CPU temp WIL NIET omlaag

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
mobo: a7v333 rev 1.02 bios 1016
cpu : xp2500+
koeler: zalmann 6500CU

Hoe ik het wend of keer, de temo van mijn cpu loopt iedere keer met idle naar de 57-60 graden toe. Installeren van office geeft al 61 en even COL of Driver spelen geeft al rap 67 als resultaat.

Ik heb de artic er dik, dun, superdun onder gehad. 1 fan van 92 mm (standaard zalman bij 6500cu gaf het zelfde resultaat als 2 *80mm thermaltake naast elkaar aan de zijkant van die waaier zodat er doorheen (naar boven ri psu) lucht word geblazen die word afgevoerd door mijn psu daarboven.
Hangende aan die speciale klem draait dan ook nog een 120mm op een redelijk rustig toerental waar standaard een 92 zou draaien die bij die 6500 hoort.

Wat lager in de kast een 92 mm die mijn 9600tx wat extra koeling geeft. Voor onder in een 80 mm die wat extra lucht naar binnen zuigt en boven een extra 80 mm die warme lucht afvoert.

Als ik al die fan's aan heb en gewoon eenvoudig game op de pc gaat de temp dus weer naar 67-68 terwijl het lijkt of de kast gaat opstijgen. Kast open of dicht maakt ook geen moer uit.

Ook het vervangen van de 6500cu door de boxed koeler maakt geen bal uit. De marge die alle opstellingen leveren is hooguit 2-3 graden Vrij direct na het opstarten knalt de cpu over de 50 grens heen.

De enige die van die fan's profiteert is de eneco en mijn mobo. de temp daarvan pakt ene marge van zo'n 8 graden....

Waar ligt dit nu toch aan? Ik heb een topic gevonden uit september 2003 waar iemand dit probleem ook heeft maar dat liep dood zonder conclussie of oplossing...

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:02
Voelt je koeler ook zo heet aan?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Waar meet je die temperaturen mee?

En heb je ook geprobeerd om even te voelen of die koeler ook echt zo warm wordt?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 18:10
Heb je ook een case temp meter? Wat geeft die aan? 20 - 25 graden of ook gelijk na het opstarten 35 graden?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

De 6500 is een redelijke koeler maar meer geschikt voor stilte dan voor superkoeling. En als je dan een " heethoofd" als cpu hebt tja....

Misschien moet je eens kijken naar de zalman 7000 ..... ik zelf draai dat ding hier op een P4 2,0 ghz on overclocked en ga nooit over de 50 graden!

Het punt is dat de 6500 is behoorlijk passief gekoeld design is waarbij de airflow van de kast optimaal moet zijn, fans op foute plaatsen verstoren alleen maar de airflow!

De 7000 daartegen is een flower met daarin een 92 mm fan, die op zijn snelste 1600 RPM draait.... heerlijk rustig dus maar veel effectiever met koeling. En airflow..het ding heeft zijn eigen airflow!

Ik raad dus een "koeling upgrade" aan!

[ Voor 9% gewijzigd door swampy op 28-01-2004 10:15 ]

There is no place like ::1

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-12-2025
ik wil wel eens weten hoe jij je temp leest. gebruik je een proggie of kijk je in je bios?

Ja zou ik ook zeggen

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:20
Twynn schreef op 28 januari 2004 @ 10:05:

En heb je ook geprobeerd om even te voelen of die koeler ook echt zo warm wordt?
Sluit ik me bij aan. Kijk eerst eens of het koelblok heet is. Op dit moment is mijn waterpomp aan het overleiden en staat soms stil :( Als ik dan bij 65c voel aan het koelblok is die echt heet. Is je koelblok niet heet dan zit deze niet goed gemonteerd.

En probeer eens met je kast open en een fan voor de "waaier", als dat echt veel scheelt dan zit het probleem in de airflow.

En natuurlijk zou het altijd nog kunnen dat de probe van je mobo niet echt goed meet en gewoon een foute temperatuur aangeeft. Het is zeker niet dat die dingen geëikt zijn oid :P

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
swampy schreef op 28 januari 2004 @ 10:11:
Misschien moet je eens kijken naar de zalman 7000 ..... ik zelf draai dat ding hier op een P4 2,0 ghz on overclocked en ga nooit over de 50 graden!
Snap toch niet hoe sommige die temps zo hoog krijgen, mijn 2.6 ghz on overclocked is 25 graden met standaard cpu koeler :) >:)
en kan me trouwes niet herinneren dat die pannekoek van de mycom er koelpasta op heeft gesmeerd :P

[ Voor 13% gewijzigd door DutchTSE op 28-01-2004 10:27 ]

• sturkel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 18:34
Die zalman 7000 is toch voor INTEL Pentium 4 (Socket478) of AMD Athlon 64 (Socket754)?

