Pc Crasht, zelfs in bios, waarsch. voeding

Pagina: 1
Acties:

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik heb het volgende probleem:
Mijn pc crasht steeds, schijnbaar spontaan.
Het gaat om een P4 1700 MHz, 400 Mhz FSB met 256 MB DDR400 op een Asus P4P800. Er zit een Radeon 9200 SE in (eerst een GF4 Ti4200) en een Q-tec 300 W voeding.
Verder zit er een tv-kaart van e-tech in.

Toen de GF4 er nog in zat begon het, de monitor ging na een half uurtje aan staan ineens aan en uit. Terwijl het groene lampje bleef branden. Soms kon ik daarna gewoon verder werken, soms werd het echter steeds erger en liep de hele pc vast.
De monitor was het niet, want die deed het op m'n laptop wel.
Dus heb ik de videokaart vervangen. Ik dacht dat het opgelost was, maar nog steeds krijg ik rare dingen. Alleen nu iets anders. Dan wordt het beeld ineens zwart en komt dan weer terug (4bit kleuren en 640x480). "windows has detected a possible device failure".
De videokaart kan het dus ook niet zijn.
Vervolgens heb ik alle niet-nodige kaarten er uit gehaald (wlan, tv-tuner). Nu draait het systeem ineens een stuk stabieler. Echter, als ik em zwaar belast, dan gaat het nog fout.
Toen keek ik in het BIOS en zag bij de hardware monitor dat de +3.3V lijn wel erg laag zat. Rond de 2.8 V. En het schommelde ook heel erg.
Ik bouwde vervolgens weer de kaarten in, en keek toen weer naar de 3.3 lijn, en die was nu nog lager. , 2.5, 2.2 V.
Is het waarschijnlijk dat de voeding kapot is (hij is namelijk net een maand oud). Of ligt het aan de belasting van de stopcontacten in huis (studentenhuis).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk zou ik denken dat het aan die Q-tec ligt. Q-tec staat er niet om bekend echt goede voedingen te maken namelijk.
Zeker als je met een beetje belasting al zulke beroerde waarden krijgt zou ik die voeding gewoon vervangen

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Aan de belasting van de stopcontacten in het huis kan het niet liggen, aangezien de voedingen meestal al vanaf 220V werken, en huidige stopcontact spanning ongeveer 240V is, en dus nooit bij veel belasting onder de 220V kan zakken, want dan vliegt de stop er uit.
Het is wel verstandig om je computer te aarden, desnoods aan de verwarming.
En een nieuwe voeding kopen aangezien bij meer belastingen een bepaald spanning niet hoort in te zakken.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'