Toon posts:

[Win2k3] Printer sharen lukt niet!

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier Windows 2003 draaien en nu wil ik een printer sharen, maar dat wil ie niet doen! Ik krijg de foutmelding: "Printer settings could not be saved. Remote connections to the Print Spooler are blocked by a policy set on your machine".

Nou heb ik gekeken in m'n Local Security Policy, maar ik heb werkelijk geen idee welke setting dat dan zou moeten wezen... Wie kan me helpen?!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:57

lier

MikroTik nerd

Probeer je een printer die lokaal aangesloten (op jouw computer) is te sharen ?
Heb je toegang tot AD ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:11

pistole

Frutter

zoek even naar een policy setting die eruit ziet als "access this computer from the network" of iets dergelijks.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Sommige printers zijn niet te delen. Bijvoorbeeld de HP deskjet 710 en 720. De versies ervoor en erna waren, gek genoeg, wel te delen. Kijk ff in de tech. gegevens of de printer geschikt is als netwerkprinter. Dat scheelt misschien een hoop werk.

• lier

lier

MikroTik nerd

JayJay,

Misschien alleen de "zwart-wit" versie, want mijn DeskJet 720C is keurig gedeeld en bereikbaar voor alle andere werkstations.

Wellicht heeft het iets met de manier van delen te maken ?

Verwijderd

Topicstarter
Moet er misschien nog even bij vermelden dat ik Windows 2003 gewoon als Workstation gebruik en niet als daadwerkelijke server...

• lier

lier

MikroTik nerd

Onder welk account log je in ?

Heb je bijvoorbeeld al als administrator geprobeerd de printer toe te voegen ?
Heeft je gebruiker voldoende rechten ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik log in onder de Administrator account momenteel...

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 10:40:
Sommige printers zijn niet te delen. Bijvoorbeeld de HP deskjet 710 en 720. De versies ervoor en erna waren, gek genoeg, wel te delen. Kijk ff in de tech. gegevens of de printer geschikt is als netwerkprinter. Dat scheelt misschien een hoop werk.
In principe is elke printer te delen want niet de printer wordt een share maar de machine waar je het op shared. dus \\servernaam\printershare\ dus er wordt geprint naar de server welke het afleverd aan de printer.

TS: Inloggen als Administrator wil niet zeggen dat je geen policies over je heen krijgt wat je zelf toch aangeeft in je topic start dat er een policy active is die het blokkeert.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:54
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 11:24:
Bart,

Als ex-student van het ROC Zeeland te Vlissingen zou je toch moeten weten, hoe je hier uit moet komen... ;), sjonge jonge, wat zou urbanus hiervan zeggen... :D

Heb je de laatste versie van drivers al geprobeerd? Kgeloof dat het PCL6 drivers alweer zijn..
Ik zou in je computer registers kijken ( start -> uitvoeren -> compmgmt.msc ) of daar misschien iets niet goed ingesteld staat.

Als je de user rechten bekijkt, ben je dan als admin ook daadwerkelijk de "baas" over de computer ?

Suc6 verder op school B)

[ Voor 2% gewijzigd door nextware op 28-01-2004 15:30 . Reden: NextWare kent SkaBoss van opleiding ! ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 11:18:
Moet er misschien nog even bij vermelden dat ik Windows 2003 gewoon als Workstation gebruik en niet als daadwerkelijke server...
Heb je er active directory op draaien ?
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 11:24:
Ben je als je AD hebt draaien, Domain Admin ?

Kijk ook even in je policies wie er rechten heeft om printers te delen.Of uberhaupt objecten ....

Welke printer heb je nou eigenlijk? Check ook even of deze compatible drivers heeft voor 2k3. Ik krijg hier bijvoorbeeld mij Lexmark X74 niet gedeeld, omdat simpelweg de drivers niet in 2k3 werken.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Laat maar jongens... Kom er net achter dat het via Windows in ieder geval niet gaat lukken... Zie hier waarom niet:
Because Windows Server 2003, Web Edition, is optimized for Web serving and hosting, the following features are not included:

Server clusters
Terminal Server (Note that Remote Desktop for Administration is available.)
File Server for Macintosh and Print Server for Macintosh
Infrared (IR) support
Printer and fax sharing
En die versie heb ik dus... Had ik er misschien wel even bij moeten zeggen. Sorry.

Maar goed... Ik wil die printer toch geshared hebben... Hoe gaan we dat dan doen?!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25

mutsje

Certified Prutser

je webedition eraf donderen en standaard edition kopen en erop zetten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat zal je leren eerst de specificaties en release notes van je OS te lezen :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Misschien werkt de volgende oplossing (niet zo netjes, maar ach)

- Als het goed is werkt een map delen wel.
- Maak dus een share aan bijvoorbeeld \\server\printer, waarbij die share dus een gedeelde map is.
- Installeer een printer op een client en laat hem naar een bestand printen (dus naar poort file: het bestand moet dan wijzen naar \\server\printer\printjob.prn (of printjob.ps das helemaaal mooi als je gelijk een Postscript driver gebruikt)
- In principe moet de naam van het bestand altijd hetzelfde zijn
- Laat een batchscriptje draaien op de server die bestand printjob stuurt naar de LPT poort. ( copy printjob.prn lpt1: )
- Gebruik je een USB poort, dan wordt het lastiger en moet je misschien op zoek naar een 3rd party progje wat dit naar een windows printer kan schoppen.

Mooiere oplossing:
- Deel de printer met een printserver, installeer drivers en stel de poort in op alle werkstations. Er bestaan ook printservers die gelijk SMB gebruiken (dus printen naar \\printservertje\printer)
- Pak een ouwe pentium. Zet er een linux distributie op met SAMBA die als printserver fungeert. Er zijn vast wel complete ISO's te downen die alleen gecompileerd zijn voor printserver.
Pagina: 1