[AMD 64 X2 3800] [Asus a8n-e] [2048mb Kingston] [nvidia 7300GS] [2*Seagate160GB s-ata] [WD 120GB 8MB] [Plextor px-708a] [nec 4550]

• Fed-Ex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 19:00

Fed-Ex

Hakuna Matata

Succes met je temp omlaag te krijgen ik heb een AMD 1800+ gehad. Dat ding kreeg ik ook niet onder de 58 graden. Zat en zwaar log blok van een Thermaltake koeler op stuk herrie en nog steeds heet.
Leg je erbij neer dat het een AMD is en blijft. Waterkoeling is misschien iets als je de temp echt laag wilt maar ja $$$ :) En als je lage temps wilt neem dan gewoon een Pentium. Die temps blijven laag en idd zelfs met overclocken. Dat is mijn ervaring

Soms zit het mee, Soms zit het tegen.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Voelt je koeler ook zo heet aan?

heb Gisteren idd even na het gamen die koeler betast :o maar, die is idd warm, tor zeer warm. Ik kan um wel aaraken zonder me te branden maar... tis wel warm hoor...

mijn bios en de asus monitor geeft vrijwel exact het zelfde aan. Kan ze niet teglijk uitlezen natuurlijk. De sensoren zijn de gewone mobo sensoren, heb er wat dat betreft niks bijgeplakt.

Heb je ook een case temp meter? Wat geeft die aan? 20 - 25 graden of ook gelijk na het opstarten 35 graden?

ik krijg alleen de mobo temp en cpu temp.
Cpu gaat vrijwel direct tot iig heel snel over de 50 ri 58. mobo geeft afhankelijk van de fan constructie 28-35 aan.

De 6500 is een redelijke koeler maar meer geschikt voor stilte dan voor superkoeling. En als je dan een " heethoofd" als cpu hebt tja....

Het punt is dat de 6500 is behoorlijk passief gekoeld design is waarbij de airflow van de kast optimaal moet zijn, fans op foute plaatsen verstoren alleen maar de airflow!

De 7000 daartegen is een flower met daarin een 92 mm fan, die op zijn snelste 1600 RPM draait.... heerlijk rustig dus maar veel effectiever met koeling. En airflow..het ding heeft zijn eigen airflow!

Ik raad dus een "koeling upgrade" aan!

Ik heb eraan zitten denken maar feit is dat de 6500 in wezen een volledig coperen koeler is en de stilte enkel word bepaald door de 99mm zalman fan die er boven hangt met een laag toerental. Juist die heb ik dus vervangen door exemplaren met grotere capaciteit en even niet op geluid gelet.

Realiseer je daarbij ook dat een P4 een heel andere temp ontwikkeling heeft dan een xp2500+

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Fed-Ex schreef op 28 januari 2004 @ 10:48:
...
Leg je erbij neer dat het een AMD is en blijft. Waterkoeling is misschien iets als je de temp echt laag wilt maar ja $$$ :) En als je lage temps wilt neem dan gewoon een Pentium. Die temps blijven laag en idd zelfs met overclocken. Dat is mijn ervaring
Wil je alsjeblieft niet zulke aannames presenteren als een feit? De Athlon XP's zijn sinds de Tbred A, en zeker sinds de Tbred B en Barton erg koel te noemen. Alleen de snelste Thunderbirds op 1200 en 1400MHz hadden wat problemen met hitte, maar dat is alweer een tijd geleden. De opmerking dat het 'een AMD is en blijft' en 'als je lage temps wilt neem dan gewoon een Pentium' zijn dus ongegrond. Een Pentium wordt tegenwoordig ook warm zat, dus wat dat betreft zijn AMD en Intel redelijk gelijk :)

Aan de topicstarter: Voer eens een BIOS-update uit, de Asus-borden staan bekend om hun brakke tempsensors, en het zou best eens kunnen dat door een BIOS-update je temps plotseling 10 graden of meer zullen dalen.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Dit moet zeker lager kunnen. Mijn temp van mijn AMD 2600+ (niet overgeklokt). Komt niet boven de 38, en dan heb ik een koe draaien.

Hij kan nog koeler maar dan moet ik mijn cpu koeler voluit laten draaien. En dat wil je niet met een aero 7+, die maken nogal veel herrie

Een bios update gaf bij mij geen verschil maar het is het proberen waart.

En gebruik eens mbm5 voor het aflezen van je temps. Probe van asus heb ik niet zo'n hoge pet van op.

p.s. ik heb trouwens een asus a7n8x del. mamaplank

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 11:09 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Zet de vcore eens op 1.7 volt ipv 1.75 volt ? Scheelde bij mij meteen 6 graden zonder performance verlies.
@ReemF : Heb zelf een XP2100+ Palamino, die wordt net zo warm als de tbird 1400 !

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
zit me idd af t evragen in welke mate dit aan mij ligt aangezien ik voorheen andere xp's wel gewoon koel kon houden. dit is de eerste keer dat ik een heethoofd tot bedaren probeer te brengen die niet wil.

