[win98] Instaleren zonder bootflop ?

Pagina: 1
Acties:

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 20:44

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
ik zit met een probleempje ik heb hier een oudere pc staan waar ik win98se op moet zetten, nu heb ik geen diskdrive, ook niet in een andere pc
is er een manier om 98 te instaleren zonder een drive ?

kan ik bijv de hdd uit de oude halen en in mijn systeem hangen, dan win cd erin en onder xp instaleren op die hdd ??

bij voorbaat dank

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

wat je zou kunnen doen is alle *.cab files op de harde schijf zetten van die oudere pc, die vind je in je win98 directory op je cd. vanuit daar kun je de pc opnieuw installeren door setup te draaien.

ow, de complete dir win98 dus copieren

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ga je geen problemen krijgen met je C schijf als je via winXP win98 wilt installeren?
Dan is de schijf die tijdelijk in je pc zit, de C schijf en daar wil win98 ook op dan. En als je die dan toch ergens anders installeert, noem ik hier ff D, en je haalt de winXP hdd er weer uit, dan wordt D ineens C, maar in de registers klopt dat dan niet, dus gaat dat wel werken, of denk ik nu heel krom?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Win98SE is bootable vanaf CD-ROM hoor :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 21:10
Je installeerd ook geen Win98 via XP maar je hangt de schijf waar je 98 op wilt hebben in je XP bak en je kopieerd alle files van je W98 cd naar die disk; zet er evt de W98 systemfiles op via sys <drive> via je bootflop..

Daarna hang je die schijf weer terug in de te installeren computer, en start de setup.. zoals Tpn al beschreef..

Pvouput live

• Hann1BaL

Hann1BaL

sorry, ik las het verkeerd.

Maar de win98SE cd bootable? Dan heb jij een andere cd dan ik, want op mijn computer was die absoluut niet bootable, of het lag aan mn pc natuurlijk... 8)7

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
hummzzz mijn 98se cd is toch echt niet bootable :S

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op 28 januari 2004 @ 10:57:
maak hem dan bootable met nero en problem solved

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Officieel is Win98SE bootable.

Je zal dus wel een non-bootable kopietje gebruiken.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Anders download je het win98 bootflop image toch van tweakers en brand hem op een bootable cd via nero ?
DeMoN heeft trouwens helemaal gelijk, standaard is iedere windows cd bootable.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Misschien is de cdrom speler van die oude pc zo oud of de pc zelf dat van cdrom booten er gewoon niet inzit :?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Maar wat maakt het eigenlijk uit, de meeste oude pcs hebben zeker wel een floppydrive, de meeste nieuwe ook nog steeds btw. Dus doe er een bootfloppy in en installeer win98, voor de mensen zonder cd boot mogelijkheid. Heb je geen diskettestation, die is vast wel ergens bij iemand ff tijdelijk uit de pc te halen om even te lenen, moet toch te doen zijn, zou je zeggen.

[ Voor 76% gewijzigd door Hann1BaL op 28-01-2004 11:14 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Hij wil het dus zonder diskette doen.

In theorie zou je dus idd ook die HDD waar 98 op moet komen in je XP bak kunnen hangen.
Stel dat deze oude schijf in je nieuwe computer nu D: wordt.

Vervolgens kopieer je gewoon die hele Windows 98 CD op die D: schijf en draai je een "sys d:" vanuit een DOS prompt. Download een bootflop en gooi daarvan alle bestanden (zoals command.com e.d.) in de root van die D: schijf.

Trek die D: schijf eruit en plaats em in dat oude kreng.
Deze computer zal em zien als C: schijf en zal hem opbooten doordat er een sys commando overheen is gedraaid. Vervolgens start hij dan vanzelf wel de command.com op (die weer van die bootlfop afkwam).

Aangezien de hele Windows 98 CD op de schijf staat kan je nu gewoon setup.exe runnen.

Nogmaals, ik tik dit uit mijn hoofd, maar moet goed mogelijk zijn denk ik zo.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
XP kent geen SYS commando meer, he? :)

Maar de methode die Demon beschrijft, klopt wel. Ik zou de HD alleen in een Windows 98 machine hangen (check buurman, vrienden, collega's)

Dan kun je hem ook even bootable maken met bootflop of bootable CD.

