunnen dat een interne dns-server in je SpeedTouch of LinkSys de boel blokkeert?
Krijg je van buiten helemaal geen dns te zien of kun je jouw domein niet 'resolven' (hoe zeg je dit in het Nederlands? :) )