Geld is het probleem niet, maar ik voel erg weinig voor waterkoeling

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
die 6500, is dat wel een amd cooler? kan t niet vinden bij zalman. alleen dat het een p4 ding zou zijn.

en een 2500+ is _geen_ heethoofd, met de zalman 6000 cu op silent mode wordt ie max 50 graden bij mij. Er zit dan wel een casefan (outtake) daarbij in de buurt.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:57

Felyrion

goodgoan!

ik vind het wel apart... ik heb met de zelfde koeler hier een xp1800+ op 2300Mhz lopen.. en ik kom niet over de 55graden stressed.

edit:

damn... lees ik nog fout.. ik heb een 6000... ik zie idd ook niet dat de 6500 voor amd is?? heb je geen 6000Cu dan?

[ Voor 35% gewijzigd door Felyrion op 28-01-2004 11:23 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 11:05:
Zet de vcore eens op 1.7 volt ipv 1.75 volt ? Scheelde bij mij meteen 6 graden zonder performance verlies.
@ReemF : Heb zelf een XP2100+ Palamino, die wordt net zo warm als de tbird 1400 !
uhmmmmm. euhhhh de vcore staat op 1.65. hij draait gewoon op 1.8 Ja jullie mogen lachen maar misschien dat men zich kan voorstellen dat ik met dit temp probleem voorlopig nog helemaal niet aan oc-en denk.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:20
Gompy58 schreef op 28 januari 2004 @ 11:05:
zit me idd af t evragen in welke mate dit aan mij ligt aangezien ik voorheen andere xp's wel gewoon koel kon houden.
Was dat op hetzelfde mobo? En maakt je mobo gebruik van een interne diode?

En heb je al gevoeld of het blok warm wordt? Is normaal stap 1 bij warmteprobs.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Hmm, als je niets zinnigs te melden hebt.. Ik heb zelf een XP1800 die nooit boven de 45 graden is geweest, met een Volcano7. Daarna een XP2400 met een box cooler. Ook max 45. Nu heb ik een P4 3ghz en die is wel wat warmer, maar ook nog vet ok. Kan het niets te maken hebben met de moederbord drivers? Via chipset? IK weet dat bij bijv de GPU temp de drivers nogal voor wat tempverschil kunnen zorgen.
Fed-Ex schreef op 28 januari 2004 @ 10:48:
Succes met je temp omlaag te krijgen ik heb een AMD 1800+ gehad. Dat ding kreeg ik ook niet onder de 58 graden. Zat en zwaar log blok van een Thermaltake koeler op stuk herrie en nog steeds heet.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
het valt me gewoon op dat dit hele bord vrij warm woird. ook de bridge koeler die passief is, heb ik bij geen ander bord zo hoog gehad.

Normaal gesproken heb ik abit borden, dit eigelijk nog niet eerder zo gehad.

Punt is, als ik weet dat ik met de aanschaf van die 7000 wel resultaat boek dan haal ik dat ding ff, anders gewoon een ander mobo, maar dat laatste vind ik net ff te makkelijk en ik geloof daar ook niet zo in.

een mede tweaker die in de buurt van utrecht woont en er zijn licht eens over wil laten schijnen ???

Verwijderd

Heb zelf al eens eerder dit probleem meegemaakt, zelfs een systeem waar de proc continue op 75°C draaide (xp 1800).
Ik bouw regelmatig systemen en zie dus wel degelijk een temperatuur verschil tussen Intel en AMD, gemiddeld 15°C.
Ook meetfouten door bios komt vaker voor en ook software meetfouten zijn niet onbekend. Over het algemeen wijt ik dit eerder aan een afwijking in de temp sensor in de cpu (bios en software halen tenslotte maar op 1 plaats hun info.
Tipjes.
Zorg voor een koele kast (niet inbouwen in kast of tussen andere apparaten in)
Verse lucht toevoer vanuit voorzijde kast, geen extra afvoer aan achterzijde, daar zorgt e voeding wel voor.
Geen kabels rondom koelblok.
Niet te veel koelpasta tussen koeler en cpu
Luchtfilter bij luchtinvoer. Stof op je koelblok vermindert warmteafgifte tot ca. 60%!
Eventueel kun je een flexibele slang tussen voorkant kast en cpu fan aanbrengen waardoor met koele lucht gekoeld wordt.
Als laatste lopen sommige cpu's gewoon erg warm, volgens AMD is een temperatuur to 75°C acceptabel (niet wenselijk)

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
heeft iemand die 7000 draaien op een asus a7v333? bedoel, past dat ding ?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Gompy58 schreef op 28 januari 2004 @ 11:49:
heeft iemand die 7000 draaien op een asus a7v333? bedoel, past dat ding ?
Voor AMD sockets is er een 7000A serie gemaakt

Het verschil met de 7000 Serie... de aansluiting naar het moederbord.... oftewel de 7000 is er ook voor de AMD processor!