Originele CD zou bootable moeten zijn, BIOS ondersteunt wellicht geen boot via CD.
Maar de BIOS van een nieuwe computer zeker wel.

DUS:
- Plaats HD in andere PC (waarbij opgestart kan worden van Win98SE CD of diskette)
- partitioneer en formatter de schijf middels FDISK en FORMAT (gebruik FORMAT C: /S om hem gelijk bootable te maken, anders SYS C:)
- maak op C: een map aan : MD WIN98
- kopieer inhoud van WIN98 map op CD naar WIN98 map op HD (COPY D:\WIN98\*.* C:\WIN98)
- Plaats HD terug in OB (Ouwe Bak)
- Als HD dan opstart in OB gebruik dan C:\WIN98\SETUP.EXE /IS om de setup te starten zonder SCANDISK (scandisk start anders niet omdat eerst HIMEM.SYS dan geladen moet zijn.

En daar gaat ie dan.....

[ Voor 44% gewijzigd door akimosan op 28-01-2004 19:41 ]

Verwijderd

ja dat doe ik zelf ook wel eens win98 install maar ik gebruik dan hiren's boot cd start daar de pc met op en copy daar na die map win98 op de hd en daar na kan ik hem gewoon install
en klaar en ja de hd in een ander system hangen dat doe ik ook wel eens dat gaat ook goed

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 19:47 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Euhm gewoon cd erin en installeren of mijn methode ...
boot v/d cd ... formateer de partie (format.com zit in x:/win98/ )
nu 'md win98' daarna 'copy x:win98 c:win98' en dan in c:win98 -> setup ...nu hoef je de cd niet meer erin te steken en gaat het wat sneller ...
Ewald

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:00

Hmail

Doet ook maar wat.

CrankyGamerOG schreef op 28 januari 2004 @ 10:57:
ahum... volgens mij kon Fl1Pm0d3 niet booten van cd... ;)

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Verwijderd

niet kunnen booten daar heeft het nergens over maar als dat niet lukt ja dan toch maar ff floppy drive kopen of bij iemand anders in een systempje hangen ;)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

akimosan schreef op 28 januari 2004 @ 19:33:
XP kent geen SYS commando meer, he? :)
Nee klopt.
Ik lul mijn post toch wel een beetje recht door het noemen van een Dos prompt. Dit heeft XP ook niet meer. Wel een NT Box. Dat bijna hetzelfde als Dos is maar dan iets flexibeler.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ok, ik wou dus de 98se schijf in me xp hangen, maar zodra ik um erbij steek wijgert mijn eigen bak om te booten, hij ziet geen hdds meer ?
enig idee iemand ?
bij voorbaat dank

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:03
Heb je de jumpers goed staan? je XP schijf op master en je 98 schijf op slave? (mits je ze op dezelfde idekabel hangt)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
yups, dat kan het probleem niet zijn
maar ik heb ook wat anders probeerd
ik heb de 98 schijf net meegenomen en proberen te instaleren met flop (bij iem anders)
nu starte ik op, format de schijf, fdisk 2 partities
en ga instaleren
ik doe setup
maar setup stopt op het punt na de controle en zegt windows vereist bla bla 700 nog wat etc
terwijl de schijf(partitie) 1.2 gig is
iemand idee hoe dit kan, zal de hdd gewoon rot zijn ?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

CrankyGamerOG schreef op 30 januari 2004 @ 14:07:
yups, dat kan het probleem niet zijn
maar ik heb ook wat anders probeerd
ik heb de 98 schijf net meegenomen en proberen te instaleren met flop (bij iem anders)
nu starte ik op, format de schijf, fdisk 2 partities
en ga instaleren
ik doe setup
maar setup stopt op het punt na de controle en zegt windows vereist bla bla 700 nog wat etc
terwijl de schijf(partitie) 1.2 gig is
iemand idee hoe dit kan, zal de hdd gewoon rot zijn ?
Welk merk HDD is het?

Pagina: 1