There is no place like ::1

• bigfoot1942
  • Niet online
nog maar een keer:
bigfoot1942 schreef op 28 januari 2004 @ 11:13:
die 6500, is dat wel een amd cooler? kan t niet vinden bij zalman. alleen dat het een p4 ding zou zijn.

en een 2500+ is _geen_ heethoofd, met de zalman 6000 cu op silent mode wordt ie max 50 graden bij mij. Er zit dan wel een casefan (outtake) daarbij in de buurt.
weet je dus zeker dat je de 6500cu hebt?

Verwijderd

je moederbord is niet geschikt voor de een proc van 2500+! Kijk ff op
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V333&langs=01

en je zal zien dat er maar duron 600 tot ~ athlon 2000+ in kan. Ik had het niet geprobeerd met een 2500+ aangezien ik veel mobo heb gezien die daardoor doorzijn gebrand. Maare aangezien het werkt mag je van geluk spreken dat je mobo het nog trekt.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
http://www.h-essers.nl/zalman.html
daar staat onderaan welke ik heb in de amd uitvoering. zaakje past perfect.

wat mijn mobo betreft. de vcore staat op 1.65 standaard. de plank accepteert de 2500+ en ik zie even het verband niet tussen een hoge cpu temp en het niet geschikt zijn van de cpu voor dit bord.
of zie ik dan iets over het hoofd ?

maar goed met hetzelfde gemak haal ik dan aan A7V600 of een versie van de A7N8X serie. dat boeit me niet zo, alleen.... daar schiet ik weinig mee op als die temp daar weer door het dak gaat... en ik denk niet dat ik de boel dan kan terugsturen....

[ Voor 27% gewijzigd door Gompy58 op 28-01-2004 12:13 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:48

mvds

Totally awesome!

Heb je misschien iets wat de airflow in je kast verstoord? Fans die tegen elkaar in staan te blazen of die elkaar hinderen ofzo? Of misschien de blaasrichting verkeerd van je fans? Probeer het eens met alleen een fan boven de CPU (die recht op de koeler blaast) en een outtake.

Verwijderd

Gompy58 schreef op 28 januari 2004 @ 11:24:
[...]

uhmmmmm. euhhhh de vcore staat op 1.65. hij draait gewoon op 1.8 Ja jullie mogen lachen maar misschien dat men zich kan voorstellen dat ik met dit temp probleem voorlopig nog helemaal niet aan oc-en denk.
Hij staat dus op 1.65 en draait op 1.8. Dat lijkt me dan de verklaring. Probeer de vcore eens (in kleine stapjes) verder omlaag te zetten. Een CPU vreet best veel energie. Als je het voltage naar beneden brengt gaat het wattage dus ook naar beneden aangezien dat volt x ampere is. Minder watts is minder heet. Standaard moet een AMD op 1.75 volt draaien maar er is een (beperkte) marge. Dus die 1.8 moet max. 1.75 worden om volgens de standaard te draaien.

Het wijzigen van de vcore heeft niet veel met overklokken te maken. Omhoog zetten doe je overigens wel als je wilt overklokken omdat je anders problemen met de stabiliteit krijgt.

Verwijderd

Bij mij is het zo (Asus A8N8X-X, XP2500+) dat Asus monitor de temps helemaal verkeerd weergeeft. Ik heb toen maar Speedfan geinstalleerd en deze gaf hele andere waarden aan. Het verschil kon oplopen tot 15 graden. Ik heb de Coolermaster X-Dream en temps zijn 42-46. Als hij boven de 50 uitkomt (dit gebeurt als ik de Vcore verhoog) dan krijg ik allemaal maffe kleuren en strepen over m'n beeld en dan kan ik niks meer. Ik ga binnenkort voor waterkoeling, eens kijken wat de temps dan zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 12:43:
[...]

Hij staat dus op 1.65 en draait op 1.8. Dat lijkt me dan de verklaring. Probeer de vcore eens (in kleine stapjes) verder omlaag te zetten. Een CPU vreet best veel energie. Als je het voltage naar beneden brengt gaat het wattage dus ook naar beneden aangezien dat volt x ampere is. Minder watts is minder heet. Standaard moet een AMD op 1.75 volt draaien maar er is een (beperkte) marge. Dus die 1.8 moet max. 1.75 worden om volgens de standaard te draaien.

Het wijzigen van de vcore heeft niet veel met overklokken te maken. Omhoog zetten doe je overigens wel als je wilt overklokken omdat je anders problemen met de stabiliteit krijgt.
Met die 1.8 bedoelt hij de kloksnelheid, 1.8 Ghz. En die 1.65V is de Vcore en deze is standaard voor de XP2500+

• bigfoot1942
  • Niet online
bedoelt de TS met 1.8 niet de snelheid van zijn proc? (die is 1833MHz)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:56

Shunt

Boe

ooit aan gedacht dat we het hier over een asus bord hebben
bij mijn oude asus a7v266 ging de temp bij een bios flash met 50 graden om hoog
en bij de daar op volgende weer met 60 naarbeneed :S

asus + temps = grote knudde
ik zou me niet te druk maken zolang je het cpu coolertje nog vast kan houden is het allemaal ok ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Shunt schreef op 28 januari 2004 @ 12:52:
ooit aan gedacht dat we het hier over een asus bord hebben
bij mijn oude asus a7v266 ging de temp bij een bios flash met 50 graden om hoog
en bij de daar op volgende weer met 60 naarbeneed :S

asus + temps = grote knudde
ik zou me niet te druk maken zolang je het cpu coolertje nog vast kan houden is het allemaal ok ;)
Precies. Een vriend van me heeft een Barton 2500+ op een Asus A7N8x-X met standaard boxed-cooler. Volgens Asus werd hij vrij warm, terwijl zijn Antec TecTroid op de LCD een hele nette waarde neerzet. (Die ook beter lijkt te kloppen als je aan het koelblok voelt.)

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 14:46
ik heb dus een beetje een vergelijkbaar probleem:

heb een 2500+ op k7n2 msi met een zalman ALcu 6000 cooler. Na het installeren van alles (de processor + koeler waren voorgemonteerd op het board) had ik een temp non-stressed van 35 en stressed 45-47. op een gegeven moment vcore op 1.775 gezet en fsb naar 200. hij kon dan prima van alles draaien in windows. maar t gebeurde weleens dat hij plotseling rebootte. dus na een paar keer had ik daar genoeg van (tijdens games als Battlefield en Desertcombat online) dus ik zette alles terug. ook de vcore. die staat nu weer op H/W. maar de temp kwam ineens boven de 50 graden bij het stressen. en nu draait hij 40 gr op de standaard vcore met nu in totaal 4 chase fans:

2 boven blazen uit, 2 onder voor blazen naar binnen. de draden heb ik dichter bij elkaar gebonden voor een betere flow. chase is 23 gr.

iemand hetzelfde of id ?

                           

Verwijderd

ik ben ook ff benieuwd naar iets nu.... ik heb nu voor iemand deze config:

asus a7n8x-x met een 2500 xp cpu boxed versie erop

Nu heb ik een 300 watt voeding die behoorlijk kort op de cpu zit(lees: 1cm speling) de temps in de bios van de cpu zijn errug hoog: +\- 70 C is dat veel te hoog? wat zijn de beste setting voor de multiplier en de fsb voor deze config? Zijn er oplossingen om die temp naar beneden te krijgen? behalve een andere kast kopen..???

ik moet er wel bijzeggen dat het systeem gewoon stabiel loopt....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 13:03 ]

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Nog steeds heeft de TS niets gezegd over hoe warm het blok zelf is. Ook niet of hij een BIOS update heeft uitgevoerd.

Belangrijker is nog....wanneer het systeem redelijk stil wordt afgesteld...is het dan nog stabiel?

reserveringshouder Tesla Model 3

• Shunt

Shunt

Boe

Cheese_man schreef op 28 januari 2004 @ 13:01:
Nog steeds heeft de TS niets gezegd over hoe warm het blok zelf is. Ook niet of hij een BIOS update heeft uitgevoerd.

Belangrijker is nog....wanneer het systeem redelijk stil wordt afgesteld...is het dan nog stabiel?
bios update nog niets maar voelen aan blok wel ;)
die voelt warm aan maar hij kan zn vingers er op houden
nooit meer dan 40 graden dus

justo en jaahaa het is niet de bedoeling dat je in een nog lopend topic met je eigen totaal veschillende vragen gaat gooien ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Shunt op 28-01-2004 13:11 ]

Game PC

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Ik heb gewoon de default instellingen genomen. De amd plak in het mobo gelegd, de boel aangezwegelt en aangeven datik van de 3 opties die ik voor deze cpu kreeg die van 1833 wilde hebben, de standaards 2500+ dus.

De rest staat allemaal zo'n beetje op default. dus ik heb geen aanapssingen gemaakt mbt de Vcore die op 1.65 staat. regelt deplank allemaa zelf.

De alu bridge koeler wordt best goed warm maar of je die nu echt heet kunt noemen... Je realiseert je in ieder geval dat eronder gestookt word.

Het zelfde geld voor de zalman 6500 koeler (volledig koperen versie). Di evoelt behoorlijk warm aan dus het contact met de cpu is er wel degelijk dacht ik zo. stof zit er niet op. Heb de waaiers ook nog eens goed bekeken en zover mogelijk alles mooi uit gewaaiert staan.

Ik weet het dus gewoon echt niet meer. Ik weet dat dit een geval van proberen proberen is, ik ben niet aan het overklokken, systeem is stabiel zoals het is en vlot genoeg voor me. Ik maak me alleen ernstig zorgen om die temp. Het simpele feit dat met een handel aan fan's, kast open en de variatie smet de pasta geen enkel verschil maakt baart me zorgen...

Nieuw mobo kopen of krijg ik dan hetzelfde?

oh ja, bios staat nog op 1016. in principe doe ik niet aan bios updates als de changes geen speciefieke dingen voor mij opleveren. if it aint broken, dont fix it....

maar krijg wel zin om die asus plamnk het raam uit te mikken en weer terug te gaan naar een vertrouwd abit mbo.....

[ Voor 13% gewijzigd door Gompy58 op 28-01-2004 13:39 ]

Verwijderd

Shunt schreef op 28 januari 2004 @ 13:09:
[...]

justo en jaahaa het is niet de bedoeling dat je in een nog lopend topic met je eigen totaal veschillende vragen gaat gooien ;)
lol gast, dit is toch ongeveer hetzelfde...... als ik een nieuwtopic zou openen dan zeggen mods, daar zijn al genoeg topics over en krijg ik links naar topics als deze dusssss O-)

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 13:33:
[...]

lol gast, dit is toch ongeveer hetzelfde...... als ik een nieuwtopic zou openen dan zeggen mods, daar zijn al genoeg topics over en krijg ik links naar topics als deze dusssss O-)
nee wat de modjes daar mee bedoelen is dat er genoeg topics zijn met antwoorden op je vragen. en dat je juis die vraag niet hoeft te stellen omdat die al voor je is gesteld. en dat daar meestal goede antwoorden op zijn gekomen.
dat bedoelen de mods daar mee.
ik ga dit topic hier niet verder mee vervuilen ;)

Game PC

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:02
Tsja, als je koelblok niet zo heet aanvoelt, is óf de koeler niet goed op op de CPU gezet, óf de sensor leest verkeerde waardes uit...

• Atomsk
  • Laatst online: 10-01 16:53
Ik zou een "gewone" cpukoeler nemen. Heb ook een zalman cpukoeler gehad (cu5000 oid), maar naar mijn ervaring is zalman wat betreft cpucooling vooral duur & heet. Wil je betere koeling, krijg je alsnog stofzuigergeluiden.

Heb nu een Spire whisperrock op m'n amd 2800+ zitten en dat houd de cpu idle op 40°C. Is goedkoop (€13) en ook nog redelijk stil.

Zalman heatpipe GPU koeler ben ik wel erg over te spreken trouwens.

_██_
(ಠ_ృ)

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 14:46
Shunt schreef op 28 januari 2004 @ 13:43:
[...]

nee wat de modjes daar mee bedoelen is dat er genoeg topics zijn met antwoorden op je vragen. en dat je juis die vraag niet hoeft te stellen omdat die al voor je is gesteld. en dat daar meestal goede antwoorden op zijn gekomen.
dat bedoelen de mods daar mee.
ik ga dit topic hier niet verder mee vervuilen ;)
maar in dit geval wordt de vraag nergens beantwoord en omdat het een probleem is van een gelijke aard heb ik hier gereageerd...

                           

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Shunt schreef op 28 januari 2004 @ 13:09:
[...]

Oeps...lezen is ook een vak blijkbaar :Y) .....toch maar mijn bril poetsen... B)

Als die slechte resultaten ook met andere koelers voorkomen in zijn systeem...(daar heeft hij het ook over gehad), het blok niet heet aanvoelt, maar gewoon goed warm...het systeem stabiel blijft. Dan gewoon bios flashen of de waardes negeren.

Lijkt me dan dat er eigenlijk helemaal geen probleem is... 8)7

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

uhm, Barthon CPU op een mobo die officieel geen barthon ondersteund... Je mag al van geluk spreken dat het uberhaupt werkt :P
Ik heb zelf ook dit mobo, toch eens een keer een gokje wagen dan

Ik denk dat het dus komt omdat een Barthon officieel niet compatible is en daardoor is de uitlezing gaar.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Knoop doorgehakt, ik stap over op een ander bord, morgen ff de A7N8X-E Deluxe halen. Heb gewoon geen zin om een kast vol te hangen met fan's

hiermee weet ik zeker dat het bord het aankan... beetje tegen mijn principes in, maar ja ....

Verwijderd

De temperatuur van de Asus A7V333 Rev2 met BIOS 1016 moet normaal wel kloppen. Ik heb er zelf 1 en heb een tempsensor onder de core geplaatst en dat vergeleken met de temp in MBM5. MBM5 gaf 0.5 graden minder aan, dus da's te verwaarlozen. Ik heb het sterke gevoel dat er teveel pasta tussenzit. Een teveel aan pasta zorgt ervoor dat de sink wel warm aanvoelt, maar dat de CPU niet al zijn warmte kwijt kan. Dit gevoel wordt nog eens onderstreept door het feit dat je dat met de boxed cooler ook hebt. Je kan ook even kijken naar de bevestiging op de socket. Als er 1 van de palletjes is afgebroken, maakt de heatsink geen volledig contact wat dan weer de temp verklaart. Mocht dit ook allemaal niet werken of niet kloppen, dan zou ik eerst het proberen met een ander bord. Dit hoeft de oplossing van het probleem nl ook niet te zijn

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19
Ik wil hier ook wel even op inhaken.

Zelf heb ik ook een AMD XP2500 (Barton). Die loopt nu op 11*200 @ 1.75V

Idle zijn mijn temps dan 20/45 en stressed 22/53
Dit alles met de standaard cooler die erbij zat (boxed versie).

Toch vind ik deze temps ook vrij heet. Ik heb de processor al op 11*210 gehad, maar toen had ik 1.9V nodig om hem stabiel in prime te krijgen.

Mijn temperaturen gingen hierbij ook gelijk flink omhoog. Idle 21/61 en stressed 23/74 bij een kamertemp van 21c.

Het gekke is wel dat mijn heatsink van mn cooler helemaal niet heet is, hij is eerder lauw te noemen. Terwijl mn bios, mbm en speedfan allemaal dezelfde temps geven. Hoe kan dat dan? Als die cpu 60 of 70 graden is dan mag ik toch aannemen dat die heatsink ook heet is??? (ipv lauw/warm)

Toch zou ik mijn cpu graag @11*210 laten lopen, alleen wat zou ik nog kunnen doen om die temps dan naar beneden te kunnen halen?

Ik heb al 3 80mm casefans erin zitten. 1 intake en 2 outtake. Ook zit er in mn voeding een fan die vlakbij de cpu lucht uit de haalt en naar buiten blaast.
Heb een dun laagje AS3 over de cpu gesmeerd en de airflow is volgens mij wel ok. Heb zo'n grote chieftec dragon.

Stop chasing the dream, you're already living it

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-12-2025
zolang hij stabiel draait wat kan jouw die temps schelen?

ik geloof niks van die temps van een moederbord sensor en die verhalen mijn p4 word maar 25 graden word ik zo moe van |:( |:( :O zo warm is het in mijn kamer!
onmogelijk!!

Ja zou ik ook zeggen

• Qosmic
ja ok, hij draait wel stabiel. Maar om dat ding nu 24/7 op 61 a 74 graden te hebben lijkt me ook niet echt fijn. Ook omdat de max temp volgens amd 85 graden is.

Maar hoe kan die heetsink nou warm aanvoelen (absoluut niet heet) als dit cpu volgens verscheidene programma's 74c is?

Verwijderd

Qosmic schreef op 29 januari 2004 @ 13:00:
ja ok, hij draait wel stabiel. Maar om dat ding nu 24/7 op 61 a 74 graden te hebben lijkt me ook niet echt fijn. Ook omdat de max temp volgens amd 85 graden is.

Maar hoe kan die heetsink nou warm aanvoelen (absoluut niet heet) als dit cpu volgens verscheidene programma's 74c is?
ABS temp. zeker (die 74 gr. C.), dat wordt gemeten onder de proc. met een voelertje. ?

• Qosmic
abs temp en met een voelertje?? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Qosmic op 29-01-2004 13:18 ]

Verwijderd

Qosmic schreef op 29 januari 2004 @ 13:18:
abs temp en met een voelertje?? :?
Voelertje in de vorm van een diode (thermal diode).
ABS II overheating prevention heet dat bij mijn mobo.

• Qosmic
ik heb een EPoX 8RDA.

Maar moet je die temp dan wel of niet aanhouden?

Verwijderd

Qosmic schreef op 29 januari 2004 @ 13:38:
ik heb een EPoX 8RDA.

Maar moet je die temp dan wel of niet aanhouden?
Ja volgens mij wel.
Die temp mag maximaal rond de 70 graden zijn. Ik heb net ff de cpu socket bekeken en zie idd een thermal diode zitten.(http://www.epox.nl/images...d/high-res/EP-8rda%2B.zip)
Dat groene dingetje tussen die twee zwarte chipjes...
En zie ook hier:
Verschil tss inwendige temp en uitwendige?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 13:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 11:35:
Heb zelf al eens eerder dit probleem meegemaakt, zelfs een systeem waar de proc continue op 75°C draaide (xp 1800).
Ik bouw regelmatig systemen en zie dus wel degelijk een temperatuur verschil tussen Intel en AMD, gemiddeld 15°C.
Ook meetfouten door bios komt vaker voor en ook software meetfouten zijn niet onbekend. Over het algemeen wijt ik dit eerder aan een afwijking in de temp sensor in de cpu (bios en software halen tenslotte maar op 1 plaats hun info.
Tipjes.
Zorg voor een koele kast (niet inbouwen in kast of tussen andere apparaten in)
Verse lucht toevoer vanuit voorzijde kast, geen extra afvoer aan achterzijde, daar zorgt e voeding wel voor.
Geen kabels rondom koelblok.
Niet te veel koelpasta tussen koeler en cpu
Luchtfilter bij luchtinvoer. Stof op je koelblok vermindert warmteafgifte tot ca. 60%!
Eventueel kun je een flexibele slang tussen voorkant kast en cpu fan aanbrengen waardoor met koele lucht gekoeld wordt.
Als laatste lopen sommige cpu's gewoon erg warm, volgens AMD is een temperatuur to 75°C acceptabel (niet wenselijk)
Als een 1800+ op 75 graden komt dan doe je toch echt iets verkeerd. Waarbij een palomino core zowiezo op een hogere temperatuur zit als bijvoorbeeld een thouroghbred of een barton core. Mijn 1800+ komt met een van de nieuwste spire coolers op 44 graden idle en 48 a 49 graden stressed uit. Met een standaard midi tower kast nog wel. Maar wel inclusief 3 case fans. Er zit ook nog een heethoofd in namelijk een ati radeon 8500 en een geluidskaart die ook niet bepaald koel blijft. Ondanks dat heb ik een goede airflow in mijn kast. ik hoef namelijk niet de beide kastdeuren open te schroeven, en mijn kast staat op de grond dat helpt ook wel eens.

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik heb zelf ook een Barton 2500+ maar ik heb de BOX koeler nog nooit gebruikt maar heb er meteen een Artic-Cooler op gezet: "Copper Silent Pro"
http://www.arctic-cooling.com/en/products/copper_silent_tc/

Nu wordt ie 48 graden op 1200 rpm nu vraag ik mij af omdat ie Temperature Controlled is of er een manier is om hem voluit te laten lopen. Dus 3500 rpm is dat mogelijk??

Verwijderd

Qosmic schreef op 28 januari 2004 @ 21:35:
.....

Het gekke is wel dat mijn heatsink van mn cooler helemaal niet heet is, hij is eerder lauw te noemen. Terwijl mn bios, mbm en speedfan allemaal dezelfde temps geven. Hoe kan dat dan? Als die cpu 60 of 70 graden is dan mag ik toch aannemen dat die heatsink ook heet is??? (ipv lauw/warm)

Toch zou ik mijn cpu graag @11*210 laten lopen, alleen wat zou ik nog kunnen doen om die temps dan naar beneden te kunnen halen?

Ik heb al 3 80mm casefans erin zitten. 1 intake en 2 outtake. Ook zit er in mn voeding een fan die vlakbij de cpu lucht uit de haalt en naar buiten blaast.
Heb een dun laagje AS3 over de cpu gesmeerd en de airflow is volgens mij wel ok. Heb zo'n grote chieftec dragon.
Dit klinkt al een typisch geval van "Heatsink maakt slecht contact met de core". Ik heb toevallig ook een boxed versie gekocht en zag daar op de sink een soort prut zitten. Ik zou die verwijderen en dan vervolgens minder dan de helft aan goede paste er terug op doen.

• Qosmic
Wat zijn jou temps dan met standaard cooler? En wat is je fsb en voltage?

Verwijderd

Idle zo'n 55 graden (-ABS II) en 1.675V (-cpu).
FSB op 220(x10)

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 13:12 ]

Verwijderd

quote:

Dit klinkt al een typisch geval van "Heatsink maakt slecht contact met de core". Ik heb toevallig ook een boxed versie gekocht en zag daar op de sink een soort prut zitten. Ik zou die verwijderen en dan vervolgens minder dan de helft aan goede paste er terug op doen.

unquote:

Ja en die dikke laag prut werkt prima om een koeler goed contact te laten maken.
Zodra je je koeler ermee monteerd en je compie aanzet, zorgt de hitte van je proc dat die laag (lijkt wel een soort was) smelt en er maar een heel dunne laag tussn de core en heatsink overblijft, maar wel met 100% zekerheid dat deze dus overal contact maakt....

Helaas werkt dit maar eenmailg. Daarna moet je met koelprut aan de gang.

Maar voor OEMérs etc, is dit gewoon een goede methode.
Overigens zijn die nieuwere AMD boxed koelers niet zo slecht meer. Ze hebben een koperen baseplate gekregen en Delta fan. voor overclocken niet geschikt, maar ruimschoots houden ze een 2600+ of 2800+ proc goed gekoeld.

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Toch verbaas ik me over die temps .............

Mijn A7V333 met XP2500+ draaid op 34-35 graden idle en 41-42 graden stressed met een TT Volcano 9+ op 3900 toeren.

Ik gebruik BIOS 1018 BTW, en als ik de BIOS uitlees met SiSoft of de temps van MBM5 bekijk, krijg ik deze resultaten. Het lijkt me dan toch meer op een montagefout, want ik heb ook nog een XP2800+ draaien met een boxed cooler, en die komt nog niet eens zo hoog. De bozed coolers van AMD komen in mijn ervaring ( ik heb er nu genoeg gebouwd ) niiet hoger dan 55-60 graden stressed. En dan praat ik over een uurtje 3D mark of Aquamark.

Mijn XP2500+ was zelfs na 24 uur 3D mark niet over de 42 graden te branden :)

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Pagina: 1